A Tantervi követelmények fogalmairól itt olvashatsz

Jelmagyarázat:MK - mérföldkő;TT - tantárgy;Kötelező - megnevezés vastagon szedve;Kötelezően választható - megnevezés normál módon szedve;Szabadon választható - megnevezés dőlten szedve;Szakirányon kötelező mérföldkő - megnevezés dőlt vastagon szedve;++: ismételten felvehető;<< - kurzusfelvétel előfeltétele;~~ - párhuzamosan felveendő;@@ - vizsga előfeltétele;0,1,... - ajánlott félév(ek) és kredit

Szegedi Tudományegyetem,MFK Mezőgazdasági Főiskolai Kar,Továbbképzési Osztály,Főiskolai szintű alapképzés,2006.01.06 15:19:26

Mezőgazdasági mérnök tanár kiegészítő_L (MMET_L)

Oklevél:Mezőgazdasági mérnöktanár,Levelező tagozat,60 kredit, 4 félév,tanárképes, párosítható
MKTTTantárgyelem01234
MET-P Pszichológia-Pedagógia; Teljesítendő:min. 27k
P040 Kötelezően választható tanárképzési tárgyak;teljesítendő
P041 Filozófia,MFK Előadás, félévre 10 óra,koll ++
0


P042 Etika,MFK Előadás, félévre 10 óra,koll ++

0

P043 Nyelvművelés és kommunikáció,MFK Előadás, félévre 10 óra,koll ++


0
P044 Logika,MFK Előadás, félévre 10 óra,koll ++



0
P045 Oktatástechnológia,MFK Gyakorlat, félévre 20 óra,gyj ++



0
P046 Pedagógiai értékelés és vizsga,MFK Előadás, félévre 20 óra,koll ++



0
P010 Pszichológia;teljesítendő min. 9k
P011 Bevezetés a pszichológiába,MFK Előadás, félévre 20 óra,koll
2


P012 Fejlődés pszichológia,MFK Előadás, félévre 20 óra,koll



3
P013 Pedagógiai pszichológia,MFK Előadás, félévre 20 óra,m2


2
P014 Szociálpszichológia,MFK Előadás, félévre 20 óra,koll

2

P020 Pedagógia;teljesítendő min. 9k
P021 Neveléstörténet,MFK Előadás, félévre 20 óra,koll
3


P022 Didaktika,MFK Előadás, félévre 20 óra,koll

3

P023 Neveléselmélet, nevelésszociológia,MFK Előadás, félévre 30 óra,m2


3
P030 Pedagógia-pszichológia komplex szigorlat;teljesítendő min. 2k<<P010 <<P020
P031 Pedagógia-pszichológia komplex szigorlat,MFK Előadás, szig


2
MET-M Szakmódszertan és gyakorló tanítás; Teljesítendő:min. 10k
M010 Módszertani felkészítés;teljesítendő min. 10k
M011 Mezőgazdasági technológiák oktatásának szakmódszertana,MFK Előadás, félévre 60 óra,koll ++


5
M012 Mezőgazdasági technológiák oktatásának szakmódszertana,MFK Előadás, félévre 60 óra,koll ++



5
MET-T Szaktárgyi tanítási gyakorlat; Teljesítendő:min. 8k
T010 Tanítási gyakorlat;teljesítendő min. 8k
T011 Tanítási gyakorlat,MFK Gyakorlat, félévre 35 óra,gyj

2

T012 Tanítási gyakorlat,MFK Gyakorlat, félévre 45 óra,gyj


3
T013 Tanítási gyakorlat,MFK Gyakorlat, félévre 45 óra,gyj ++



3
MET-SZD Mezőgazdasági mérnöktanári szakdolgozat; Teljesítendő:min. 15k
SZD Mérnöktanári szakdolgozat;teljesítendő min. 15k
SZD Mérnöktanári szakdolgozat,MFK Záróvizsga (önálló vizsga), Diploma, szakdolgozat



15
MET-ZV A mezőgazdasági mérnöktanári szak záróvizsgája; Teljesítendő:
ZV A mezőgazdasági mérnöktanár szak záróvizsgája;teljesítendő
ZV A mezőgazdasági mérnöktanár szak záróvizsgája,MFK Záróvizsga, zv



0

Mérföldkövek

Mérföldkő-struktúra

MET-P Pszichológia-Pedagógia
  • A mérföldkő teljesítése kötelező
  • Kötelező tantárgyak száma 3.
  • Szabadon választható tantárgyak száma 1.
  • A mérföldkő tárgyaiból legalább 27 kredit összegyüjtése
  • A kötelező tantárgyak teljesítése
  • MET-M Szakmódszertan és gyakorló tanítás
  • A mérföldkő teljesítése kötelező
  • Kötelező tantárgyak száma 1.
  • A mérföldkő tárgyaiból legalább 10 kredit összegyüjtése
  • A kötelező tantárgyak teljesítése
  • MET-T Szaktárgyi tanítási gyakorlat
  • A mérföldkő teljesítése kötelező
  • Kötelező tantárgyak száma 1.
  • A mérföldkő tárgyaiból legalább 8 kredit összegyüjtése
  • A kötelező tantárgyak teljesítése
  • MET-SZD Mezőgazdasági mérnöktanári szakdolgozat
  • A mérföldkő teljesítése kötelező
  • Kötelező tantárgyak száma 1.
  • A mérföldkő tárgyaiból legalább 15 kredit összegyüjtése
  • A kötelező tantárgyak teljesítése
  • MET-ZV A mezőgazdasági mérnöktanári szak záróvizsgája
  • A mérföldkő teljesítése kötelező
  • Kötelező tantárgyak száma 1.
  • A kötelező tantárgyak teljesítése
  • Szakterületi tárgyak részletes felsorolása

    MET-M Szakmódszertan és gyakorló tanítás modul

    M010 Módszertani felkészítés
    Felelős tanszék: Továbbképzési Osztály egyik. Felelős oktató:Emőkey András Dr.
    Teljesítendő: min. 10 kredit
    Leírás
    A módszertan fogalma, tárgya, tudomány-rendszertani helye. Általános módszertani kérdések. Az oktatás törvényi szabályozása. Az iskolarendszerű és az iskolarendszeren kívüli képzés, az ifjúsági- és a felnőttképzés sajátosságai. Tantervek: kerettanterv, helyi pedagógiai programok. A tanítási-tanulási folyamat általános törvényszerűségei. Képzési célok, képzési követelmények. A tananyag-kiválasztás és elrendezés szempontjai. A tanítási-tanulási folyamat pedagógiai sajátosságai, kommunikatív megközelítése. A pedagógiai folyamat neveléstani sajátosságai, pályapedagógiai kérdések. A környezetvédelem és az ökonómiai szemlélet megjelenése. Didaktikai feladatok a tanítási-tanulási folyamatban. Óratípusok megválasztásának szempontjai. A tanítás-tanulás módszerei, a módszerek csoportosítása. A tanár ismeretközlő módszerei, a tanár és a tanulók közös munkáját segítő módszerek, a tanulók önálló munkájának módszerei. Hatékony módszerek a didaktikai feladatok megvalósítására: motivációs módszerek, ismeretközlés, ismeretszerzés, alkalmazás módszerei, jártasság, készség, képesség megszerzésének, kialakításának módszerei, az ellenőrzés-értékelés módszerei, formái. Korszerű komplex tanulásszervezési módszerek, stratégiák. Az oktatástechnológia megjelenése a tanítási-tanulási folyamatban. A tanítás-tanulás szervezeti formái, színterei, személyi és tárgyi feltételei. A gyakorlati foglalkozások célja, sajátosságai, a felmerülő didaktikai feladat megvalósítási lehetőségei. A gyakorlati foglalkozások típusai és megszervezésük szempontjai, színterei. Felkészülés a tanítási órára és a gyakorlati foglalkozásra. A tanítási óra elemzésének szempontjai.
    Módszer
    Emőkey A.: A tanítási-tanulási folyamat megszervezésének módszertani kérdései.
    Multimédia szövegkönyv (esetleg a jegyzethez készült interaktív CD is).
    Farkasné - Rakaczkiné: A gyakorlatvezetés kézikönyve. Egyetemi jegyzet, SZIE, Gödöllő, 1999.
    Báthory Z.: Tanulók, iskolák - különbségek. Tankönyvkiadó, Budapest, 1996.
    Nagy S.: Az oktatás folyamata és módszerei. Volos Bt., Budapest
    Értékelés
    A 3. és 4. félév végén kollokviummal zárul.
    M011 Mezőgazdasági technológiák oktatásának szakmódszertana MFK Előadás Kötelező 60 óra / 5 kredit
    A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály
    M012 Mezőgazdasági technológiák oktatásának szakmódszertana MFK Előadás Kötelező 60 óra / 5 kredit
    A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály

    MET-P Pszichológia-Pedagógia modul

    P040 Kötelezően választható tanárképzési tárgyak
    Felelős tanszék: Továbbképzési Osztály. Felelős oktató:Baracs Gabriella Dr.
    Teljesítendő:
    Leírás
    Filozófia:
    A filozófia tárgya, irányzatai. A görög filozófia általános jellemzése. A felbomló rabszolgatartó társadalom és a feudalizmus filozófiája. A reneszánsz filozófiája. A 16-18. századi angol, a 17. századi francia, holland és német polgárság filozófiája. A 18. századi francia polgárság filozófiája. A deizmus irányzatai. A klasszikus német polgári filozófia. Modern filozófiai áramlatok, korunk filozófiai problémái.
    Etika:
    Az etika, mint társadalomtudomány. Az ókori görög filozófia etikája. Platon etikai felfogása, Arisztotelész etikája. A hellenizmus és a kereszténység etikája. Az elemi erkölcsi normák. Pascal etikája, brit moral filozófia. A francia felvilágosodás moralfilozófiája. A német felvilágosodás etikája, a kanti etika. Az egzisztencializmus főbb képviselőinek etikája.
    Nyelvművelés és kommunikáció:
    A kommunikáció általános szabályszerűségei. A kommunikációszituáció. Kommunikációs modellek: Wundt, Shannon-Weaver, Jakobson. A jelek tudománya: a szintaxis, a szemantika, a pragmatika. Petőfi Sándor János vitéz szemiotikai modellje. A beszéd kiejtési, mondatfonetikai és szerkesztési követelményei. A beszéd nonverbális eszközeinek alkalmazása. Az élőbeszéd nyelvhelyességi szabályai. A (dominánsan) verbális írásbeli szöveg értelmezése. Az írott/nyomtatott multimediális szövegek értelmezése. Az írott szöveg nyelvhelyességi és szerkesztési szabályai. Egyéni szaknyelvi szövegalkotási feladatok szóban és írásban.
    Logika:
    A gondolkodás általános jellemzése, a logika tárgya. Az ítélet, az ítélet fajtái, az ítéletek logikai szerkezete. A negáció, konjunkció, diszjunkció, implikáció és az ekvivalencia. Az algebrai jellegű azonosságok. Negációs azonosságok. Kiszámítás törvényei, tautológia, De Morgan féle azonosságok. A logikai törvények. A fogalom fogalma, tartalma és terjedelme. Predikátumok és osztályok, műveletek osztályokkal. Következtetések az osztály kalkulusban. A közvetlen következtetések és szillogisztika. A deontikus logika fogalma, az aktusok algebrája. A deontikus logika alaptörvényei. Deontikus tételek, a feltételes kötelezés.
    Oktatástechnológia:
    Az információ fogalma. Az információs csatorna fogalma és egyéni sajátosságai. A szemléltetés szerepe az emberi tanulás folyamatában. Az iskolai szemléltetés története. Az oktatástechnika és az oktatástechnológia fogalma. Az oktatástechnológia szerepe a tanítási-tanulási folyamatban. Az eszközkiválasztás kapcsolatrendszere. Az eszközök hatékony alkalmazása, új technológiák alkalmazása az iskolában. A pedagógus és az új technológiák viszonya. Az információ és a számítógép, a digitalizált információ tulajdonságai. A számítógéppel szervezett oktatás eszközei és módszerei. A multimédia alkalmazásának eszközei és módszerei. Taneszközök készítésének módszerei. Probléma-megoldás.
    Pedagógiai értékelés és vizsga:
    A vizsgáztatás hazai előzményeinek és problémakörének ismertetése. Különböző vizsgarendszerek megismertetése néhány ország példáján. Az értékelés funkciói, a viszonyítás problémája. Megítélés, becslés, mérés. Mérésmetodológiai követelmények. Külső és belső értékelés és az értékelők. Az alakulóban lévő vizsgarendszer sajátosságai egy adott tárgy példáján. A kerettantervek és a minőségbiztosítás.
    Módszer
    Filozófia:
    Dörömbözi János: A filozófia története és elmélete. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1994.
    Bevezetés a filozófiába. Szerk.: Steiger Kornél (Szöveggyűjtemény).
    Etika:
    Dörömbözi János: A filozófia története és elmélete. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1994.
    Bevezetés a filozófiába. Szerk.: Steiger Kornél (Szöveggyűjtemény).
    Nyelvművelés és kommunikáció:
    Kenesei István: A nyelv és a nyelvek. Gondolat, Bp. 1989.
    Petőfi Sándor János - Benkes Zsuzsa: A szöveg megközelítései. Iskolakultúra, Bp. 1999.
    Balázs Géza: Magyar nyelvkultúra az ezredfordulón. A-Z Kiadó, Bp. 1998.
    Lőrincze Lajos: Emberközpontú nyelvművelés. Magvető, Bp. 1980.
    Fábián Pál - Lőrincze Lajos: Nyelvművelés. (Egyetemi jegyzet) Tankönyvkiadó, Bp. 1990.
    Logika:
    Ruzsa Imre: A logika elemei. Tankönyv Kiadó, Bp. 1969.
    Oktatástechnológia:
    Juhász-Kulcsár-Megyesi: Oktatástechnológia. Tankönyvkiadó, Bp. 1990.
    Herendi István: Információ-technológia. JGYTF Kiadó, Szeged, 1995.
    Pedagógiai értékelés és vizsga:
    Csapó Benő: A kritériumorientált értékelés. Magyar Pedagógia, 1987. 3.
    Sáska Géza: Mit osztályoznak a tanárok? Új Pedagógiai Szemle, 1991. 12.
    Nemes Ferenc: Az értékelésről. Iskolakultúra, 1996. 1.
    82-84.p.
    Falus Iván: Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1998. 392-415.p.
    Veszprémi László: Didaktika. APC Stúdió, Gyula, 2000.
    161-199.p.
    Értékelés
    Az 1., 2., 3. félévben kollokviummal, a 4. félév végén kollokviummal ill. gyakorlati jeggyel zárul.
    P041 Filozófia MFK Előadás 10 óra / 0 kredit
    A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 3. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály
    P042 Etika MFK Előadás 10 óra / 0 kredit
    A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály
    P043 Nyelvművelés és kommunikáció MFK Előadás 10 óra / 0 kredit
    A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály
    P044 Logika MFK Előadás 10 óra / 0 kredit
    A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály
    P045 Oktatástechnológia MFK Gyakorlat 20 óra / 0 kredit
    A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály
    P046 Pedagógiai értékelés és vizsga MFK Előadás 20 óra / 0 kredit
    A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály
    P010 Pszichológia
    Felelős tanszék: Továbbképzési Osztály. Felelős oktató:Gergely Jenő Dr.
    Teljesítendő: min. 9 kredit
    Leírás
    Bevezetés a pszichológiába:
    Az emberi viselkedés genetikai és idegrendszeri alapjai. A modern pszichológia kialakulása. Tanuláselméletek. A személyiség struktúrája és dinamikája az észlelési törvényektől a társas helyzetekig. A behaviorista és a pszichoanalitikus emberkép összehasonlítása az érzékeléstől a figyelemig. Az emlékezet és a képzelet. A gondolkodás, intelligencia, kreativitás és a tehetség. A pszicholingvisztika. Az emberi motiváció, az érzelmek, éberség és aktivitás. A nem verbális kommunikáció.
    Fejlődéspszichológia:
    A fejlődés általános törvényszerűségei. A személyiségfejlődés, mint szociális folyamat. Korai kötődés. A gyerek személyisége születéstől óvodás korig és óvodáskorban. A gyermek világa. A játék és a valóság, a társas alkalmazkodás megszilárdulása felé. Személyiségfejlődés kisiskoláskortól serdülőkorig. Az erkölcsi fejlődés és ítéletalkotás. A serdülőkor, az énfejlődés folyamata, az értelmi fejlődés. Nyelvelsajátítás, fogalomalkotás, erkölcsi szocializáció. Szociális magatartásformák elsajátítása. Társas kapcsolatok fejlődése, csoportjelenségek.
    Pedagógiai pszichológia:
    A pedagógiai pszichológia tárgya, története, rendszere, módszerei. A pedagógiai hatás lélektana, sajátosságai és törvényei. A személyiség nevelhetőségének lélektani alapjai. A pedagógus és a tanuló viszonyának pszichológiája. Iskolapszichológiai irányzatok. A nevelési folyamat pszichológiája. A szocializáció a nevelés és oktatás folyamatában. Az egyéni bánásmód. A pályaválasztás problémái és a teljesítőképesség. A tanulás lélektana. Jellegzetes konfliktushelyzetek. A megismerés képességei, a képességfejlesztés feltételei és fejlesztése.
    A pedagógiai pszichológia tárgya, története, rendszere, módszerei. A pedagógiai hatás lélektana, sajátosságai és törvényei. A személyiség nevelhetőségének lélektani alapjai. A pedagógus és a tanuló viszonyának pszichológiája. Iskolapszichológiai irányzatok. A nevelési folyamat pszichológiája. A szocializáció a nevelés és oktatás folyamatában. Az egyéni bánásmód. A pályaválasztás problémái és a teljesítőképesség. A tanulás lélektana. Jellegzetes konfliktushelyzetek. A megismerés képességei, a képességfejlesztés feltételei és fejlesztése.
    Szociálpszichológia:
    Az önigazolás, az emberi agresszió, az előítélet. Az "én" szociálpszichológiai funkciói. A csoport kialakulásának kérdései. Az attitűd információ alapja. Az attribúció elmélete, nonverbális kommunikáció és nevelés. Viselkedészavar, konfliktus, problémamegoldás az iskolában. A kiscsoport, mint társas rendszer. Társas befolyásolás, komformitás. Kommunikáció, tranzakciók, játszmák, pedagógusszerep.
    Módszer
    Bevezetés a pszichológiába:
    Atkinson, L. - Atkinson, R. C. - Smith, E. E. - Bem, D. J.: Pszichológia. Osiris Kiadó, Bp.
    Barkóczi I. - Putnoky J.: Tanulás és motiváció. Tk., Bp.
    Bernáth - Révész (szerk.): A pszichológia alapjai. Tertia Kiadó, Bp.
    Hebb, D. O.: A pszichológia alapkérdései. Gondolat, Bp.
    Neisser, U.: Megismerés és valóság. Gondolat, Bp.
    Pléh Cs.: A pszicholingvisztika horizontja. Akadémiai K., Bp.
    Fejlődéspszichológia:
    Cole. - Cole: Fejlődéslélektan. Osiris, Bp.
    Mérei F. - Binét Á.: Gyermeklélektan
    Vajda Zs.: A gyermek pszichológiai fejlődése. Osiris, Bp.
    Pedagógiai pszichológia:
    A konzultációs előadások anyaga
    Kelemen László: A pedagógiai pszichológia alapkérdései. Tankönyvkiadó, Bp.
    Balog Katalin - Gergencsik Eszter: Pedagógiai pszichológia. Tankönyvkiadó, Bp. Jegyzet.
    Lénárd Ferenc: Képességek fejlesztése tanítási órán. Korszerű nevelés. Tankönyvkiadó, Bp.
    Szociálpszichológia:
    Szabó István: Bevezetés a szociálpszichológiába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp.
    Aronson, E.: A társas lény. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Bp.
    Csepeli György: A szociálpszichológia vázlata.
    Értékelés
    Az 1., 2., 4. félév végén kollokviummal, a 3. félév végén aláírással zárul.
    P011 Bevezetés a pszichológiába MFK Előadás Kötelező 20 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 3. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály
    P012 Fejlődés pszichológia MFK Előadás Kötelező 20 óra / 3 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály
    P013 Pedagógiai pszichológia MFK Előadás Kötelező 20 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Aláírás
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály
    P014 Szociálpszichológia MFK Előadás Kötelező 20 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály
    P020 Pedagógia
    Felelős tanszék: Továbbképzési Osztály. Felelős oktató:Oláh János Dr.
    Teljesítendő: min. 9 kredit
    Leírás
    Neveléstörténet:
    Nevelés az őskorban: Egyiptom, Mezopotámia, India és Kína. Nevelés az ókori Görögországban és Rómában. A korai kereszténység embereszménye. Az ember felfedezése a reneszánsz kultúrában, humanista gondolkodók a nevelésről. A magyar reneszánsz. A pedagógiai gondolkodás és gyakorlat a XVII. században. Pestalozzi és Tessedik Sámuel munkára nevelési rendszere. A magyar nevelésügy helyzete a Habsburg abszolutizmus idején. A magyar reformkor nevelési törekvései. A dualizmus korának pedagógiája. Reformpedagógiai irányzatok a XX. században: Klebelsberg és Hóman kultúrpolitikája, közoktatás és pedagógia Magyarországon 1945-től napjainkig.
    Didaktika:
    Az oktatás célja, feladata. Az oktatáselmélet fogalomrendszere, fejlődése, főbb irányzatai. Az oktatás tartalma. A tudás szerkezete: ismeret - tevékenység - képesség. A tantervelmélet főbb kérdései, a tanítás-tanulás folyamata. A tanulás kérdései az oktatási folyamat szerkezete szempontjából, az irányított tanulás. Az oktatási folyamat módszertani kérdései, a szervezeti- és munkaformák szerepe. Az egységes és a differenciált oktatás elméleti-gyakorlati kérdései. Pedagógiai ellenőrzés, értékelés, motiválás, aktivizálás, megerősítés. A reformpedagógia főbb elvei, alternatív irányzatok.
    Neveléselmélet és nevelésszociológia:
    A pedagógia tárgya, felosztása, alapfogalmai. A nevelés szükségessége, lehetősége, korlátai. A nevelés és jellemfejlesztés összefüggései, a szociális személyiség kialakítása a nevelés által. A nevelés színterei: értelmi-esztétikai nevelés, a családi életre nevelés. A nehezen nevelhetőség jellemzői, a nevelés, mint bevezetés a társadalomba. A kultúra fogalma és értelmezései. A szocializáció mechanizmusai, szerep, érték, norma, viselkedés. Társadalmi beilleszkedési zavarok okai, kezelése. Család-érték-életmód, szabadidő, tömegkommunikáció. Az iskola, mint társadalmi szervezet, a szervezetek történeti formái. Az iskola funkciói. Társadalmi struktúra és oktatási rendszer, a hátrányos helyzet problematikája.
    Módszer
    Neveléstörténet:
    Simon Gyula: A szegedi Cselekvés Iskolája. Pedagógiai antológia I. 159-173.p.
    "Igaztól, jótól, széptől sose féltem" Mészáros I.: Sík Sándor a pedagógus. Pedagógiai antológia I. 209-236.p.
    A "Személyiség pedagógiájáig" - Pukánszky: Sehneller István. Pedagógiai antológia. I.249-266.p.
    A "született pedagógus" A pedagógia helye Németh László életművében. Pedagógiai antológia I. 55-76.p.
    Imre Sándor: Pedagógiai antológia I. 90-112.p.
    Karácsony Sándor: Ocsúdó magyarság. Pedagógiai antológia I. 173-209.p.
    Nagy László: A nyolcosztályos egységes népiskola terve. Pedagógiai antológia II. 97-102.p.
    Nagy László: Az érdeklődés fejlődéstana. Pedagógiai antológia II. 7-21.p.
    Fináczy Ernő: Didaktika. Pedagógiai antológia 21-47.p.
    Didaktika:
    Veszprémi László: Didaktika. APC-Stúdió, Gyula, 2000. (Alapirodalom)
    Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák különbségek. Tankönyvkiadó Bp., 1992. 14-19., 25-73., 117., 155-169.,
    175-223., 229-269.p.
    Nagy Sándor: Az oktatás folyamata és módszerei. Volos Bt. Bp. 1993. 7-23., 38-46., 54-69., 79., 124., 131-143.p.
    Gácser József: Pedagógiai Antológia II. JGYTF Kiadó, Szeged, 1997.
    Csapó Benő: Kognitív pedagógia 47-97.p.
    Vidákovich Tibor: Diagnosztikus Pedagógiai értékelés
    197-258.p.
    Kozma Tamás: Bevezetés a nevelésszociológiába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1994. Egyén és közösség.
    45-66.p. Csoport... 72-80.p., Társadalom... 106-118.p. Család... 123-141.p., Iskola... 257-280.p., Iskola és helyi társadalom 282-301.p.
    Bakacsiné Gulyás Mária: A nevelés társadalmi alapjai. Szeged, 1995. JGYTF Kiadó, 1995. 7-17., 49-61., 141-155.p.
    Neveléselmélet és nevelésszociológia:
    Buda Béla: A személyiségfejlődés és a nevelés szociálpszichológiája. Tankönyvkiadó, Bp. 1986.
    Bábosik István: A nevelés folyamata és módszerei. Leopárd Kiadó Kft. Budapest, 1991.
    Imre Sándor: Neveléstan - A nevelés fogalma 13-22.p.
    Kozma Tamás: Bevezetés a nevelésszociológiába. Bp. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1994. Egyén és közösség.
    45-66.p. Csoport... 72-80.p. Társadalom... 106-118.p. Család... 123-141.p. Iskola... 257-280.p. Iskola és helyi társadalom 282-301.p.
    Bakacsiné Gulyás Mária: A nevelés társadalmi alapjai. Szeged, 1995. JGYTF Kiadó, 7-17.p., 46-61.p., 141-155.p.
    Értékelés
    Az 1. és a 2. félév végén kollokviummal, a 3. félév végén aláírással zárul.
    P021 Neveléstörténet MFK Előadás Kötelező 20 óra / 3 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 2. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály
    P022 Didaktika MFK Előadás Kötelező 20 óra / 3 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 3. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály
    P023 Neveléselmélet, nevelésszociológia MFK Előadás Kötelező 30 óra / 3 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Aláírás
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály
    P030 Pedagógia-pszichológia komplex szigorlat
    Felelős tanszék: Továbbképzési Osztály
    Teljesítendő: min. 2 kredit
    P031 Pedagógia-pszichológia komplex szigorlat MFK Előadás Kötelező 0 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Szigorlat
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály

    MET-SZD Mérnöktanári szakdolgozat modul

    SZD Mérnöktanári szakdolgozat
    Felelős tanszék: Továbbképzési Osztály
    Teljesítendő: min. 15 kredit
    SZD Mérnöktanári szakdolgozat MFK Záróvizsga (önálló vizsga) Kötelező 15 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Diploma, szakdolgozat
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály

    MET-T Tanítási gyakorlat modul

    T010 Tanítási gyakorlat
    Felelős tanszék: Továbbképzési Osztály. Felelős oktató:Bicsérdy Gyula dr.
    Teljesítendő: min. 8 kredit
    Leírás
    A tantervi megfogalmazás szerint két féléven át folyik a tanítási gyakorlatok vezetése. Összesen 15 órás keretben folyik a partner középiskolákban mezőgazdasági szaktantárgyak óráin a hallgatók óralátogatása. A hospitálásokról naplót kell vezetni. Ezen túl a hallgatók 30 óra gyakorló tanítást végeznek. Mind a hospitáláshoz, mind a gyakorló tanításhoz a "Mezőgazdasági technológiák oktatásának szakmódszertana" című tantárgy oktatója ad szempontokat a gyakorlatvezető középiskolai tanárnak. Ugyanígy adott szempontok alapján történik a záró tanítás értékelése is.
    Értékelés
    A 2., 3., és 4. félév végén gyakorlati jeggyel zárul.
    T011 Tanítási gyakorlat MFK Gyakorlat Kötelező 35 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy
    Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály
    T012 Tanítási gyakorlat MFK Gyakorlat Kötelező 45 óra / 3 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály
    T013 Tanítási gyakorlat MFK Gyakorlat Kötelező 45 óra / 3 kredit
    A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 4. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály

    MET-ZV Mezőgazdasági mérnöktanári szak záróvizsgája modul

    ZV A mezőgazdasági mérnöktanár szak záróvizsgája
    Felelős tanszék: Továbbképzési Osztály
    Teljesítendő:
    ZV A mezőgazdasági mérnöktanár szak záróvizsgája MFK Záróvizsga Kötelező 0 óra / 0 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Záróvizsga
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Továbbképzési Osztály