| MUVM01 Számvitel Felelős tanszék: Közművelődési Tanszék. Felelős oktató:Nagy Krisztina Teljesítendő: min. 4 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései: A kurzus betekintést nyújt a pénzügyi és számviteli struktúrába, a gazdálkodási folyamatokba, különös tekintettel a nonprofit szervezetek gazdálkodási folyamataira. A hallgatóknak a képzés lezártakor ismernie kell a számviteli alapfogalmakat, és azokat alkalmaznia kell a nonprofit szervezetek gazdálkodási folyamataiban. Képeseknek kell lennie a gazdálkodási folyamatokkal kapcsolatos döntések meghozatalára, megvalósítására illetve ellenőrzésének vizsgálatára. Ismernie kell a szervezetek és vállalkozások számviteli politikáját és az EU irányelveit. Számviteli ismeretek - a menedzser szakirányos hallgatók számára; pénzügyi és számviteli ismeretek a rendezvényszervező szakirányos hallgatók számára.
2. Feltételezett tudásanyag: matematikai alapismeretek. 3. A tantárgy tartalma (tárgykörök): A számvitel fogalma, feladata. A számviteli rendszer alapelvei és főbb sajátosságai. A számviteli törvény. A vállalkozási tevékenység főbb sajátosságai és típusai, a gazdálkodás tartalma, gazdálkodási folyamatok. A nonprofit gazdálkodás alapelvei, lényegi jellemzői, erőforrásai. A beszámolási kötelezettség (a beszámoló fogalma, tartalma, formái). Pénzügyi és számviteli irányítás (mérleg, eredmény kimutatás, kiegészítő melléklet, üzleti jelentés). A gazdasági események (alapvető és összetett). A könyvvezetés (számviteli bizonylatok, egyszeres és kettős könyvvitel, számlaosztályok, könyvelés a főkönyvi számlákon). A számviteli információs rendszer (a számviteli feladatok munkafázisai, harmonizáció az EU irányelveivel, számviteli alapelvek). 4. Az évközi ellenőrzés módja: két zárthelyi dolgozat eredményes megírása. 5. A tantárgy számára nincs előírt kötelező külső szakmai gyakorlat. 6. A kötelező ill. ajánlott jegyzetek vagy irodalom jegyzéke: A számviteli törvény: A 2001. évi L. és a 2001. évi LXXIV. törvény által módosított 2000. évi C. törvény a számvitelről. 2002.; Sztanó Imre - Vörös Miklós: Számviteli alapismeretek. 2001.; Sztanó Imre- Simon Szilvia: Számviteli fogalmak. 2001.; Bíró T.- Harangozóné - Fridrich P. - Mitró M. - Kresalek P.: Számviteli kézikönyv. Unió. 2001.; Dr. Nagy Gábor: Az újrakodifikált számviteli törvény. 2000.; Róth - Adorján - Lukács - Veit: Számviteli esettanulmányok. 2002.; Adorján - Bary - Bíró - Fridrich - Lukács - Pál - Róth - Ujvári - Veit: Számvitel. 2001. 7. A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: Írásvetítő, projektor, a tanszéki honlap, melyről az előadásanyagok és a tárgyhoz szükséges táblázatok letölthetők. 8. Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: A törvényi változások figyelemmel kísérése, továbbképzéseken való részvétel. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A fejlesztés alapvető eszköze a tárgyhoz kapcsolódó szakirodalom és - amennyiben értelmezhető - a vállalkozások, nonprofit szervezetek gyakorlatának nyomon követése.
| MUVM011 Számvitel 1.* JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 4. félévtőlKurzushirdető tanszék: Közművelődési Tanszék |
| MUVM012 Számvitel 2.* JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Különösen javasolt a(z) 5. félévtőlKurzushirdető tanszék: Közművelődési Tanszék |
| MUVM013 Üzleti terv JGYTFK Gyakorlat Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Közművelődési Tanszék |
|
MUVM02 Vállalkozási jog Felelős tanszék: Közművelődési Tanszék. Felelős oktató:Nagyné Dr. Terhes Irén Dr. Teljesítendő: min. 4 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy célja média szakirányon, hogy a hallgatók jól ismerjék az állami berendezkedést, a sajtó működését, feladatait, a tájékoztatás alapvető kritériumait, jogi, etikai szabályait, megsértésének jogi, etikai következményeit, valamint azokat a polgári jogi, büntetőjogi alapfogalmakat, amelyek a sajtóval kapcsolatosak. Mindezen ismeretek a sajtó munkatársai számára alapvetők és nélkülözhetetlenek.
2. Előképzettségi szint: a jogi ismeretek tantárgy sikeres vizsgája. A tantárgy felvételére ezután kerülhet sor, egy féléves anyag. 3. A tantárgy tartalma: (Témakörök szerint) Jogi alapfogalmak: A sajtójog meghatározása, más jogágakhoz való viszonya, kapcsolódása. Jogalanyok: természetes személy, jogi személy, állam, köztestület, közhasznú szervezetek fogalma. Alkotmányjogi, polgári jogi ismeretek: A szabad véleménynyilvánításhoz való jogok, sajtószabadság. Személyhez fűződő jogok és védelme. Adatvédelem kérdései. Vállalkozási jogi ismeretek: Egyéni és társas vállalkozás létesítése, formái, működése. Sajtójogi ismeretek: A sajtó fogalma, működésének szervezeti formái. A sajtó feladata, a műsorszolgáltatás és a közszolgálati műsorszolgáltatás elvei és szabályai. A nemzeti hírügynökség feladata. Az időszaki lap fogalma, alapítása, nyilvántartásba-vétel, felelős személyek. Az újságíró fogalma, feladatai, a hiteles, pontos, gyors tájékoztatás kritériumai. Felvilágosítás-adási kötelezettség. A sajtó helyreigazítás szabályai. Sajtóetikai ismeretek: Az újságírói magatartás szabályai hazánkban, összehasonlítva más országokéval (amerikaival). Büntetőjogi alapfogalmak: A bűncselekmény és az elkövető fogalma. A büntethetőséget kizáró és megszüntető okok. Büntetések és intézkedések. Sajtó utján elkövethető bűncselekmények. Munkajogi ismeretek: A munkajogi szabályozás lényege, munkaviszony létesítése, módosítása, megszűnése és megszüntetése. Munkaidő, pihenőidő kérdései. A munkavégzés szabályai. Munkaügyi jogvita. 4. Évközi ellenőrzés: konzultációs óra 5. Előirt külső szakmai gyakorlat: nincs 6. A szakirodalom jegyzéke: 1986.évi II. tv = A sajtóról. 1996.évi I. tv = A rádiózásról és a televíziózásról. 1996.évi CXXVII. Tv = A nemzeti hírügynökségről. 1992. évi LXII. tv, m: 2003.évi XLVIII. Tv = A személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról. 1959.évi IV. tv = A Polgári Törvénykönyv, 1978.évi IV. tv = A Büntető Törvénykönyv, 1992.évi XX. tv = A Munka Törvénykönyve. Internet: A MUOSZ Alapszabálya, ill. MUOSZ Évkönyv, l995. Újságírói Etikai Kódex, Rivers. I. W - Mathews, C.: Médiaetika. Bagolyvár, 1993. Az Amerikai Újságszerkesztők Társaságának Alapelvei. A Washington Post - Alapelvek és etika. MUOSZ Évkönyv, 1995. 7. A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: tanterem asztalokkal. 8. Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: A Magyar Közlöny naprakész ismerete, szakirodalom követése, könyvtárhasználat, internetes szakmai portálok ismerete. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: Új joganyag és egyéb, a témával kapcsolatos ismeretek beépítése a tananyagba. 1. A tantárgy célja menedzser szakirányon a hallgatók megismertetése a polgári jog alapvető fogalmaival, a szerződéskötések elméleti, gyakorlati kérdéseivel, a vállalkozási formákkal, ezek előnyeivel, hátrányaival, valamint a munkaviszony, munkavégzés szabályaival. 2. Előképzettségi szint: alkotmányjogi ismeretek. A tantárgy tanítására a 3-4. félévben kerül sor. 3. A tantárgy tartalma: (témakörök szerint) Polgári jogi ismeretek: A polgári jog fogalma, a Ptk. Jellemzői, tartalma. Természetes személy, jogi személy, állam fogalma, jellemzői. A polgári jogi szerződés fogalma, alanyai, létrejötte, alakja, képviselet, érvénytelensége, megerősítése, biztosítékai, módosítása, teljesítése, megszűnése, szerződésszegés. Az elektronikus kereskedelem. Egyes szerződésfajták. Vállalkozási ismeretek: A piacgazdaság lényege, vállalkozó fogalma. Vállalkozási formák és létrehozása: egyéni vállalkozás, társas vállalkozási formák. Cégbírósági eljárás, cégnyilvántartás jellemzői. A gazdálkodó szervezetek megszűnéséről. A tisztességes piaci magatartás szabályai. Munkajogi ismeretek: A munkajogi szabályozás lényege, A Munka törvénykönyve jellemzői. A munkaügyi kapcsolatok rendszere (érdekegyeztetés, szakszervezetek, üzemi tanács).A munkaviszony alanyai, létesítése, a munkaszerződés kötelező tartalmi elemei, alakja, megszűnése és megszüntetése, kártérítési felelősség. Munkavégzés szabályai. Munkaidő, pihenőidő. Munkaügyi jogvita. 4. Évközi ellenőrzés: zárthelyi félévente egy alkalommal. 5. Előirt külső szakmai gyakorlat: nincs. 6. A szakirodalom jegyzéke: 1959. Évi IV. tv és módosításai = A Polgári Törvénykönyv. 200l. évi CVIII. tv m: 2003. évi XCVII. tv = Az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről. Dr. Nagyné dr. Terhes Irén: Polgári jogi ismeretek. 1999. 1997.évi CXXXVII .tv = Az egyéni vállalkozásról (m: 2000. évi LXXXIII. tv). 1997. évi CXLIV. tv = A gazdasági társaságokról (m: 2003. évi XLIX. tv). Miskolczi Bodnár Péter (szerk.): Európai társasági jog. 2002.; 1997. évi CXLV. Tv = A cégnyilvántartásról, a cégnyilvánosságról és a bírósági cégeljárásról. 1996. évi LVII. tv, m: 2003. évi XXXI. Tv = A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról. 1992.évi XII. tv = A Munka törvénykönyve.; Bokor József (szerk.): Jogi alapismeretek. 2000. 7. A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: Tanterem asztalokkal. 8. Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: A Magyar Közlöny naprakész ismerete, szakirodalom követése (könyvtárhasználat, internet, konferenciákon részvétel). 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: Új joganyag és egyéb, a témával kapcsolatos ismeretek beépítése a tananyagba.
| MUVM021 Vállalkozási jog 1.* JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Közművelődési Tanszék |
| MUVM022 Vállalkozási jog 2.* JGYTFK Szeminárium Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 4. félévtőlKurzushirdető tanszék: Közművelődési Tanszék |
|
MUVM03 Reklám Felelős tanszék: Közművelődési Tanszék. Felelős oktató:Nagyné Dr. Terhes Irén Dr. Teljesítendő: min. 4 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy célja média, menedzser, rendezvényszervező szakirányon a hallgatók általános szakirányú műveltségének emelése. A tárgy alapul szolgál az egyes ismeretkörök, pl. sajtójogi ismeretek széleskörű megértéséhez.
2. Előképzettségi szint: középiskolai ismeretek. A tantárgy elsajátítására az I. évfolyamon kerül sor. 3. A tantárgy tartalma: alkotmányjogi ismeretek, amely felöleli a Magyar Köztársaság Alkotmányának részletes, magyarázó, értő jellegű ismeretét, valamint az Európai Unió működésére vonatkozó alapvető ismereteket. Témakörök: Az erkölcsi és a jogi szabályozás. Jogforrások, jelölésük, kihirdetése és megjelenése. Az Alkotmány fogalma, tartalma. A Magyar Köztársaságról általában, az állam általános jellemzői, jogállamiság kritériumai. A hatalomgyakorlás módjai, népszavazás, népi kezdeményezés. Az államszervezeti felépítése és működése: országgyűlés, Köztársasági elnök, kormány, bíróságok, önkormányzatok, ügyészség, országgyűlési biztosok, rendőrség, alkotmánybíróság. A magyar állampolgárság keletkezése, megszerzése, megszűnése. Alapvető állampolgári jogok és kötelességek. A személyhez fűződő jogok és védelme. Egyesülési jog, gyülekezési jog, sztrájkjog tartalma. Az Európai Unió fontosabb intézményei, működésük: Európai Tanács, Európai Unió Tanácsa, Európai Parlament, Európai Bizottság. 4. Évközi ellenőrzés: zárthelyi dolgozat félévente egy alkalommal, ill. konzultációs óra beiktatása. 5. Előirt külső szakmai gyakorlat: nincs 6. A szakirodalom jegyzéke: 1949. évi XX. tv és módosításai = A Magyar Köztársaság Alkotmánya. 1989.évi II. tv = Az egyesülési jogról, 1989.évi III. tv = A gyülekezési jogról, l989.évi VII. tv = A sztrájkról. Az 1994. évi XXXIV. törvény a Rendőrségről az Indoklással egységes szerkezetben. Műszaki Könyvkiadó. 1994. Dr. Nagyné dr. Terhes Irén: Alkotmányjogi ismeretek. 2001. Sári János: Alapjogok. 2000. Interneten: Európai Unióra vonatkozó anyagok. 7. A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: tanterem asztalokkal. 8. Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: A Magyar Közlöny naprakész ismerete, szakirodalom követése (könyvtárhasználat, internet, konferenciákon részvétel). 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: Új joganyag és egyéb, a témával kapcsolatos ismeretek beépítése a tananyagba.
| MUVM031 Reklámjog és etika JGYTFK Előadás Kötelező 1 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Közművelődési Tanszék |
| MUVM032 Reklámeszközök, hordozók JGYTFK Gyakorlat Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Közművelődési Tanszék |
| törölt Reklámeszközök, hordozók JGYTFK Gyakorlat 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Kurzushirdető tanszék: Közművelődési Tanszék |
| törölt Reklámjog és etika JGYTFK Előadás 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Kurzushirdető tanszék: Közművelődési Tanszék |
|
MUVM04 Marketing Felelős tanszék: Közművelődési Tanszék. Felelős oktató:Tőkéné Dr. Molnár Gizella Teljesítendő: min. 9 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései: A marketing tantárgy a művelődésszervező menedzser szakirányon kerül oktatásra négy félév terjedelemben. Az első két félévében a „klasszikus” marketing alapismeretek kerülnek tárgyalásra. E félévek célja, hogy a hallgatók megtanulják, hogy mit értünk marketing alatt valamint, hogy a hazai és nemzetközi szakirodalom alapján elsajátítsák azon ismereteket, melyeket a marketing alapvető ismeretkörébe tartoznak, azaz amely ismeretek a marketinggel gyakorlatban foglalkozó szakemberek számára mindenképpen szükséges. A harmadik félév célja a hallgatók számára a módszertani ismeretek elsajátítása, a negyedik félévben pedig a szakirány képzési céljaiból adódóan a művelődési marketing megismerése.
2. Feltételezett tudásanyag, előképzettségi szint: A tantárgy féléveinek anyaga egymásra épül, előképzettséget nem igényel. 3. A tantárgy tartalma: marketing alapfogalmak, marketing folyamata, vállalkozások marketingkörnyezete, stratégiai tervezés, marketing információs rendszer, piacszegmentáció, marketing-mix, marketing szervezeti kérdései, marketingkutatás alapfogalmai, kutatás folyamata, megtervezése, kutatási technikák, mintavétel, egy konkrét kutatás kivitelezése, szolgáltatásmarketing jellemzői, non-profit intézmények marketingjének speciális vonásai, könyvtárak, múzeumok, stb. gyakorlati esettanulmányai. 4. Az ellenőrzés módja: A hallgatók a gyakorlatokon szerzett tudásukról zárthelyi dolgozatok, valamint a piackutatás szeminárium esetében önálló beadandó munka keretében adnak tanúbizonyságot 5. Előírt külső szakmai gyakorlat a tantárgy esetében nincs. 6. Kötelező irodalom: Philip Kotler: Marketing menedzsment. 2002; Józsa László: Marketing. 2000; Bauer András - Berács József: Marketing. 2002; Paul A. Scipione: A piackutatás gyakorlata. 1995, Naresh K. Malhotra: Marketingkutatás. 2002; Veres Zoltán: Szolgáltatásmarketing. 2002; Philip Kotler - Alan R. Andersen: Strategic Marketing for Nonprofit Organizations. 1996.; Barry J. McLeish: Sikeres marketingstratégiák nonprofit szervezetek részére. 1995. 7. A tantárgy oktatása különös tárgyi feltételek meglétét nem igényli, ahhoz a tantermen kívül csupán egy számítógépre és projektorra van szükség. 8. Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: a hazai és nemzetközi vezető marketing folyóiratok (Marketing & Menedzsment, Journal of Marketing, International Journal of Marketing) ismerete, valamint a Marketing Oktatók Országos Szövetsége rendezvényeinek látogatása. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A minőségbiztosításra az oktatók hallgatói véleményezése, az órai tematika ill. egyéb tananyagok kivetítése, valamint a tudományterület eredményeinek folyamatos követése szolgál.
| MUVM041 Marketing 1.* JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Különösen javasolt a(z) 5. félévtőlKurzushirdető tanszék: Közművelődési Tanszék |
| MUVM042 Marketing 2.* JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Közművelődési Tanszék |
| MUVM043 Marketing 3.* JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Különösen javasolt a(z) 7. félévtőlKurzushirdető tanszék: Közművelődési Tanszék |
| MUVM044 Marketing 4.* JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Különösen javasolt a(z) 7. félévtőlKurzushirdető tanszék: Közművelődési Tanszék |
| MUVM045 Marketing 5.* JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Minősítés háromfokozatú Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében. Kurzushirdető tanszék: Közművelődési Tanszék |
|
MUVM05 Marketing kommunikáció Felelős tanszék: Közművelődési Tanszék. Felelős oktató:Beke Tamás Dr. Teljesítendő: min. 4 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései: Célunk, hogy a hallgatók olyan marketing kommunikációs ismeretekre tegyenek szert, amelyek birtokában képesek lesznek gazdálkodó szervezetek átfogó kampányait tervezni és irányítani, saját feladataikat képesek legyenek elhelyezni mások által tervezett kommunikációs kampányokban. Nagy biztonsággal kezeljenek eszközöket ill. eszközcsoportokat a kommunikációs költségtervezés lépésétől a lebonyolításig. A tantárgy specifikus célja, hogy fenti elméleti ismereteket a hallgatók a gyakorlatban is alkalmazni tudják.
2. Feltételezett tudásanyag, előképzettségi szint: A képző intézményben hallgatott marketing kurzus 3. A tantárgy tartalma: A marketing kommunikáció szerepe a marketing tevékenységben. A marketing kommunikáció helye a marketing tevékenységben. A piacbefolyásolás eszközrendszere. A piacbefolyásolás illeszkedése más marketing területekkel (termékpolitika, árpolitika, értékesítés). A marketing kommunikációs mix összetétele (a reklám, az értékesítés ösztönzés, a PR, a publicitás és a személyes eladás definíciói, jellegzetességei és tipikus alkalmazási területei). A reklámok fajtái, megjelenési formáik és üzenettípusaik. A reklámok egyedi megvalósulásai illetve más kampányokat támogató megvalósulásai. Általános reklámkampány tervezési folyamat. A közterületi reklámozás, és az internet. A nyomdatechnika alapfogalmai, a grafikus megjelenítés és kiadvány szerkesztési alapismeretek, grafikai és reklámcégek. A televízió és rádióreklámok, jelentős alkotók munkássága a televíziós reklámozásban. A Gazdasági Reklámtevékenységről szóló Törvény; a Médiatörvény. A marketing kommunikáció etikai vonatkozásai. PR, publicitás, szponzorálás szerepe és technikái. A PR illeszkedése a marketing rendszerébe. A kiállítások és vásárok szerepe és technikai fogásai. 4. Évközi ellenőrzés módja: házi dolgozatok és zárthelyi dolgozat 5. A tárgynak nincs előírt külső szakmai gyakorlata. 6. A kötelező, ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom jegyzéke: Kotler, Philip: Marketing management.1998.; Hoffmann Istvánné: Modern marketing. 1990.; Scipione, Paul A.: A piackutatás gyakorlata. 1994. Marketing és menedzsment. Az MC Országos Piackutató Intézet és a JPTE folyóirata; Józsa László: Marketing. 2001.; Zeller Gyula: Marketing. 2000. Sándor Imre: A marketing kommunikáció kézikönyve. 1999.; Szabó D. Tamás: Médiatervezés a reklámban. 1999. 7. A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: tanterem, írásvetítő, számítógép, projektor, videó lejátszó, televízió. 8. Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: A szakirodalom folyamatos nyomon követése és a legmodernebb tudományos kutatások beépítése a kurzus anyagába. Hazai és nemzetközi szakmai szervezeti tagságai (pl. Amerikai Public Relations Szövetség, Amerikai Marketing Szövetség, Magyar PR Szövetség, Magyar Reklám Szövetség, Magyar Marketing Szövetség). 9. A tárgy minősítési módszerei, fejlesztési politikája: A kurzus képzési anyagának, szakirodalmának, prezentációinak áttekintése minden képzési alkalommal. Ez alapján a szakmai fejlődésnek megfelelő ismeretanyag pontosítása, a vonatkozó slide-ok, fóliák, segédanyagok elkészítése. A felkészülést internetes honlap elérhetőség kíséri, ahol mind a hallgatókkal való kapcsolattartás mind pedig az anyagok naprakész elérése biztosítva van.
| MUVM051 Marketing kommunikáció 2. JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Közművelődési Tanszék |
| MUVM052 Marketing kommunikáció 2.* JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Aláírással (teljesítette) Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Közművelődési Tanszék |
|
MUVM06 Szervezeti viselkedés Felelős tanszék: Közművelődési Tanszék. Felelős oktató:Málovics Jánosné Dr. Teljesítendő: min. 2 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy oktatásának általános és specifikus célkitűzései: A Szervezeti viselkedés tantárgy a vezetői szervezői munkához szükséges szervezetpszichológiai ismereteket foglalja magában. Az első témakörök a „human relations” tudást ill. az interakcióban történő jártasságot kívánja fejleszteni elméleti ismereteken és gyakorlati foglalkozásokon keresztül. A vezetői-szervezői munka fontos része a képesség a hatékony kommunikációra, az együttműködésre, a csapatépítésre és a konfliktusok megoldására, a munkatársak motiválására, a szervezeti kultúra alakítására, a megfelelő vezetési stílus kiválasztására Célunk az ehhez szükséges elméleti szociálpszichológiai tudás átadása, valamint az ehhez szükséges képességek fejlesztése.
2. Feltételezett tudásanyag: Vezetési szervezési ismeretek 3. A tantárgy tartalma (tárgykörök): Személyészlelés és személyiségismeret. Személyiségelméletek. A társas észlelés. Attitűdök, értékek és személyiség. A kommunikáció a szervezetben. Kommunikációs módszerek, gyakorlatok. Az asszertív kommunikáció. Az érzelmi intelligencia a munkahelyen. A hatalom a szervezetben. A bizalom szerepe a szervezetben és a gazdaságban. 4. Évközi ellenőrzés módja: zárthelyi dolgozat, szóbeli és írásbeli prezentációk. 5. A tárgynak nincs előírt külső szakmai gyakorlatai 6. Kötelező és ajánlott irodalom: Málovics Éva: Szervezeti viselkedés. 1999.; Neményiné Gyimesi Ilona: Hogyan kommunikáljunk tárgyalás közben. 1993.; Thomas Gordon: Vezetői Eredményesség Tréning. 1994.; Willem F. G. Mastenbroek: Konfliktusmenedzsment és szervezetfejlesztés. 1991.; Síklaki István: A meggyőzés pszichológiája. 1994.; Pratkanis és Aronson: A rábeszélőgép. 1992.; Bakacsi Gyula: Szervezeti magatartás és vezetés. 1996. 7. A tantárgy szükségletei: tanterem, írásvetítő, videókészülék, projektor 8. Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: A szakirodalom naprakész ismerete, tudományos konferenciákon való részvétel. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A tanszék technikai állományának továbbfejlesztése, az oktatás minőségi fejlesztésének érdekében.
| MUVM061 Szervezeti viselkedés 1. JGYTFK Gyakorlat 2 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Különösen javasolt a(z) 7. félévtőlKurzushirdető tanszék: Közművelődési Tanszék |
| törölt Szervezeti viselkedés 2. JGYTFK Gyakorlat 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Különösen javasolt a(z) 8. félévtőlKurzushirdető tanszék: Közművelődési Tanszék |
|
MUVM07 Menedzsment Felelős tanszék: Közművelődési Tanszék. Felelős oktató:Málovics Jánosné Dr. Teljesítendő: min. 2 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy oktatásának általános és specifikus célkitűzései: Megismerkedés a menedzsment tudomány főbb területeivel, legjelentősebb elméleti irányzataival.
2. Feltételezett tudásanyag: 3. A tantárgy tartalma (tárgykörök): Vezetési struktúrák és formák. A stratégiai vezetés. Vezetési rendszerek. Új szervezeti formák: stratégiai szövetségek és hálózatok. Sikeres szervezetek menedzsmentleckéi. 4. Évközi ellenőrzés módja: zárthelyi dolgozat, szóbeli és írásbeli prezentációk. 5. A tárgynak nincs előírt külső szakmai gyakorlatai 6. Kötelező és ajánlott irodalom: Salamonné Huszti Anna: Jövőkép és stratégiaalkotás. 2000.; Marosán György: A siker receptje. 2003.; Dobák Miklós: Szervezeti struktúra és vezetés.; Málovics Éva: Vezetési ismeretek. 2002.; Málovics Éva: Szervezeti viselkedés I. 2001.; W. D. Hitt: A mestervezető. 7. A tantárgy szükségletei: tanterem, írásvetítő, videó lejátszó, televízió, projektor. 8. Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: A szakirodalom naprakész ismerete, tudományos konferenciákon való részvétel. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A tanszék technikai állományának továbbfejlesztése, az oktatás minőségi fejlesztésének érdekében.
| MUVM071 Menedzsment* JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Különösen javasolt a(z) 7. félévtőlKurzushirdető tanszék: Közművelődési Tanszék |
|
MUVM08 Humán erőforrások Felelős tanszék: Közművelődési Tanszék Teljesítendő: min. 1 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései: Az emberi erőforrással kapcsolatos elméletek megismerése, jelentőségének felismerése és az emberi erőforrás menedzselés konkrét ismeretanyagának elsajátítása. A személyzeti munkakörrel kapcsolatos tudást nyújt.
2. Feltételezett tudásanyag: Vezetési szervezési ismeretek, szervezeti viselkedés. 3. A tantárgy tartalma (tárgykörök): Az emberi erőforrások hasznosításáról kifejtett felfogások, elméletek áttekintése. A humán erőforrás menedzsment szerepe a szervezetekben. A munkakörök kialakítása, elemzése, leírása. A teljesítményértékelés. A stratégiai emberi erőforrás menedzsment, a kiválasztás, a felvétel, a beilleszkedés. A teljesítményértékelés. Oktatás és továbbképzés. 4. Évközi ellenőrzés módja: zárthelyi dolgozat, szóbeli és írásbeli prezentációk. 5. A tantárgy számára nincs előírt kötelező külső szakmai gyakorlat. 6. A kötelező ill. ajánlott jegyzetek vagy irodalom jegyzéke: Dr. Kővári György: Az emberi erőforrások fejlesztése. 1995.; Málovics Éva: Humán Erőforrások I-II. 2002. 7. A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: tanterem, írásvetítő, videókészülék, projektor 8. Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: A szakirodalom naprakész ismerete, tudományos konferenciákon való részvétel. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A tanszék technikai állományának továbbfejlesztése, az oktatás minőségi fejlesztésének érdekében.
| MUVM081 Humán erőforrások* JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében. Különösen javasolt a(z) 8. félévtőlKurzushirdető tanszék: Közművelődési Tanszék |
|
MUVM09 Vizuális kultúra Felelős tanszék: Közművelődési Tanszék. Felelős oktató:Tőkéné Dr. Molnár Gizella Teljesítendő: min. 1 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja a képi nyelv elsajátíttatása, elemeinek megismertetése. Annak megértetése, hogy a képekben megjelenő világ nem egyenlő a valósággal, de a valóság elemeiből építkezik. A képen megjelenő világ és a valóság kapcsolatának megértésével a hallgatók ismerjék és tudják alkalmazni választott szakterületüknek megfelelően a vizualitás nyelvét. Specifikus célok: A rendezvényszervező szakirány hallgatói: a megismert képi nyelven tudjanak egyszerű, de komplex látványtervet készíteni. A menedzser szakirány hallgatói: képesek legyenek álló- vagy mozgóképi reklám kritikai elemzésére, ismerjék a reklámkészítés látványtrükkjeit. A média szakirány hallgatói: értsék a vetített képek üzenetét, tudjanak képet „olvasni”. Ismerjék és alkalmazzák a mozgóképi gondolkodást. Képesek legyenek egy választott sajtóműfajban rövid filmet készíteni.
2. Feltételezett tudásanyag: Művészettörténetből feltételez előképzettséget (kor- és stílustörténeti tájékozottság), a szak képzésében szereplő általános esztétika tantárgy tananyaga. Párhuzamosan meg kell tanulnia a hallgatónak a videózás technikáját. 3. A tantárgy tartalma: Elmélet és gyakorlatorientált egyszerre. A vizuális kultúra fogalma, területei. A valóság vizuális megismerése, a vizuális kommunikáció. A látvány értelmezése, szubjektív értelmezés, asszociációk. A tér, ábrázolásának konvenciói. Képi kifejezőeszközök (fény, szín stb.). A kép és a valóság. A technikai képalkotás: fotó, film. Fotóműfajok. A mozgókép, mozgóképi gondolkodás. A filmtér, filmidő. A montázs. A film és a televíziós film. Hír, hírműsor, híradó képi megjelenítése. Mindhárom szakirány a kép és a valóság fogalmának tisztázásáig kell, hogy eljusson. Innen specializálódnak. 4. Az évközi ellenőrzés módja: Rendezvényszervező: két dolgozat (képekkel illusztrálva) a szemeszter zárásáig. Menedzser: két dolgozat (elemző, összehasonlító elemző) a szemeszter zárásáig. Média: két dolgozat (fotóelemző, saját fotók: motívumkeresés), szinopszis készítése, sajtóműfajban egy saját film készítése. 5. A tantárgynak nincs előírt külső szakmai gyakorlata. 6. A kötelező, ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom jegyzéke: Arnheim, Rudolf: A vizuális élmény. 1979.; R. L. Gregory - E. H. Gombrich: Illúzió a természetben és a művészetben. 1982.; Kepes György: A látás nyelve.1979.; Farkas A. - Gyebnár V.: Vizuális művészetek pszichológiája. 1995.; Bálványos H. - Sánta L.: A vizuális megismerés, a vizuális kommunikáció. 1991.; Johannes Itten: A színek művészete. 1970.; Szilágyi G.: A fotóművészet története. 1982.; Sontag, Susan: A fényképezésről. 1981.; Bíró Yvett: A hetedik művészet. 1994.; Hartai L. - Muhi K.: Mozgóképkultúra és médiaismeret. 1998.; 7. A tantárgy tárgyi szükségletei: stúdió, digitális fényképezőgép, videokamera, tv, videó, diavetítő, írásvetítő, projektor, cd lejátszó, tábla, fénymásolási lehetőség, videokazetta, cd, írásvetítő fólia, szakkönyvek. 8. A tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követése: Média és mozgóképi konferenciákon való részvétel (Eger, Szolnok, Debrecen) hallgatókkal együtt. Kisfilmfesztiválokra való jelentkezés saját alkotásokkal. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatók munkáinak publikussá tétele tanszéki, főiskolai szinten (házi mozi). Kiállítás szervezése szakmai vagy saját alkotásokból. Távlati terv: médiapedagógus-képzés.
| MUVM091 Vizuális kultúra* JGYTFK Gyakorlat Kötelező 2 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Különösen javasolt a(z) 7. félévtőlKurzushirdető tanszék: Közművelődési Tanszék |
|
MUVMSZ2 Szigorlat Felelős tanszék: Közművelődési Tanszék. Felelős oktató:Tőkéné Dr. Molnár Gizella Teljesítendő: min. 3 kredit | MUVMSZ2 Szigorlat (marketing)* JGYTFK Szigorlat (önálló vizsga) Kötelező 0 óra / 3 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Szigorlat Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében. Kurzushirdető tanszék: Közművelődési Tanszék |
|
|