| ENEA100 Szolfézs Felelős tanszék: Ének-Zene Tanszék. Felelős oktató:Erős Istvánné Dr. Teljesítendő: min. 8 kredit- Leírás
- A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései:
Mindazoknak az alapképességeknek a kialakítása, amelyek a zenei tevékenységek (hangszerjáték, kóruséneklés- és vezénylés, kamaraének- és zene) és az iskolai ének-zene tanítás számára nélkülözhetetlenek. Feltételezett tudásanyag, belépéskor elvárt ismeretek: A tantárgy felvételének feltétele - minden esetben - az előző félév tanulmányi követelményeinek teljesítése. A tantárgy tartalma: Hangközök, hangzatok, hangsorok, hangnemek, kulcsok, ritmikai és metrikai ismeretek elsajátítása és alkalmazása a zenei írás-olvasás, énekes és hangszeres bemutatás, improvizáció különböző feladattípusaiban. Évközi ellenőrzés módja: Írásbeli és gyakorlati beszámolók. A tantárgy számára nincs előírt szakmai gyakorlat. A kötelező és ajánlott irodalom jegyzéke: Bárdos: Hangzatgyakorló Darvas Gábor: A zene anatómiája Legányné Hegyi E.: Stílusismeret Kodály pedagógiai művei alapján Gárdonyi: J.S.Bach kánon -és fúgaszerkesztő művészete Molnár A.: Klasszikus kánonok Legányné Hegyi E.: Bach példatár Bertalotti: 56 solfeggio Németh - Nógrádi - Puster: Szolfézs antológia Kodály: Két -és háromszólamú énekgyakorlatai A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: Tanterem, zongora, CD-lejátszó. Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követése: Szakirodalom, saját kutatások, továbbképzések. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatói teljesítmények értékelése, szakmai konzultációk a munkacsoporton belül.
A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései: Mindazoknak az alapképességeknek a kialakítása, amelyek a zenei tevékenységek (hangszerjáték, kóruséneklés- és vezénylés, kamaraének- és zene) és az iskolai ének-zene tanítás számára nélkülözhetetlenek. Feltételezett tudásanyag, belépéskor elvárt ismeretek: A tantárgy felvételének feltétele - minden esetben - az előző félév tanulmányi követelményeinek teljesítése. A tantárgy tartalma: Hangközök, hangzatok, hangsorok, hangnemek, kulcsok, ritmikai és metrikai ismeretek elsajátítása és alkalmazása a zenei írás-olvasás, énekes és hangszeres bemutatás, improvizáció különböző feladattípusaiban. Évközi ellenőrzés módja: Írásbeli és gyakorlati beszámolók. A tantárgy számára nincs előírt szakmai gyakorlat. A kötelező és ajánlott irodalom jegyzéke: Bárdos: Hangzatgyakorló Darvas Gábor: A zene anatómiája Legányné Hegyi E.: Stílusismeret Kodály pedagógiai művei alapján Gárdonyi: J.S.Bach kánon -és fúgaszerkesztő művészete Molnár A.: Klasszikus kánonok Legányné Hegyi E.: Bach példatár Bertalotti: 56 solfeggio Németh - Nógrádi - Puster: Szolfézs antológia Kodály: Két -és háromszólamú énekgyakorlatai A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: Tanterem, zongora, CD-lejátszó. Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követése: Szakirodalom, saját kutatások, továbbképzések. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatói teljesítmények értékelése, szakmai konzultációk a munkacsoporton belül.
A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései: Mindazoknak az alapképességeknek a kialakítása, amelyek a zenei tevékenységek (hangszerjáték, kóruséneklés- és vezénylés, kamaraének- és zene) és az iskolai ének-zene tanítás számára nélkülözhetetlenek. Feltételezett tudásanyag, belépéskor elvárt ismeretek: A tantárgy felvételének feltétele - minden esetben - az előző félév tanulmányi követelményeinek teljesítése. A tantárgy tartalma: Hangközök, hangzatok, hangsorok, hangnemek, kulcsok, ritmikai és metrikai ismeretek elsajátítása és alkalmazása a zenei írás-olvasás, énekes és hangszeres bemutatás, improvizáció különböző feladattípusaiban. Évközi ellenőrzés módja: Írásbeli és gyakorlati beszámolók. A tantárgy számára nincs előírt szakmai gyakorlat. A kötelező és ajánlott irodalom jegyzéke: Bárdos: Hangzatgyakorló Darvas Gábor: A zene anatómiája Legányné Hegyi E.: Stílusismeret Kodály pedagógiai művei alapján Gárdonyi: J.S.Bach kánon -és fúgaszerkesztő művészete Molnár A.: Klasszikus kánonok Legányné Hegyi E.: Bach példatár Bertalotti: 56 solfeggio Németh - Nógrádi - Puster: Szolfézs antológia Kodály: Két -és háromszólamú énekgyakorlatai A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: Tanterem, zongora, CD-lejátszó. Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követése: Szakirodalom, saját kutatások, továbbképzések. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatói teljesítmények értékelése, szakmai konzultációk a munkacsoporton belül.
| ENEA101 Szolfézs 1. JGYTFK Előadás Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Minősítés háromfokozatú Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Ének-Zene Tanszék |
| ENEA102 Szolfézs 1. JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Ének-Zene Tanszék |
| ENEA103 Szolfézs 2. JGYTFK Előadás Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Minősítés háromfokozatú Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Ének-Zene Tanszék |
| ENEA104 Szolfézs 2. JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Ének-Zene Tanszék |
| ENEA105 Szolfézs 1. JGYTFK Előadás Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Minősítés háromfokozatú Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Ének-Zene Tanszék |
| ENEA106 Szolfézs 1. JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Ének-Zene Tanszék |
| ENEA107 Szolfézs 2. JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Minősítés háromfokozatú Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Ének-Zene Tanszék |
| ENEA108 Szolfézs 2. JGYTFK Előadás Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Ének-Zene Tanszék |
|
ENEA200 Zeneelmélet Felelős tanszék: Ének-Zene Tanszék. Felelős oktató:Ordasi Péter Teljesítendő: min. 8 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései:
Az európai műzene különböző stíluskorszakainak nyelvi sajátságai - e sajátságok megismerése: általános, valamint egyes zenei alkotásokra irányuló vizsgálatokon keresztül, kapcsolódó gyakorlati feladatokkal. A hallgatók majdani mindennapos pedagógiai praxisához szükséges elemzési készségek elsajátítása, az európai műzene különböző stíluskorszakaihoz tartozó alkotásokra vonatkoztatva. 2. Feltételezett tudásanyag, belépéskor elvárt ismeretek: Tananyagi ismeretek: legalább az általános gimnáziumi ének-zene tanórák szintjének megfelelően; kottaolvasási készség, minimális zongoratudás (kétkezes zongorajáték) 3. A tantárgy tartalma: A zenei hang fizikai tulajdonságai és összetevői. A felhangrendszer. Hangsorok, hangnemek. Hangrendszerek. A kvintkör és kvintoszlop. Autentikus és plagális lépések, funkciók. Hármas- és négyeshangzatok. Ritmikai alapelemek, fogalmak. Ütemfajták jellegzetességei. A mai notáció problémái. Dallami alapelemek, fogalmak. A figuráció fajtái. Zárlatelemzés szempontjai. A mindennapi zenei gyakorlatban előforduló szakkifejezések magyarázata, meghatározása. A korai keresztény és gregorián zene főbb műfajai. A gregorián hangnemek. A hexachord-rendszer és a relatív szolmizáció Arezzói Guido elmélete szerint. Gregorián notáció, kottaolvasási alapelvek. A középkori többszólamúság korai formái, zeneelméleti fogalmai. Az organum-szerkesztés szabályai. A Notre Dame-iskola és az Ars Antiqua jellegzetes műfajai, szerkesztéstechnikái. Az Ars Nova és a trecento zenéje, kompozíciós technikái. A reneszánsz vokálpolifónia dallamalkotási jellegzetességei, szólamszerkesztési elvei, harmóniavilága. Barokk zeneelmélet. A barokk zene kezdetei, stiláris és műfaji újdonságai. Instrumentális és vokális barokk műfajok, formák (korálfeldolgozás, variáció, prelúdium, fúga, invenció, szvit, szonáta, rondeau, versenymű, kantáta, oratórium, passió, stb.). Későbarokk és preklasszikus műfajok, alkotások (például: D. Scarlatti, C. Ph. E. Bach művei). J. Haydn, W.A. Mozart, L.v. Beethoven zenéjének harmónia- és formavilága (szonáták, variációk, kisebb billentyűs darabok, vonósnégyes, szimfónia, versenymű, stb.). A barokk és bécsi klasszika harmóniakészletének kibővülése a XIX. század folyamán (moll szubdominánsok, nápolyi jelenségek, szűk terces hangzatok, romantikus szekvenciák, stb.). A romantika újszerű dallami és harmóniai jelenségei: tercrokonság, közös tercűség, tercépítkezés (tercoszlop; nón-, undecim-, tredecimakkordok), népi hatások, neomodalitás, különleges skálatípusok, minore-maggiore fordulatok, distancia-elvű modulációk, enharmonikus modulációk, kromatika, poláris kapcsolatok, funkciókeveredés, kvint- és kvartépítkezés (stb.), különös tekintettel Liszt műveire. A tonalitás felbomlása a századfordulón. A századforduló újszerű dallami és harmóniai jelenségei. Az atonalitás kezdetei. XX. századi kompozíciós eljárások zeneelméleti megközelítésben. Az analízisek főként a század nemzetközi téren is meghatározó komponistáinak alkotásaira irányulnak, különös tekintettel Bartók műveire. 4. Évközi ellenőrzés módja : Zárthelyi dolgozatok, gyakorlati feladatok elvégzése 5. A tantárgy számára nincs előírt szakmai gyakorlat. 6. A kötelező, ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom: Avasi Béla: Zeneelmélet I. (Főiskolai tankönyv; Tankönyvkiadó Bp. 1973) Frank Oszkár: Zeneelméleti alapismeretek (Egyetemi jegyzet; Miskolci Bölcsész Egyesület 1991) Darvas Gábor: A zene anatómiája (Zeneműkiadó Bp. 1974) Legányné Hegyi Erzsébet: Énektanárképzés Kodály pedagógiai művei alapján (Zeneműkiadó Bp. 1977) Weiner Leó: Az összhangzattan előkészítő iskolája (Editio Musica Bp. [reprint]) Bárdos Lajos: Hangzatgyakorló I-II. (Zeneműkiadó Bp. 1976, 1982) Rajeczky Benjamin: Mi a gregorián? (Zeneműkiadó Bp. 1981) Dobszay László - Szendrei Janka: A gregorián ének kézikönyve (Editio Musica Bp. 1993) Peter Gülke: Szerzetesek, polgárok, trubadúrok - A középkor zenéje (ford. Szigeti Kilián és Rácz Judit; (Zeneműkiadó Bp. 1979) Avasi Béla: Zeneelmélet I. (Főiskolai tankönyv; Tankönyvkiadó Bp. 1973) Legányné Hegyi Erzsébet: Énektanárképzés Kodály pedagógiai művei alapján (Zeneműkiadó Bp. 1977) Legányné Hegyi Erzsébet: Stílusismeret I. (Zeneműkiadó Bp. 1982) Bárdos Lajos: Modális harmóniák (Zeneműkiadó Bp. 1961) Frank Oszkár: A funkciós zene harmónia-és formavilága (Zeneműkiadó Bp. 1978) Frank Oszkár: Hangzó zeneelmélet (Tankönyvkiadó Bp. 1990) Ligeti György: Klasszikus összhangzattan (Zeneműkiadó Bp. 1954) Ligeti György: A klasszikus harmóniarend: összhangzattani példák a barokk és a bécsi klasszikus zeneirodalomból I.-II. (Zeneműkiadó Bp. 1956) Legányné Hegyi Erzsébet: Énektanárképzés Kodály pedagógiai művei alapján (Zeneműkiadó, Bp.1977.) Legányné Hegyi Erzsébet: Stílusismeret II. (Zeneműkiadó Bp. 1985) Frank Oszkár: A funkciós zene harmónia-és formavilága (Zeneműkiadó Bp. 1978) Frank Oszkár: Hangzó zeneelmélet (Tankönyvkiadó Bp. 1990) Frank Oszkár: Formák, műfajok a barokk és klasszikus zenében (a szerző magánkiadása Bp. 1996) Győrffy István: Összhangzattani kalauz a Bach-korálokhoz (Tárogató Kiadó Bp.1994) Gárdonyi Zoltán: J.S.Bach ellenpont-művészetének alapjai (Zeneműkiadó Bp. 1967) Gárdonyi Zoltán: J.S.Bach kánon- és fúgaszerkesztő művészete (Zeneműkiadó Bp. 1972) Rezessy László: Zeneelmélet II. (Főiskolai tankönyv; Tankönyvkiadó Bp. 1973) Claude V. Palisca: Barokk zene (ford. Hézser Zoltán; Zeneműkiadó Bp. 1976) Ligeti György: Klasszikus összhangzattan (Zeneműkiadó Bp. 1954) Ligeti György: A klasszikus harmóniarend I.- II. (Zeneműkiadó Bp. 1956) Legányné Hegyi Erzsébet: Énektanárképzés Kodály pedagógiai művei alapján (Zeneműkiadó Bp. 1977) Legányné Hegyi Erzsébet: Stílusismeret II. (Zeneműkiadó Bp. 1985) Frank Oszkár: A funkciós zene harmónia-és formavilága (Zeneműkiadó Bp. 1978) Frank Oszkár: Hangzó zeneelmélet (Tankönyvkiadó 1990) Frank Oszkár: Formák, műfajok a barokk és klasszikus zenében (a szerző magánkiadása 1996) Győrffy István: Összhangzattani kalauz a Bach-korálokhoz (Tárogató Kiadó Bp. 1994) Rezessy László: Zeneelmélet II. (Főiskolai tankönyv; Tankönyvkiadó Bp. 1973) Gárdonyi Zoltán: Elemző formatan (Zeneműkiadó Bp. 1979) Weiner Leó: A hangszeres zene formái (Zeneműkiadó Bp. 1955) Charles Rosen: A klasszikus stílus (ford. Komlós Katalin; Zeneműkiadó Bp. 1977) Arnold Schönberg: A zeneszerzés alapjai (ford. Tallián Tibor; Zeneműkiadó Bp. 1971) Szelényi István: Gyakorlati modulációtan (Zeneműkiadó Bp. 1960) Frank Oszkár: A klasszikus moduláció (Zeneműkiadó 1970) Szelényi István: A romantikus zene harmóniavilága (Zeneműkiadó Bp. 1965) Legányné Hegyi Erzsébet: Stílusismeret III. (Zeneműkiadó Bp. 1988) Frank Oszkár: Zeneelmélet III. (Főiskolai tankönyv; Tankönyvkiadó Bp. 1985) Lendvai Ernő, Szabó Miklós, Ujfalussy József, Somfai László, Frank Oszkár és mások Bartók - analízisei 7. A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: Tanterem, zongora, ötvonalas tábla, magnetofon, CD - játszó 8. Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: Szakirodalom, Internet, kutatások 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatói teljesítmények összehasonlító elemzése, a hallgatói véleményezési rendszer tantárgyra vonatkozó eredményeinek beépítése.
| ENEA201 Zeneelméleti alapismeretek JGYTFK Előadás Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Minősítés háromfokozatú Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Ének-Zene Tanszék |
| ENEA202 Zeneelméleti alapismeretek JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Ének-Zene Tanszék |
| ENEA203 Modális hangrendszerek, ellenponttan JGYTFK Előadás Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Minősítés háromfokozatú Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Ének-Zene Tanszék |
| ENEA204 Modális hangrendszerek, ellenponttan JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Ének-Zene Tanszék |
| ENEA205 Bevezetés a funkciós zene forma-és harmónia világába JGYTFK Előadás Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Minősítés háromfokozatú Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Ének-Zene Tanszék |
| ENEA206 Bevezetés a funkciós zene forma-és harmónia világába JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Ének-Zene Tanszék |
| ENEA207 Barokk és klasszikus összhangzattan JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Minősítés háromfokozatú Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Ének-Zene Tanszék |
| ENEA208 Barokk és klasszikus összhangzattan JGYTFK Előadás Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Ének-Zene Tanszék |
|
ENEA300 Vezénylési gyakorlat Felelős tanszék: Ének-Zene Tanszék. Felelős oktató:Maczelka Noémi Teljesítendő: min. 2 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései:
A karvezetés tárgy célja, hogy a tanárjelöltek elsajátítsák azokat elméleti ismereteket és gyakorlati készségeket, amelyek az iskolai tanulói közösségek (csoport, osztály, énekkar) közös éneklésének szakszerű irányításához nélkülözhetetlenek. Ismerjék meg a hazai és európai gyermekkari irodalom alapműveit és azok betanításának módszeres eljárásait, vezénylésének technikai követelményeit és előadásának hagyományait. 2. Feltételezett tudásanyag, belépéskor elvárt ismeretek: Éneklőkészség, kottaolvasási készség és a zongorázás készsége a felvételi követelmények szintjén. 3. A tantárgy tartalma : A magyar gyermek- és ifjúsági kórusirodalom művei a vezényléstechnikai elemek nehézségi fokának megfelelő rendben. Erkel Ferenc-Kölcsey Ferenc Himnusz és Egressy Béni-Vörösmarty Mihály Szózat c. műve. Művészi értékű szemelvények az általános iskolai tankönyvekben szereplő kórustételek nehézségi fokának megfelelő európai kórusirodalomból. A foglalkozások gerince a közös éneklés, zenélés tipikus helyzeteinek, zenei feladatainak megoldására alkalmas technikai elemek elsajátítása és gyakorlása, de változó hangsúllyal sorra kerülnek a művek megtanulásában és betanításában szerepet játszó segédtárgyak, a partitúraolvasás és a karvezetés módszertan elemei is. 4. Évközi ellenőrzés módja : A vezénylendő tételek szólamainak pontos, folyamatos és helyesen formált éneklése, a többszólamú tételek szólam-párjainak ének-zongorás előadása, a teljes patitúra zongorázása (a hallgató zongoratudásának megfelelő szintig) emlékezetből. A hallgatók videoszalagra rögzített vezénylő mozgásának közös elemzése, kritikája. Az értékelés félévenként öt fokozatú gyakorlati jeggyel, illetve a 7. félév végén a nyilvános vizsgahangversenyt követően öt fokozatú szigorlati jeggyel történik. 5. A tantárgy számára nincs előírt szakmai gyakorlat. 6. A kötelező, ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom: Kötelező irodalom: A tanárképző főiskolák karvezetés jegyzetei: Bárdos Lajos: Karvezetés I. „Életet az énekbe!” Bárdos Lajos: Karvezetés II. Prozódia Tillai Aurél: Karvezetés II. Kariskola Kardos Pál: Karvezetés III. Intonálás Párkai - Tillai - Sinkovics - Kardos: Karvezetés IV. Ajánlott irodalom: Forrai Miklós: A karvezető Vásárhelyi Zoltán: Az énekkari vezénylés módszertana Zeneműkiadó, Bp. 1966 Párkai István: Az énekkari vezénylés alapjai NPI Bp. Kardos Pál: Egyszólamúság az énekkari nevelésben Csongrád megyei Népművelési Tanácsadó Szeged, 1968 Kardos Pál: Kórusnevelés - kórushangzás Zeneműkiadó, Bp. 1969, 1977 Kardos Pál: A tiszta intonálásra nevelés az énekkari munkában - in: Kardos Pál, Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, Bp. 2004 Bárdos Lajos: Harminc írás Zeneműkiadó, Bp. 1969 Bárdos Lajos: Írások népzenénkről Tankönyvkiadó, Bp. 1988. Szabó Miklós: Bartók Béla kórusművei Zeneműkiadó, Bp. 1985 Mohayné Katanics Mária: Válogatás Kodály Zoltán kórusműveiből Tankönyvkiadó, Bp. 1986 7. A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása : Tanterem, zongora, kottatartó állvány, videokamera állvánnyal, televíziókészülék. 8. Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: Részvétel az országos és nemzetközi szakmai szervezetek konferenciáin. kurzusain. Tapasztalatcsere a társintézmények karvezetés-tanáraival. Nemzetközi tekintélyű hazai és külföldi szakemberek meghívása kurzus tartására az általuk kiemelkedő színvonalon művelt részterület témájában. Tapasztalatcsere a külföldi partner-intézmények oktatóival. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatói teljesítmények összehasonlító elemzése, a hallgatói véleményezési rendszer tantárgyra vonatkozó eredményeinek beépítése. Kiemelkedő képességű hallgatóink indítása az országos szakmai versenyeken és az OMDK rendezvényein.
| ENEA301 Vezénylési gyakorlat JGYTFK Gyakorlat Kötelező 2 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Ének-Zene Tanszék |
| ENEA302 Vezénylési gyakorlat JGYTFK Gyakorlat Kötelező 2 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Ének-Zene Tanszék |
|
ENEA400 Népzene Felelős tanszék: Ének-Zene Tanszék Teljesítendő: min. 2 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései:
A magyar népzene, népi hangszerek és népi kultúra megismertetése a hallgatókkal. 2. Feltételezett tudásanyag, belépéskor elvárt ismeretek: kottaolvasás 3. A tantárgy tartalma : A népzenei szakirodalom áttekintése. Elméleti ismeretek: (konkrét népdalanyag elemzése alapján. Ősi-régi stílus: a kvintváltó szerkezet, tonális és reális válasz, fomatípusok, hangsori kérdések, szerkezet, ritmika, metrika, stb. A népzene új stílusa: Kvintváltás az új stílusban, formatípusok, kapcsolat az ősi stílussal és az európai népzenével. A vegyes osztály: régies dallamok, táncritmusok, műzenei formák és hatások, kapcsolatok a szomszéd népekkel. Népi hangszerjáték: furulya (kötelező) citera (fakultatív). A furulyajáték alapjainak elsajátítása a gyermekdalok hangkészletének és formavilágának felhasználásával. A magyar népzene dialektusterületei: (Vargyas Lajos tanulmánya alapján: Magyar néprajz, VI. kötet) Dunántúl, Északi sáv, Alföld, Erdély, Gyimes, Moldva. Népdaltípusok: Jeles napok, lakodalom, párosítók, gyermek-játékok, a ballada, a sirató, történelmi emlékek népdal-példákkal és elemzéssel. Népi hangszerek: Idiofon, membrafon, chordofon, aerofon hangszerek. A népdalcsokor-szerkesztés alapelvei: (Bárdos Lajos írása alapján. Hangnem, forma (szerkezet), ritmika, metrika, pódia, ambitus, előadásmód, stílus, hangszerkíséret, hangszerelés, versszakok, tájszólás, témakör, a csokor formája. Népi hangszerjáték: furulya (kötelező), citera (fakultatív).A furulyajáték elsajátított alapjainak továbbfejlesztése, a „felnőttek” dalai: ősi (régi) és új stílusú, valamint vegyes osztályú dalokkal. A magyar népzene dialektusterületei: (Vargyas Lajos tanulmánya alapján: Magyar néprajz, VI. kötet) Dunántúl, Északi sáv, Alföld, Erdély, Gyimes, Moldva. Népdaltípusok: Jeles napok, lakodalom, párosítók, gyermek-játékok, a ballada, a sirató, történelmi emlékek népdal-példákkal és elemzéssel. Népi hangszerek: Idiofon, membrafon, chordofon, aerofon hangszerek. A népdalcsokor-szerkesztés alapelvei: (Bárdos Lajos írása alapján). Hangnem, forma (szerkezet), ritmika, metrika, pódia, ambitus. Előadásmód, stílus, hangszerkíséret, hangszerelés, versszakok, tájszólás, témakör, a csokor formája. Népi hangszerjáték: furulya (kötelező), citera (fakultatív). A furulyajáték elsajátított alapjainak továbbfejlesztése, a „felnőttek” dalai: ősi (régi) és új stílusú, valamint vegyes osztályú dalokkal. 4. Évközi ellenőrzés módja : zárthelyi dolgozat 5. A tantárgy számára nincs előírt szakmai gyakorlat. 6. A kötelező, ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom: Kodály Zoltán: A magyar népzene Bartók Béla: A magyar népdal C. Nagy Béla: Magyar népzene Vargyas Lajos: A magyarság népzenéje Vargyas Lajos: Népzenei dialektusok (Magyar néprajz VI. kötet) Avasi Béla: Zeneelmélet - I. Dobszay László: A magyar dal könyve Vargyas Lajos: Népzenei dialektusok (Magyar néprajz VI. kötet) Sárosi Bálint: Magyar népi hangszerek 7. A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása : Tanterem, zongora, 8. Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: Szakirodalom, Internet, kutatások 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatói teljesítmények összehasonlító elemzése, a hallgatói véleményezési rendszer tantárgyra vonatkozó eredményeinek beépítése.
| ENEA401 Népzene 1. JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Ének-Zene Tanszék |
| ENEA402 Népzene 2. JGYTFK Előadás 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Minősítés háromfokozatú Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Ének-Zene Tanszék |
| ENEA403 Népzene 2. JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Ének-Zene Tanszék |
|
ENEA500 Zongora Felelős tanszék: Ének-Zene Tanszék. Felelős oktató:Maczelka Noémi Teljesítendő: min. 2 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései:
A zongora tantárgy legáltalánosabban megfogalmazható célja a személyiségnevelés, pozitív személyiségjegyek kialakítása a hangszertanulás segítségével. Közelebbi célja, hogy a tanárjelöltek a tanári munkájukhoz szükséges mértékben megtanuljanak zongorázni. Vagyis: technikailag és zeneileg rendelkezzenek a megfelelő eszközökkel ahhoz, hogy az általános iskolai tantervben szereplő műdalokat, valamint az iskolai karének-foglalkozásokon műsorra kerülő kórusműveket le tudják kísérni. A főiskolai tanulmányok alatt célkitűzésünk, hogy a partitúraolvasás, zeneelmélet, szolfézs tantárgyak tanulásához szükséges mértékű zongoratechnikát mindenki elsajátítsa. Ezen felül a hallgató technikai és zenei szintjéhez alkalmazkodva a zeneirodalmi tájékozottság és stílusismeret bővítése, aktív zenei tevékenység biztosítása, a meglévő tudásszint emelése szerepel feladataink között. Helyes mechanizmus kialakítása, pontos billentés, megfelelő ujjvégérzet, hangszín- és kifejezésbeli sokszínűség, ritmikai fegyelem, pontosság, helyes artikuláció, technikai perfekcióra való törekvés, dinamikai árnyalás, az előadásbeli koncentráció kifejlesztése - ezek a zongoraórák közvetlen céljai. 2. Feltételezett tudásanyag, belépéskor elvárt ismeretek: Biztos kottaolvasás, a zongorajáték alapelemeinek ismerete, érdeklődés. 3. A tantárgy tartalma : A zongora (orgona) szerkezete. Helyes ülés, kéztartás, karos ejtegetés, legato, karstaccato, pentachordon belüli játék, trillamozgás, a két kéz függetlenítése ritmikában, játékmódban, dinamikában. A darabok formai tagolódásának felismerése. Dinamikai jelek és az alapvető zenei kifejezések ismerete. Dúr és moll skálák. A tenuto és portato billentés. Éneklő legato (cantilena). Ujjstaccato és leggero billentés. A kottaolvasás és a játékmechanizmus szinkronizálása. A különböző billentésmódok tudatos alkalmazása, helyes és pontos kottaolvasás. Az artikulációs jelek ismerete, az agogika alkalmazása, utánnyomásos és együttnyomott pedál. A barokk díszítések; díszítések a klasszikus és romantikus művekben, kettősfogások, akkordok, azonos kézzel dallam és kíséret játszása. A szonáta-forma tartalmi és hangnemi összefüggéseinek ismerete. A zenei anyagnak megfelelő különböző játékformák alkalmazása. A játszott művek helyes metrikai és ritmikai megoldása, formai szerkezetének felismerése és elemzése. A szonáta, mint ciklikus mű. A zenei-érzelmi tartalom megragadása és előadásbeli kifejezése. A barokk zenében tiszta szólamvezetés, a díszítések különböző fajtáinak ismerete és alkalmazása, a tánctételek tempó-és karakterbeli sajátosságainak ismerete és megvalósítása. Pontos kottaolvasás a zenei karakter, a hangok, ritmus, dinamika, ujjrend figyelembevételével. Önálló ujjrendkészítés, a helyes artikuláció és a technikai ésszerűség figyelembevételével. A tudatos, elemzo gyakorlás és memorizálás megtanulása és alkalmazása. A művek szöveghű előadása, természetes hangszerkezelés. 4. Évközi ellenőrzés módja : A megtanult anyag előadása minden órán, az órai teljesítmény szóbeli értékelése. Öt félév gyakorlati jeggyel záródik, a hatodikban kollokviumot vagy szigorlatot kell tenniük a hallgatóknak. 5. A tantárgy számára előírt szakmai gyakorlat: nincs 6. A kötelező, ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom: Böhm: Zenei műszótár Brockhaus-Riemann: Zenei lexikon I-II-III. Donington: A barokk zene előadásmódja Frank: Bartók és a gyermekek Somfai: Haydn zongoraszonátái
Bach: 18 kis prelúdium (EMB 1879), Két - és háromszólamú invenciók Das wohltemperierte Klavier, Francia és angol szvitek Komjáthyné-Fantóné-Hernádiné: Zongoraiskola I. (EMB 5229) Fantóné-Hernádiné-stb.: Könnyű szonatinák (EMB 2719) Hajdu-Kassai-Komjáthyné: 15 könnyű szonáta Haydn, Mozart, Beethoven zongoraművei Csajkovszkij: Ifjúsági album Schumann: Jugendalbum (EMB 2345) Mendelssohn: Dalok szöveg nélkül Chopin, Liszt zongoraművei Bartók: Gyermekeknek I-IV (EMB 5437-5440), Mikrokozmosz 1-VI.
Zalánffy Aladár: Az orgonajáték művészete I. EMB 2043, II.EMB 2783 Bach: 8 kis preludium és fúga, Orgelbüchlein C.Franck: L' organiste Korálok Liszt és más magyar szerzők orgonaművei 7. A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása : Tanterem, zongora (orgona), zongoraszék, megfelelő világítás. 8. Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: A vonatkozó szakirodalom (beleértve a kottákat is) naprakész ismerete, tájékozódás az interneten, a zenetudományi kutatások legújabb eredményeinek megismerése, hangversenyek, egyéb zenei rendezvények látogatása. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatói teljesítmények összehasonlító elemzése, a hallgatói véleményezési rendszer tantárgyra vonatkozó megjegyzéseinek a figyelembevétele, a hallgatók és oktatók rendszeres fellépése, hangszeres tudásuk, fejlődésük bemutatása. Nyilvánosság biztosítása.
| ENEA501 Zongora (orgona) 1. JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Ének-Zene Tanszék |
| ENEA502 Zongora (orgona) 2. JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Ének-Zene Tanszék |
|
ENEA600 Magánének Felelős tanszék: Ének-Zene Tanszék. Felelős oktató:Szabady Józsefné Dr. Teljesítendő: min. 2 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései:
A zene ezen belül az énektanulás, tanítás alapvető célja a jellemformálás. Közvetlen célja, hogy énekfunkció helyes beállításával jól és szépen éneklő tanárjelölteket neveljen. Célja továbbá a hallgató hangjának alkalmassá tétele a tanári munkára, mely a szép éneklésen túl megköveteli a terhelhetőséget. Biztos technikai készség kialakítása, hogy a főiskolai tanulmányok során elért tantárgyakat - partitúraolvasás, szolfézs, kargyakorlat, karének - teljesíteni tudja a tanárjelölt. Fontos kívánalom mindkét részről, hogy énektanulás - tanítás folyamatát mindvégig az éneklés szeretete hassa át. 2. Feltételezett tudásanyag, belépéskor elvárt ismeretek: Biztos zenei hallás, megfelelő artikulációs készség, az éneklés szeretete. 3. A tantárgy tartalma: A felvételi követelmény nem fogalmaz meg tudásszintet magánénekből, tehát erre a szakra jelentkezőknek csak igen kis hányada folytat énektanulmányokat előtte. Ez a tény nagyban meghatározza a tárgy tartalmát és feladatkörét. A hangképző tanár által irányított technikai fejlesztés magába foglalja a hangszín, hangerő és kifejezés képességének kialakítását. Fokozatosan beállítja a helyes funkciókat, amelyeket a Hangegészségtan c. tantárgyban részletesen taglalnak. Kitér a zenei feladatok hangi megoldásaira és a zenei stílusokra is. Az előadói készség kialakítása során a hallgató megszerzi a szükséges énekes repertoárt. 4. Évközi ellenőrzés módja: Az ének-zene-egyéb szakot hangképzést tanulnak heti fél órában hat féléven keresztül. Öt félév gyakorlati jeggyel zárul, a hatodik félév végén kollokviumot vagy szigorlatot tesznek nyilvános vizsga-koncert keretében. Mivel a zongora és ének tárgyak egyikéből kell csak szigorlatot tenniük, a választás önkéntes. Az ének-zene-karvezetés szakot látogató hallgatók magánéneket tanulnak hat féléven keresztül heti egy órában. A kötelező jellegű szigorlat a nyolcadik félévben van a kamaraének szigorlat keretében. Az énektanulás folyamatát jellemzi, hogy minden órán minden egyes mű szóbeli elemzés tárgya. A bemutatott darab a tanár zongorakíséretével szólal meg. 5. A tantárgy számára nincs előírt szakmai gyakorlat. 6. A kötelező, ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom: Énektechnika: Vaccai: Il metodo pratfico Lütgen: Énektechnika I-II. k. Énekirodalom: Bartók-Kodály: 20 magyar népdal Bartók-Kodály: A magyar népzene I-X.k. Ádám Jenő: A dal mesterei kötetei Parisotti albumok Nagy mesterek dalai 20.századi kortárs művek stb. áriák Szakirodalom: Zenei műszótárok, zenei lexikonok, Donington Kerényi: Az éneklés művészete és pedagógiája stb. 7. A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása : Tanterem, zongora, hangfelvétel rögzítő 8. Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: Szakirodalom, Internet, kutatások 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatói teljesítmények összehasonlító elemzése, a hallgatói véleményezési rendszer tantárgyra vonatkozó eredményeinek beépítése.
| ENEA601 Magánének 1. JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Ének-Zene Tanszék |
| ENEA602 Magánének 2. JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Ének-Zene Tanszék |
|
|