A Tantervi követelmények fogalmairól itt olvashatsz

Jelmagyarázat:MK - mérföldkő;TT - tantárgy;Kötelező - megnevezés vastagon szedve;Kötelezően választható - megnevezés normál módon szedve;Szabadon választható - megnevezés dőlten szedve;Szakirányon kötelező mérföldkő - megnevezés dőlt vastagon szedve;++: ismételten felvehető;<< - kurzusfelvétel előfeltétele;~~ - párhuzamosan felveendő;@@ - vizsga előfeltétele;0,1,... - ajánlott félév(ek) és kredit

Szegedi Tudományegyetem,JGYTFK Juhász Gyula Tanárképző Főisk.Kar,Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK),Főiskolai szintű alapképzés,2006.01.06 14:43:23

Pedagógia (PED)

Oklevél:,Nappali tagozat,50 kredit, 8 félév,nem tanárképes, nem párosítható
MKTTTantárgyelem012345678
mk peda MK-PEDA; Teljesítendő:min. 57k
PEDA010 Neveléstörténet;teljesítendő min. 3k
PEDA011 Neveléstörténet,JGYTFK Előadás 3 óra,koll
3






PEDA020 Oktatáselmélet;teljesítendő min. 4k
PEDA021 Oktatáselmélet,JGYTFK Előadás 2 óra,koll


2




PEDA022 Oktatáselmélet,JGYTFK Előadás 2 óra,koll



2



PEDA050 Neveléselmélet;teljesítendő min. 2k
PEDA051 Neveléselmélet,JGYTFK Előadás 2 óra,szig




2


PEDA030 Kutatási gyakorlat;teljesítendő min. 8k
PEDA031 Kutatásmetodika,JGYTFK Előadás 2 óra,gyj

2





PEDA041 Kutatási gyakorlat,JGYTFK Előadás 2 óra,m3

2





PEDA042 Kutatási gyakorlat,JGYTFK Előadás 2 óra,m3


2




PEDA043 Kutatási gyakorlat,JGYTFK Gyakorlat 2 óra,gyj



2



PEDA060 Nevelésszociológia;teljesítendő min. 2k
PEDA061 Nevelésszociológia,JGYTFK Előadás 2 óra,koll





2

PEDA070 Pedagógiai értékelés és vizsga;teljesítendő min. 3k
PEDA071 Pedagógiai értékelés és vizsga,JGYTFK Előadás, koll






3
PEDA080 Gyógypedagógia;teljesítendő min. 2k
PEDA081 Gyógypedagógia,JGYTFK Gyakorlat 2 óra,gyj






2
PEDA090 Mentálhigiéné;teljesítendő min. 2k
PEDA091 Mentálhigiéné,JGYTFK Előadás 2 óra,koll







2
PEDA10 Iskolamenedzsment, vez. tud. ism;teljesítendő min. 10k
PEDA101 Iskolamenedzsment, vez. tud. ism*,JGYTFK Előadás 2 óra,koll


2




PEDA102 Iskolamenedzsment, vez. tud. ism.*,JGYTFK Előadás 2 óra,koll



2



PEDA103 Iskolamenedzsment, vez. tud. ism.*,JGYTFK Előadás 2 óra,koll




2


PEDA104 Iskolamenedzsment, vez. tud. ism.*,JGYTFK Előadás 2 óra,koll





2

PEDA105 Iskolamenedzsment, vez. tud. ism.*,JGYTFK Szigorlat (önálló vizsga) 2 óra,szig; <<PEDA101; <<PEDA102; <<PEDA103; <<PEDA104






2
PEDA110 Informatika;teljesítendő min. 2k
PEDA111 Informatika,JGYTFK Gyakorlat 2 óra,gyj


2




PEDA130 Bentlakásos intézmények nevelőmunkája;teljesítendő min. 2k
PEDA131 Bentlakásos intézmények nevelőmunkája,JGYTFK Gyakorlat 2 óra,gyj





2

PEDA140 Gyermek- és ifj. védelem;teljesítendő min. 2k
PEDA141 Gyermek- és ifj. védelem,JGYTFK Gyakorlat 2 óra,gyj




2


PEDA150 Családpedagógia;teljesítendő min. 2k
PEDA151 Családpedagógia,JGYTFK Előadás 2 óra,koll







2
PEDA160 Nevelési gyakorlatok;teljesítendő min. 2k
PEDA161 Nevelési gyakorlatok,JGYTFK Gyakorlat, félévre 1 óra,gyj






2
PEDA170 Összehasonlító pedagógia;teljesítendő min. 2k
PEDA171 Összehasonlító pedagógia,JGYTFK Gyakorlat 2 óra,gyj







2
PEDA180 Választható tárgyak;teljesítendő min. 8k min.4 féle kötelezően választható tárgyelemmel
PEDA181 Pedagógus mesterség,JGYTFK Előadás 1 óra,koll
2






PEDA182 Életminőség és emberi jogok,JGYTFK Előadás 2 óra,koll

2





PEDA183 Európai értékek,JGYTFK Előadás 1 óra,koll


2




PEDA184 Vezetési ismeretek,JGYTFK Előadás 1 óra,koll



2



PEDA185 Nevelési alapviszony: tanár-diák szerep,JGYTFK Előadás 1 óra,koll




2


PEDA186 Drámapedagógia,JGYTFK Előadás 1 óra,koll





2

PEDA187 Pedagógiai programcsomag készítése,JGYTFK Gyakorlat 1 óra,koll





2

PEDA188 Motivációk az oktatási folyamatban,JGYTFK Előadás 1 óra,koll






2
PEDA189 A neveléstörténet jeles alakjai,JGYTFK Előadás 1 óra,koll







2
PEDA180 Választható tárgyak,JGYTFK Előadás 2 óra,koll2







PEDA190 A képességfejlesztés módszerei,JGYTFK Előadás, koll1







PEDA120 Könyvtárhasználati ismeretek;teljesítendő min. 1k
PEDA121 Könyvtárhasználati ismeretek,JGYTFK Gyakorlat 2 óra,gyj
1






PEDAZV A pedagógia szak záróvizsgája;teljesítendő
PEDAZV A pedagógia szak záróvizsgája,JGYTFK Záróvizsga (önálló vizsga) 1 óra,zv







0
PEDASZD Szakdolgozat;teljesítendő min. 15k
PEDASZD Szakdolgozat,JGYTFK Diploma, szakdolgozat 1 óra,Diploma, szakdolgozat







15

Mérföldkövek

Mérföldkő-struktúra

mk peda MK-PEDA
  • A mérföldkő teljesítése kötelező
  • Kötelező tantárgyak száma 18.
  • Kötelezően választható tantárgyak száma 1.
  • A mérföldkő tárgyaiból legalább 57 kredit összegyüjtése
  • A kötelező tantárgyak teljesítése
  • Szakterületi tárgyak részletes felsorolása

    PEDA Pedagógia (N) modul

    PEDA010 Neveléstörténet
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK). Felelős oktató:Fáyné Dr. Dombi Alice Klára
    Teljesítendő: min. 3 kredit
    Leírás
    Cél:A pedagógiai gondolkodás fejlődésének megismerése a gyermektörténeti nézőpont érvényre juttatásával.
    A művelődési anyag tartalma:
    OAz emberi élet hajnalán - nevelés az őskorban. Írnokok, papok, uralkodók.
    OEgyiptom, Mezopotámia, India és Kína.
    ONevelés az ókori Görögországban és Rómában.
    OA korai kereszténység embereszménye, gyermekfelfogása, intézménytípusok. Az egyetemalakítás időszaka.
    O"Új Föld - új ég" - az ember felfedezése a reneszánsz kultúrában. Humanista gondolkodók a nevelésről: Rotterdami Erasmus, Francois Rabelais, Michael de Montaigne.
    OA magyar reneszánsz.
    OA pedagógiai gondolkodás és gyakorlat a XVII. sz-ban Apáczai Csere János, Comenius Amos János, John Locke, Jean Jacques Rousseau nevelési elvei, hatása a pedagógiai gyakorlatra.
    OJohann Heinrich Pestalozzi és Tessedik Sámuel munkára nevelési rendszere, értelem-és érzelem nevelési gyakorlatukban. Herbart, a tudatos újító pedagógus.
    OA magyar nevelésügy helyzete a Habsburg abszolutizmus idején. Az I. és II. Ratio Educationis.
    OA magyar reformkor nevelési törekvései.
    OA dualizmus korának pedagógiája. Az 1868. 38. tc., az Eötvös-féle népoktatási törvény.
    Reformpedagógiai irányzatok a XX. században:
    OKeletkezésük tovább élésük, hatásuk a mai pedagógiai gyakorlatra.
    OPedagógiai törekvések Magyarországon a XX. században: iskolaügy és pedagógia a század első felében.
    OAz 1945 utáni iskoláztatás története. Nagy László, Fináczy Ernő, Imre Sándor, Schneller István hatása a pedagógiai gyakorlatra.
    Klebelsberg és Hóman kultúrpolitikája.
    OKözoktatás és pedagógia Magyarországon 1945-tőI napjainkig.
    OKiemelkedő pedagógusok: Kiss Árpád, Tettamanti Béla, Jausz Béla.
    OPedagógiai törekvések a második világháború után Európában és Magyarországon.
    Követelmény:A hallgatók ismerjék a főbb neveléstörténeti korszakok jellemzőit, az egyetemes és magyar neveléstörténet összefüggéseit. Ismerkedjenek meg az alapvető forráskutatás módszereivel. Legyenek képesek a nevelésügy kiemelkedő tényei alapján összefüggéseket felfedezni, a fejlődési tendenciákat érzékelni.
    Értékelés:Az I. félév végén kollokvium.
    Cél:A pedagógiai gondolkodás fejlődésének megismerése a gyermektörténeti nézőpont érvényre juttatásával.
    A művelődési anyag tartalma:
    OAz emberi élet hajnalán - nevelés az őskorban. Írnokok, papok, uralkodók.
    OEgyiptom, Mezopotámia, India és Kína.
    ONevelés az ókori Görögországban és Rómában.
    OA korai kereszténység embereszménye, gyermekfelfogása, intézménytípusok. Az egyetemalakítás időszaka.
    O"Új Föld - új ég" - az ember felfedezése a reneszánsz kultúrában. Humanista gondolkodók a nevelésről: Rotterdami Erasmus, Francois Rabelais, Michael de Montaigne.
    OA magyar reneszánsz.
    OA pedagógiai gondolkodás és gyakorlat a XVII. sz-ban Apáczai Csere János, Comenius Amos János, John Locke, Jean Jacques Rousseau nevelési elvei, hatása a pedagógiai gyakorlatra.
    OJohann Heinrich Pestalozzi és Tessedik Sámuel munkára nevelési rendszere, értelem-és érzelem nevelési gyakorlatukban. Herbart, a tudatos újító pedagógus.
    OA magyar nevelésügy helyzete a Habsburg abszolutizmus idején. Az I. és II. Ratio Educationis.
    OA magyar reformkor nevelési törekvései.
    OA dualizmus korának pedagógiája. Az 1868. 38. tc., az Eötvös-féle népoktatási törvény.
    Reformpedagógiai irányzatok a XX. században:
    OKeletkezésük tovább élésük, hatásuk a mai pedagógiai gyakorlatra.
    OPedagógiai törekvések Magyarországon a XX. században: iskolaügy és pedagógia a század első felében.
    OAz 1945 utáni iskoláztatás története. Nagy László, Fináczy Ernő, Imre Sándor, Schneller István hatása a pedagógiai gyakorlatra.
    Klebelsberg és Hóman kultúrpolitikája.
    OKözoktatás és pedagógia Magyarországon 1945-tőI napjainkig.
    OKiemelkedő pedagógusok: Kiss Árpád, Tettamanti Béla, Jausz Béla.
    OPedagógiai törekvések a második világháború után Európában és Magyarországon.
    Követelmény:A hallgatók ismerjék a főbb neveléstörténeti korszakok jellemzőit, az egyetemes és magyar neveléstörténet összefüggéseit. Ismerkedjenek meg az alapvető forráskutatás módszereivel. Legyenek képesek a nevelésügy kiemelkedő tényei alapján összefüggéseket felfedezni, a fejlődési tendenciákat érzékelni.
    Értékelés:Az I. félév végén kollokvium.
    Cél:A pedagógiai gondolkodás fejlődésének megismerése a gyermektörténeti nézőpont érvényre juttatásával.
    A művelődési anyag tartalma:
    OAz emberi élet hajnalán - nevelés az őskorban. Írnokok, papok, uralkodók.
    OEgyiptom, Mezopotámia, India és Kína.
    ONevelés az ókori Görögországban és Rómában.
    OA korai kereszténység embereszménye, gyermekfelfogása, intézménytípusok. Az egyetemalakítás időszaka.
    O"Új Föld - új ég" - az ember felfedezése a reneszánsz kultúrában. Humanista gondolkodók a nevelésről: Rotterdami Erasmus, Francois Rabelais, Michael de Montaigne.
    OA magyar reneszánsz.
    OA pedagógiai gondolkodás és gyakorlat a XVII. sz-ban Apáczai Csere János, Comenius Amos János, John Locke, Jean Jacques Rousseau nevelési elvei, hatása a pedagógiai gyakorlatra.
    OJohann Heinrich Pestalozzi és Tessedik Sámuel munkára nevelési rendszere, értelem-és érzelem nevelési gyakorlatukban. Herbart, a tudatos újító pedagógus.
    OA magyar nevelésügy helyzete a Habsburg abszolutizmus idején. Az I. és II. Ratio Educationis.
    OA magyar reformkor nevelési törekvései.
    OA dualizmus korának pedagógiája. Az 1868. 38. tc., az Eötvös-féle népoktatási törvény.
    Reformpedagógiai irányzatok a XX. században:
    OKeletkezésük tovább élésük, hatásuk a mai pedagógiai gyakorlatra.
    OPedagógiai törekvések Magyarországon a XX. században: iskolaügy és pedagógia a század első felében.
    OAz 1945 utáni iskoláztatás története. Nagy László, Fináczy Ernő, Imre Sándor, Schneller István hatása a pedagógiai gyakorlatra.
    Klebelsberg és Hóman kultúrpolitikája.
    OKözoktatás és pedagógia Magyarországon 1945-tőI napjainkig.
    OKiemelkedő pedagógusok: Kiss Árpád, Tettamanti Béla, Jausz Béla.
    OPedagógiai törekvések a második világháború után Európában és Magyarországon.
    Követelmény:A hallgatók ismerjék a főbb neveléstörténeti korszakok jellemzőit, az egyetemes és magyar neveléstörténet összefüggéseit. Ismerkedjenek meg az alapvető forráskutatás módszereivel. Legyenek képesek a nevelésügy kiemelkedő tényei alapján összefüggéseket felfedezni, a fejlődési tendenciákat érzékelni.
    Értékelés:Az I. félév végén kollokvium.
    PEDA011 Neveléstörténet JGYTFK Előadás Kötelező 3 óra / 3 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA020 Oktatáselmélet
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    Teljesítendő: min. 4 kredit
    Leírás
    Cél:A személyiség tudatosan vezérelt tanulás útján történő fejlesztésével kapcsolatos fogalmak megismertetése a hallgatókkal.
    Feladat:Az oktatáselmélet alapfogalmainak rendszerszemléletű, funkcionális értelmezése. Az általános didaktika-tantárgypedagógia összefüggésében az elmélet és gyakorlat összefüggéseinek bemutatása.
    A művelődési anyag tartalma:
    vAz oktatás célja, feladata a pedagógiai folyamatban.
    vAz oktatáselmélet fogalomrendszere, fejlődése, főbb irányzatai, tudománytörténeti áttekintése.
    vAz oktatás tartalma, követelményrendszere. Ismeret-tudás.
    vA tudás szerkezete: ismeret- tevékenység- képesség.
    vA tantervelmélet főbb kérdései, irányzatai. A NAT és az iskolai-helyitanterv, pedagógiai program összefüggései.
    vA tanítás-tanulás folyamat, fogalma, korszerű értelmezése: rendszerszemlélet, pszichológiai-ismeretelméleti, didaktikai feladatok.
    vA tanulás kérdései az oktatási folyamat szerkezete szempontjából: fogalma, értelmezése, típusai, modelljei, stratégiái.
    vA tanulás kérdései, a tanítás értelmezése: irányított tanulás: kibernetika; kommunikáció; információ a tanítási-tanulási folyamatban.
    vAz oktatási folyamat módszertani kérdései: fogalma, felosztása, megválasztásának szempontjai.
    vA szervezeti- és munkaformák szerepe az oktatás hatékonyságában: kialakulásuk, fejlődésük, alaku1ásuk több szakaszai.
    vAz egységes és a differenciált oktatás elméleti-gyakorlati kérdései.
    vA pedagógiai ellenőrzés, értékelés: fogalma, kialakulása, napjaink gyakorlata, dilemmái, összehasonlítása más országok gyakorlatával.
    vAz oktatási folyamat hatékonyságát segítő pszichológiai tényezők: motiválás, aktivizálás, megerősítés.
    vIskolafejlesztés-alternatívák: a reformpedagógia főbb elvei.
    vAz alternatív irányzatok kialakulása, jellemzői.
    Követelmény:Ismerjék meg a hallgatók az oktatáselmélet fogalomrendszerét, irányzatait. Tudjanak eligazodni egy tematikus egység tudáselemeiben. Ismerjék meg, lássanak összefüggést az elmélet és a gyakorlat kapcsolatának fontossága, hatékonysága között.
    Értékelés:A III. és IV. félév végén kollokvium.
    PEDA021 Oktatáselmélet JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA022 Oktatáselmélet JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA050 Neveléselmélet
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK). Felelős oktató:Janowszky Sándor Dr.
    Teljesítendő: min. 2 kredit
    Leírás
    Cél:Ismerjék meg a hallgatók a személyiség fejlesztésének, az ember alakításának pedagógiai tervszerűségeit a nevelési folyamatban.
    Feladat:Megmutatni a hallgatóknak, hogy az iskolai gyakorlatban milyen jelentősége van a neveléselmélet feltáró és kifejtő tartalmának, módszereinek, a közösségi és egyéni konstruktivitás megismerésének.
    A művelődési anyag tartalma:
    OA neveléselmélet alapfogalmai, rendszere. A nevelés folyamata, jellemzői, tartalma.
    OKülönböző nézetek a biológiai tényezők - öröklött tulajdonságok - és a környezetei - társadalmi tényezők szerepéről.
    A nevelés célrendszere. Értékekre nevelés a 12-16 éves korban: az erkölcsi normák tartalma.
    A nevelési folyamat fogalma, rendszere. A nevelési folyamat szerkezete.
    A pedagógus és a tanuló a folyamatban. A pedagógus, az osztályfőnök, a szaktanár, a nevelőtestület.
    A szülők szerepe a pedagógiai folyamatban. Egyén és közösség.
    Tanár-diák kapcsolat. A pedagógus személyisége.
    A gyermekközpontú pedagógia.
    A nevelés színterei: iskola, család, ifjúság, szervezet, kortárscsoport
    Nevelési módszerek: Direkt-indirekt nevelési módszerek. A nevelés feladatrendszere.
    A tevékenységrendszer kialakítása az értékekre nevelés folyamatában.
    A segítő, ösztönző nevelés. A konfliktusok és a megoldás stratégiái.
    Nevelési konfliktushelyzetek, szituációk elemzése, bemutatása: elméleti-gyakorlati megközelítése.
    Társadalmi beilleszkedési zavarok és megoldásuk.
    A tanulók megismerése. Speciális nevelési kérdések. Tehetségnevelés.
    Veszélyeztetett és hátrányos helyzetek. Korrekciós nevelés.
    A nevelés intézményrendszere.
    A nevelés értelmezésének változásai a XVII-XX. században.
    Alapvető nevelési modellek a XX. században.
    A nevelés filozófiai dilemmái: tudományos és humanisztikus irányzatok.
    Követelmény:Ismerjék meg a hallgatók a nevelési folyamat fogalomrendszerét, törvényszerűségeit. Tudjanak eligazodni az egyén és közösség kapcsolatrendszerében. Legyenek képesek megismerni a különböző típusú tanulókat és ennek alapján segíteni személyiségfejlődésüket.
    Értékelés:Az V. félév végén szigorlat.
    PEDA051 Neveléselmélet JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Szigorlat
    Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA030 Kutatási gyakorlat
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    Teljesítendő: min. 8 kredit
    Leírás
    Feladat:A hazai és nemzetközi összehasonlító pedagógiai kutatások eredményeinek és közoktatás mai szükségleteinek megismertetése.
    A művelődési anyag tartalma:
    OAz összehasonlító pedagógia tárgya, fogalma, kapcsolata más tudományokkal.
    OA reformpedagógia kialakulása és fejlődése: "New School", Maria Montessori, Ovide Decroly, Adolphe Ferriére, Waldorf-pedagógia, Dalton terv, Jena terv.
    ONagy pszichológiai iskolák hatása: behaviorizmus, alaklélektan, mélylélektan, pszichoanalízis.
    OJung analitikus pszichológiája, Adler individuálpszichológiája.
    OAz oktatás nemzetközi irányvonalai és az európai kihívás.
    OAz iskolarendszert alakító tényezők: társadalmi rendszer, gazdaság, kultúra, műszaki színvonal, iskoláztatási hagyományok. Multinationál curriculum.
    OA volt szocialista országok iskolarendszerei: A régi és az új oktatási rendszer szerkezete, folyamata.
    OEgységesség és differenciáltság viszonya a politikai átalakulás előtt és után. Modernizációs törekvések.
    OIskolastruktúrák és értékelési rendszerek: Dánia, Svédország, Németország, Franciaország, Hollandia, Spanyolország, Anglia, Kína, Japán, Svájc, India, Vietnám, Egyiptom, USA
    Követelmény:Egy általános, integrált tudásszint elérése az európai és Európán kívüli iskolarendszerekből
    Értékelés:A VIII. félévben gyakorlati jegy.
    PEDA031 Kutatásmetodika JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA041 Kutatási gyakorlat JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Minősítés háromfokozatú
    Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA042 Kutatási gyakorlat JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Minősítés háromfokozatú
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA043 Kutatási gyakorlat JGYTFK Gyakorlat Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA060 Nevelésszociológia
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK). Felelős oktató:Joó Marianna
    Teljesítendő: min. 2 kredit
    Leírás
    Cél:A nevelést, mint egyetemes társadalmi folyamatot, tevékenységet bemutatni és ennek a folyamatnak, tevékenységnek a szociológiai elemzését elvégezni.
    Feladat:A pedagógiai folyamat egységes szemlélete érdekében ismerjék meg a hallgatók a nevelésszociológia helyét a tudományok rendszerében, valamint a nevelés társadalmi tényezőit; tanulmányozzák az oktatás és társadalom viszonyát; tudjanak szociológiai fogalmak, kategóriák segítségével nevelési jelenségeket és helyzeteket értelmezni; tájékozódjanak a szociológiának az oktatással és neveléssel kapcsolatos vitáiról, irodalmáról.
    A művelődési anyag tartalma:
    vA nevelésszociológia helye a tudományok rendszerében.
    vA szociológia helye és szerepe a pedagógiai gyakorlatban. A nevelésszociológia, mint szakszociológia, neveléstudományi diszciplína. A nevelésszociológia megismerése.
    vA nevelés, mint bevezetés a társadalomba.
    vA kultúra fogalma és értelmezései; kultúra és társadalmi struktúra. A tanulás folyamatai.
    vBevezetés a szocializáció kutatásába. A szociális személyiség. Társadalom és egyéni magatartás. A szocializáció mechanizmusai. A társadalmi tanulás fogalma, folyamata, szervezeti keretei. Szerep, érték, norma, viselkedés. Társadalmi beilleszkedési zavarok okai, kezelése: a deviáns viselkedés szociológiája.
    vA nevelés társadalmi tényezői. Család - érték - életmód. A család funkciói. Kiscsoport, környék, munkahely. Szabadidő, tömegkommunikáció.
    vAz iskola, mint társadalmi szervezet. A szervezetek történeti formái. A szervezet-elmélet és szervezetkutatás irányai az oktatásügyben. Az iskola funkciói. Az iskolai szervezet légköre. A tanár, mint a tanulók személyiségfejlődésének serkentője. A pedagógusszerep szociológiai jellemzői. A tehetséges tanár jellemzői. A pedagógusetika.
    vA társadalmi struktúra és oktatási rendszer. Társadalmi folyamatok és azok hatása a mai magyar iskolarendszerben: demográfia, urbanizáció, migráció, mobilitás, szelekció, stb.
    vAz iskolai kudarc és az életesélyek kapcsolódása; a hátrányos helyzet problematikája.
    vA magyar iskolarendszer jövőképe.
    vAz oktatási rendszer fejlődése és fejlesztése.
    vOktatási törvény.
    Követelmény:A hallgatók szerezzenek általános tájékozottságot a szociológia, valamint az oktatás és nevelés kapcsolatáról.
    Értékelés:A VI. félév végén kollokvium.
    PEDA061 Nevelésszociológia JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA070 Pedagógiai értékelés és vizsga
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK). Felelős oktató:Karikó Sándor Dr.
    Teljesítendő: min. 3 kredit
    Leírás
    Cél:Az eredményre orientált értékelés és vizsgarendszer bevezetése előtt áll hazánk oktatásügye. A hallgatókat fel kell készíteni az új vizsgarendszer működtetésére.
    Feladat:A hallgatók ismerjék és vitassák meg a készülő vizsgaszabályzatot. Tudják értékelni és elemezni a vizsga eredményeit. Ismerjék és tudják alkalmazni a vizsga eszközeit és módszereit.
    A művelődési anyag tartalma:
    vA vizsgáztatás hazai előzményeinek és problémakörének ismertetése.
    vKülönböző vizsgarendszerek megismertetése néhány ország példáján.
    vA standard és differenciált vizsga jellemzői. A külső és belső vizsga sajátosságai. A minősítő és a diagnosztikus vizsga jellemzői.
    vAz alakulóban lévő magyar vizsgarendszer sajátosságai egy adott tárgy példáján. A készülő vizsgaszabályzat.
    vKövetelmény: Egy tesztelemző gyakorlat elvégzése, amit a kollokviumra kell a hallgatónak magával hozni.
    Értékelés:A VII. félévben kollokvium.
    (A hallgatók megadott irodalomjegyzék alapján önállóan készülnek fel a vizsgára.)
    PEDA071 Pedagógiai értékelés és vizsga JGYTFK Előadás Kötelező 0 óra / 3 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA080 Gyógypedagógia
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK). Felelős oktató:Varga Imre
    Teljesítendő: min. 2 kredit
    Leírás
    Cél:Segítse elő, hogy a pedagógia/egészségtan szakos tanárok felismerjék a károsodás és a fogyatékosság megjelenését a gyermekek között. Adjon tájékoztatást az akadályozottságokkal (fogyatékosságokkal) élő gyermekek speciális nevelési szükségletéről általában és részletesen a tanulásban - és értelmileg akadályozott gyermekcsoportokról. Mutassa be a speciális nevelési szükségletekkel élő gyermekek nevelési sajátosságait, módszereit, eszközeit. A képzésben résztvevők szerezzenek tájékozottságot a hazai gyógypedagógiai intézményekről és a sérült emberek életét alakító szociális ellátásról és jogszabályokról. Segítse a tanárjelölteket, hogy fejlesszük gyakorlatukat és gondolkodásmódjukat, mely által a nevelésben jelentkező nehézségeket leginkább leküzdhetik. A képzés eleget kíván tenni annak a szakmai - társadalmi elvárásnak is, hogy a diplomát megszerzők hitelessé és elfogadottá váljanak a másság problémájával küzdő emberek körében és a szélesebb társadalomban egyaránt. Olyan ismeretek közvetítése, olyan képességek (készségek) és értékek kifejlesztése szükséges, amelyek biztosítják a problematikus élethelyzetek javítását, bemutatják a megelőzést szolgáló állami (szociális, oktatási, egészségügyi stb.) intézményi és társadalmi (szociálpolitikai, jogi, gyermekvédelmi) szolgáltatásokat és erőforrásokat. Segítse elő a kompetenciahatárok ismeretében partneri kapcsolatok kialakítását és együttműködést más szakemberekkel (orvosi, pszichológus, szociális munkás, jogász, gyógypedagógus, stb.)
    Feladat:A gyógypedagógiai intézmények munkájának, módszereinek megismerése és adaptálása.
    A művelődési anyag tartalma:
    Antropológiai alapvetés.
    Az embertársi segítség igénye.
    Befogadás-beilleszkedés az emberek közösségébe.
    Az etikai aspektus érvényesítése.
    Az emberi jogok érvényesítése, az integráció és a szegregáció kérdései hazánkban és külföldön.
    A személyes és társadalmi integráció, az integrációs folyamat két pólusa, az integráció intézményes lehetőségei és feltételei
    A pedagógiai rendszer, nevelési szükséglet, képezhetőség és nevelés.
    Általános nevelési szükséglet, speciális nevelési szükséglet, egyéni nevelhetőség, nevelés (fejlesztés) a fejlettség legalsó szintjén.
    A nevelés célja, feladatai, területei.
    Testi nevelés, kommunikációra nevelés, kognitív funkciók fejlesztése, szocializáció és munkára nevelés.
    Játék, cselekedtetés és oktatás, mint nevelési módszerek.
    Nevelési rendszer és képző intézmények: korai fejlesztés, óvoda, iskola.
    A tanuláshoz való jog érvényesítése.
    Iskolai képzés nem fogyatékosok között.
    Speciális iskola.
    Nevelés a családban.
    Az akadályozottság terhe a családban.
    Együttműködés a családdal, modellek.
    A szülők és pedagógusok partnersége.
    Nevelés egész napos intézményekben.
    A diákotthoni nevelés sajátosságai, elvei, gyakorlata, személyi és tárgyi feltételei.
    A felnőtt pedagógia jogosultsága, értelmezése, sajátosságai.
    A normalizációs elv és félreértelmezései.
    Az értelmi sérültekre jellemző, többnyire fel sem ismert értékek.
    A fogyatékosok jogi és társadalmi védelme.
    Egyezmény a gyermek jogairól.
    Nyilatkozat az értelmileg akadályozottak általános és különleges jogairól.
    A gyermekjólét és gyermekvédelem törvényi szabályozásának koncepciója.
    A társadalmi stigmatizáltság, előítéletesség és leküzdésük.
    Új fogyatékos-ellenség napjainkban és az emberi jogok érvényesítése.
    Követelmény:Az egymásra épülő képzési szakaszok tanegységeinek, az előírt tanulmányi kötelezettségeknek, valamint a hospitálás teljesítése egy fogyatékosokat nevelő intézetben.
    Értékelés:A VII. félévben gyakorlati jegy.
    PEDA081 Gyógypedagógia JGYTFK Gyakorlat Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA090 Mentálhigiéné
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK). Felelős oktató:Varga István Dr.
    Teljesítendő: min. 2 kredit
    Leírás
    Cél:A magyar társadalom testi-lelki és szociális egészségi állapota - a rendelkezésre álló adatok és elemzések alapján, - nemzetközi összehasonlítások tükrében olyan helyzetet tár elénk, ami egyértelművé teszi, hogy a problémák kezelése nem oldható meg csak az egészségügy keretein belül. Célként határozzuk meg az interdiszciplináris és interszektorális megközelítést.
    Feladat:A rehabilitációt szolgáló ismeretek elsajátítása a tanárképzés keretein belül.
    A művelődési anyag tartalma:
    OAz egészség és a mentálhigiéné fogalma a különböző történelmi korokban és társadalmakban.
    OAz emlékezés, figyelem gondolkodás (pszichés funkciók), a vegetatív működések, az érzelmi élet zavarainak ismertetése.
    OA kritikus életszakaszok (graviditás, gestatio, öregedés) mentálhigiénés vetületei.
    OA társadalmi beilleszkedés zavarai, szociális faktorok és mentálhigiéné.
    OAz alkoholizmus, narkománia, bűnözés kialakulása, szubkultúrák jelentkezése, valamint az öngyilkosság egyéni és társadalmi vetületei.
    OA pszichoprofilaxis jelentősége, megoldásának módja.
    OA serdülők mentálhigiénés zavarainak gyakorisága.
    OA tananyag az 1986-ban Ottawában elfogadott WHO Charta értékein alapul.
    Követelmény:A mentálhigiénés elméleti ismeretek alkalmazása az iskolai gyakorlatban.
    Értékelés:VIII. félévben kollokvium.
    PEDA091 Mentálhigiéné JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA10 Iskolamenedzsment, vez. tud. ism
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK). Felelős oktató:Janowszky Sándor Dr.
    Teljesítendő: min. 10 kredit
    Leírás
    A vezetési-irányítási, igazgatási munka hatékonyabbá tétele.
    Feladat:Új szemléletű, előrelátó, újdonságokra, hatékonyságra, stabilitásra törekvő személyek felkészítése. Ennek feltétele az önálló, cselekvőképes gondolkodás, a személyes felelősségvállalás, magas szintű munkamorál.
    A művelődési anyag tartalma:A vezetéselmélet alapfogalmai, amit a vezetésről tudni kell. Milyen legyen a vezető? Vezetési formák. Hatékonyság a vezetői munkában, munkamegosztás a vezetők között. A vezető fontosabb dokumentumai. Munkakörök alkalmassági kritériumai. A személyiség valós értékei, megismerés forrásai. Vezető a munkahelyi rendszerben, irányítás és vezetés kölcsönhatása "tervezetéstől-tervezésig". Vezetési funkciók. Tárgyalás, tárgyalástechnikák, konfliktusok, döntés a vezetői munkában. Igazgató és a szervezet többi tagjainak kapcsolata. Személyi, munkaügyi döntések. A munkahelyi demokrácia vetületei, kapcsolatok. Az iskola arculata. Alapítványok. Személyfejlesztés, szervezetfejlesztés, önismeret. Témazáró összefoglaló gondolatok. Stratégiai irányítás. Nevelési formák a tanórán kívüli vezetői munka. Személyi jellegű és munkaügyi kérdések, menedzsment vagy adminisztráció. Menedzsment, vezetőkészség a köznevelésben, az emberi erőforrások fejlesztése. Vezető emberi kapcsolatai, motivációs rendszerük. Kommunikáció. Szervezetfejlesztő együttműködés, vezetői közelítésmód. Intézményi munka felügyelete és ellenőrzése. Működő intézmények szervezési feladatai. Tanévi feladatok, ta11almi követelmények, ügyintézés menete. Iratminták és az ezzel kapcsolatos feladatok. Az intézmények működési rendjét meghatározó dokumentumok.
    Követelmény:Széleskörű olvasottság a vezetéstudománnyal és a menedzseri munkával kapcsolatban. Önálló előadások tartása, tanulmánykészítés.
    Értékelés:A III-VI. félévben kollokvium, a VII. félévben szigorlat.
    PEDA101 Iskolamenedzsment, vez. tud. ism* JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA102 Iskolamenedzsment, vez. tud. ism.* JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA103 Iskolamenedzsment, vez. tud. ism.* JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA104 Iskolamenedzsment, vez. tud. ism.* JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA105 Iskolamenedzsment, vez. tud. ism.* JGYTFK Szigorlat (önálló vizsga) Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Szigorlat
    Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA110 Informatika
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK). Felelős oktató:Herendi István Dr.
    Teljesítendő: min. 2 kredit
    Leírás
    Cél:A hallgatók információ-technológiai ismereteknek, valamint a számítógép gyakorlati alkalmazásának megalapozása és fejlesztése a pedagógiai és a menedzseri tevékenység hatékonyságának fokozása érdekében.
    Feladat:A tanítási-tanulási folyamatot segítő új módszerek és technikai eszközök megismerése. Az új technológiák alkalmazásához kapcsolódó felhasználói szemlélet kialakítása. A gyakorlatban előforduló problémák megoldására szolgáló módszerek megismerése.
    A művelődési anyag tartalma:
    vAz információ-elmélet alapfogalmai. Az információ szerepe a vezetésben. A vezetési funkciók és az információ kapcsolata.
    vA számítógép szerepe az iskolai munkában. A számítógéppel szervezett tanítás módszerei. A számítógéppel szervezett tanulás módszerei és lehetőségei.
    vA számítógép iskolai alkalmazásának külföldi és hazai története.
    vA számítógép és környezete. Az alkalmazás szempontjából fontos paraméterek ismertetése.
    vA tervezés, a működtetés és a karbantartás szempontjai. Az új technológiák bevezetési nehézségeinek megismertetése, elemzése. Tervezési, szervezési feladatok.
    vA számítógép kezelése. Egy tipikus konfiguráció megismerése és működtetése. Mágneses adathordozók előkészítése, használata. Segédprogramok alkalmazása. Számítógépes programcsomagok kiválasztásának szempontjai.
    vCélorientált programcsomagok tulajdonságai és működtetése. A számítógépes szövegszerkesztés alapjai. Adatbázis-kezelő programcsomagok használata. Integrált adatkezelő programcsomagok használata. Számítógépes rendszerek létrehozásának és működtetésének elvei és módszerei. Számítógépes multimédia az oktatásban.
    vVírusvédelem. Jogi szempontok a számítógép alkalmazása során.
    Követelmény:A hallgató ismerje az információ-technológia alapfogalmait. Ismerje az új technológiák bevezetésének szempontjait, lehetőségeit. Tudja a számítógépet és tartozékait működtetni. Ismerje a gyakorlatban előforduló tanári és vezetői feladatok megoldására alkalmas programcsomagokat és kezelésüket.
    Értékelés:Az III. félévben gyakorlati jegy.
    PEDA111 Informatika JGYTFK Gyakorlat Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA130 Bentlakásos intézmények nevelőmunkája
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK). Felelős oktató:Fáyné Dr. Dombi Alice Klára
    Teljesítendő: min. 2 kredit
    Leírás
    Cél:Az intézményes nevelés alapjainak megismerése, különös tekintettel a személyiségfejlesztő és családpótló funkció megvalósítására.
    Feladat:A hallgatók nyerjenek bepillantást a bentlakásos intézmények nevelőmunkájába, ismerjék meg a nevelőmunka megtervezésének, megszervezésének feladatait, szerezzenek jártasságot a bentlakásos intézményekben lévő gyermekekkel való foglalkozásban.
    A művelődési anyag tartalma:
    A bentlakásos intézmények rendszere, nevelési célok.
    A gyermekotthoni nevelés általános és speciális feladatai.
    A gyermekotthonban folyó nevelőmunka területei.
    Személyiségalakítás és szocializáció a gyermekotthonban.
    Gyermekotthon típusok - tipikus nevelési feladatok.
    A családias jellegű otthonok nevelési stratégiái, a személyiség pszichikus struktúrájának alakítása érdekében.
    A kollégiumban, diákotthonban folyó nevelőmunka területei.
    Egyéniség, személyiség, tudás, magatartáskultúra.
    A pályaválasztás, pályairányítás sajátos feladatai.
    A diákönkormányzat szerepe a kollégiumban.
    Konfliktusmegoldó stratégiák a bentlakásos intézményekben.
    Önfejlesztő, önértékközvetítő programok a bentlakásos intézményekben.
    Konfliktuspedagógia, stratégiák a prevenció és konfliktuskezelés gyakorlatában.
    Követelmény:VI. félévben gyakorlati jegy.
    PEDA131 Bentlakásos intézmények nevelőmunkája JGYTFK Gyakorlat Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA140 Gyermek- és ifj. védelem
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK). Felelős oktató:Fáyné Dr. Dombi Alice Klára
    Teljesítendő: min. 2 kredit
    Leírás
    Cél:Korszerű ifjúságvédelmi szemlélet kialakítása, felkészítés a preventív és speciális gyermekvédelem elméleti és gyakorlati teendőire, az iskolai gyermek- és ifjúságvédelmi munka ellátására.
    Feladat:A gyermekvédelemmel kapcsolatos elméleti ismeretek és gyakorlati feladatok integrálása.
    A művelődési anyag tartalma:
    OA szociálpolitikai szemlélet jellemzői, szociális intézmény- és eszközrendszer.
    OA szociális törvényalkotási koncepció.
    OEgyezmény a gyermekek jogairól (ENSZ nyilatkozat), Európai Szociális Charta.
    OA család- gyermek- és ifjúságvédelmi szakterület struktúraváltása, irányítása és fejlesztése, a gyermekjólét.
    OA mai gyermek- és ifjúságvédelem kialakulásának előzményei: a karitatív és állami gyermekvédelem.
    OA mai gyermekvédelem szerkezete és tartalmi jellemzői.
    OAz alternatív intézményi gyermekvédelem.
    OA prevenció szerepe a gyermekvédelem rendszerében.
    OA személyiség fejlődését meghatározó tényezők.
    OA szociokultúrális ártalomforrások, a leggyakoribb veszélyformák.
    OA korrigálható személyiségzavarok főbb típusai.
    OA segítő, korrigáló -és pótló nevelés.
    OA gyermekvédelem gyakorlata külföldön.
    OCsaládtámogatási rendszerek Európában.
    OA gyermekvédelem mai gyakorlata.
    Értékelés:V. félévben gyakorlati jeggyel zárul.
    Gyakorlati feladatok:valamely gyermek- és ifjúságvédelmi intézet pedagógiai hatásrendszerének bemutatása. Eset- és helyzetelemzés. Fejlesztő program megtervezése és kipróbálása.
    Követelmény:A hallgatók szerezzenek jártasságot az általános iskolai gyermekvédelmi munka gyakorlatában. Ismereteik alkalmazásával neveljék a gondoskodásra szoruló gyermeket tevékeny emberré, aki képes a zavartalan társadalmi beilleszkedésre.
    /kollokvium/
    PEDA141 Gyermek- és ifj. védelem JGYTFK Gyakorlat Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA150 Családpedagógia
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK). Felelős oktató:Varga István Dr.
    Teljesítendő: min. 2 kredit
    Leírás
    A családpedagógia oktatásának célja:A felnőtt életre-házasságra és családalapításra történő felkészítés pedagógiai céljának és gyakorlati tevékenységének megismertetése a hallgatókkal.
    Feladata:
    A házassághoz, családalapításhoz szükséges párválasztási érettség, - szomatikus - pszichés - szociális érettség, - ezek lényegének megismertetése, ill. a szülői szerepekre és feladatokra való felkészítés pedagógiai aspektusainak megismertetése.
    A társadalmi változásokkal együtt járó családi szerepek változásának jelentősége, a családi célok és lehetőségek fokozatosságának hangsúlyozása a család jövője szempontjából.
    A családi életre nevelés tartalma:
    A család fogalma, pedagógiai jellegű funkciói. Az egolitáriánus család. A család, mint intézmény fenomenológiai megközelítése, családi „jó szokások” személyiségfejlesztő szerepe. A jól működő család, mint preventív gyermekvédelmi intézmény. Családbomlások folyamatának megelőzése, családi konfliktusok feloldásának pedagógiai lehetőségei.
    Nemi szocializáció a családban, a szülői szerepek hatása a gyermekek pszichoszexuális fejlődésére.
    A gyermekkorban átélt, megtanult viselkedés-modellek megoldási értékké fejlesztésének útja, a családi nevelés folyamatában.
    Irodalom:
    Bruno Bettelheim: (1994.) Az elég jó szülő. Bp.: Gondolat.
    Buda Béla: (1994.) Szexuális viselkedés. Bp.: Animula.
    Buda Béla: (1994.) A személyiségfejlődés és a nevelés szociálpszichológiája. Bp.: Tankönyvkiadó.
    Kiss Józsefné: (1989.) A családgondozás komplex módszerei. Családgondozási Szöveggyűjtemény. Bp.
    Komlósi Ákos: (1992.) A családsegítés pedagógiai szempontjai. Pécs: Nemzetközi Konferencia anyaga
    Komlósi Ákos: Családi életre nevelés az iskolában. Védőnő 1993/3.
    Pálhegyi Ferenc: (1993.) A családi élet etikája. Családpedagógiai alapismeretek II. Bp.
    Teleki Béla: (1992.) Kisiskolás a családban. Szent Gellért Egyházi K.
    Követelmény:VIII. félévben kollokvium.
    PEDA151 Családpedagógia JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA160 Nevelési gyakorlatok
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK). Felelős oktató:Ormándi János Dr.
    Teljesítendő: min. 2 kredit
    Leírás
    Célja:A hallgatók megismerkedjenek a napközi és bentlakásos intézmények nevelőmunkájával. Bepillantást nyerjenek a preventív és problémakezelő gyermekvédelem gyakorlatába. Ismerjék meg a bentlakásos intézmények nevelési hatásrendszerét.
    A művelődési anyag tartalma:
    vA gyermekkép, gyermekszemlélet a gyermekről való gondolkodás régen és ma. A gyermekjólét.
    vA preventív és a problémakezelő gyermekvédelem feladatai, intézményei.
    vA gyermekvédelmi alap- és szakellátás. Az otthont nyújtó ellátások.
    vNevelési módszerek, konfliktusmegelőző - kezelő stratégiák a gyermekvédelemben.
    vA gyermekotthoni ellátás, a nevelőszülői rendszer, az örökbefogadás.
    vAz önkormányzat feladatköre, a TEGYESZ.
    vNevelési tanácsadás, életúttanácsadás.
    Követelmény:VII. félév - gyakorlati jegy.
    A hallgató sajátítsa el és tudja biztonságosan kezelni a tárgykörhöz tartozó ismeretanyagot. Legyen képes az eltérő fejlettségű, szükségletű, szociokulturális hátterű gyermekek helyzetének komplex elemzésére, az egyénre szabott megoldás kimunkálására.
    Kötelező irodalom:
    1.Veczkó József: Gyermek- és ifjúságvédelem. Család- és gyermekérdekek. Gyula: APC Stúdió, 2002.
    2.Bagdy Emőke - Telkes József: Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Bp.: Tankönyvkiadó, 2000.
    3.Smith, Carole: Örökbefogadók és nevelőszülők. Bp.: Pont, 1995.
    4.Pukánszky Béla: A gyermekkor története. Bp.: Műszaki Kvk., 2001.
    Ajánlott irodalom:
    1.Gácser Magdolna: A pedagógiai pszichiátria alapjai. In: Gondolatok a nevelésről. Pedagógiai antológia. V. Szerk.: Gácser József. Szeged: JGYTF Kiadó, 1997.
    2.Newman Fran: Gyermekek krízisben. Fordulópont K., 2002.
    3.Szekszárdi Júlia: Nevelési Kézikönyv nem csak osztályfőnököknek. OKI - Dinasztia TK. Kiadó. Bp. 2001.
    PEDA161 Nevelési gyakorlatok JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA170 Összehasonlító pedagógia
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK). Felelős oktató:Ormándi János Dr.
    Teljesítendő: min. 2 kredit
    Leírás
    Cél:A hallgatók ismerjék meg az európai és az Európán kívül országok iskolarendszereinek szervezetét és működését.
    Feladat:A hazai és nemzetközi összehasonlító pedagógiai kutatások eredményeinek és közoktatás mai szükségleteinek megismertetése.
    A művelődési anyag tartalma:
    OAz összehasonlító pedagógia tárgya, fogalma, kapcsolata más tudományokkal.
    OA reformpedagógia kialakulása és fejlődése: "New School", Maria Montessori, Ovide Decroly, Adolphe Ferriére, Waldorf-pedagógia, Dalton terv, Jena terv.
    ONagy pszichológiai iskolák hatása: behaviorizmus, alaklélektan, mélylélektan, pszichoanalízis.
    OJung analitikus pszichológiája, Adler individuálpszichológiája.
    OAz oktatás nemzetközi irányvonalai és az európai kihívás.
    OAz iskolarendszert alakító tényezők: társadalmi rendszer, gazdaság, kultúra, műszaki színvonal, iskoláztatási hagyományok. Multinationál curriculum.
    OA volt szocialista országok iskolarendszerei: A régi és az új oktatási rendszer szerkezete, folyamata.
    OEgységesség és differenciáltság viszonya a politikai átalakulás előtt és után. Modernizációs törekvések.
    OIskolastruktúrák és értékelési rendszerek: Dánia, Svédország, Németország, Franciaország, Hollandia, Spanyolország, Anglia, Kína, Japán, Svájc, India, Vietnám, Egyiptom, USA
    Követelmény:Egy általános, integrált tudásszint elérése az európai és Európán kívüli iskolarendszerekből
    Értékelés:A VIII. félévben gyakorlati jegy.
    PEDA171 Összehasonlító pedagógia JGYTFK Gyakorlat Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA180 Választható tárgyak
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK). Felelős oktató:Karikó Sándor Dr.
    Teljesítendő: min. 8 kredit; min.4 féle kötelezően választható tárgyelem
    Leírás
    Tantárgy célja:megismertetni a hallgatókkal az alapvető európai értékeket; megérteni, milyen történeti folyamatok vezettek az európaiság kialakulásához, milyen filozófiai, etikai és pedagógiai szempontokat célszerű s kívánatos figyelembe vennünk az európaiság, mint meghatározott értékrendszer létrejöttéhez.
    A művelődési anyag tartalma:
    Oaz „európai” mint „entitás” megközelítésének különböző tudományági lehetőségei,
    Oaz európai, mint nyugati civilizáció történeti sajátosságai,
    Oa keresztényvallás és hit szerepe s hatása,
    Oa tőke dinamikája s diadala,
    Oaz individum tisztelete s méltósága,
    Oeurópai kultúrtörténeti korszakok,
    Oglobalizmus és regionalizmus,
    OMagyarország és az EU,
    ONyugat-Európa és Közép-Európa eltérő fejlődési pályája
    OEuropeer írók (Goethe, Thomas Man, Márei Sándor, Kundera stb.) tanusága,
    Oaz európai civilizáció hanyatlása?
    Követelmény:a tananyag közös feldolgozása, tanári előadások, hallgatói referátumok, csoportos viták formájában - a legújabb hazai szakirodalom alapján. Lehetőleg néhány fontosabb angol, német, francia nyelvű könyvrészlet, tanulmányrészlet lefordítására. A kurzus végén a hallgatóknak kollokviumot kell tenniük.
    Értékelés:III. félévben kollokvium.
    Kötelező irodalom:
    OEurópaiság. Politikai és morális kultúra. Áron Kiadó, Bp.2001. (szerk.: Karikó Sándor) Európai integráció - Európai filozófia.
    OPro Philosophia Szegediensi Alapítvány, Szeged, 1999. (szerk.: Csejtei Dezső, Laczkó Sándor) 5-39.o. és a 174-178.o.
    OEurópa közepe - Közép-Európa? Librarius, 2000. Szeged-Kecskemét. (szerk.: Csák László). 1-30.o.;45-76.o.
    Ajánlott irodalom:
    OOswald Spengler: A Nyugat alkonya. Európa Könyvkiadó, Bp.1994. I. kötet: 19-100.o., II. kötet: 729-767.o.
    OMárai Sándor: Európa elrablása. Akadémiai- Helihoa Kiadó, Bp.1995.
    PEDA181 Pedagógus mesterség JGYTFK Előadás 1 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA182 Életminőség és emberi jogok JGYTFK Előadás 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA183 Európai értékek JGYTFK Előadás 1 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA184 Vezetési ismeretek JGYTFK Előadás 1 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA185 Nevelési alapviszony: tanár-diák szerep JGYTFK Előadás 1 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA186 Drámapedagógia JGYTFK Előadás 1 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA187 Pedagógiai programcsomag készítése JGYTFK Gyakorlat 1 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA188 Motivációk az oktatási folyamatban JGYTFK Előadás 1 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA189 A neveléstörténet jeles alakjai JGYTFK Előadás 1 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA180 Választható tárgyak JGYTFK Előadás 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA190 A képességfejlesztés módszerei JGYTFK Előadás 0 óra / 1 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDA120 Könyvtárhasználati ismeretek
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    Teljesítendő: min. 1 kredit
    PEDA121 Könyvtárhasználati ismeretek JGYTFK Gyakorlat Kötelező 2 óra / 1 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDAZV A pedagógia szak záróvizsgája
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    Teljesítendő:
    PEDAZV A pedagógia szak záróvizsgája JGYTFK Záróvizsga (önálló vizsga) Kötelező 1 óra / 0 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Záró (állam) vizsga
    Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)
    PEDASZD Szakdolgozat
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK). Felelős oktató:Ormándi János Dr.
    Teljesítendő: min. 15 kredit
    PEDASZD Szakdolgozat JGYTFK Diploma, szakdolgozat 1 óra / 15 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Diploma, szakdolgozat
    Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében. Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (JGYTFK)