| F761 Fizika tanítása Felelős tanszék: Kísérleti Fizikai Tanszék. Felelős oktató:Papp Györgyné Dr. Papp Katalin Teljesítendő:min. 9 kredit- Leírás - Annotation
- felvétel előfeltétele: Pedagógia-Pszhichológia szigorlat
További információkat ld. még
| F761E Fizika tanítása 1. TTK Előadás Kötelező 2 óra / 0kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Aláírással (teljesítette) Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Kísérleti Fizikai Tanszék- Leírás - Annotation
- Előfeltétel: Pedagógia-pszichológia komplex szigorlat
Tematika A fizika tanítás történetéről, a gimnáziumi fizika kezdő- és peremfeltételei, az általános iskolai fizikatanításról. A gimnáziumi fizika tananyag jellegzetességei, szerkezete, vezérelvei. Fizika tanítás külföldön. A hőtan tanítása. A modellalkotás kifejlesztése és alkalmazása a középiskolában. Statisztikus modell-játékok. , döntésjátékok. Számítógép alkalmazása a statisztikus fizika tanításánál. Az oktatási folyamat makro- és mikroszerkezete, algoritmizálás, az új anyag feldolgozó óra modellje. Motivációs lehetőségek a gimnáziumi fizika tanításban. Oktatási módszerek a fizika tanításban, történeti aspektusok. Kísérletek jelentősége a fizika tanításban, tanári és tanulói kísérletekről. Játékok, játékszerek alkalmazása a fizika tanításban. A mechanika tananyag vezérelvei, speciális módszerei. Számítógép alkalmazása a mozgásegyenlet közelítő megoldásánál. Az égi mechanika tanításáról, modellkísérletek. Az ismeretek alkalmazása, mérési gyakorlatok, feladatmegoldó órák speciális módszerei, a feladatmegoldó óra modellje. A fakultáció formája és tartalma a gimnáziumban, a tehetséges tanulókkal való foglalkozás lehetőségei és módszerei fizikából. Ellenőrzés, értékelés formái és módszerei, az ismeret elsajátítás szintjei, tudásszintmérés itthon és külföldön, nemzetközi felmérések tapasztalatai. Az elektromosság, mágnesség tananyag felépítése, vezérelvei, speciális módszerei. Lézeres optikai kísérletek, hologram készítés az iskolában. Ismétlés, rendszerezés szükségessége, az ismétlő-rendszerező órák módszerei. A természettudományos tárgyak egybehangolásáról, az integrált természettudományos oktatás hazai és külföldi tapasztalatai, a kvantumlétra. A modern fizika tananyag felépítése, speciális módszerek. Modellek alkalmazása a gimnázium felsőbb évfolyamain. Az atomfizika középiskolai tanításáról, szemléltetési lehetőségek, demonstrációs kísérletek és tanulói mérések. Számítógép alkalmazása a kvantummechanika középiskolai tanításánál. Magfizikai kísérletek a középiskolában, sugárzás-mérés, szilárdtest - nyomdetektorok. Energia-alternatívák, atomerőmű, környezetvédelmi aspektusok. A molekulafizika tanításának szemléltetési lehetőségei. Tanórán kívüli fizika oktatás, szakkörök, speciális módszerek. A fizika tanítás tárgyi feltételei (szertár, előadóterem stb. ).
Ajánlott irodalom 1. Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák - különbségek, Tankönyvkiadó, Budapest, 1992. 2. Eigen - Winkler: A játék, Gondolat Kiadó, Budapest, 1982. 3. Nemzeti Alaptanterv MKM, 1995. 4. Kiessling-Körner: Hogyan oldjuk meg a fizikai feladatokat, Műszaki Könyvkiadó Budapest, 1985. 5. Juhász András (szerk.): Fizikai kísérletek gyujteménye I-III. Arkhimédesz Bt-Typotex 1995. 6. V. Weisskopf: Fizika a XX. században, Válogatott tanulmányok, Gondolat, 1978. 7. Pedagógiai Lexikon Kereban Kiadó Budapest, 1997. 8. Gimnáziumi tankönyvek, munkafüzetek és segédkönyvek 9. Gimnáziumi fakultatív modulok 10. A Fizikai Szemle vonatkozó cikkei 11. Csapó Benő: Az iskolai tudás Osiris Kiadó 1998. 12. Radnóti Katalin, Nahalka István, Poór István, Wágner Éva: A fizikatanítás pedagógiája, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2002.
|
| F761G Fizika tanítása 1. TTK Gyakorlat Kötelező 3 óra / 3kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Kísérleti Fizikai Tanszék- Leírás - Annotation
- Előfeltétel: Pedagógia-pszichológia komplex szigorlat
Tematika A fizika tanítás történetéről, a gimnáziumi fizika kezdő- és peremfeltételei, az általános iskolai fizikatanításról. A gimnáziumi fizika tananyag jellegzetességei, szerkezete, vezérelvei. Fizika tanítás külföldön. A hőtan tanítása. A modellalkotás kifejlesztése és alkalmazása a középiskolában. Statisztikus modell-játékok. , döntésjátékok. Számítógép alkalmazása a statisztikus fizika tanításánál. Az oktatási folyamat makro- és mikroszerkezete, algoritmizálás, az új anyag feldolgozó óra modellje. Motivációs lehetőségek a gimnáziumi fizika tanításban. Oktatási módszerek a fizika tanításban, történeti aspektusok. Kísérletek jelentősége a fizika tanításban, tanári és tanulói kísérletekről. Játékok, játékszerek alkalmazása a fizika tanításban. A mechanika tananyag vezérelvei, speciális módszerei. Számítógép alkalmazása a mozgásegyenlet közelítő megoldásánál. Az égi mechanika tanításáról, modellkísérletek. Az ismeretek alkalmazása, mérési gyakorlatok, feladatmegoldó órák speciális módszerei, a feladatmegoldó óra modellje. A fakultáció formája és tartalma a gimnáziumban, a tehetséges tanulókkal való foglalkozás lehetőségei és módszerei fizikából. Ellenőrzés, értékelés formái és módszerei, az ismeret elsajátítás szintjei, tudásszintmérés itthon és külföldön, nemzetközi felmérések tapasztalatai. Az elektromosság, mágnesség tananyag felépítése, vezérelvei, speciális módszerei. Lézeres optikai kísérletek, hologram készítés az iskolában. Ismétlés, rendszerezés szükségessége, az ismétlő-rendszerező órák módszerei. A természettudományos tárgyak egybehangolásáról, az integrált természettudományos oktatás hazai és külföldi tapasztalatai, a kvantumlétra. A modern fizika tananyag felépítése, speciális módszerek. Modellek alkalmazása a gimnázium felsőbb évfolyamain. Az atomfizika középiskolai tanításáról, szemléltetési lehetőségek, demonstrációs kísérletek és tanulói mérések. Számítógép alkalmazása a kvantummechanika középiskolai tanításánál. Magfizikai kísérletek a középiskolában, sugárzás-mérés, szilárdtest - nyomdetektorok. Energia-alternatívák, atomerőmű, környezetvédelmi aspektusok. A molekulafizika tanításának szemléltetési lehetőségei. Tanórán kívüli fizika oktatás, szakkörök, speciális módszerek. A fizika tanítás tárgyi feltételei (szertár, előadóterem stb. ).
Ajánlott irodalom 1. Juhász András (szerk.): Fizikai kísérletek gyűjteménye I-III. Arkhimédesz Bt-Typotex 1995. 2. Makai Lajos, Vize Lászlóné: Munkafüzet Tankönyvkiadó, Budapest, 1968. 3. Gimnáziumi és általános iskolai tankönyvek és munkafüzetek
|
| F861G Fizika tanítása 2. TTK Gyakorlat Kötelező 4 óra / 4kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Kísérleti Fizikai Tanszék- Leírás - Annotation
- Tematika
Kísérletek az elektromosság-mágnesség témaköréből: Elektromos áram fémes vezetőben I.: Ohm törvényének vizsgálata, fémes vezető ellenállásának függése a vezető adataitól, R-l, R-A grafikon fölvétele. Grafit áramvezetésének vizsgálata, Elektromos áram fémes vezetőben II.: Hőfejlődés függése az ellenállástól (kvalitatív megfigyelés), hőelem vizsgálata, ellenállásmérés. Ohm törvénye teljes áramkörre; Uk-1 grafikon felvétele, feszültségforrás belső ellenállásának meghatározása. Elektromos feketedobozok vizsgálata, potenciométer tulajdonságainak vizsgálata a kiadott CD segítségével Elektromos áram folyadékokban: Hoffmann-féle vízbontó tanulmányozása, Folyadékok áramvezetésének vizsgálata (kvalitatív kísérletek), Színesion - vándorlás bemutatása, Faraday I. törvénye; m-I grafikon felvétele, Polarizációs feszültség mérése, Elektromos áram gázokban és vákuumban: Ohm törvénye alapján, helyettesítéssel és Wheatstone-híddal Önálló vezetés normális nyomású gázokban, szén ívlámpa modellje és szarvas - villámhárító működése. Önálló vezetés ritkított gázokban: kisülési csősorozat, ködfénylámpa, fénycső működésének vizsgálata. Katódsugárzás vizsgálata. Fotocella jelleggörbéjének felvétele. Elektromos vezetés vákuumban; izzóelektromos hatás vizsgálata. Az elektromos mező: elektromos állapot kimutatása: elektrosztatikai alapkísérletek, elektromos megosztás. Elektromos mező szemléltetése erővonalakkal. Töltés, térerősség, potenciál a vezetőn; többlettöltés elhelyezkedésének tanulmányozása. Kísérletek a töltés és a feszültség közötti kapcsolat vizsgálatára, kapacitás fogalma, kondenzátorok tulajdonságai, elektromos mező energiája. A mágneses mező: a mágneses mező vizsgálata, Mágneses mezőnek zárt vezetőkre kifejtett hatása, mágneses mező a tekercs belsejében, MAGNETOMÉTER tanulmányozása, áramvezetők között fellépő kölcsönhatások vizsgálata, Lorentz - erő kimutatása elektrolitban, Elektromágneses indukció: állandó mágneses mezőben mozgó vezeték vizsgálata, mozgási indukció, kísérletek az indukált áram irányának vizsgálatára. Zárási és nyitási önindukció, indukciós együttható, változó mágneses mezőben nyugvó vezeték vizsgálata, nyugalmi indukció, örvényáramok kimutatása (saját tervezés) (Waltenhoffen-féle inga) Váltakozó áramú ellenállások: Ohmos ellenállás vizsgálata, induktív ellenállás szerepének vizsgálata, kondenzátor kapacitásának meghatározása Wheatstone-híddal. Kísérletek az optika, az atomfizika, magfizika témaköréből: Geometriai optika: A fény terjedésének vizsgálata optikai paddal, törésmutató mérése gombostűk segítségével, lencsék fókusztávolságának meghatározása, optikai eszközök összeállítása "Optik" dobozzal. Hullámoptika: a fényinterferencia alapkísérletei, fényelhajlás vizsgálata rés, rács, akadály (tű) esetén, fény hullámhosszának mérése ráccsal, színképek előállítása prizmával, ráccsal, kézispektroszkóp vizsgálata. Optikai kísérletek lézerrel Elektromágneses rezgések: soros rezgőkör vizsgálata, rezonancia görbe felvétele, párhuzamos rezgőkör vizsgálata, rezonancia görbe felvétele, csillapított és csillapítatlan rezgések előállítása Elektromos áram félvezetőkben: félvezető dióda vizsgálata, félvezető dióda, mint egyenirányító, tranzisztor vizsgálata, fényelem, I-r karakterisztika felvétele, tranzisztor alkalmazásai Vezérlés és automatizálás alapjai: félvezető ellenállásának hőmérsékletfüggése, termisztoros hőmérő, fotoellenállásos fényjelző tranzisztoros erősítővel. Astabil és bistabil multivibrátor Elektromágneses hullámok kimutatása Lecher-drótpárral, URH oszcillátorral. Rádióadó, rádióvevő összeállítása rádiópaddal. Atomfizikai mérések I.: Elektron hullámhosszának mérése elektrondiffrakciós készülékkel, elemi töltés meghatározása elektrolízissel, Planck-állandó meghatározása LED-del Atomfizikai mérések II, mérések számítógéppel: radioaktív sugárzás vizsgálata Geiger-Müller számlálócsővel. Radioaktív sugárzás vizsgálata diffúziós - ködkamrával, Szilárdtest nyomdetektorokkal kapcsolatos kísérletek, fényelektromos hatás vizsgálata fotocellával, fotocella vizsgálata számítógéppel.
Ajánlott irodalom 1. Juhász András (szerk.): Fizikai kísérletek gyűjteménye I-III. Arkhimédesz Bt-Typotex 1995. 2. Makai Lajos, Vize Lászlóné: Munkafüzet Tankönyvkiadó, Budapest, 1968. 3. Gimnáziumi és általános iskolai tankönyvek és munkafüzetek
|
| F861V Fizika tanítása kollokvium TTK Kollokvium (önálló vizsga) Kötelező 0 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Kísérleti Fizikai Tanszék- Leírás - Annotation
- Tematika
A fizika tanítás történetéről A hazai fizika tanítás helye a világban, tudásszintmérés Az oktatási folyamat szerkezete és a fizika tanítás Az oktatási folyamat mikroszerkezetének megvalósulása fizika órán A Nemzeti Alaptanterv és a fizikatanítás A tananyag elrendezése szempontjai, a gimnáziumi fizika kezdő- és peremfeltételei Oktatási módszerek a fizika tanításban A feladatmegoldó óra célja, szerkezete, módszerei A fizikai feladatok csoportosítása, didaktikai feldolgozása A számítógép alkalmazása a fizika tanításban A kísérletek célja, jelentősége a fizika tanításban Modellalkotás célja, jelentősége a fizika tanításban Tanári kísérletek a fizika tanításban Tanulókísérleti órák célja, szerepe, vezérlése Ismeretek alkalmazásának jelentősége, formái, az alkalmazás szintjei a fizika tanításban Mérési gyakorlati órák célja, szerepe, vezérlése Ismeretek rendszerezése, összefoglalás jelentősége és formái a fizika tanításban Motiváció célja, jelentősége, lehetőségei a fizika tanításban A természettudományos tárgyak egybehangolásának lehetőségei, kvantumlétra B Speciális módszerek a hőtan tanításához Statisztikus modelljátékok és alkalmazása a Hőtan tanításában Motivációs lehetőségek a Hőtan tanításában Játékok alkalmazása a fizika tanításban Kísérletek szerepe a Hőtan tanításában, pl. "Kristályok hőtágulása" téma didaktikai eldolgozása A mechanika tanításának specialitásai a gimnáziumban Mozgásegyenlet közelítő megoldása (grafikus, numerikus módszer) a középiskolában Erőtörvények és bevezetésük a középiskolában Megmaradási törvények a mechanikában (pl. A lendületmegmaradás téma didaktikai feldolgozása) Kísérletek szerepe a fénytan tanításánál, lézeres optikai kísérletek Az elektromosság-mágnesség tananyag specialitásai, módszerei (pl. Az időben állandó elektromos mező egy témájának didaktikai feldolgozása) Az összefoglalás, rendszerezés jelentősége a III. osztályos tananyagban (példával) Kísérleti lehetőségek az atomfizika tanításánál (pl. az elektron kettős természete) Kísérleti lehetőségek a magfizika tanításánál (pl. a radioaktív sugárzás detektálása)
Ajánlott irodalom 1. Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák - különbségek, Tankönyvkiadó, Budapest, 1992. 2. Eigen - Winkler: A játék Gondolat Kiadó, Budapest, 1982. 3. Nemzeti Alaptanterv MKM, 1995. 4. Kiessling-Körner: Hogyan oldjuk meg a fizikai feladatokat, Műszaki Könyvkiadó Budapest, 1985. 5. Juhász András (szerk.): Fizikai kísérletek gyűjteménye I-III., Arkhimédesz Bt-Typotex 1995. 6. V. Weisskopf: Fizika a XX. században, Válogatott tanulmányok, Gondolat, 1978. 7. Pedagógiai Lexikon, Kereban Kiadó Budapest, 1997. 8. Gimnáziumi tankönyvek, munkafüzetek és segédkönyvek 9. Gimnáziumi fakultatív modulok 10. A Fizikai Szemle vonatkozó cikkei 11. Csapó Benő: Az iskolai tudás, Osiris Kiadó 1998.
|
|
F762 Fizikai problémák megoldása Felelős tanszék: Elméleti Fizikai Tanszék. Felelős oktató:Varga Zsuzsanna Dr. Teljesítendő:min. 4 kredit- Leírás - Annotation
- felvétel előfeltétele: Pedagógia-Pszhichológia szigorlat
További információkat ld. még
| F762G Fizikai problémák megoldása 1. TTK Gyakorlat Kötelező 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Elméleti Fizikai Tanszék- Leírás - Annotation
- Tematika
A középiskolai fizika tananyag áttekintése (főleg verseny-) fizika feladatok megoldásán keresztül. Az első félév tematikája: Mechanika (anyagi pont, pontrendszerek, kényszermozgások), hullámtan, hangtan, rugalmas testek, hőtan. A második félév tematikája: Elektrosztatika, egyenáramok, mágneses mezők, váltakozó áramok, optika, atomfizika.
Ajánlott irodalom 1. Vizsgakérdések, feladatok, versenyfeladatok összefoglaló gyűjteménye fizikából 1-2. Typotex Kft, Budapest, 1997. 2. Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
|
| F862G Fizikai problémák megoldása 2. TTK Gyakorlat Kötelező 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Elméleti Fizikai Tanszék- Leírás - Annotation
- Tematika
A középiskolai fizika tananyag áttekintése fizika (főleg verseny-) feladatok megoldásán keresztül. Az első félév tematikája: Mechanika (anyagi pont, pontrendszerek, kényszermozgások), hullámtan, hangtan, rugalmas testek, hőtan. A második félév tematikája: Elektrosztatika, egyenáramok, mágneses mezők, váltakozó áramok, optika, atomfizika.
Ajánlott irodalom 1. Vizsgakérdések, feladatok, versenyfeladatok összefoglaló gyűjteménye fizikából 1-2. Typotex Kft, Budapest, 1997. 2. Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
|
|
F961G Szakmódszertani szeminárium (fizika) Felelős tanszék: Kísérleti Fizikai Tanszék. Felelős oktató:Papp Györgyné Dr. Papp Katalin Teljesítendő:min. 1 kreditTovábbi információkat ld. még
| F961G Szakmódszertani szeminárium (fizika) TTK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1kredit A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Kísérleti Fizikai Tanszék- Leírás - Annotation
- Tematika
A középiskolás (szakközépiskolás és szakmunkásképzős), általános iskolás fizika tantervek és alternatív tankönyvek megismerése. A gimnáziumi fizika fakultációs moduljainak megismerése Fizika szakmódszertannal foglalkozó hazai és külföldi folyóiratok feldolgozása. A fizika tanításával foglalkozó hazai és nemzetközi konferenciák anyagainak megismerése. Külföldi fizika tankönyvek megismerése. A fizika szakmódszertannal kapcsolatos szakdolgozati munkák beszámolója fizika trendek (nemlineáris jelenségek tanítása, fraktálok, szupravezető, üvegházhatás stb. ) középiskolai tanításának lehetőségei. Számítógép alkalmazása a fizika tanításban. Segédanyagok a fizika tanításához (tanári segédkönyvek, más egyedi anyagok, fizika tárgyú könyvek megismerése). Tehetséggondozás, versenyek fizikából középiskolásoknak. A felnőttoktatás speciális módszerei, továbbképzés lehetőségei. A tudományos ismeretterjesztés és a fizika tanár. A fizika tantárgy szerepe az új rendszerű oktatási kísérletekben (6+6, 4+8 rendszerek ). Audiovizuális eszközök alkalmazása a fizika tanításban. Feladatmegoldás helye és szerepe a fizika tanításban, példatárak. Energia kérdések és a fizika tanítás A Nemzeti Alaptanterv és a fizikatanítás. Kísérletek szerepe a fizikatanításban. Ellenőrzés, értékelés. A fizikatanítás tárgyi feltételei. Környezetvédelem és fizikatanítás. Lézer az iskolában. Döntésjátékok Paradoxonok a fizikában Kétszintű érettségi és a fizika tantárgy.
Ajánlott irodalom 1. Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák - különbségek, Tankönyvkiadó, Budapest, 1992. 2. Csapó Benő: Az iskolai tudás Osiris Kiadó 1998. 3. Nemzeti Alaptanterv MKM, 1995. 4. Kiessling-Körner: Hogyan oldjuk meg a fizikai feladatokat, Műszaki Könyvkiadó Budapest, 1985. 5. Juhász András (szerk.): Fizikai kísérletek gyűjteménye I-III. Arkhimédesz Bt-Typotex 1995. 6. V. Weisskopf: Fizika a XX. században, Válogatott tanulmányok, Gondolat, 1978. 7. Gimnáziumi tankönyvek, munkafüzetek és segédkönyvek 8. Gimnáziumi fakultatív modulok 9. A Fizikai Szemle vonatkozó cikkei
|
|
F863 Szakmai megfigyelési gyakorlat (fizika) Felelős tanszék: Kísérleti Fizikai Tanszék. Felelős oktató:Papp Györgyné Dr. Papp Katalin Teljesítendő:min. 2 kredit- Leírás - Annotation
- 4 szakmai óra látogatása kötelező valamely kijelölt iskolában.
| F863g Szakmai megfigyelési gyakorlat (fizika) TTK Gyakorlat Kötelező 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében.Meghirdetése: mindkét félévben. Kurzushirdető tanszék: Kísérleti Fizikai Tanszék- Leírás - Annotation
- Tematika
A megfigyelés, mint a tantárgypedagógiai kutatások módszere. Az iskolai, tanórai megfigyelés szempontjai, módszerei. A tanár személyisége, tulajdonságai. A tanári készségek megfigyelése. A szóbeli közlés követelményei. Tartalmi és módszerbeli differenciálás megnyilvánulása a tanítási órán. A tanulói képességek, készségek fejlesztésének megfigyelése Audiovizuális, multimédiás eszköz-rendszerek a fizika órán. A fizika tanítás objektív feltételei. A tanórai megfigyelések rögzítésének módszerei, formái.. Eset-tanulmány, egyéni tanulói megfigyelés. Tanári interjú, mint információforrás. Az iskolai környezet komplex vizsgálata.
Ajánlott irodalom 1. Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák - különbségek, Tankönyvkiadó, Budapest, 1992. 2. Nagy Lászlóné: Segédanyag a tanórai megfigyelésekhez JATEPress Szeged, 2003 3. Radnóti Katalin, Nahalka István, Poór István, Wágner Éva: A fizikatanítás pedagógiája, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2002.
|
|
|