| P040 Kötelezően választható tanárképzési tárgyak Felelős tanszék: Továbbképzési Osztály. Felelős oktató:Baracs Gabriella Dr. Teljesítendő: - Leírás
- Filozófia:
A filozófia tárgya, irányzatai. A görög filozófia általános jellemzése. A felbomló rabszolgatartó társadalom és a feudalizmus filozófiája. A reneszánsz filozófiája. A 16-18. századi angol, a 17. századi francia, holland és német polgárság filozófiája. A 18. századi francia polgárság filozófiája. A deizmus irányzatai. A klasszikus német polgári filozófia. Modern filozófiai áramlatok, korunk filozófiai problémái. Etika: Az etika, mint társadalomtudomány. Az ókori görög filozófia etikája. Platon etikai felfogása, Arisztotelész etikája. A hellenizmus és a kereszténység etikája. Az elemi erkölcsi normák. Pascal etikája, brit moral filozófia. A francia felvilágosodás moralfilozófiája. A német felvilágosodás etikája, a kanti etika. Az egzisztencializmus főbb képviselőinek etikája. Nyelvművelés és kommunikáció: A kommunikáció általános szabályszerűségei. A kommunikációszituáció. Kommunikációs modellek: Wundt, Shannon-Weaver, Jakobson. A jelek tudománya: a szintaxis, a szemantika, a pragmatika. Petőfi Sándor János vitéz szemiotikai modellje. A beszéd kiejtési, mondatfonetikai és szerkesztési követelményei. A beszéd nonverbális eszközeinek alkalmazása. Az élőbeszéd nyelvhelyességi szabályai. A (dominánsan) verbális írásbeli szöveg értelmezése. Az írott/nyomtatott multimediális szövegek értelmezése. Az írott szöveg nyelvhelyességi és szerkesztési szabályai. Egyéni szaknyelvi szövegalkotási feladatok szóban és írásban. Logika: A gondolkodás általános jellemzése, a logika tárgya. Az ítélet, az ítélet fajtái, az ítéletek logikai szerkezete. A negáció, konjunkció, diszjunkció, implikáció és az ekvivalencia. Az algebrai jellegű azonosságok. Negációs azonosságok. Kiszámítás törvényei, tautológia, De Morgan féle azonosságok. A logikai törvények. A fogalom fogalma, tartalma és terjedelme. Predikátumok és osztályok, műveletek osztályokkal. Következtetések az osztály kalkulusban. A közvetlen következtetések és szillogisztika. A deontikus logika fogalma, az aktusok algebrája. A deontikus logika alaptörvényei. Deontikus tételek, a feltételes kötelezés. Oktatástechnológia: Az információ fogalma. Az információs csatorna fogalma és egyéni sajátosságai. A szemléltetés szerepe az emberi tanulás folyamatában. Az iskolai szemléltetés története. Az oktatástechnika és az oktatástechnológia fogalma. Az oktatástechnológia szerepe a tanítási-tanulási folyamatban. Az eszközkiválasztás kapcsolatrendszere. Az eszközök hatékony alkalmazása, új technológiák alkalmazása az iskolában. A pedagógus és az új technológiák viszonya. Az információ és a számítógép, a digitalizált információ tulajdonságai. A számítógéppel szervezett oktatás eszközei és módszerei. A multimédia alkalmazásának eszközei és módszerei. Taneszközök készítésének módszerei. Probléma-megoldás. Pedagógiai értékelés és vizsga: A vizsgáztatás hazai előzményeinek és problémakörének ismertetése. Különböző vizsgarendszerek megismertetése néhány ország példáján. Az értékelés funkciói, a viszonyítás problémája. Megítélés, becslés, mérés. Mérésmetodológiai követelmények. Külső és belső értékelés és az értékelők. Az alakulóban lévő vizsgarendszer sajátosságai egy adott tárgy példáján. A kerettantervek és a minőségbiztosítás.
- Módszer
- Filozófia:
Dörömbözi János: A filozófia története és elmélete. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1994. Bevezetés a filozófiába. Szerk.: Steiger Kornél (Szöveggyűjtemény). Etika: Dörömbözi János: A filozófia története és elmélete. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1994. Bevezetés a filozófiába. Szerk.: Steiger Kornél (Szöveggyűjtemény). Nyelvművelés és kommunikáció: Kenesei István: A nyelv és a nyelvek. Gondolat, Bp. 1989. Petőfi Sándor János - Benkes Zsuzsa: A szöveg megközelítései. Iskolakultúra, Bp. 1999. Balázs Géza: Magyar nyelvkultúra az ezredfordulón. A-Z Kiadó, Bp. 1998. Lőrincze Lajos: Emberközpontú nyelvművelés. Magvető, Bp. 1980. Fábián Pál - Lőrincze Lajos: Nyelvművelés. (Egyetemi jegyzet) Tankönyvkiadó, Bp. 1990. Logika: Ruzsa Imre: A logika elemei. Tankönyv Kiadó, Bp. 1969. Oktatástechnológia: Juhász-Kulcsár-Megyesi: Oktatástechnológia. Tankönyvkiadó, Bp. 1990. Herendi István: Információ-technológia. JGYTF Kiadó, Szeged, 1995. Pedagógiai értékelés és vizsga: Csapó Benő: A kritériumorientált értékelés. Magyar Pedagógia, 1987. 3. Sáska Géza: Mit osztályoznak a tanárok? Új Pedagógiai Szemle, 1991. 12. Nemes Ferenc: Az értékelésről. Iskolakultúra, 1996. 1. 82-84.p. Falus Iván: Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1998. 392-415.p. Veszprémi László: Didaktika. APC Stúdió, Gyula, 2000. 161-199.p.
- Értékelés
- Az 1., 2., 3. félévben kollokviummal, a 4. félév végén kollokviummal ill. gyakorlati jeggyel zárul.
| P041 Filozófia MFK Előadás 10 óra / 0 kredit A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 3. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály |
| P042 Etika MFK Előadás 10 óra / 0 kredit A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály |
| P043 Nyelvművelés és kommunikáció MFK Előadás 10 óra / 0 kredit A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály |
| P044 Logika MFK Előadás 10 óra / 0 kredit A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály |
| P045 Oktatástechnológia MFK Gyakorlat 20 óra / 0 kredit A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály |
| P046 Pedagógiai értékelés és vizsga MFK Előadás 20 óra / 0 kredit A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály |
|
P010 Pszichológia Felelős tanszék: Továbbképzési Osztály. Felelős oktató:Gergely Jenő Dr. Teljesítendő: min. 9 kredit- Leírás
- Bevezetés a pszichológiába:
Az emberi viselkedés genetikai és idegrendszeri alapjai. A modern pszichológia kialakulása. Tanuláselméletek. A személyiség struktúrája és dinamikája az észlelési törvényektől a társas helyzetekig. A behaviorista és a pszichoanalitikus emberkép összehasonlítása az érzékeléstől a figyelemig. Az emlékezet és a képzelet. A gondolkodás, intelligencia, kreativitás és a tehetség. A pszicholingvisztika. Az emberi motiváció, az érzelmek, éberség és aktivitás. A nem verbális kommunikáció. Fejlődéspszichológia: A fejlődés általános törvényszerűségei. A személyiségfejlődés, mint szociális folyamat. Korai kötődés. A gyerek személyisége születéstől óvodás korig és óvodáskorban. A gyermek világa. A játék és a valóság, a társas alkalmazkodás megszilárdulása felé. Személyiségfejlődés kisiskoláskortól serdülőkorig. Az erkölcsi fejlődés és ítéletalkotás. A serdülőkor, az énfejlődés folyamata, az értelmi fejlődés. Nyelvelsajátítás, fogalomalkotás, erkölcsi szocializáció. Szociális magatartásformák elsajátítása. Társas kapcsolatok fejlődése, csoportjelenségek. Pedagógiai pszichológia: A pedagógiai pszichológia tárgya, története, rendszere, módszerei. A pedagógiai hatás lélektana, sajátosságai és törvényei. A személyiség nevelhetőségének lélektani alapjai. A pedagógus és a tanuló viszonyának pszichológiája. Iskolapszichológiai irányzatok. A nevelési folyamat pszichológiája. A szocializáció a nevelés és oktatás folyamatában. Az egyéni bánásmód. A pályaválasztás problémái és a teljesítőképesség. A tanulás lélektana. Jellegzetes konfliktushelyzetek. A megismerés képességei, a képességfejlesztés feltételei és fejlesztése. A pedagógiai pszichológia tárgya, története, rendszere, módszerei. A pedagógiai hatás lélektana, sajátosságai és törvényei. A személyiség nevelhetőségének lélektani alapjai. A pedagógus és a tanuló viszonyának pszichológiája. Iskolapszichológiai irányzatok. A nevelési folyamat pszichológiája. A szocializáció a nevelés és oktatás folyamatában. Az egyéni bánásmód. A pályaválasztás problémái és a teljesítőképesség. A tanulás lélektana. Jellegzetes konfliktushelyzetek. A megismerés képességei, a képességfejlesztés feltételei és fejlesztése. Szociálpszichológia: Az önigazolás, az emberi agresszió, az előítélet. Az "én" szociálpszichológiai funkciói. A csoport kialakulásának kérdései. Az attitűd információ alapja. Az attribúció elmélete, nonverbális kommunikáció és nevelés. Viselkedészavar, konfliktus, problémamegoldás az iskolában. A kiscsoport, mint társas rendszer. Társas befolyásolás, komformitás. Kommunikáció, tranzakciók, játszmák, pedagógusszerep.
- Módszer
- Bevezetés a pszichológiába:
Atkinson, L. - Atkinson, R. C. - Smith, E. E. - Bem, D. J.: Pszichológia. Osiris Kiadó, Bp. Barkóczi I. - Putnoky J.: Tanulás és motiváció. Tk., Bp. Bernáth - Révész (szerk.): A pszichológia alapjai. Tertia Kiadó, Bp. Hebb, D. O.: A pszichológia alapkérdései. Gondolat, Bp. Neisser, U.: Megismerés és valóság. Gondolat, Bp. Pléh Cs.: A pszicholingvisztika horizontja. Akadémiai K., Bp. Fejlődéspszichológia: Cole. - Cole: Fejlődéslélektan. Osiris, Bp. Mérei F. - Binét Á.: Gyermeklélektan Vajda Zs.: A gyermek pszichológiai fejlődése. Osiris, Bp. Pedagógiai pszichológia: A konzultációs előadások anyaga Kelemen László: A pedagógiai pszichológia alapkérdései. Tankönyvkiadó, Bp. Balog Katalin - Gergencsik Eszter: Pedagógiai pszichológia. Tankönyvkiadó, Bp. Jegyzet. Lénárd Ferenc: Képességek fejlesztése tanítási órán. Korszerű nevelés. Tankönyvkiadó, Bp. Szociálpszichológia: Szabó István: Bevezetés a szociálpszichológiába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. Aronson, E.: A társas lény. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Bp. Csepeli György: A szociálpszichológia vázlata.
- Értékelés
- Az 1., 2., 4. félév végén kollokviummal, a 3. félév végén aláírással zárul.
| P011 Bevezetés a pszichológiába MFK Előadás Kötelező 20 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 3. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály |
| P012 Fejlődés pszichológia MFK Előadás Kötelező 20 óra / 3 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály |
| P013 Pedagógiai pszichológia MFK Előadás Kötelező 20 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Aláírás Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály |
| P014 Szociálpszichológia MFK Előadás Kötelező 20 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály |
|
P020 Pedagógia Felelős tanszék: Továbbképzési Osztály. Felelős oktató:Oláh János Dr. Teljesítendő: min. 9 kredit- Leírás
- Neveléstörténet:
Nevelés az őskorban: Egyiptom, Mezopotámia, India és Kína. Nevelés az ókori Görögországban és Rómában. A korai kereszténység embereszménye. Az ember felfedezése a reneszánsz kultúrában, humanista gondolkodók a nevelésről. A magyar reneszánsz. A pedagógiai gondolkodás és gyakorlat a XVII. században. Pestalozzi és Tessedik Sámuel munkára nevelési rendszere. A magyar nevelésügy helyzete a Habsburg abszolutizmus idején. A magyar reformkor nevelési törekvései. A dualizmus korának pedagógiája. Reformpedagógiai irányzatok a XX. században: Klebelsberg és Hóman kultúrpolitikája, közoktatás és pedagógia Magyarországon 1945-től napjainkig. Didaktika: Az oktatás célja, feladata. Az oktatáselmélet fogalomrendszere, fejlődése, főbb irányzatai. Az oktatás tartalma. A tudás szerkezete: ismeret - tevékenység - képesség. A tantervelmélet főbb kérdései, a tanítás-tanulás folyamata. A tanulás kérdései az oktatási folyamat szerkezete szempontjából, az irányított tanulás. Az oktatási folyamat módszertani kérdései, a szervezeti- és munkaformák szerepe. Az egységes és a differenciált oktatás elméleti-gyakorlati kérdései. Pedagógiai ellenőrzés, értékelés, motiválás, aktivizálás, megerősítés. A reformpedagógia főbb elvei, alternatív irányzatok. Neveléselmélet és nevelésszociológia: A pedagógia tárgya, felosztása, alapfogalmai. A nevelés szükségessége, lehetősége, korlátai. A nevelés és jellemfejlesztés összefüggései, a szociális személyiség kialakítása a nevelés által. A nevelés színterei: értelmi-esztétikai nevelés, a családi életre nevelés. A nehezen nevelhetőség jellemzői, a nevelés, mint bevezetés a társadalomba. A kultúra fogalma és értelmezései. A szocializáció mechanizmusai, szerep, érték, norma, viselkedés. Társadalmi beilleszkedési zavarok okai, kezelése. Család-érték-életmód, szabadidő, tömegkommunikáció. Az iskola, mint társadalmi szervezet, a szervezetek történeti formái. Az iskola funkciói. Társadalmi struktúra és oktatási rendszer, a hátrányos helyzet problematikája.
- Módszer
- Neveléstörténet:
Simon Gyula: A szegedi Cselekvés Iskolája. Pedagógiai antológia I. 159-173.p. "Igaztól, jótól, széptől sose féltem" Mészáros I.: Sík Sándor a pedagógus. Pedagógiai antológia I. 209-236.p. A "Személyiség pedagógiájáig" - Pukánszky: Sehneller István. Pedagógiai antológia. I.249-266.p. A "született pedagógus" A pedagógia helye Németh László életművében. Pedagógiai antológia I. 55-76.p. Imre Sándor: Pedagógiai antológia I. 90-112.p. Karácsony Sándor: Ocsúdó magyarság. Pedagógiai antológia I. 173-209.p. Nagy László: A nyolcosztályos egységes népiskola terve. Pedagógiai antológia II. 97-102.p. Nagy László: Az érdeklődés fejlődéstana. Pedagógiai antológia II. 7-21.p. Fináczy Ernő: Didaktika. Pedagógiai antológia 21-47.p. Didaktika: Veszprémi László: Didaktika. APC-Stúdió, Gyula, 2000. (Alapirodalom) Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák különbségek. Tankönyvkiadó Bp., 1992. 14-19., 25-73., 117., 155-169., 175-223., 229-269.p. Nagy Sándor: Az oktatás folyamata és módszerei. Volos Bt. Bp. 1993. 7-23., 38-46., 54-69., 79., 124., 131-143.p. Gácser József: Pedagógiai Antológia II. JGYTF Kiadó, Szeged, 1997. Csapó Benő: Kognitív pedagógia 47-97.p. Vidákovich Tibor: Diagnosztikus Pedagógiai értékelés 197-258.p. Kozma Tamás: Bevezetés a nevelésszociológiába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1994. Egyén és közösség. 45-66.p. Csoport... 72-80.p., Társadalom... 106-118.p. Család... 123-141.p., Iskola... 257-280.p., Iskola és helyi társadalom 282-301.p. Bakacsiné Gulyás Mária: A nevelés társadalmi alapjai. Szeged, 1995. JGYTF Kiadó, 1995. 7-17., 49-61., 141-155.p. Neveléselmélet és nevelésszociológia: Buda Béla: A személyiségfejlődés és a nevelés szociálpszichológiája. Tankönyvkiadó, Bp. 1986. Bábosik István: A nevelés folyamata és módszerei. Leopárd Kiadó Kft. Budapest, 1991. Imre Sándor: Neveléstan - A nevelés fogalma 13-22.p. Kozma Tamás: Bevezetés a nevelésszociológiába. Bp. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1994. Egyén és közösség. 45-66.p. Csoport... 72-80.p. Társadalom... 106-118.p. Család... 123-141.p. Iskola... 257-280.p. Iskola és helyi társadalom 282-301.p. Bakacsiné Gulyás Mária: A nevelés társadalmi alapjai. Szeged, 1995. JGYTF Kiadó, 7-17.p., 46-61.p., 141-155.p.
- Értékelés
- Az 1. és a 2. félév végén kollokviummal, a 3. félév végén aláírással zárul.
| P021 Neveléstörténet MFK Előadás Kötelező 20 óra / 3 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 2. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály |
| P022 Didaktika MFK Előadás Kötelező 20 óra / 3 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 3. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály |
| P023 Neveléselmélet, nevelésszociológia MFK Előadás Kötelező 30 óra / 3 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Aláírás Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály |
|
P030 Pedagógia-pszichológia komplex szigorlat Felelős tanszék: Továbbképzési Osztály Teljesítendő: min. 2 kredit | P031 Pedagógia-pszichológia komplex szigorlat MFK Előadás Kötelező 0 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Szigorlat Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály |
|
|