| EGE1T01 Környezetvédelem Felelős tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék. Felelős oktató:Szarvasné Mátó Veronika Teljesítendő:min. 1 kredit- Leírás - Annotation
- 1.A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései:
A tantárgy elsődleges célja a tanárjelöltek morfológiai, fonológiai és szintaktikai ismeretanyagának elmélyítése, az oktatáshoz elengedhetetlen, elsősorban nyelvtani tudás elsajátításának elősegítése. 2.Előfeltételezettség, belépéskor elvárt ismeretek: Az alapvizsga és a „Bevezetés a nyelvészetbe” kurzusok sikeres teljesítése. 3.A tantárgy tartalma: Leíró nyelvtan - szintaxis és Leíró nyelvtan - morfológia 4.Évközi ellenőrzés módja: Gyakorlati jegy, kollokvium, szigorlat. 5.A tantárgy előírt szakmai gyakorlatai: A négy félév során három kötelezően felveendő szeminárium teljesítése. (ANGN027, ANGN028) 6.Irodalom: Sidney Greenbaum, Randolph Quirk: A Student's Grammar of the English Language Giegerich, H. J. (1992) English Phonology. An Introduction. CUP Hyman, L. Phonology. Theory and Analysis. New York: Holt. Nádasdy, Ádám (1996) Practice Book In English Phonetics and Phonology. Budapest ELTE Angol-Amerikai Intézet Roach, Peter (1983) English Phonetics and Phonology. A Practical Course.. CUP 7.A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása Írásvetítő, fénymásolt segédanyagok, stb. 8.Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények kutatások követésének módszere: A leíró nyelvtan igyekszik lépést tartani a változó nyelv kurrens jelenségeivel, így az előadáson az élő nyelv újdonságairól is szó esik. 9A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája
| EGE1T011 Bevezetés a környezetvédelembe JGYTFK Előadás Kötelező 1 óra / 1kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
|
EGE1T02 Szociálpolitika; és Egészségügyi jog, eg. bizt. politika Felelős tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék. Felelős oktató:Bárány Ferenc Dr. habil. Teljesítendő:min. 2 kredit- Leírás - Annotation
- 1.A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései:
A nyelvészet alapterületeinek ismertetése, az alapfogalmak és kérdéskörök tátgyalása, amelynek elsődleges célja, hogy a hallgatók felismerjék a nyelvészet relevanciáját a nyelvtanár munkájában, valamint képessé váljanak további nyelvészeti tanulmányaik sikeres teljesítésére. 2.Előfeltételezettség, belépéskor elvárt ismeretek: nincs 3.A tantárgy tartalma: 1)A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései: Megismertetni a hallgatókat a családi problémák szociálpolitikai vetületével, a szociálpolitikai kezelés, a szociális ellátás lehetőségeivel. A tárgy a szociálpolitika teoretikus kérdéseivel, alapfogalmaival csak a családot szorosan érintő problémák kapcsán foglalkozik, amennyire a téma megértéséhez feltétlenül szükséges. A hallhatók megismerik a tanácsadás, a terápia folyamatában szükségessé váló együttműködés egyik legfontosabb területét. A tantárgy keretében igyekszünk áttekintést adni a leendő családterapeutáknak a munkájukhoz kapcsolódó alapvető jogi ismeretekről, a jog működési mechanizmusairól és az egyes fontosabb jogintézmények sajátosságairól 2)Előfeltételezettség, belépéskor elvárt ismeretek: - 3)A tantárgy tartalma: Előadás: Családpolitika. A család mint a szociálpolitika fő színtere és célja. A család lehetséges reprodukciós zavarai. A családi ellátások súlya a szociálpolitikában. Családbarát szociálpolitika lehetősége. A szociálpolitikát formáló családkép. A családpolitika fő területei. A családpolitikát alakító értékek, fő szociálpolitikai célkitűzések: demográfiai célkitűzés, az életszínvonal emelése, szegénység megelőzése, a horizontális igazságosság biztosítása, a női egyenjogúság, a szociális béke, a hatalom legitimálása és az élethez valójog. A gyermek mint közügy (Esping-Andersen), közjó. Céleltolódások. Családtámogatási rendszerek az Európai Unióban. A magyar családtámogatási rendszer történeti fejlődése, a mai rendszer. Jelenlegi családi ellátások. Jogosultság. Pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátások. Szociálpolitikai munkamegosztás a családpolitikai feladatok megoldásában. Állami, voluntáris, piaci és informális szektor. Családosok (nagycsaládosok) önszerveződései. A családpolitikai ellátásban szerepet játszó non-profit szervezetek. Szegénység és a család Magyarországon. A családi ellátások szerepe a szegénység enyhítésében. Előadás: I. Jogi alapismeretek A jogrendszer felépítése A jogalkotás mechanizmusa és intézményrendszere A jogalkalmazás, a jogszabályok érvényesülésének mechanizmusa A jogszabályi hierarchia sajátosságai Szociális jogi alapismeretek A szociális biztonság fogalma és összetevői a/ Állami ellátórendszerek aa/Társadalombiztosítás ab/Segélyezés ac/univerzális, vagy állampolgári jogon járó ellátások A társadalombiztosítás keretében nyújtott ellátásáok fajtái és rendszerezése A társadalombiztosítási ellátások finanszírozása A társadalombiztosítási ellátások igényérvényesítési szabályai 4)Évközi ellenőrzés módja: A kurzus végén kollokviumi vizsgakötelezettség. 5)A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: nincs 6)Irodalom: Bárány Ferenc: Szociálpolitikai ismeretek - JGYTF Szeged, 1999. Andorka Rudolf: Érvek a családbarát szociálpolitika mellett. Társadalmi Szemle, 1993. 11. sz. Családgondozási rendszerek Európában. In: A gyermekvédelem nemzetközi gyakorlata. Pont Kiadó, 1994. Gönczöl Katalin: A családra irányuló szociálpolitika hiánya és a bűnös viselkedés reprodukciója. In: Ferge Zsuzsa - Várnai Györgyi (szek.) : Szociálpolitika ma és holnap. Kossuth Könyvkiadó, 1987. Család a mai magyar társdalomban. Családpolitikai Füzetek, 1994. Cseh-Szombathy László: A szociálpolitika gazdaság-, népesedés- és családpolitikai összefüggései. Társadalmi Szemle, 1993. 11. sz. Simonyi Ágnes: Munka nélkül: Családi alkalmazkodási stratégiák és hiányuk. In: Az államtalanítás dilemmái. Nyitott Társadalom Alapítvány, 1995. Útkeresés és szociális biztonság. Szociális és Egészségügyi Minisztérium, 1989. Zám Mária: Szociálpolitika és családgondozás. Világosság, 1988. 3. sz. dr.Czúcz Ottó: Táradalombiztosítási jog I. Általános kérdések JATE Press, 1994 1.dr.Czúcz Ottó: Társadalombiztosítás a változó világban Közgazd. és Jogi Kiadó, Bp., 1989. 7)A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: Előadó terem, írásvetítő. 8)Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: Szakirodalom, Internet, kutatások 9)A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatói teljesítmények összehasonlító elemzése, a hallgatói véleményezési rendszer tantárgyra vonatkozó eredményeinek beépítése.
| EGE1T021 Szociálpolitika; és Egészségügyi jog, eg. bizt. politika JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
|
EGE1T030 Szociológia Felelős tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék. Felelős oktató:Dr. Benkő Zsuzsanna Teljesítendő:min. 10 kredit- Leírás - Annotation
- 1)A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései:
Megismertetni a hallgatókat a családi problémák szociálpolitikai vetületével, a szociálpolitikai kezelés, a szociális ellátás lehetőségeivel. A tárgy a szociálpolitika teoretikus kérdéseivel, alapfogalmaival csak a családot szorosan érintő problémák kapcsán foglalkozik, amennyire a téma megértéséhez feltétlenül szükséges. A hallhatók megismerik a tanácsadás, a terápia folyamatában szükségessé váló együttműködés egyik legfontosabb területét. A tantárgy keretében igyekszünk áttekintést adni a leendő családterapeutáknak a munkájukhoz kapcsolódó alapvető jogi ismeretekről, a jog működési mechanizmusairól és az egyes fontosabb jogintézmények sajátosságairól 2)Előfeltételezettség, belépéskor elvárt ismeretek: - 3)A tantárgy tartalma: Előadás: Családpolitika. A család mint a szociálpolitika fő színtere és célja. A család lehetséges reprodukciós zavarai. A családi ellátások súlya a szociálpolitikában. Családbarát szociálpolitika lehetősége. A szociálpolitikát formáló családkép. A családpolitika fő területei. A családpolitikát alakító értékek, fő szociálpolitikai célkitűzések: demográfiai célkitűzés, az életszínvonal emelése, szegénység megelőzése, a horizontális igazságosság biztosítása, a női egyenjogúság, a szociális béke, a hatalom legitimálása és az élethez valójog. A gyermek mint közügy (Esping-Andersen), közjó. Céleltolódások. Családtámogatási rendszerek az Európai Unióban. A magyar családtámogatási rendszer történeti fejlődése, a mai rendszer. Jelenlegi családi ellátások. Jogosultság. Pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátások. Szociálpolitikai munkamegosztás a családpolitikai feladatok megoldásában. Állami, voluntáris, piaci és informális szektor. Családosok (nagycsaládosok) önszerveződései. A családpolitikai ellátásban szerepet játszó non-profit szervezetek. Szegénység és a család Magyarországon. A családi ellátások szerepe a szegénység enyhítésében. Előadás: I. Jogi alapismeretek A jogrendszer felépítése A jogalkotás mechanizmusa és intézményrendszere A jogalkalmazás, a jogszabályok érvényesülésének mechanizmusa A jogszabályi hierarchia sajátosságai Szociális jogi alapismeretek A szociális biztonság fogalma és összetevői a/ Állami ellátórendszerek aa/Társadalombiztosítás ab/Segélyezés ac/univerzális, vagy állampolgári jogon járó ellátások A társadalombiztosítás keretében nyújtott ellátásáok fajtái és rendszerezése A társadalombiztosítási ellátások finanszírozása A társadalombiztosítási ellátások igényérvényesítési szabályai 4)Évközi ellenőrzés módja: A kurzus végén kollokviumi vizsgakötelezettség. 5)A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: nincs 6)Irodalom: Bárány Ferenc: Szociálpolitikai ismeretek - JGYTF Szeged, 1999. Andorka Rudolf: Érvek a családbarát szociálpolitika mellett. Társadalmi Szemle, 1993. 11. sz. Családgondozási rendszerek Európában. In: A gyermekvédelem nemzetközi gyakorlata. Pont Kiadó, 1994. Gönczöl Katalin: A családra irányuló szociálpolitika hiánya és a bűnös viselkedés reprodukciója. In: Ferge Zsuzsa - Várnai Györgyi (szek.) : Szociálpolitika ma és holnap. Kossuth Könyvkiadó, 1987. Család a mai magyar társdalomban. Családpolitikai Füzetek, 1994. Cseh-Szombathy László: A szociálpolitika gazdaság-, népesedés- és családpolitikai összefüggései. Társadalmi Szemle, 1993. 11. sz. Simonyi Ágnes: Munka nélkül: Családi alkalmazkodási stratégiák és hiányuk. In: Az államtalanítás dilemmái. Nyitott Társadalom Alapítvány, 1995. Útkeresés és szociális biztonság. Szociális és Egészségügyi Minisztérium, 1989. Zám Mária: Szociálpolitika és családgondozás. Világosság, 1988. 3. sz. dr.Czúcz Ottó: Táradalombiztosítási jog I. Általános kérdések JATE Press, 1994 1.dr.Czúcz Ottó: Társadalombiztosítás a változó világban Közgazd. és Jogi Kiadó, Bp., 1989. 7)A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: Előadó terem, írásvetítő. 8)Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: Szakirodalom, Internet, kutatások 9)A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatói teljesítmények összehasonlító elemzése, a hallgatói véleményezési rendszer tantárgyra vonatkozó eredményeinek beépítése.
| EGE1T031 Családszociológia JGYTFK Szeminárium Kötelező 1 óra / 1kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
| EGE1T032 Családszociológia JGYTFK Előadás Kötelező 1 óra / 1kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
| EGE1T033 Egészségszociológia JGYTFK Szeminárium Kötelező 1 óra / 1kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
| EGE1T034 Egészségszociológia JGYTFK Szigorlat (önálló vizsga) Kötelező 1 óra / 1kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Szigorlat Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
| EGE1T035 Életmódszociológia JGYTFK Szeminárium Kötelező 1 óra / 1kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
| EGE1T036 Életmódszociológia JGYTFK Szeminárium Kötelező 1 óra / 1kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
| EGE1T037 Deviancia szociológia JGYTFK Szeminárium Kötelező 1 óra / 1kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
| EGE1T038 Deviancia szociológia JGYTFK Előadás Kötelező 1 óra / 1kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
| EGE1T039 Általános szociológia JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
|
EGE1T04 Menedzsment Felelős tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék. Felelős oktató:Lippai László Teljesítendő:min. 5 kredit; min.1 féle kötelezően választható tárgyelem- Leírás - Annotation
- 1)A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései:
Átfogó ismereteket nyújtani a management alapjairól, és ennek révén hozzásegíteni a hallgatókat, hogy misztifikációtól mentesen, tisztán lássák, miért szükséges a management technikák elsajátítása. Az oktatás keretében tájékozódnak a hallgatók a sikeres management kritériumairól, a vezetéstudomány ma is aktuális tapasztalatairól. Az általános menedzsment és az egészségtudomány elméleti ismereti bázisán az egészségügyi szervezetfejlesztés és projektmenedzsment elsajátíttatása. 2)Előfeltételezettség, belépéskor elvárt ismeretek: Tantárgyelemek párhuzamos felvétele. 3)A tantárgy tartalma: Előadás: Az első részben az általános, a második részben a speciális management oktatásra kerül sor. Az általános management bevezetést ad az üzlet világába (piac, verseny) majd management alapismereteket nyújt (vezetési szintek, készségek, tevékenységek, területek, szerepek). Ezt követően rendszerezi a vezetéstudományi irányzatokat, ismerteti a főbb jellemzőket. Ezután a szituációtól függő vezetői stílus választásról esik szó. A speciális management a szervezeti kultúrával, a non-profit szervezetek sajátosságaival, irányításukkal foglalkozik. Ismereteket ad a vállalkozások managementjéről (a környezet és a szervezet összhangja, szervezeti ellenállás a változásokkal szemben, változtatási stratégiák). Az egészségügyi szervezetfejlesztés és az egészségfejlesztés kapcsolata Szervezeti fejlődés és az Ottawa Charter Az Egészségfejlesztés szervezésében rejlő csapdák és vonzóerők Egészségfejlesztés mint a társadalmi rendszerekbe történő beavatkozás A személyek és struktúrák fejlődésén keresztül végbemenő változás Hogyan működik a helyszín megközelítés Az egészségügyi projekt menedzsment. Tervezés, értékelés A szupervízió szerepe, helye az egészségügyi intézményben Tréning és konzultáció A szervezeti tanácsadás Az egészségfejlesztő intézmények és szakemberek hálózatépítési lehetőségei. Team tervezés, koordináció. Egészségfejlesztő iskola, munkahely, kórház. 4)Évközi ellenőrzés módja: Előadás, szóbeli vizsga, projektkészítés 5)A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: nincs 6)Irodalom: Bill Scott-Sven Söderberg: The art of managing Edward T. Hall: The hidden dimension Eric Bene: Games people play Forgách József: Interpersonal behaviour Haire, Mason: Psychology in management Philip Kotler: Marketing management Porter, M. E.: Competitive strategy Peters-R.H. Waterman: In search of excellence Willem, F.G. Mastenbroek: Conflict management and organization development Barakonyi Károly - Peter Lorange: Stratégiai management. Bp. KJK, 1991. Charles Perrow: Szervezetszociológia. Osiris - Századvég, 1994. Veres Zoltán: Szolgáltatásmarketing. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1998. 13. Grossmann, R. and Klaus Scala (0993): Health promotion and organisational development. WHO, Vienna. 14. Simnett, I., Wiley and Sons (1996): ManaginHealth Promotion - Developing Healthy Organisations and Communities. New York Brisbane, Toronto 7)A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: Előadó terem, írásvetítő, projektor 8)Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: Szakirodalom, Internet, kutatások 9)A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatói teljesítmények összehasonlító elemzése, a hallgatói véleményezési rendszer tantárgyra vonatkozó eredményeinek beépítése.
| EGE1T041 Egészségügyi szervezetfejlesztés és projektmenedzsment I. JGYTFK Előadás Kötelező 1 óra / 1kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
| EGE1T042 Egészségügyi szervezetfejlesztés és projektmenedzsment II. JGYTFK Gyakorlat 4 óra / 4kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
|
EGE1T05 Kommunikáció Felelős tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék. Felelős oktató:Tarkó Klára Dr. Teljesítendő:min. 2 kredit; min.1 féle kötelezően választható tárgyelem- Leírás - Annotation
- 1)A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései:
A tárgy oktatása átfogó elméleti ismereteket nyújt a kommunikációról és tömegkommunikációról, továbbá a szak jellegéhez igazodóan olyan gyakorlati jellegű kommunikációs és tömegkommunikációs ismereteket ad, amelyek a hallgatók jövőbeli professzionális munkájának eredményességét fokozhatják. A tananyag a kommunikáció kategóriájának elméleti áttekintésével kezdődik. Részletesen vizsgáljuk, hogy miként vált a modern társadalomtudományokban a társadalmiság alapegységének tekintett központi kategóriává a kommunikáció. A rendszerelméleti felfogástól a fenomenológiáig vizsgáljuk a vonatkozó teóriákat. Elemezzük a kommunikáció helyét, szerepét a premodern, a modern és a posztmodern társadalmakban. A szűken vett kommunikációelméleten, folyamatelemzésen túl részletesen foglalkozunk a témakör szociálpszichológiai aspektusaival. Áttekintjük a nyelv helyét, szerepét és funkcióját a kommunikációban, a nyelv fejlődését és fejlesztésének lehetőségeit. A tömegkommunikáció kialakulásának történeti áttekintése után megvizsgáljuk a tömegkommunikációt, mint sajátos társadalmi alrendszert. Elemezzük a társadalmi nyilvánosság, a politikai rendszer összefüggéseit, a nyitott társadalom alternatíváját. A tömegkommunikáció hatásmechanizmusai kapcsán a különböző értékprioritásokat is sorra vesszük. 2)Előfeltételezettség, belépéskor elvárt ismeretek: Személyiségfejlesztő gyakorlat I. teljesítése után felvehető 3)A tantárgy tartalma: Előadás: A közvetlen emberi kommunikáció alapvető modellje és fogalmai A közvetlen emberi kommunikáció csatornái “Kommunikációs zavarok” Tömegkommunikáció és marketing hatásai mindennapi életünkre Habermas: kommunikatív cselekvéselmélet. Kommunikáció és kultúra. A kommunikáció megnyilvánulásainak társadalmilag fontos területei. Vezetés és a szervezeti szabályozás kommunikációs dinamikája. Kommunikáció - tömegkommunikáció. A média globalizációja. A nyelv leírása, szintjei Nyelvfejlődési modellek, A nyelv és használója, az anyanyelv elsajátítása Beszéd és gondolkodás, Nyelv és megismerés Beszédművelés kisiskolás korban és felső tagozatban; Nyelvtanulási stratégiák Gyakorlat: Beadandó feladat: az egészségfejlesztés, egészségnevelés, egészséges életmód tárgykörében készített hirdetés, plakát, vers, videofilm, montázs, stb. 4)Évközi ellenőrzés módja: Gyakorlat: Beadandó feladat: az egészségfejlesztés, egészségnevelés, egészséges életmód tárgykörében készített hirdetés, plakát, vers, videofilm, montázs, stb. Az elkészült munkát a szóbeli vizsga időpontján kell bemutatni. Előadás: szóbeli vizsga 5)A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: nincs 6)Irodalom: Buda Béla: A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei, Animula, Budapest, 1994., 45-150. old. Pratkanis, A. R. and Aronson, E. : Age of propaganda Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor: Tömegkommunikáció, Sajtókönyvtár sorozat, Budapest, 1998., 133-168. old. Buda Béla: Közvetlen emberi kommunikáció. Giddens, A. (1995): Sociology Habermas, J. (1971): Theorie des kommunikativen Handelns Kenesei István: A nyelv és a nyelvek, Gondolat. Bp, 1984 Robert E. Owens, JR: Language Development/ An Introduction, Macmillan Publishing Company, New York, 1984.) Uray Judit: A beszédművelés lehetőségei az általános iskola felső tagozatában Tk kiadó, 1983) Zsolnai József: Beszédművelés kisiskolás korban Tk kiadó, 1983) 7)A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: Előadó terem, írásvetítő, projektor 8)Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: Szakirodalom, Internet, kutatások 9)A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatói teljesítmények összehasonlító elemzése, a hallgatói véleményezési rendszer tantárgyra vonatkozó eredményeinek beépítése.
| EGE1T051 Kommunikáció JGYTFK Gyakorlat 1 óra / 1kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
| EGE1T052 Kommunikáció JGYTFK Előadás Kötelező 1 óra / 1kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
|
EGE1T060 Bioetika Felelős tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék. Felelős oktató:Kissné Dr. Kapocsi Erzsébet Teljesítendő:min. 1 kredit- Leírás - Annotation
- 1)A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései:
az erkölcsi nevelés és az etikai problémákra irányuló figyelem felkeltés módszereivel hozzájáruljon az egészségfejlesztő mentálhigiénés képzés sikeréhez. 2)Előfeltételezettség, belépéskor elvárt ismeretek: - 3)A tantárgy tartalma: Előadás: Fontos cél a pozitív erkölcsi értékek közvetítése illetve megerősítése, mint pl. a család, az egészség mint érték védelme, az élet alapvető tisztelete, a másik emberhez való pozitív viszonyulás. Az oktatás igyekszik ráirányítani a figyelmet bizonyos életszakaszok illetve kritikus élethelyzetek olyan sajátosságaira, amelyek erkölcsi konfliktusokat hordoznak magukban. Ténylegesen megtörtént, valamint valósághű esetek komplex elemzése révén feltárja és tudatosítja az egyéni létből és/vagy társadalmi helyzetből fakadó morális konfliktusokat, megoldási lehetőségeket vázol fel, mindig szem előtt tartva az egyén erkölcsi szabadságának és ehhez elválaszthatatlanul kapcsolódó erkölcsi felelősségének kérdését. A tematika első része ennek megfelelően megismerteti a hallgatókat alapvető általános etikai fogalmakkal és kategóriákkal, valamint néhány modern etikai irányzat lényegével. A második részben a modern medicina sajátos, de széleskörű érdeklődésre számot tartó kérdéseivel foglalkozik. Ezek olyan morális problémákat és konfliktusokat rejtenek magukban, melyekkel a hallgatók környezetükben és későbbi munkájuk során gyakran találkoz/hat/nak. Pedagógiai cél: Pozitív morális értékek és attitűdök megismerése illetve megerősítése, erkölcsi konfliktusok és konfliktushelyzetek iránti érzékenység növelése, vitakészség, vitatkozási kultúra, tolerancia készség fejlesztése, döntési készség erősítése, erkölcsi felelősség hangsúlyozása. Blokk: /III. év 2. Félév/ Bevezetés. Erkölcs és etika. Etikai alapfogalmak és kategóriák. Erkölcsi konfliktusok. Erkölcs és társadalom. Arisztotelész: “Nikomakhoszi etika” Autonómia, felelősség, az ember mint öncél: Kant etikája. A szaketikák sajátosságai. Pedagógus - etika. Egészségügyi etika. Az erkölcsi tapasztalat struktúrája. Az egyén értékrendszere. A természettörvényre építhető erkölcsi szabályrendszer. Blokk: /IV. év 1. Félév/ A magánélet etikai kérdései. A család mint központi érték. A család szerepe az erkölcsi értékek és normák közvetítésében. Az egészség - betegség definiálásának problémái. Az életminőség fogalma. Az egészség mint pozitív érték, ennek közvetítése az iskolában, egészségügyben, médiákban. Az élet védelmére vonatkozó szabályok hierarchiája. Ezek bizonyíthatóságának problémái. Az egészségszolgálat mint hivatás. Az egészségszolgálat etikai alapelvei. A vallásos élettel kapcsolatos mentálhigiénés problémák. Az önrendelkezés joga az egészségügyben. A “tájékozott beleegyezés” elve és gyakorlata. Informálás és titoktartás. Élet és halál problematikája az egyéni létben. Az élet és halál fogalmának változása a modern orvosi technikák és eljárások tükrében. Az euthanázia kérdésköre. Nemzetközi kitekintés: az euthanázia vita. A Hospice mozgalom. A családtervezés erkölcsi dilemmái: fogamzásgátlás, abortusz (különös tekintettel a fiatalkorúakra) és a mesterséges megtermékenyítés. Az emberen végezhető kísérletek jogi és erkölcsi vonatkozásai (embrio-, gén-, gyógyszer-kísérletek, pszichológiai kísérletek). Szervek és szövetek átültetése. Viszonyunk fogyatékos embertársainkhoz mint erkölcsiségünk mércéje: testi és szellemi fogyatékosok, elmebetegek. A stigmatizáltság. Önsorsrontás és meghívott halál: drogosok, alkoholisták, öngyilkosok. Erkölcsi dilemmák és kérdőjelek. Fertőző betegségek kezelésével kapcsolatos etikai problémák. Megelőzés és felvilágosítás. Az AIDS egyéni, társadalmi és egészségügyi vonatkozásai. Összefoglalás, értékelés (problémák rangsorolása, megoldási lehetőségek). Egy konkrét eset komplex elemzése (szerepjáték). Konzultáció 4)Évközi ellenőrzés módja: Előadás, vizsga 5)A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: nincs 6)Irodalom: Arno Anzenbacher: Einführung in die Philosophie Arisztotelész: Nikomakhoszi Etika. Európa könyvkiadó, Budapest, 1987. Eric Fromm: Man for himself Heller Ágnes: A szándéktól a következményig. (Előadások az általános etikáról). Magvető Kiadó, Budapest. 1970. Heller Ágnes: Általános etika. Cserépfalvi Könyvkiadó, 1994. Heller Ágnes: Morálfilozófia. Cserépfalvi Könyvkiadó, 1996. Heller Ágnes: Személyiségetika. Osiris Kiadó, Budapest, 1999. Hársing László: Bevezetés az etikába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1995. Immanuel Kant: Grundlegung zur Metaphysik der Sitten Nyíri Tamás: Alapvető etika. Budapest, 1988. Nigel Warburton: Philosophy Erkölcstan vázlatok. Tankönyvpótló jegyzet. Összeállította és szerkesztette: Szabó Pál Tivadar, IKVA, 1994. Pedagógusetika - Kódex és kommentár. Szerkesztette: Hoffmann Rózsa. Nemzeti tankönyvkiadó, Budapest, 1995. Egészségügyi etika Orvosetikai statutum. Etikai kódex - eljárási szabály. Magyar Orvosi kamara, 1988. Benjamin - Curtis: Ethics in nursing Dr. Blasszauer Béla: Orvosi - egészségügyi etika. Tankönyvkiadó, Budapest, 1990. Dr. Gárdai Miklós: Etika az egészségügyben. Jegyzet. Budapest, 1992. Dr. Hegedűs Katalin: Hospice magyarországon. Budapest, 1996. Jenei Ilona: A modern orvosi etika, Debrecen, 1995. Kovács József: A modern orvosi etika alapjai. Bevezetés a bioetikába. Medicina Könyvkiadó, Budapest, 1997. Somfai Béla S:J: Boetika. Vázlatok. Szeged, 1995. Széll Kálmán: Egészségügyi etika. Jegyzet. Pécs, 1995. Thompson - Melia - Boyd: Ápolási etika. Medicina Könyvkiadó. Budapest, 1999. Egészségügyi etika, ápolásetika. Kézikönyv. Szerkesztette: Dr. Blasszauer Róbert, Budapest, 1993. Válogatott idegennyelvű irodalom: Beauchamp - Childress: Principles of biomedical ethics. 2nd edn. Oxford University Press, new York, 1983. Engelhardt H.T.: The foundations of bioethics. Oxford University Press, New York, 1986. Lexikon der Bioethik Herausgegeben von Korff-Beck-Mikat. Gütersloh, 1998. Medizin und Ethik. Herausgegeben von Hans-Martin Sass, Philipp Reclam jun. Stuttgart, 1989. Kahlke/Reiter-Theil: Ethik in der Medizin. Ferdinand Enke Verlag Stuttgart, 1995. Ethik im Alltag der Medizin. Herausgegeben von D.v.Engelhardt, Birkhauser Verlag Basel, Boston, Berlin, 1997. 7)A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: Előadó terem, írásvetítő 8)Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: Szakirodalom, Internet, kutatások 9)A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatói teljesítmények összehasonlító elemzése, a hallgatói véleményezési rendszer tantárgyra vonatkozó eredményeinek beépítése.
| EGE1T061 Bioetika JGYTFK Előadás 1 óra / 1kredit A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
|
EGE1T07 Egészségfejlesztés Felelős tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék. Felelős oktató:Dr. Benkő Zsuzsanna Teljesítendő:min. 2 kredit; min.1 féle kötelezően választható tárgyelem- Leírás - Annotation
- 1)A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései:
az erkölcsi nevelés és az etikai problémákra irányuló figyelem felkeltés módszereivel hozzájáruljon az egészségfejlesztő mentálhigiénés képzés sikeréhez. 2)Előfeltételezettség, belépéskor elvárt ismeretek: - 3)A tantárgy tartalma: Előadás: Fontos cél a pozitív erkölcsi értékek közvetítése illetve megerősítése, mint pl. a család, az egészség mint érték védelme, az élet alapvető tisztelete, a másik emberhez való pozitív viszonyulás. Az oktatás igyekszik ráirányítani a figyelmet bizonyos életszakaszok illetve kritikus élethelyzetek olyan sajátosságaira, amelyek erkölcsi konfliktusokat hordoznak magukban. Ténylegesen megtörtént, valamint valósághű esetek komplex elemzése révén feltárja és tudatosítja az egyéni létből és/vagy társadalmi helyzetből fakadó morális konfliktusokat, megoldási lehetőségeket vázol fel, mindig szem előtt tartva az egyén erkölcsi szabadságának és ehhez elválaszthatatlanul kapcsolódó erkölcsi felelősségének kérdését. A tematika első része ennek megfelelően megismerteti a hallgatókat alapvető általános etikai fogalmakkal és kategóriákkal, valamint néhány modern etikai irányzat lényegével. A második részben a modern medicina sajátos, de széleskörű érdeklődésre számot tartó kérdéseivel foglalkozik. Ezek olyan morális problémákat és konfliktusokat rejtenek magukban, melyekkel a hallgatók környezetükben és későbbi munkájuk során gyakran találkoz/hat/nak. Pedagógiai cél: Pozitív morális értékek és attitűdök megismerése illetve megerősítése, erkölcsi konfliktusok és konfliktushelyzetek iránti érzékenység növelése, vitakészség, vitatkozási kultúra, tolerancia készség fejlesztése, döntési készség erősítése, erkölcsi felelősség hangsúlyozása. Blokk: /III. év 2. Félév/ Bevezetés. Erkölcs és etika. Etikai alapfogalmak és kategóriák. Erkölcsi konfliktusok. Erkölcs és társadalom. Arisztotelész: “Nikomakhoszi etika” Autonómia, felelősség, az ember mint öncél: Kant etikája. A szaketikák sajátosságai. Pedagógus - etika. Egészségügyi etika. Az erkölcsi tapasztalat struktúrája. Az egyén értékrendszere. A természettörvényre építhető erkölcsi szabályrendszer. Blokk: /IV. év 1. Félév/ A magánélet etikai kérdései. A család mint központi érték. A család szerepe az erkölcsi értékek és normák közvetítésében. Az egészség - betegség definiálásának problémái. Az életminőség fogalma. Az egészség mint pozitív érték, ennek közvetítése az iskolában, egészségügyben, médiákban. Az élet védelmére vonatkozó szabályok hierarchiája. Ezek bizonyíthatóságának problémái. Az egészségszolgálat mint hivatás. Az egészségszolgálat etikai alapelvei. A vallásos élettel kapcsolatos mentálhigiénés problémák. Az önrendelkezés joga az egészségügyben. A “tájékozott beleegyezés” elve és gyakorlata. Informálás és titoktartás. Élet és halál problematikája az egyéni létben. Az élet és halál fogalmának változása a modern orvosi technikák és eljárások tükrében. Az euthanázia kérdésköre. Nemzetközi kitekintés: az euthanázia vita. A Hospice mozgalom. A családtervezés erkölcsi dilemmái: fogamzásgátlás, abortusz (különös tekintettel a fiatalkorúakra) és a mesterséges megtermékenyítés. Az emberen végezhető kísérletek jogi és erkölcsi vonatkozásai (embrio-, gén-, gyógyszer-kísérletek, pszichológiai kísérletek). Szervek és szövetek átültetése. Viszonyunk fogyatékos embertársainkhoz mint erkölcsiségünk mércéje: testi és szellemi fogyatékosok, elmebetegek. A stigmatizáltság. Önsorsrontás és meghívott halál: drogosok, alkoholisták, öngyilkosok. Erkölcsi dilemmák és kérdőjelek. Fertőző betegségek kezelésével kapcsolatos etikai problémák. Megelőzés és felvilágosítás. Az AIDS egyéni, társadalmi és egészségügyi vonatkozásai. Összefoglalás, értékelés (problémák rangsorolása, megoldási lehetőségek). Egy konkrét eset komplex elemzése (szerepjáték). Konzultáció 4)Évközi ellenőrzés módja: Előadás, vizsga 5)A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: nincs 6)Irodalom: Arno Anzenbacher: Einführung in die Philosophie Arisztotelész: Nikomakhoszi Etika. Európa könyvkiadó, Budapest, 1987. Eric Fromm: Man for himself Heller Ágnes: A szándéktól a következményig. (Előadások az általános etikáról). Magvető Kiadó, Budapest. 1970. Heller Ágnes: Általános etika. Cserépfalvi Könyvkiadó, 1994. Heller Ágnes: Morálfilozófia. Cserépfalvi Könyvkiadó, 1996. Heller Ágnes: Személyiségetika. Osiris Kiadó, Budapest, 1999. Hársing László: Bevezetés az etikába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1995. Immanuel Kant: Grundlegung zur Metaphysik der Sitten Nyíri Tamás: Alapvető etika. Budapest, 1988. Nigel Warburton: Philosophy Erkölcstan vázlatok. Tankönyvpótló jegyzet. Összeállította és szerkesztette: Szabó Pál Tivadar, IKVA, 1994. Pedagógusetika - Kódex és kommentár. Szerkesztette: Hoffmann Rózsa. Nemzeti tankönyvkiadó, Budapest, 1995. Egészségügyi etika Orvosetikai statutum. Etikai kódex - eljárási szabály. Magyar Orvosi kamara, 1988. Benjamin - Curtis: Ethics in nursing Dr. Blasszauer Béla: Orvosi - egészségügyi etika. Tankönyvkiadó, Budapest, 1990. Dr. Gárdai Miklós: Etika az egészségügyben. Jegyzet. Budapest, 1992. Dr. Hegedűs Katalin: Hospice magyarországon. Budapest, 1996. Jenei Ilona: A modern orvosi etika, Debrecen, 1995. Kovács József: A modern orvosi etika alapjai. Bevezetés a bioetikába. Medicina Könyvkiadó, Budapest, 1997. Somfai Béla S:J: Boetika. Vázlatok. Szeged, 1995. Széll Kálmán: Egészségügyi etika. Jegyzet. Pécs, 1995. Thompson - Melia - Boyd: Ápolási etika. Medicina Könyvkiadó. Budapest, 1999. Egészségügyi etika, ápolásetika. Kézikönyv. Szerkesztette: Dr. Blasszauer Róbert, Budapest, 1993. Válogatott idegennyelvű irodalom: Beauchamp - Childress: Principles of biomedical ethics. 2nd edn. Oxford University Press, new York, 1983. Engelhardt H.T.: The foundations of bioethics. Oxford University Press, New York, 1986. Lexikon der Bioethik Herausgegeben von Korff-Beck-Mikat. Gütersloh, 1998. Medizin und Ethik. Herausgegeben von Hans-Martin Sass, Philipp Reclam jun. Stuttgart, 1989. Kahlke/Reiter-Theil: Ethik in der Medizin. Ferdinand Enke Verlag Stuttgart, 1995. Ethik im Alltag der Medizin. Herausgegeben von D.v.Engelhardt, Birkhauser Verlag Basel, Boston, Berlin, 1997. 7)A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: Előadó terem, írásvetítő 8)Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: Szakirodalom, Internet, kutatások 9)A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatói teljesítmények összehasonlító elemzése, a hallgatói véleményezési rendszer tantárgyra vonatkozó eredményeinek beépítése.
| EGE1T071 Bev. az egészségfejlesztésbe JGYTFK Gyakorlat 1 óra / 1kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
| EGE1T072 Bev. az egészségfejlesztésbe JGYTFK Előadás Kötelező 1 óra / 1kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
| EGE1T073 Az egészségfejlesztő professzió JGYTFK Gyakorlat 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
|
EGE1T080 Környezetetika Felelős tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék. Felelős oktató:Szőllősi Erzsébet Dr. Teljesítendő:- Leírás - Annotation
- 1)Tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései:
Bevezetni a hallgatókat azokba a készségekbe, képességekbe és ismeretekbe, amelyekre a főiskolai munka során szükségük van. Megismertetni a hallgatókat a társadalomtudományban és a pedagógiában használatos főbb vizsgálati módszerekkel. 2)Előfeltételezettség, belépéskor elvárt ismeretek: - 3)A tantárgy tartalma: Az olvasás tudománya Hogyan jegyzetelj az előadásokon A szemináriumi órák hasznosítása Hogyan tanuljunk tankönyvből - a hatékony tanulás öt alaplépése Kiemelések és vázlatok Összefoglalók készítése Könyvtárazási ismeretek Az elméletben megadott ismeretek begyakorlása, egyéni és csoportmunkával. Gyakorlat: Bevezetés a tudományos vizsgálódásba (Az emberi megismerés és a tudomány; Elmélet és kutatás; Az okság természete) A pedagógiai kutatás metodológiai kérdései (A kutatás célja, tárgya, jellemzői, sajátosságai, a kutatás folyamata, a kutatási probléma kiválasztása, meghatározása, értékelése; kutatási hipotézisek megfogalmazása; kutatási stratégiák, módszerek, eszközök; érvényesség és megbízhatóság.) A mintavétel, mintavételi módszerek. A megfigyelés (módszerek és eszközök) Kísérletek A kikérdezés (szóban és írásban; kérdőíves vizsgálatok). A szociometriai módszer. Pszichológiai tesztek. Terepkutatás. Beavatkozás-mentes vizsgálatok Hatásvizsgálatok Adatelemzés A kutatások etikai kérdései. 4)Évközi ellenőrzés módja: vizsga Gyakorlat: gyakorlati órák látogatása, beadandó feladat - a szakdolgozatba tervezett empirikus mérés mérőeszközének első változata (pl. kérdőív). 5)A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: nincs 6)Irodalom: Deese, J. és Deese, K. E. (1996): Hogyan tanuljunk? Panem-McGraq-Hill, Budapest. Oroszlány Péter (1991): Tanulásmódszertan. AKG Kiadó. Ágoston György, Nagy József és Orosz Sándor (1979): Méréses módszerek a pedagógiában. Tankönyvkiadó, Budapest. Babbie, E. (1996): The practice of social research Eco, U. (1991): Hogyan írjunk szakdolgozatot? Gondolat Kiadó, Budapest. Falus Iván (1993, szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Keraban Kiadó, Budapest. (Második kiadás: 1996). Kindler József és Papp Ottó (1977): Komplex rendszerek vizsgálata. Műszaki Könyvkiadó, Budapest. Piaget, J., Fraisse, P. és Reuchlin, M. (1972): A kísérleti pszichológia módszerei. Akadémiai Kiadó, Budapest. Salamon Zoltán (1977, szerk.): A pedagógiai kutatás módszerei (Jegyzet). Tankönyvkiadó, Budapest. 7)A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: Előadó terem, írásvetítő 8)Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: Szakirodalom, Internet, kutatások 9)A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatói teljesítmények összehasonlító elemzése, a hallgatói véleményezési rendszer tantárgyra vonatkozó eredményeinek beépítése.
| EGE1T081 Környezetetika JGYTFK Előadás 2 óra / 2kredit A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
|
EGE1T09 Kisebbségtudományi alapismeretek Felelős tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék. Felelős oktató:Tarkó Klára Dr. Teljesítendő:min. 2 kredit; min.2 féle kötelezően választható tárgyelem- Leírás - Annotation
- 1)A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései:
A kisebbségek komplex megközelítésével az ismeretközvetítésen túl a másság elfogadását, az előítélet felismerését és a tolerancia fejlesztését szolgálja Bevezetni a hallgatókat a multikulturális nevelés fogalomkörébe, megvizsgálni a multikulturális nevelés külföldi hagyományait és hazai megvalósulásait 2)Előfeltételezettség, belépéskor elvárt ismeretek: 3)A tantárgy tartalma: Előadás: 1. A kisebbség fogalmának értelmezési lehetőségei. A kisebbség társadalmi percepciója. előadó: Benkő Zsuzsanna 2. Az előítélet fogalma, kialakulása a személyiség fejlődésében. előadó: Lippai László 3. Az előítéletes magatartás kísérleti kutatásának lehetőségei. (filmfeldolgozás) előadó: Erdei Katalin 4. Az előítéletes magatartás szociálpszichológiai aspektusból. Az előítéltes magatartás pszichodinamikai és kognitív szemléletű megközelítése. előadó: Lippai László 5. A nemzeti etnikai kisebbségek történetisége Kelet-Közép Európában. A magyarországi nemzetiségek történetisége előadó: Olasz Lajos 6. A magyarországi cigányság helyzete. előadó: Hajdú Géza 7. Nyelvi diszkrimináció és a nyelvi emberi jogok. Nemi szerepek a társadalomban. A nők helyzete. előadó: Tarkó Klára 8. A multikulturális nevelés története és koncepciója. előadó: Tarkó Klára 9. Az előítéletek megszüntetését célzó tanítási módszerek. Tanterv és taneszközök. A magyarországi történeti nemezetiségek oktatása. A magyarországi nemzetiségek iskoláztatása. előadó: Tarkó Klára 10. Biológiai kisebbségek Magyarországon. előadó: Lippai László Lajos 11. A másság társadalmi elfogadottsága. A fogyatékosok magyarországi helyzete. előadó: Benkő Zsuzsanna 12. Kisebbségtudományi problémák tükröződése a médiában. csoportfoglalkozás (Benkő Zsuzsanna - Lippai László) Gyakorlat: A multikulturális nevelés története és koncepciója Kétnyelvűség, kéttannyelvű oktatás Előítéletek Az előítéletek megszüntetését célzó tanítási módszerek Tanterv és taneszközök A magyarországi történeti nemzetiségek oktatása A magyarországi nemzetiségek iskoláztatása - A romák Nemi szerepek a társadalomban Szimulációs játék - Rafa-Rafa 4)Évközi ellenőrzés módja: 4-5 forrásmű alapján szakirodalmi recenzió készítése szabadon választott témáról coportos munkában, megegyezés szerinti média megfigyelése, az eredmények prezentálása kiselőadás tartása 5)A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: nincs 6)Irodalom: Kisebbségszociológia Szöveggyűjtemény Egyetemi és Főiskolai Hallgatók számára. Kisebbségszociológiai Tanszék Budapest, 1997. Ács Zoltán (1996): Nemzetiségek a történelmi Magyarországon. Kossuth Kiadó. Csepeli György (1993): A meghatározatlan állat - Szociálpszichológia kezdőknek és haladóknak. Budapest. Allport, G. W. (1977): The nature of prejudice Banks, J. A. (1993): Education and cultural diversity in the United States. In. A. Fyfe and P. Figueroa: Education for cultural diversity: The challenge for a new era. Routledge, London. Horváth Attila (1994): Kooperatív technikák. Hatékonyság a nevelésben. OKI Iskolafejlesztési központ, Budapest. Hrubos Ildikó: A férfiak és a nők iskolai végzettsége és szakképzettsége. In: Férfiuralom, Replika Könyvek, 1994. (196-209. o.) Látlelet: A magyarországi cigányság helyzetéről Lesznyák Márta - Cs. Czachesz Erzsébet: Multikulturális oktatáspolitikai koncepciók, In. Cs. Czachesz Erzsébet (szerk.): Multikulturális nevelés, Szöveggyűjtemény tanító- és tanárszakos hallgatók számára. Mozaik Oktatási Stúdió, Szeged, 1998., 7-17. o. Lesznyák Márta (1995): Kétnyelvűség és kéttannyelvű oktatás, Magyar Pedagógia, 95. évf. 3-4. Szám Nemzetiségi oktatásügy Magyarországon Radó Péter: A nemzeti kisebbségek oktatása (kézirat, 1995) Tingbjörn, G. (1988): Active bilingualism - the Swedish goal for immigrant children's language instruction. In: T. Skutnabb - Kangas - J. Cummins (Eds.): Minority education: From Shame to Struggle, Multilingual Matters Ltd., Clevedon - Philadelphia, 103-126. 7)A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: Előadó terem, írásvetítő 8)Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: Szakirodalom, Internet, kutatások 9)A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatói teljesítmények összehasonlító elemzése, a hallgatói véleményezési rendszer tantárgyra vonatkozó eredményeinek beépítése.
| EGE1T091 Kisebbségtudományi alapismeretek JGYTFK Gyakorlat 1 óra / 1kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
| EGE1T092 Kisebbségtudományi alapismeretek JGYTFK Előadás 1 óra / 1kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
| EGE1T093 Multikulturális nevelés alapjai JGYTFK Gyakorlat 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
|
EGE1T10 Kutatásmódszertan Felelős tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék. Felelős oktató:Tarkó Klára Dr. Teljesítendő:min. 2 kredit- Leírás - Annotation
- 1)Tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései:
Bevezetni a hallgatókat azokba a készségekbe, képességekbe és ismeretekbe, amelyekre a főiskolai munka során szükségük van. Megismertetni a hallgatókat a társadalomtudományban és a pedagógiában használatos főbb vizsgálati módszerekkel. 2)Előfeltételezettség, belépéskor elvárt ismeretek: - 3)A tantárgy tartalma: Az olvasás tudománya Hogyan jegyzetelj az előadásokon A szemináriumi órák hasznosítása Hogyan tanuljunk tankönyvből - a hatékony tanulás öt alaplépése Kiemelések és vázlatok Összefoglalók készítése Könyvtárazási ismeretek Az elméletben megadott ismeretek begyakorlása, egyéni és csoportmunkával. Gyakorlat: Bevezetés a tudományos vizsgálódásba (Az emberi megismerés és a tudomány; Elmélet és kutatás; Az okság természete) A pedagógiai kutatás metodológiai kérdései (A kutatás célja, tárgya, jellemzői, sajátosságai, a kutatás folyamata, a kutatási probléma kiválasztása, meghatározása, értékelése; kutatási hipotézisek megfogalmazása; kutatási stratégiák, módszerek, eszközök; érvényesség és megbízhatóság.) A mintavétel, mintavételi módszerek. A megfigyelés (módszerek és eszközök) Kísérletek A kikérdezés (szóban és írásban; kérdőíves vizsgálatok). A szociometriai módszer. Pszichológiai tesztek. Terepkutatás. Beavatkozás-mentes vizsgálatok Hatásvizsgálatok Adatelemzés A kutatások etikai kérdései. 4)Évközi ellenőrzés módja: vizsga Gyakorlat: gyakorlati órák látogatása, beadandó feladat - a szakdolgozatba tervezett empirikus mérés mérőeszközének első változata (pl. kérdőív). 5)A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: nincs 6)Irodalom: Deese, J. és Deese, K. E. (1996): Hogyan tanuljunk? Panem-McGraq-Hill, Budapest. Oroszlány Péter (1991): Tanulásmódszertan. AKG Kiadó. Ágoston György, Nagy József és Orosz Sándor (1979): Méréses módszerek a pedagógiában. Tankönyvkiadó, Budapest. Babbie, E. (1996): The practice of social research Eco, U. (1991): Hogyan írjunk szakdolgozatot? Gondolat Kiadó, Budapest. Falus Iván (1993, szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Keraban Kiadó, Budapest. (Második kiadás: 1996). Kindler József és Papp Ottó (1977): Komplex rendszerek vizsgálata. Műszaki Könyvkiadó, Budapest. Piaget, J., Fraisse, P. és Reuchlin, M. (1972): A kísérleti pszichológia módszerei. Akadémiai Kiadó, Budapest. Salamon Zoltán (1977, szerk.): A pedagógiai kutatás módszerei (Jegyzet). Tankönyvkiadó, Budapest. 7)A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: Előadó terem, írásvetítő 8)Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: Szakirodalom, Internet, kutatások 9)A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatói teljesítmények összehasonlító elemzése, a hallgatói véleményezési rendszer tantárgyra vonatkozó eredményeinek beépítése.
| EGE1T101 A kutatásmódszertan alapjai JGYTFK Szeminárium 1 óra / 1kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
| EGE1T102 A kutatásmódszertan alapjai JGYTFK Előadás Kötelező 1 óra / 1kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
| EGE1T103 Kutatásmódszertan JGYTFK Előadás Kötelező 1 óra / 1kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
| EGE1T104 Kutatásmódszertan JGYTFK Gyakorlat 1 óra / 1kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
|
EGE1T110 Felnőttpedagógia Felelős tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék. Felelős oktató:Tarkó Klára Dr. Teljesítendő:- Leírás - Annotation
- 1)A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései:
A kisebbségek komplex megközelítésével az ismeretközvetítésen túl a másság elfogadását, az előítélet felismerését és a tolerancia fejlesztését szolgálja Bevezetni a hallgatókat a multikulturális nevelés fogalomkörébe, megvizsgálni a multikulturális nevelés külföldi hagyományait és hazai megvalósulásait 2)Előfeltételezettség, belépéskor elvárt ismeretek: 3)A tantárgy tartalma: Előadás: 1. A kisebbség fogalmának értelmezési lehetőségei. A kisebbség társadalmi percepciója. előadó: Benkő Zsuzsanna 2. Az előítélet fogalma, kialakulása a személyiség fejlődésében. előadó: Lippai László 3. Az előítéletes magatartás kísérleti kutatásának lehetőségei. (filmfeldolgozás) előadó: Erdei Katalin 4. Az előítéletes magatartás szociálpszichológiai aspektusból. Az előítéltes magatartás pszichodinamikai és kognitív szemléletű megközelítése. előadó: Lippai László 5. A nemzeti etnikai kisebbségek történetisége Kelet-Közép Európában. A magyarországi nemzetiségek történetisége előadó: Olasz Lajos 6. A magyarországi cigányság helyzete. előadó: Hajdú Géza 7. Nyelvi diszkrimináció és a nyelvi emberi jogok. Nemi szerepek a társadalomban. A nők helyzete. előadó: Tarkó Klára 8. A multikulturális nevelés története és koncepciója. előadó: Tarkó Klára 9. Az előítéletek megszüntetését célzó tanítási módszerek. Tanterv és taneszközök. A magyarországi történeti nemezetiségek oktatása. A magyarországi nemzetiségek iskoláztatása. előadó: Tarkó Klára 10. Biológiai kisebbségek Magyarországon. előadó: Lippai László Lajos 11. A másság társadalmi elfogadottsága. A fogyatékosok magyarországi helyzete. előadó: Benkő Zsuzsanna 12. Kisebbségtudományi problémák tükröződése a médiában. csoportfoglalkozás (Benkő Zsuzsanna - Lippai László) Gyakorlat: A multikulturális nevelés története és koncepciója Kétnyelvűség, kéttannyelvű oktatás Előítéletek Az előítéletek megszüntetését célzó tanítási módszerek Tanterv és taneszközök A magyarországi történeti nemzetiségek oktatása A magyarországi nemzetiségek iskoláztatása - A romák Nemi szerepek a társadalomban Szimulációs játék - Rafa-Rafa 4)Évközi ellenőrzés módja: 4-5 forrásmű alapján szakirodalmi recenzió készítése szabadon választott témáról coportos munkában, megegyezés szerinti média megfigyelése, az eredmények prezentálása kiselőadás tartása 5)A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: nincs 6)Irodalom: Kisebbségszociológia Szöveggyűjtemény Egyetemi és Főiskolai Hallgatók számára. Kisebbségszociológiai Tanszék Budapest, 1997. Ács Zoltán (1996): Nemzetiségek a történelmi Magyarországon. Kossuth Kiadó. Csepeli György (1993): A meghatározatlan állat - Szociálpszichológia kezdőknek és haladóknak. Budapest. Allport, G. W. (1977): The nature of prejudice Banks, J. A. (1993): Education and cultural diversity in the United States. In. A. Fyfe and P. Figueroa: Education for cultural diversity: The challenge for a new era. Routledge, London. Horváth Attila (1994): Kooperatív technikák. Hatékonyság a nevelésben. OKI Iskolafejlesztési központ, Budapest. Hrubos Ildikó: A férfiak és a nők iskolai végzettsége és szakképzettsége. In: Férfiuralom, Replika Könyvek, 1994. (196-209. o.) Látlelet: A magyarországi cigányság helyzetéről Lesznyák Márta - Cs. Czachesz Erzsébet: Multikulturális oktatáspolitikai koncepciók, In. Cs. Czachesz Erzsébet (szerk.): Multikulturális nevelés, Szöveggyűjtemény tanító- és tanárszakos hallgatók számára. Mozaik Oktatási Stúdió, Szeged, 1998., 7-17. o. Lesznyák Márta (1995): Kétnyelvűség és kéttannyelvű oktatás, Magyar Pedagógia, 95. évf. 3-4. Szám Nemzetiségi oktatásügy Magyarországon Radó Péter: A nemzeti kisebbségek oktatása (kézirat, 1995) Tingbjörn, G. (1988): Active bilingualism - the Swedish goal for immigrant children's language instruction. In: T. Skutnabb - Kangas - J. Cummins (Eds.): Minority education: From Shame to Struggle, Multilingual Matters Ltd., Clevedon - Philadelphia, 103-126. 7)A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: Előadó terem, írásvetítő 8)Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: Szakirodalom, Internet, kutatások 9)A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatói teljesítmények összehasonlító elemzése, a hallgatói véleményezési rendszer tantárgyra vonatkozó eredményeinek beépítése.
| EGE1T111 Felnőttpedagógia JGYTFK Előadás 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
|
EGE1T120 Vezetéselmélet Felelős tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék. Felelős oktató:Lippai László Teljesítendő:- Leírás - Annotation
- A tantárgyleírás szöveges anyaga: (max. 30 sor)
1)Tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései: A hallgatók vezetéspszichológiai szempontból ismerkedhetnek meg a vezetés fogalmával, előzményeivel, a vezetési stílusokról és a vezetői hatalomról kialakult különböző elméletekkel, a vezetői tevékenységekkel. A vezetői szerep átfogó tárgyalásához szükséges az is, hogy a szervezetek működésének alapvető, szervezetpszichológiai folyamatai is bemutatásra kerüljenek a kurzus során 2)Előfeltételezettség, belépéskor elvárt ismeretek: EGE1L010 és EGE1L061, EGE1L062, EGE1L071 és EGE1072 megléte 3)A tantárgy tartalma: Előadás: A vezetés fogalma, előzményei. Vezetői szerepek. Vezetési stílusok. A vezetői hatalom típusai. Befolyásolás. Vezetői tevékenységek. A vezetők mentálhigiénéje. A szervezetek elméletei. Kommunikáció a szervezetben. Szervezeti kultúrák. Konflintuskezelés a szervezetben. 4)Évközi ellenőrzés módja: Előadás: A hallgatók vezetéspszichológiai szempontból ismerkedhetnek meg a vezetés fogalmával, előzményeivel, a vezetési stílusokról és a vezetői hatalomról kialakult különböző elméletekkel, a vezetői tevékenységekkel. A vezetői szerep átfogó tárgyalásához szükséges az is, hogy a szervezetek működésének alapvető, szervezetpszichológiai folyamatai is bemutatásra kerüljenek a kurzus során. 5)A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: nincs 6)Irodalom: 1. Klein Sándor: Vezetés- és szervezetpszichológia, SHL Hungary, 2001. 2. Grossmann, R. and Klaus Scala (1993): Health promotion and organisational development. WHO, Vienna. 7)A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: Előadó terem, írásvetítő 8)Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: Szakirodalom, Internet, kutatások 9)A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatói teljesítmények összehasonlító elemzése, a hallgatói véleményezési rendszer tantárgyra vonatkozó eredményeinek beépítése.
| EGE1T121 Vezetéselmélet JGYTFK Előadás 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében. Kurzushirdető tanszék: Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék |
|
|