| FIZH010 Mechanika-Hőtan Felelős tanszék: Fizika Tanszék. Felelős oktató:Kövesdi Katalin Dr. Teljesítendő: min. 13 kredit- Leírás
- 1) A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései:
A fizika legáltalánosabb alapfogalmainak és törvényeinek olyan szintű elsajátíttatása, amelyek ismeretében a hallgatók képesek a közoktatásban és a köznapi életben felmerülő mechanikai problémák tudományos alapon történő magyarázatára, alapvető mechanikai összefüggések kísérleti igazolására, a tudományos szemlélet kialakítására. 2) Előfeltételezettség, belépéskor elvárt ismeretek: A középiskolai fizika tananyag elfogadható szintű ismerete, valamint átlagos nehézségű középiskolai mechanikai feladatok megoldásában való jártasság. 3) A tantárgy tartalma: Anyagi pont és merev test mechanikája: Az anyagi pont kinematikája. A dinamika alapjai. A dinamika alapegyenlete és alkalmazásai. Lendület, munka, energia. A merev test kinematikája és sztatikája. Anyagi pontrendszer mechanikájának alapfeltételei. A merev test dinamikája. A mechanikai jelenségek egymáshoz képest mozgó vonatkoztatási rendszerekben. A nehézségi erő és a gravitációs mező. A deformálható testek mechanikája: Szilárd testek rugalmassága. Hidro- és aerosztatika. Hidro- és aerodinamika. Rezgéstan, hullámtan, hangtan: Rezgések típusai, jellemzői. Hullám fogalma, csoportosításuk, jellemzői. Hullámterjedéskor fellépő jelenségek és vizsgálatuk. Hang és jellemzői. 4) Évközi ellenőrzés módja: Két zárthelyi dolgozat írása. Gyakorlati számolási feladatok elvégzése. Mechanikai laboratóriumi gyakorlatok elvégzése. 5) A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: nincs 6) Irodalom: - Halász Tibor: Kísérleti fizika. Mechanika I. (főiskolai jegyzet), Tankönyvkiadó, Budapest, 1990. - Budó Ágoston: Kísérleti fizika I. Tankönyvkiadó, Budapest, 1978. - Budó Ágoston: Mechanika. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1965. - Alvin Halpern: Fizika példatár. Panem-McGraw-Hill, Budapest, 1995. - Hevesi Imre - Süli Árpád: Fizikai feladatok I. JATE Kiadó, Szeged 7) A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: Előadóterem, írásvetítő, videó, kísérleti eszközök az előadási és gyakorlati kísérletekhez. 8) Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: Szakirodalom, Internet. 9) A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: Újabb tudományos eredmények nyomon követése, fokozatos beépítése a tananyagba. A hallgatói véleményezési rendszer vonatkozó észrevételeinek figyelembe vétele.
| FIZH011 Mechanika I. JGYTFK Gyakorlat Kötelező 3 óra / 3 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Fizika Tanszék |
| FIZH012 Mechanika I JGYTFK Előadás Kötelező 5 óra / 5 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Fizika Tanszék |
| FIZH013 Mechanika II. JGYTFK Gyakorlat Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Fizika Tanszék |
| FIZH014 Mechanika II. JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 3 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Szigorlat Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Fizika Tanszék |
|
FIZH020 Laboratóriumi gyakorlat Felelős tanszék: Fizika Tanszék. Felelős oktató:Kövesdi Katalin Dr. Teljesítendő: min. 5 kredit- Leírás
- 1) A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései:
A fizika legáltalánosabb alapfogalmainak és törvényeinek olyan szintű elsajátíttatása, amelyek ismeretében a hallgatók képesek a közoktatásban és a köznapi életben felmerülő mechanikai problémák tudományos alapon történő magyarázatára, alapvető mechanikai összefüggések kísérleti igazolására, a tudományos szemlélet kialakítására. 2) Előfeltételezettség, belépéskor elvárt ismeretek: A középiskolai fizika tananyag elfogadható szintű ismerete, valamint átlagos nehézségű középiskolai mechanikai feladatok megoldásában való jártasság. 3) A tantárgy tartalma: Anyagi pont és merev test mechanikája: Az anyagi pont kinematikája. A dinamika alapjai. A dinamika alapegyenlete és alkalmazásai. Lendület, munka, energia. A merev test kinematikája és sztatikája. Anyagi pontrendszer mechanikájának alapfeltételei. A merev test dinamikája. A mechanikai jelenségek egymáshoz képest mozgó vonatkoztatási rendszerekben. A nehézségi erő és a gravitációs mező. A deformálható testek mechanikája: Szilárd testek rugalmassága. Hidro- és aerosztatika. Hidro- és aerodinamika. Rezgéstan, hullámtan, hangtan: Rezgések típusai, jellemzői. Hullám fogalma, csoportosításuk, jellemzői. Hullámterjedéskor fellépő jelenségek és vizsgálatuk. Hang és jellemzői. 4) Évközi ellenőrzés módja: Két zárthelyi dolgozat írása. Gyakorlati számolási feladatok elvégzése. Mechanikai laboratóriumi gyakorlatok elvégzése. 5) A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: nincs 6) Irodalom: - Halász Tibor: Kísérleti fizika. Mechanika I. (főiskolai jegyzet), Tankönyvkiadó, Budapest, 1990. - Budó Ágoston: Kísérleti fizika I. Tankönyvkiadó, Budapest, 1978. - Budó Ágoston: Mechanika. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1965. - Alvin Halpern: Fizika példatár. Panem-McGraw-Hill, Budapest, 1995. - Hevesi Imre - Süli Árpád: Fizikai feladatok I. JATE Kiadó, Szeged 7) A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: Előadóterem, írásvetítő, videó, kísérleti eszközök az előadási és gyakorlati kísérletekhez. 8) Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: Szakirodalom, Internet. 9) A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: Újabb tudományos eredmények nyomon követése, fokozatos beépítése a tananyagba. A hallgatói véleményezési rendszer vonatkozó észrevételeinek figyelembe vétele.
1) A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései: A fizika legáltalánosabb alapfogalmainak és törvényeinek olyan szintű elsajátíttatása, amelyek ismeretében a hallgatók képesek a közoktatásban és a köznapi életben felmerülő mechanikai problémák tudományos alapon történő magyarázatára, alapvető mechanikai összefüggések kísérleti igazolására, a tudományos szemlélet kialakítására. 2) Előfeltételezettség, belépéskor elvárt ismeretek: A középiskolai fizika tananyag elfogadható szintű ismerete, valamint átlagos nehézségű középiskolai mechanikai feladatok megoldásában való jártasság. 3) A tantárgy tartalma: Anyagi pont és merev test mechanikája: Az anyagi pont kinematikája. A dinamika alapjai. A dinamika alapegyenlete és alkalmazásai. Lendület, munka, energia. A merev test kinematikája és sztatikája. Anyagi pontrendszer mechanikájának alapfeltételei. A merev test dinamikája. A mechanikai jelenségek egymáshoz képest mozgó vonatkoztatási rendszerekben. A nehézségi erő és a gravitációs mező. A deformálható testek mechanikája: Szilárd testek rugalmassága. Hidro- és aerosztatika. Hidro- és aerodinamika. Rezgéstan, hullámtan, hangtan: Rezgések típusai, jellemzői. Hullám fogalma, csoportosításuk, jellemzői. Hullámterjedéskor fellépő jelenségek és vizsgálatuk. Hang és jellemzői. 4) Évközi ellenőrzés módja: Két zárthelyi dolgozat írása. Gyakorlati számolási feladatok elvégzése. Mechanikai laboratóriumi gyakorlatok elvégzése. 5) A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: nincs 6) Irodalom: - Halász Tibor: Kísérleti fizika. Mechanika I. (főiskolai jegyzet), Tankönyvkiadó, Budapest, 1990. - Budó Ágoston: Kísérleti fizika I. Tankönyvkiadó, Budapest, 1978. - Budó Ágoston: Mechanika. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1965. - Alvin Halpern: Fizika példatár. Panem-McGraw-Hill, Budapest, 1995. - Hevesi Imre - Süli Árpád: Fizikai feladatok I. JATE Kiadó, Szeged 7) A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: Előadóterem, írásvetítő, videó, kísérleti eszközök az előadási és gyakorlati kísérletekhez. 8) Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: Szakirodalom, Internet. 9) A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: Újabb tudományos eredmények nyomon követése, fokozatos beépítése a tananyagba. A hallgatói véleményezési rendszer vonatkozó észrevételeinek figyelembe vétele.
1) A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései: A fizika legáltalánosabb alapfogalmainak és törvényeinek olyan szintű elsajátíttatása, amelyek ismeretében a hallgatók képesek a közoktatásban és a köznapi életben felmerülő mechanikai problémák tudományos alapon történő magyarázatára, alapvető mechanikai összefüggések kísérleti igazolására, a tudományos szemlélet kialakítására. 2) Előfeltételezettség, belépéskor elvárt ismeretek: A középiskolai fizika tananyag elfogadható szintű ismerete, valamint átlagos nehézségű középiskolai mechanikai feladatok megoldásában való jártasság. 3) A tantárgy tartalma: Anyagi pont és merev test mechanikája: Az anyagi pont kinematikája. A dinamika alapjai. A dinamika alapegyenlete és alkalmazásai. Lendület, munka, energia. A merev test kinematikája és sztatikája. Anyagi pontrendszer mechanikájának alapfeltételei. A merev test dinamikája. A mechanikai jelenségek egymáshoz képest mozgó vonatkoztatási rendszerekben. A nehézségi erő és a gravitációs mező. A deformálható testek mechanikája: Szilárd testek rugalmassága. Hidro- és aerosztatika. Hidro- és aerodinamika. Rezgéstan, hullámtan, hangtan: Rezgések típusai, jellemzői. Hullám fogalma, csoportosításuk, jellemzői. Hullámterjedéskor fellépő jelenségek és vizsgálatuk. Hang és jellemzői. 4) Évközi ellenőrzés módja: Két zárthelyi dolgozat írása. Gyakorlati számolási feladatok elvégzése. Mechanikai laboratóriumi gyakorlatok elvégzése. 5) A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: nincs 6) Irodalom: - Halász Tibor: Kísérleti fizika. Mechanika I. (főiskolai jegyzet), Tankönyvkiadó, Budapest, 1990. - Budó Ágoston: Kísérleti fizika I. Tankönyvkiadó, Budapest, 1978. - Budó Ágoston: Mechanika. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1965. - Alvin Halpern: Fizika példatár. Panem-McGraw-Hill, Budapest, 1995. - Hevesi Imre - Süli Árpád: Fizikai feladatok I. JATE Kiadó, Szeged 7) A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: Előadóterem, írásvetítő, videó, kísérleti eszközök az előadási és gyakorlati kísérletekhez. 8) Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: Szakirodalom, Internet. 9) A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: Újabb tudományos eredmények nyomon követése, fokozatos beépítése a tananyagba. A hallgatói véleményezési rendszer vonatkozó észrevételeinek figyelembe vétele.
| FIZH021 Laboraróriumi gyak. JGYTFK Gyakorlat Kötelező 3 óra / 3 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Fizika Tanszék |
| FIZH022 Laboraróriumi gyak. JGYTFK Gyakorlat Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Fizika Tanszék |
|
FIZH030 Hőtan Felelős tanszék: Fizika Tanszék. Felelős oktató:Sós Katalin Teljesítendő: min. 5 kredit- Leírás
- 1) A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései:
Hőtan fogalmak megismerése, azok alkalmazása a különböző folyamatok jellemzésekor. A halmazállapotok és a fázisállapotok pontos leírása, azok anyagszerkezeti magyarázata. Körfolyamatok értékelése és azok gyakorlati, elméleti jelentőségének megismerése. Hőtani fogalmak és mennyiségek elmélyítése számításos és gondolkodtató feladatokon keresztül. 2) Előfeltételezettség, belépéskor elvárt ismeretek: - 3) A tantárgy tartalma: - Termodinamikai alapfogalmak A termodinamikai folyamat, -állapot, -egyensúly, -állapotjelzők. Az anyag atomos, molekuláris szerkezete. A fenomenológikus és a statisztikus fizikai tárgyalásmód összehasonlítása. Empirikus hőmérsékleti skálák. Hőtágulások, gázok hőtágulása. Abszolút hőmérsékleti skála. - Az ideális és reális gázok állapotegyenletei Az ideális és reális gázok jellemzése. Ideális gázok nevezetes állapotváltozásai. A van der Waals-féle állapotegyenlet. Kinetikus gázelmélet. Ekvipartíció tétele. Szabadsági fok fogalma. - A termodinamika I. főtétele Belso energia, hőmennyiség, munka, entrópia fogalma. Hőkapacitás, mólhő fogalmának bevezetése, megadása, mérési lehetőségeik. Gay-Lussac és Joule-Thomson kísérlete. Adiabatikus folyamatok. Poisson-féle egyenletek. Nevezetes állapotváltozások termodinamikai jellemzése. - Az entrópia. A termodinamika II. főtétele. Statisztikus fizika alapjai A Carnot-féle körfolyamat, energetikai jellemzése, hatásfoka. Clausius egyenletei. Az entrópia-változás megadása. Entrópia növekedés elve. Az entrópia és a termodinamikai valószínűség. Boltzmann-egyenlet. A II. főtétel különböző megfogalmazásai. - A termodinamika III. főtétele A III. főtétel és következményei. A III. főtétel statisztikus fizikai tárgyalása. - Statisztikus fizika alkalmazása. Gázok korpuszkuláris tárgyalása. Barometrikus magasságformula. Boltzmann-eloszlás és alkalmazásai. Brown-féle mozgás, gázrészecskék sebesség szerinti eloszlása. Diffúzió, ozmózis, átlagos szabad úthossz. Gázok belső súrlódási együtthatója. - Fázisátalakulások Halmazállapot anyagszerkezeti jellemzése. Olvadási görbe. A Clausius-Clapeyron egyenlet. Gőzképződés, telített gőz, gőznyomás. Gőz- és gázizotermák. Kritikus állapot. Párolgás, forrás, lecsapódás, szublimáció. Hármaspont. - Az energia transzport termikus módjai Belső- és külső hővezetés. Hőáramlás, hősugárzás. - Kalorikus gépek Hűtőgépek, gőzgépek, gázgépek, Diesel-motorok. - A hőtan tananyagához kapcsolódó feladatok megoldása 4) Évközi ellenőrzés módja: Elméleti és számításos feladatokat tartalmazó zárthelyi dolgozat megírása. 5) A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: nincs 6) Irodalom: - Budó Ágoston: Kísérleti fizika I. Tankönyvkiadó, Budapest, 1992. - Bor Pál: Hőtan III. Tankönyvkiadó, Budapest, 1992. - Erdey - Grúz: Fizikai kémia alapjai. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1958. - Sólyom András: Hőtan. „Magas szinten könnyedén” sorozat, LSI ATSZ, Budapest, 1989. - Gimnáziumi összefoglaló feladatgyűjtemény fizikából. Tankönyvkiadó, Budapest, 1988. - Moór Ágnes: Középiskolai fizika példatár - Dér - Radnai - Sós: Fizikai feladatok I. 7) A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: Előadóterem, írásvetítő, videó, kísérleti eszközök az előadási demonstrációs kísérletekhez. Az irodalomban említett feladatgyűjtemények. 8) Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: Szakirodalom, Internet. 9) A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: -
| FIZH031 Hőtan JGYTFK Gyakorlat Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Fizika Tanszék |
| FIZH032 Hőtan JGYTFK Előadás Kötelező 3 óra / 3 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Fizika Tanszék |
|
|