| REKE01 Retorika Felelős tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet. Felelős oktató:Újvári Edit Dr. Teljesítendő: min. 1 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja: A retorika mint tudományág kialakulásának történetének, jelentőségének ismertetése, az emberi kommunikáció terén történő alkalmazásának bemutatása és gyakorlása. A tantárgy specifikus célkitűzése a szóbeli és írásbeli retorikai formák gyakorlati ismerete, használatuk értő elsajátítása.
2. Feltételezett tudásanyag: a középiskolai történelem és anyanyelv tantárgy anyaga. 3. A tantárgy tartalma: A retorika jelentősége; szerepe az ókori antik kultúrákban; a középkori oktatásban; az újkorban és napjaink kultúrájában, kommunikációjában A retorika alapfogalmai (történeti kialakulása, funkciói) A retorika szerepe az írásbeli kommunikációs formákban (hivatalos levél, önéletrajz, pályázati téma kifejtése) A retorika szerepe a szóbeli kommunikációs formákban (vita, előadás) 4. Az évközi ellenőrzés módja: referátum a retorikai formák alkalmazásáról a szóbeli kommunikációban; házi dolgozatok készítése a formailag kötött írásbeli kommunikáció témájában (hivatalos levél; vázlat-típusú szakmai önéletrajz készítése). 5. A tantárgy számára nincs előírt külső szakmai gyakorlat. 6. A kötelező, ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom jegyzéke: Arisztotelész: Retorika. 1999.; Cicero: Philippikák Marcus Antonius ellen. 1990.; Wacha Imre (szerk.): Retorika. Olvasókönyv. 1988., Szabó Katalin: Kommunikáció felsőfokon Hogyan írjunk, hogy megértsenek?: hogyan beszéljünk, hogy meghallgassanak ?: hogyan levelezzünk, hogy válaszoljanak? 2001.; Kónya Lászlóné: Retorika: jegyzet és szöveggyűjtemény kommunikáció-szakos hallgatók részére. 2000., Nagyillés János: Az antik retorika vázlatos története. 2000.; A. Jászó Anna, L. Aczél Petra (szerk.): A régi új retorika: a szónoki beszéd részei és a beszédfajták. 2001.; Szálkáné Gyapay Márta: Gyakorlati retorika. 1999.; Wolfgang Mentzel: Retorika: szabad és meggyőző beszéd. 1999.; Umberto Eco: Hogyan írjunk szakdolgozatot? 1992. 7. A tantárgy tárgyi szükségletei: tanterem, írásvetítő, tábla. 8. A tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követése: A szakirodalom naprakész ismerete. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A tanszék által biztosított technikai háttér (személyi számítógép, nyomtató, állandó internet elérhetőség, tanszéki könyvtárfejlesztés) lehetővé teszi az oktatás színvonalának fejlesztését.
| REKE011 Retorika JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
|
REKE02 Protokoll, viselkedéskultúra Felelős tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet. Felelős oktató:Gyetvai György Dr. Teljesítendő: min. 1 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja és specifikus célkitűzései: A tantárgy célja, hogy megismerjék a hallgatók a viselkedési szabályokat, az etikettet, a protokollt, ezek ismeretében azokat alkalmazni tudják a hivatali, az üzleti és a társadalmi életben egyaránt. Betekintést kapjanak más országok hagyományaiba, szokásaiba, viselkedési szabályaiba. Megismerjék a hivatalos fogadások, a rendezvények fajtáit, azok szervezésének szabályait. Megtanuljanak több napos rendezvényt megszervezni, lebonyolítani.
2. Feltételezett tudásanyag, előképzettségi szint: A viselkedési szabályokat, a protokollt sajnos középiskoláinkban nem tanítják. Minden hallgató a családból, a környezetéből sajátítja el ezeket az ismereteket és hoz magával bizonyos viselkedési normákat, szabályokat. 3. A tantárgy tartalma (tárgykörök megnevezése): Magatartás, viselkedés, etikett, protokoll, ezek meghatározásai. Viselkedési szabályok, a viselkedés aktívái és passzívái. Cél, hogy ezek a viselkedésbeli, illemtani és protokolláris követelmények beépüljenek a hallgatók mindennapi életébe. Vendég, ill. delegáció fogadása, programjának előkészítése. Hivatalos fogadások, álló és ültetéses alkalmak szervezésének szabályai, ezek protokollja. Rendezvények fajtái, szervezése. Rendezvények forgatókönyvének elkészítése. Az európai integráció kapcsán a protokollosok, rendezvényszervezők szerepe felértékelődik, mert felelősségteljes szervező munkájukkal teremtik meg a diplomaták, közéleti személyiségek, politikusok, üzletemberek számára a zavartalan tárgyalások lehetőségeit. 4. Évközi ellenőrzés módja: Az évközi ellenőrzés módja: zárthelyi dolgozat írása. 5. A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: E tárgynak nincs külső szakmai gyakorlata. 6. A kötelező, ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom jegyzéke: Ottlik Károly: Protokollkódex. (kiadás éve nincs feltüntetve); Ottlik Károly: Protokoll. 2004.; Protokoll. Egyetemi jegyzet. 2002.; Görög Ibolya: Protokoll az életem. 1999.; Dr. Sille István: Illem, etikett, protokoll. 1994. 7. A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: A tárgy tanításához tanterem, írásvetítő, audio-vizuális eszközök szükségesek. 8. Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: A legújabb szakirodalom és a nemrégen megjelent Rendezvényszervező folyóirat figyelemmel kísérése. E témával kapcsolatos előadásokon, továbbképzéseken való részvétel. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatóktól visszajelzés kérése az alábbi területeken: tananyag tartalmával kapcsolatban, a tárgyi feltételekről, az oktató munkájáról.
| REKE021 Protokoll, viselkedéskultúra JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
|
REKE03 Biológia, biókémia Felelős tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet Teljesítendő: min. 1 kredit | REKE031 Biológia, biókémia JGYTFK Kollokvium (önálló vizsga) Kötelező 0 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
|
REKE04 Anatómia Felelős tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet Teljesítendő: min. 4 kredit | REKE041 Anatómia I. JGYTFK Gyakorlat Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
| REKE042 Anatómia II. JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
|
REKE05 Élettan, egészségtan Felelős tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet Teljesítendő: min. 4 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja, hogy a hallgató megismerje azokat a fizikai, kémiai, biokémiai és molekuláris biológiai törvényszerűségeket, amelyek segítségével az emberi életjelenségek magyarázhatóak. Ez alapot ad az edzéselmélet, a terhelés diagnosztika és a rehabilitáció összefüggéseinek megértéséhez. Az oktatás hangsúlyt fektet az emberi szervezet működésével kapcsolatos nomenklatúra elsajátítására is. A klasszikus élettani ismeretekkel párhuzamosan az emberi szervezetnek a fizikai terhelésre, sportra történő alkalmazkodásával kapcsolatos összefüggéseket is megismerhetik a hallgatók.
2. Feltételezett tudásanyag: középiskolai biológia tanulmányok 3. A tantárgy tartalma: A szabályozórendszerek élettana. A neuroendokrin rendszer. A szív és vérkeringési rendszer élettana. A légző rendszer élettana. Az emésztőrendszer élettana. A kiválasztás élettana. Az izommozgás mechanizmusa: az izomösszehúzódás mechanizmusa, az izomműködés energetikája, az izomműködés idegi szabályozása. A rendszeres fizikai aktivitás hatása: az izomra, a vérkeringésre, a légzésre, az energiaforgalomra, a testhőmérsékletre. Izommunka alatti endokrinológiai változások. A teljesítményt befolyásoló tényezők 4. Az évközi ellenőrzés módja: mind a kettő félév kollokviummal zárul. A második félévben minimum elégséges átlagú 3 db zárthelyi dolgozat a vizsgára bocsátás feltétele. 5. A tantárgy számára nincs előírt külső szakmai gyakorlat 6. A kötelező, ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom jegyzéke: Frenkl Róbert: Sportélettan, Sport, Bp. 1983. Ángyán Lajos: Sportélettani alapismeretek, Duplex-Rota Kft, Pécs, 1983. SH atlasz Élettan, Springer Hungarica 7. A tantárgy tárgyi szükségletei: írásvetítő, szemléltető eszközök (ábrák,modellek) 8. A tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követése: Szakirodalmi tevékenység: nemzetközi folyóiratok, kézikönyvek, monográfiák segítségével. Kongresszusokon való részvétel a tudomány legfrissebb eredményeinek megismerése ad lehetőséget. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatói összekötők visszajelzéseinek értékelése segítségével.
| REKE051 Élettan, egészségtan JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
| REKE052 Élettan, egészségtan JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
|
REKE06 Biomechanika Felelős tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet Teljesítendő: min. 1 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja: Az általános gimnáziumi II. osztályos mechanika anyag átismétlésével azon fizikai törvényszerűségek megismerése, amelyek a térben és időben lezajló mozgásokra vonatkoznak. Specifikus célkitűzése: a sportmozgások biomechanikai elemzésének előkészítése
2. Feltételezett tudásanyag: Az általános gimnáziumi II. osztályos mechanika anyag. 3. A tantárgy tartalma: A biomechanika mint tudomány. Mozgások vizsgálatának indoklása. Mechanikai alapfogalmak.- mechanika felosztása- pontmozgás és jellemzői. A pontmozgások formái. Kiterjedt test mozgásai Egyenes vonalú egyenletes mozgás. Egyenes vonalú egyenletesen változó mozgás. Egyenletes körmozgás. Szabadesés Összetett mozgások - hajítások- Függoleges hajítás (ideális esetben)- Vízszintes hajítás- Ferde hajítás (ideális eset)- Ferde hajítás - nem a talaj szintjéről, hanem h magasságból történik a hajítás. Dinamikai alapfogalmak Newton I., II. és III. törvénye. A tömeg fogalma. A testek súlya és mérése. Mozgásmennyiség fogalma, a megmaradás törvénye. Statika. Az erő fogalma, mérése, fajtái. Izomero. Erőösszegzési módszerek. Súlypont fogalma, meghatározása. Testek egyensúlyi helyzetei, billentőnyomaték. Munka fogalma, fajtái. Teljesítmény. Energia fogalma. Energiagazdálkodás 4. Az évközi ellenőrzés módja: Heti 1 óra szemináriumi foglalkozás, folyamatos órára készülés, otthoni terhelés - 3 alkalommal 5 feladatból álló hf. beadása (3x5 pontból minimum 8 pont, de alkalmanként legalább 2 pont). A 2 ZH-ból egyet, a 3 hf-ból egyet lehet egyszer-egyszer javítani. Amennyiben a javítási lehetőségeket is kihasználta a hallgató, és így is van elégségesnél rosszabb osztályzata - a féléve csak elégtelennel fogadható el. 5. A tantárgy számára nincs előirt külső szakmai gyakorlat 6. A kötelező ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom jegyzéke: -Gulyás és mtsai: Fizika Mechanika Calibra kiadó ISBN 963 686 370 9 -Fizika a gimnáziumok II. osztálya számára, -Dr. Barton J. Biomechanika Tk. (1984.) -Ajánlott: Dr. Budó Ágoston - Mechanika Tk. (1991.) 7. A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: szemináriumi terem, írásvetítő, Tv, videó 8. A tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: szakirodalom, Internet, kutatások 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: a hallgatói véleményezési rendszer tantárgyra vonatkozó eredményeinek beépítése.
| REKE061 Biomechanika JGYTFK Előadás Kötelező 0 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
|
REKE07 Testkultúra elmélet alapjai Felelős tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet Teljesítendő: min. 2 kredit- Leírás
- 1.A tantárgy általános célja:
A testkultúra fejlődéstörténetének megismerése és a testnevelés- és sporttudomány fogalomrendszerének értelmezése, amely tudás megalapozza az elméleti és a gyakorlati tantárgyak ismeretanyagának elsajátítását. A tantárgy specifikus célkitűzése: A testnevelés- és sporttudományi kutatásokhoz, a tudományos értékű publikáció elkészítéséhez szükséges kutatás-módszertani, matematikai statisztikai és adatfeldolgozási ismeretek alapjainak megismerése. 2. Feltételezett tudásanyag: a középiskolai történelem, biológia, fizika tantárgyak tananyaga. 3. A tantárgy tartalma: Alapfogalmak értelmezése: Testkultúra, testi nevelés, testnevelés, rekreáció, sport. A torna, az atlétika és a sport fogalmának jelentéstartalom változásai. Pozitív és negatív akarati erkölcsi tulajdonságok. Adottságok, képességek, készségek, tehetség. Az edzés értelmezése. Edző, edzésterhelés. Arndt-Schultz szabály. A harántcsikolt izmok működésének feltételei. Az izomkontrakció megjelenési formái. A terhelés összetevői. A munkavégzés és az energiaszolgáltató folyamatok kapcsolata. A fáradás pszichofizológiai háttere. A fáradás, mint védekező mechanizmus. Acidózis, pH érték. A homeosztázis. A mozgástanítás és tanulás alapfeltételei. A tanulókkal való bánásmód életkori és nemi sajátosságai. A testkultúra kialakulása és fejlődése. A testnevelés kialakulása és fejlődése. A testnevelő tanárképzés változásai A tudományos kutatás. A tudomány értelmezése. Testnevelés- és sporttudomány. A tudomány irányítása, a testnevelés- és sporttudomány intézményrendszere. A tudományos kutatás szintjei. A tudományos kutatómunka felépítése, a kutatómunka menete. TDK- és szakdolgozatok megírásának általános szabályai Kutatási területek és módszerek 4. Az évközi ellenőrzés módja: nincs. 5. A tantárgy számára nincs előírt külső szakmai gyakorlat 6. A kötelező, ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom jegyzéke Gyetvai - Kecskemétiné: Testkultúra elméleti és kutatás módszertani alapismeretek 2004. Richard A Schmidt: Mozgáskontroll és mozgástanulás 1996. Frenkl Róbert: Sportélettan 1983. Nádori László: Az edzés elmélete és módszertana1992. Hrsányi és mtsai. Sporttudományos közlemények készítése 1992. Stuller Gyula: Sportpedagógia 1980. Rókusfalvy Pál: Sportpszichológia1981. 7. A tantárgy tárgyi szükségletei: tanterem, írásvetítő; videó lejátszó, televízió, projektor. 8. A tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követése: Szakirodalom, Internet, kutatások, konferenciákon való részvétel. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája. A tanszék által biztosított technikai háttér lehetővé teszi az oktatás színvonalának fejlesztését. A megszerzett tudás elméleti és gyakorlati felhasználása kellő visszajelzést ad a tananyaggal és az oktatás-módszertani eljárásokkal kapcsolatos fejlesztési feladatokra. Ezeket az információkat figyelembe vesszük és felhasználjuk a képzésben.
| REKE071 Testkultúra elmélet alapjai JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
|
REKE08 Kutatásmódszertan Felelős tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet Teljesítendő: min. 1 kredit | REKE081 Kutatásmódszertan JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
|
REKE09 Testnevelés és sportkutatások Felelős tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet Teljesítendő: min. 1 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja: - A hallgatónak váljon igényévé a szakmai tudományos közéletben való aktív részvétel. Törekedjen arra, hogy alkotó munkája eredményeit, módszereit a testnevelés és sport fejlesztésére vonatkozó elképzeléseit mások számára is hozzáférhetővé tegye. Készítsen pályamunkát, tanulmányt és segítse a hallgatót szakdolgozatának megírásában.. Specifikus célkitűzései: a tudományos értékű dolgozat elkészítése.
2. Feltételezett tudásanyag: a Kutatásmódszertan című kurzus tananyaga 3. A tantárgy tartalma: A tudományos kutatómunka felépítése, a kutatómunka menete. A kutatási terv elkészítése Szakdolgozatok megírásának általános szabályai -irodalomjegyzék -hipotézis -kérdésfeltevés -vizsgálati személyek és módszerek -az eredmények bemutatása. -az eredmények értékelése -diszkusszió -következtetések -összefoglalás. Nyelvi, stilisztikai és helyesírási követelmények. A dolgozat szerkezete. 4. Az évközi ellenőrzés módja: A szakdolgozati anyagban való folyamatos előrehaladáshoz óráról - órára kell készülni a hallgatónak. A teljes félév alatt 6 írásos anyag beadása és 1 ZH megírása 5.A tantárgy számára nincs előírt külső szakmai gyakorlat 6. A kötelező ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom jegyzéke: -Dr. Gyetvai György - Kecskemétiné Petri Adrien: Testkultúra elméleti- és kutatásmódszertani alapismeretek c. főiskolai jegyzet 2003., -Dr. Harsányi László - Dr. Tihanyi József - Dr. Mónus András: Sporttudományos közlemények készítése c. TF kiadvány Budapest 1992 6.A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: szemináriumi terem, írásvetítő, Tv, videó 8. A tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere: szakirodalom, Internet, kutatások 9.A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: a hallgatói véleményezési rendszer tantárgyra vonatkozó eredményeinek beépítése
| REKE091 Testnevelés és sportkutatások JGYTFK Gyakorlat 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
|
REKE10 Kineziológia Felelős tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet Teljesítendő: min. 1 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja: A mechanikai alapok birtokában ismerje azokat a legfontosabb mozgáselemzési módszereket, amelyek az emberi test szerkezetének ismeretében a sportmozgások szerkezetét, eredményességét, gazdaságosságát meghatározzák. Specifikus célkitűzései: a korszerű mozgásvizsgálati módszerek megismerése
2. Feltételezett tudásanyag: a Biomechanika című kurzus tananyaga 3. A tantárgy tartalma: Mozgások vizsgálata. Műszerek és módszerek - képmagnó, fénysorompó, szögmértan, erőmérők, biotelemetria, impulzusfény- fotográfia, kronociklográfia. Biomechanikai filmezés Az emberi test passzív és aktív mozgatórendszerének biomechani-kája. A szövetek biomechanikája. - Az izomösszehúzódás mechanizmusa. Az emberi csontváz és az izületek biomechanikája. A gerinc biomechanikája. Emelők az emberi szervezetben. Első-, másod- és harmadosztályú emelők.. Az izmok biomechanikája- izomélettan az izom szerkezete- az izom mechanikai működése. Az emberi munka. Energiagazdálkodások az emberi szervezetben. Az izomműködés energetikája. Az emberi test súlypontja, az állás biztonsága. Tömegközéppont helyének meghatározása. -egydimenziós reakcióeró módszerével, -kétdimenziós reakcióerő módszerével, -mannikin módszerrel Testrészek súlyának meghatározása. Sportmozgások biomechanikája. A futások biomechanikája, az ugrások biomechanikája, a dobások biomechanikája, A torna statikus elemeinek biomechanikája,.A torna energetikája, ingaszerű mozgások, forgó mozgások. Impulzusmegmaradás tételének érvényesülése, támaszbalendülés és szaltóugrás a tornában. A sízés biomechanikája. Az úszás biomechanikája. 4. Az évközi ellenőrzés módja: Heti 1 óra szemináriumi foglalkozás, folyamatos órára készülés, otthoni terhelés - 3 alkalommal 5 feladatból álló hf. beadása (3x5 pontból minimum 8 pont, de alkalmanként legalább 2 pont). A 2 ZH-ból egyet, a 3 hf-ból egyet lehet egyszer-egyszer javítani. Amennyiben a javítási lehetőségeket is kihasználta a hallgató, és így is van elégségesnél rosszabb osztályzata - a féléve csak elégtelennel fogadható el. 5. A tantárgy számára nincs előírt külső szakmai gyakorlat 6. A kötelező ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom jegyzéke: -Barton József: Biomechanika TK. 1984. -Jólesz Ferenc A sportmozgások biomechanikája TF Jegyzet 1978. 7. A tantárgy tárgyi szükségletei és ellátása: szemináriumi terem, írásvetítő, Tv, videó 8. A tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követésének módszere:szakirodalom, Internet, kutatások 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: a hallgatói véleményezési rendszer tantárgyra vonatkozó eredményeinek beépítése
| REKE101 Kineziológia JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
|
REKE11 Edzéselmélet Felelős tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet Teljesítendő: min. 4 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja:
A motoros képességek fejlesztésének és a mozgáskészségek kialakításának pszicho-fiziológiai törvényszerűségeinek, lehetőségeinek megismerése, a korszerű edzéselvek és módszerek elsajátítása. A tantárgy specifikus célkitűzése: Az edzéstervezés és vezetés elméletének és gyakorlatának megismerése. 2. Feltételezett tudásanyag: A testkultúra alapjai, az anatómia, sportéllettan és sportegészségtan tantárgyak előírt ismeretanyagának elsajátítása 3. A tantárgy tartalma: Edzéselméleti alapfogalmak Az edzéseszközökről általában (a környezeti hatások mint edzéseszközök). Edzés. Edzésmódszerek. Edzésfeladatok. Edzéseszközök. Edzettség. A szervezet működési állapotát befolyásoló környezeti hatások. A terhelés összetevőinek vizsgálta az Arndt-Schulcz szabály aspektusából. A pszichomotoros képességek rendszere. A koordinációs képességek. A kondiciónális képességek rendszere. A motoros komplex és dinamikus struktúra értelmezése. A mozgásszerkezet elemzése, jellemző jegyei (térbeli, időbeli és dinamikai) alapján. Teljesítmény motiváló eljárások alkalmazásának lehetőségei. A nevelői hatások és a környezet hatása az egyén motivációs bázisának alakulására. Az emóció és a szociális struktúra. Az edzettség és a holtpont. A mozgástanulás folyamatának regulációs felfogása. A zárt- és nyílt készségek. A mozgástanítás pedagógiai folyamata . Edzéstervezés és edzésvezetés. 4. Az évközi ellenőrzés módja: 5 ZH dolgozat megírása, referátumok készítése. 5. A tantárgy számára nincs előírt külső szakmai gyakorlat 6. A kötelező, ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom jegyzéke Richard A Schmidt: Mozgáskontroll és mozgástanulás 1996. Gyetvai - Kecskemétiné: Testkultúra elméleti és kutatás módszertani alapismeretek 2004. Frenkl Róbert: Sportélettan 1983. Nádori László: Az edzés elmélete és módszertana1992. Stuller Gyula: Sportpedagógia 1980. Rókusfalvy Pál: Sportpszichológia1981. Frenkl Róbert Sportorvostan1984. Malomsoki Jenő: Gyakorlati spiroergometria1979. Rigler Endre:Az általános edzéselmélet és módszertan alapjai 1993. 7. A tantárgy tárgyi szükségletei: tanterem, írásvetítő; videó lejátszó, televízió, projektor. 8. A tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követése: Szakirodalom, Internet, kutatások, konferenciákon való részvétel. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája. A tanszék által biztosított technikai háttér lehetővé teszi az oktatás színvonalának fejlesztését. A megszerzett tudás elméleti és gyakorlati felhasználása kellő visszajelzést ad a tananyaggal és az oktatás-módszertani eljárásokkal kapcsolatos fejlesztési feladatokra. Ezeket az információkat figyelembe vesszük és felhasználjuk a képzésben.
| REKE111 Edzéselmélet I. JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
| REKE112 Edzéselmélet II. JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 0 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Aláírással (teljesítette) Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
|
REKE12 Sportpedagógia, szociálpedagógia Felelős tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet Teljesítendő: min. 1 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja: Sporttevékenységben érvényesülő pedagógiai eljárások és módszerek megismerése. Általános pedagógiai és sportpedagógiai ismeretek kialakítása a sportolók nevelésének főbb szinterein. Az edzés folyamatában és teljesítményfokozásban használatos pedagógiai eljárásmódok elsajátítása.
2. Feltételezett tudásanyag: Általános pedagógiai alapismeretek. 3. A tantárgy tartalma: A sport társadalmi jelentősége, szerepe. Sport és egészségvédelem. Életmód - szabadidő - sport. Sporttevékenység célja a teljesítményfokozás. Sportolók felkészítésének pedagógia folyamata. A sportolók nevelésének főbb szinterei. Edző és sportoló kapcsolata. A sportolói személyiség. Konfliktushelyzetek és stressz hatások leküzdése a sportban. Sportági kiválasztás. Nevelőmunka módszerei a sportban. Mozgásos cselekvés, mint a sportoktatás sajátos tartalma. Oktatási, nevelési módszerek eljárások a sportoktatásban. 4. Az évközi ellenőrzés módja: Az elméleti anyagrészből zárhelyi dolgozat írása. A félév gyakorlati jeggyel zárul. 5. A tantárgy számára nincs előírt külső szakmai gyakorlat. 6. A kötelező illetve ajánlott jegyzetek és/ vagy irodalom jegyzéke: Stuller Gyula: Sportpedagógia 1994., Kardos Lajos: Érzékeléstől a cselekvésig 1978., Bábosik István: A nevelés folyamata és módszerei 1994., Hámori János: Nem tudja a jobb kéz, mit csinál a bal 1985. 7. A tantárgy tárgyi szükségletei: Előadóterem, írásvetítő. 8. A tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követése: Aktuális pedagógiai és sportpedagógiai kutatások nyomon követése, tudományos konferenciákon való részvétel. Internetes portál figyelemmel kisérése. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: Az aktuális tudományos eredmények oktatásban történő felhasználása.
| REKE121 Sportpedagógia, szociálpedagógia JGYTFK Előadás 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
|
REKE13 Sportpszichológia, szociálpszichlógia Felelős tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet Teljesítendő: min. 1 kredit | REKE131 Sportpszichológia, szociálpszichlógia JGYTFK Előadás 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
|
REKE14 Sportszervezés, vezetés Felelős tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet Teljesítendő: min. 1 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja: A hallgató nyerjen betekintést a hazai sportirányítás rendszerébe. Tanulja meg a sportegyesület létrehozásának és működtetésének szabályait, menetét. Legyen tisztában az erőforrások megteremtésének és hatékony felhasználásának törvényszerűségeivel a sport és a rekreáció területén.
2. Feltételezett tudásanyag: A hallgatók középiskolából hozott általános ismereteire, a sportélet tapasztalatai alapozunk 3. A tantárgy tartalma: Megismertetni a hallgatókat a sportszervezés kialakulásának folyamatával, a vezetéshez szükséges alapismeretekkel. Az állami és társadalmi testnevelés és sport szervezetek felépítése és működésének alapelvei, szervezési módszerek, eljárások. A sportszervezés, - vezetéselmélet kialakulásának történelmi folyamata. Szervezés és vezetéselmélet kialakulása, vezetéselméleti iskolák, irányzatok. A sportszervezetek felépítése. A vezetés fogalma, módszerei, funkciói. A vezetési stílus. A sportszervezetek vezetése, sportvállalkozások működtetése. A sportprogramok, -versenyek szervezésének menete. A marketingszemlélet szerepe a sportirányításban. 4.Az évközi ellenőrzésmódja: 2 referátum megadott anyagrészből, 2 dolgozat
5.Külső szakmai gyakorlat: két alkalommal hospitál ill. segítőként vesz részt szabadidős vagy sporteseményen 6.Kötelező, ill. ajánlott jegyzetek és / vagy irodalom jegyzéke: Kiss Gábor -Szabó József: A sportvezetés, -szervezés és sportmarketing alapjai JGYTF Kiadó, Szeged 2004., Nyerges M.- Petróczi A.: A sportmenedzsment alapjai. MTE, Bp. 1995., Hoffmann Istvánné: Sportmarketing. Bagolyvár Kiadó, Bp. 2000. 7.A tantárgy tárgyi szükségletei: előadó, írásvetítő, projekttor 8.A tárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követése: A szakirodalomban megjelenő új anyagok beszerzése, könyvtári elhelyezése. A honlapok követése. Tudományos konferenciákon való részvétel. 9.A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztéspolitikája: A tanszék által biztosított technikai háttér fejlődése lehetővé tesz a magasabb színvonalú oktatást. A kurzus végén a hallgatók körében felmérést végzünk mely az oktatók munkájára és a tantárgy fejlesztésére irányul.
| REKE141 Sportszervezés, vezetés JGYTFK Előadás 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
|
REKK01 Gimnasztika Felelős tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet Teljesítendő: min. 3 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja: Ismertesse a gimnasztika tudományosan megalapozott elméleti, gyakorlati, szakmódszertani fogalomrendszerét, alapvető gyakorlatanyagát, valamint mutassa be az általános iskolai testnevelésben betöltött szerepét. Ebben benne foglaltatik egy olyan korszerű terminológiai tudás elsajátítása, mely biztosítja egy testnevelés óra előkészítő gyakorlatainak eredményes összeállítását és levezetését. Ez olyan feladatok begyakorlásában nyilvánul meg, mint pl. szerkesztés, rajzírás, szaknyelv, gyakoroltatás. Mindennek megfelelő motoros képesség- és technikai készség színvonallal kell párosulnia.
2. Feltételezett tudásanyag: Koordinációs, kondícionális képességek megfelelő színvonala. Ennek megléte az alkalmassági- és felvételi vizsgán eredményesen áteső hallgatóknál általában biztosított. 3. A tantárgy tartalma: A gimnasztika története, célja, feladatai, felosztása. Természetes gyakorlatok, sokoldalúan és speciálisan előkészítő gyakorlatok ismérvei, fajtái. A rendgyakorlatok, mint szabályozott megnyilvánulási formák összessége. A gimnasztikai mozgások alapegységei, a mozgásszerkezet. Szaknyelv és rajzírás alapelvei, tartalmi és formai előírásai. Alaphelyzetek, alapmozgások felosztása, megnevezése. Az előkészítő gyakorlatok helye, szerepe, mozgásanyaga a teljesítmény tükrében. Határozott alapformájú gyakorlatok főbb jellemzői, valamint testrészek és fő hatás szerinti csoportosítása. Szabad-, kéziszer-és előkészítő szergyakorlatok szerepe a gimnasztikában. A gyakorlatok variálásának kombinálásának szempontjai. Gyakorlatok ismertetésének, vezetésének módszerei. Koordinációs és kondícionális képességek fejlesztésének lehetőségei az előkészítő gyakorlatokkal. Gimnasztika és zene. Légzőgyakorlatok. Streching, mint a leghatékonyabb passzív nyújtásforma. A PNF módszer. 4. Évközi ellenőrzés módjai: Egy-egy zárthelyi dolgozat írása félévenként. Négy képesség teszt bemutatása félévenként. Rendgyakorlatok vezénylése (I félév). Előre megadott, különböző ütemszámú gyakorlatfüzérek bemutatása zenére (I-II. félév). Különböző ütemszámú gyakorlatfüzérek szerkesztése, szakleírása, rajzírása, bemutatása zenére (III-IV. félév). Gimnasztika jellegű órarész tervezése, szakleírása, rajzírása és levezetése csoporttársaknak (IV. félév). 5. A tárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: nincs 6. Kötelező, illetve ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom jegyzéke: Gyetvai Gy. - Szatmári Z. GIMNASZTIKA (tanszéki segédanyag) 1989; Erdős István: Gimnasztika, 1990; Farkas György: Gimnasztika, 1994; Kerezsi Endre: Torna III, 1967; Testnevelés Egyetem szakirányú kiadásai. 7. A tantárgy tárgyi szükségletei: tornaterem megfelelő szerekkel (bordásfal, mászókötél, zsámoly, tornapad, gyűrű, nyújtó, felemáskorlát) és csoportlétszámnak megfelelő mennyiségű kéziszer (tömöttlabda, tornabot, ugrókötél, gumikötél, homokzsák, kézisúlyzó). 8. Tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követése: Testnevelés Egyetem Tudományos Közleményeiben és egyéb szakirányú kiadványokban publikálás, illetve megjelenő cikkek figyelemmel kisérése. Területi és országos szakmai konferenciákon való részvétel. Internetes szakportálok naprakész ismerete. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatói teljesítmények összehasonlító elemzése, a hallgatói véleményezési rendszer tárgyra vonatkozó eredményeinek beépítése a tematikába. Az eddig leírtak alapján a kurzusok tematikájának rendszeres felülvizsgálata és módosítása a tantárgy iránti mindenkori társadalmi (iskolai) elvárások tükrében.
| REKK011 Gimnasztika JGYTFK Gyakorlat Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
| REKK012 Gimnasztika II. JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
| REKK013 Gimnasztika III. JGYTFK Előadás 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
| REKK014 Gimnasztika IV. JGYTFK Gyakorlat 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
|
REKK02 Iskolai és népi játékok Felelős tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet Teljesítendő: min. 2 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja:: A hallgatók ismerjék meg a játékelméleteket, valamint az általános iskolai oktatásban hasznos játékok gyakorlatanyagát, oktatásának módszertanát.
Speciális célkitűzései Képesek legyenek alkalmazni a testnevelés órák előkészítő mozgásanyagaként, egy-egy sportági mozgásforma előkészítő, célgyakorlataként a különféle játékokat. 2. Feltételezett tudásanyag: Az életkori sajátosságoknak megfelelő testi képességek, mozgáskoordináció. 3. A tantárgy tartalma: Játékelméleti alapismeretek. A játék és nevelés. A játékoktatás módszertana. A népi játékok. Az iskolai játékok meghatározása és megismertetése. Téli játékok. Játékversenyek szervezése, lebonyolítása. 4. Az évközi ellenőrzés módja: Mindkét félévben 2-2 zárthelyi dolgozat írása az elméleti és gyakorlati ismeretekből. 5. A tantárgy számára nincs előírt külső szakmai gyakorlat. 6. A kötelező, ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom jegyzéke: Dr. Pásztory Attila-Dr. Rákos Etelka: Sportjáték I. Iskolai és népi játékok Nemzeti Tankönyvkiadó Budapest 1998 Reigl Mariann Az iskolai testnevelés játékai Magyar Testnevelési Egyetem Budapest 1997. Horváth Zoltán: 99 játék mindenkinek Berzsenyi Dániel TKF Szombathely 2000. Hajdú Gyula: Magyar népi játékok gyűjteménye Varga Péterné: Az iskolai testnevelés játékai Sport Budapest 1974. 7. A tantárgy tárgyi szükségletei: tornaterem, füves pálya, a játékok jellegének megfelelő eszközök / labdák, karikák, padok stb./. 8. A tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követése: A témában megjelenő szakkönyvek, cikkek figyelemmel kísérése. Szakmai konferenciákon, továbbképzéseken való részvétel. Konzultációk a tantárgyat oktatók között. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája. A hallgatói teljesítmények összehasonlító illetve, a sportjátékokat oktató kollegák, valamint a szakvezető tanárok véleményének elemzése. A hallgatói véleményezési rendszer tantárgyra vonatkozó eredményeinek beépítése, figyelembe vétele a képzés során.
| REKK021 Iskolai és népi játékok I. JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
| REKK022 Iskolai és népi játékok II. JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
|
REKK03 Atlétika Felelős tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet Teljesítendő: min. 3 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja: Megismertetni a hallgatókkal az atlétika versenyszámait, az atlétika sportág történetét, az egyes atlétikai számok, az atlétikai szerek, felszerelések fejlődését. A tantárgy célja továbbá, hogy a hallgatók elsajátítsák az egyes számok technikáját (elméletben és gyakorlatban), oktatását és szabályait. A tantárgy célja olyan gyakorlati követelmények támasztása a hallgatókkal szemben, melyek elvégzése tervszerű felkészülést és folyamatos gyakorlást igényel. A hallgatók éljék meg/át azokat az alapképességeket fejlesztő futó és egyéb gyakorlatokat, amelyeket később ők is alkalmaznak pályájuk során az atlétika oktatásában, és az atlétikus képességek fejlesztésében.
2. Feltételezett tudásanyag: A felvételi során bemutatott szintek teljesítése, ill. olyan alap-állóképességi, erő gyorsaság és ügyesség szint, mellyel az első féléves próbák teljesíthetőek. 3. A tantárgy tartalma: Az atlétika általános- és az atlétika versenyszámainak története. Az atlétikai futások (rövid, közép, hosszútáv), ugrások (távolugrás, magasugrás), dobások (kislabda hajítás, gerelyhajítás, diszkoszvetés) technikája, oktatása és szabályai. Az összetett versenyzés versenyszámai, szabályai. Versenyek, versenyrendszerek az atlétikában. Az atlétikus képességek fejlesztésének módszerei és eszközei. Az ugró-, futó- és dobóiskola gyakorlatanyaga. Versenybírói feladatok. 4. Az évközi ellenőrzés módja: Mind a hat félévben a hallgatók az elméleti ismereteikről zárthelyi dolgozatban adnak számot, mely osztályzásra kerül. Az első négy félév során a hallgatók pontozásos rendszerben vezetett és osztályozott, 4 feladatból álló képességtesztet végeznek el (3000m, ötös-ugrás, súlydobás előre 6kg-s súlygolyóval, 60m-es gátfutás), mely tesztek szintjei az egyes félévek során emelkednek. Az egyes tesztekre való felkészülést az un. részfeladatok biztosítják azon hallgatók számára, akik adott képességszintje elmarad a szükségestől (10x300m, 3x600m, 2x1500m). Az ügyességi számok technikájának helyes elsajátítását a hallgatók a bemutatás során bizonyítják, melyre osztályzatot kapnak. Az ügyességi számok bemutatása szintteljesítéshez kötött. A jegyet, a kapott jegyek aritmetikai átlaga adja. 5. A tantárgy számára előírt külső szakmai gyakorlat: versenyzői, versenybírói feladatok. 6. A kötelező, ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom jegyzéke: Koltai Jenő és mtsai Atlétika II., Budapest 1980, Sport Kiadó, Takács Ferenc Atlétika oktatása 1992, Budapest, Atlétika Szabálykönyv, www.jgytf.u-szeged.hu/tanszek/tesi/atletika 7. A tantárgy tárgyi szükségletei: atlétika pálya, távolugró helyek, magasugró hely, dobószerek (kislabda, gerely, diszkosz, súlygolyó, tömött labdák, vasalók stb.), gátak, rajtgépek, váltóbotok, rúd, magasugró állványok, magasugró lécek, videó, tv, kivetítő, hordozható számítógép, stopperek, mérőszalagok, rajtszámok, jelzőtáblák, meszes vonalhúzó, ásók, gereblyék, szöges cipő, melegítő, sportcipő stb. 8. A tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követése: Atlétika c. szaklap rendszeres olvasása. Interneten a legfrissebb kutatási eredmények olvasása, gyűjtése és a tananyagba, továbbá a tanszék atlétikával foglalkozó honlapjába illesztése. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája. A tanszék az atlétika oktatására alkalmazott nagyszámú eszközt és infrastruktúrát folyamatosan az adott anyagi lehetőségekhez mérten karbantartja.
| REKK031 Atlétika JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
| REKK032 Atlétika II. JGYTFK Gyakorlat Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
| REKK033 Atlétika III. JGYTFK Gyakorlat 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
| REKK034 Atlétika IV. e. JGYTFK Előadás 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
| REKK035 Atlétika IV. gy. JGYTFK Gyakorlat 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
| REKK036 Atlétika V.e. JGYTFK Előadás 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
|
REKK04 Torna Felelős tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet Teljesítendő: min. 3 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja: Ismertesse a torna tudományosan megalapozott elméleti, gyakorlati és rendszertani fogalmait, kialakulását, fejlődési tendenciáit és az iskolai testnevelésben betöltött szerepét.
A tantárgy specifikus célkitűzése: Alakítsa ki a hallgatókban azokat a képességeket, amelyek birtokában eredményesen eleget tudnak tenni az iskolai tornaoktatás cél és feladatrendszerében megfogalmazottaknak. 2. Feltételezett tudásanyag: A középiskolai torna tantárgy tananyaga. 3. A tantárgy tartalma: A torna kialakulása története. Szerek, gyakorlat anyag fejlődése, kölcsönös egymásra hatása. Az általános és középiskolai torna anyag elméleti és gyakorlati feldolgozása. Talaj: statikus helyzetek (fejállás, kézállás, mérlegállás stb.), átfordulások (gurulóátfordulások, fejenátfordulás, kézenátfordulás, cigánykerék, flick), összekötőelemek. Ló: be- és kilendítések egy ill. páros lábbal. Egylábas körzések, vetődési leugrások. Gyűrű: támaszbalendülés előre-hátra, billenés, vállátfordulások, alapvető leugrások. Ugrás: előkészítő és lebegőtámaszos ugrások. Korlát: fellendülések támaszba (előre-hátra), billenések, felkarállás, kézállás, vetődések, kanyarlatok. Nyújtó: térd és malomfellendülés, billenések, kelepforgások, alugrás, nyílugrás. Valamennyi szeren az adott elem cél és rávezető gyakorlatai. Versenybírói alapismeretek. 4. Az évközi ellenőrzés módja: A sportág adott félévhez tartozó elméleti anyagából egy-egy alkalommal ZH-n történő számonkérés. A gyakorlati anyagból a torna versenyszabályai által meghatározott módon, a tematikában feltüntetett alkalmakkor bemutatás. A befejező félév végén szigorlat. 5. A tantárgy számára nincs előírt külső szakmai gyakorlat. 6. A kötelező, ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom jegyzéke: Farkas György: Sporttorna, TK. 1988. Bejek Klára-Hamar Pál: Torna ABC, Okker Kiadó 1996. Hamza-Karácsony-Molnár-Vígh-Gyulai: Torna 1 x 1. Kiadja: Hamza 2000. 7. A tantárgy tárgyi szükségletei: Tornaterem, versenyszerek, kisegítőeszközök, KTK szerek. 8. A tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követése: Oktatóink figyelemmel kísérik a Semmelweis Egyetem Testnevelés és Sporttudományi Kar TF tudományos közleményeiben és az egyéb szakirányú kiadványokban megjelenő cikkeket. Résztvesznek tudományos konferenciákon. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A tantárgy tematikájának rendszeres felülvizsgálata és módosítása a tárgy iránti mindenkori társadalmi (iskolai) elvárások tükrében. A hallgatók körében végzett felmérések, vélemények beépítése az oktatásba.
| REKK041 Torna I. JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
| REKK042 Torna II. JGYTFK Gyakorlat Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
| REKK043 Torna III. JGYTFK Gyakorlat 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
| REKK044 Torna IV. JGYTFK Gyakorlat 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
| REKK045 Torna VI. JGYTFK Előadás 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
|
REKK05 Úszás Felelős tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet Teljesítendő: min. 1 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja: a vízi mozgások pozitív élettani hatásainak ismertetése, az úszás sportági kialakulásának történetén keresztül az egyes úszásnemek technikai jellemzése, azok helyes végrehajtásának megtanítása, valamint az úszás oktatás legkorszerűbb módszereinek, lépéseinek megismertetése. A tantárgy specifikus célkitűzése, hogy képessé tegye a hallgatókat az úszás gyermekekkel történő megszerettetésére, és a korszerű oktatási módszerek segítségével az úszás sportággal és annak oktatásával szemben folyamatosan felmerülő iskolai és össztársadalmi igények kielégítésére.
2. Feltételezett tudásanyag: Legalább egy úszásnem vízbiztos ismerete. 3. A tantárgy tartalma: A balesetmentes úszás érdekében balesetvédelmi oktatás. Az úszás és más vízben végzett mozgások élettani, pedagógiai és pszichológiai hatásainak elemzése. A vízben, mint idegen közegben fellépő, az úszóra ható, segítő és gátló fizikai és biomechanikai törvényszerűségek ismertetése. Az úszásnemek kialakulásának története, azok oktatásának lépései (vízhez szoktatás, úszásnemek oktatásának sorrendje, kartempó, lábtempó, azok összehangolása, helyes légvétel és ritmus kialakítása) .Az iskolai úszásoktatás története, mai formája, lehetőségek. Az úszásoktatás megszervezésének folyamata, feltételrendszere, az oktatási módszerek alkalmazásának kritériumai, előforduló nehézségek. A versenyúszás és az iskolai úszásoktatás kapcsolata. A versenyúszás történeti áttekintése, mai helyzete Magyarországon és a Világban. Az úszás sportág szabályai. A vízből mentés módjai, szabályai, a vízből mentés utáni elsősegélynyújtás. 4. Az évközi ellenőrzés módja: Az első két félév folyamán a hallgatók az elhangzott elméleti ismeretekből zárthelyi dolgozatot írnak. Gyakorlati követelményként az első félévben mell- és gyorsúszásban 100-100 métert kell helyes technikával teljesíteniük, majd a második félévben 50 m pillangót, 100 m hátúszást és 200 m vegyesúszást kell leúszniuk szintén helyes technikával. A harmadik félév kollokviummal zárul, melynek feltétele a 200 m vegyesúszás egyszeri, szintidőn belüli teljesítése. Nőknek 5:00, férfiaknak 4:50 perc alatt. 5. A tantárgy számára előírt külső szakmai gyakorlat: A hallgatóknak versenybírói feladatokat kell ellátniuk úszóversenyeken, szemeszterenként 3 alkalommal, melyet a versenybíróság elnöke igazolhat. 6.A kötelező, ill. ajánlott jegyzetek és /vagy irodalom jegyzéke: Bakó Jenő: Az úszás története, J. Counsilman: Az úszás tudománya,1970., A versenyúszás kézikönyve,1982.,Kiricsi János: Úszásoktatás kisiskolások számára,2002. Tóth Ákos: Úszás technika, 1997. Tóth Ákos: Úszásoktatás, 2002.,Dr. Tóth Ákos-Dr. Sós Csaba: Úszás Szöveggyűjtemény I. II., 1998.Kovács Iván: Úszás, 1991. Szabálykönyv, 1999. Kovácshegyi Ferenc-Széles Sándor: A korszerű úszótechnikák kialakításának módszere, kezdőktől az élversenyzőkig(video) 7. A tantárgy tárgyi szükségletei: a sportuszodában legalább két pálya, úszólap, bója, uszony, tanterem, televízió, videolejátszó 8. A tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követése: Részvétel az évente megrendezett úszásoktatói konferencián, Budapesten. Rendszeresen megjelenő szakmai cikkek, publikációk a Magyar edző és még más c. lapokban. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A tanszék által biztosított technikai háttér szűken, de még lehetővé teszi az oktatás színvonalának fenntartását. Az esetleges fejlesztés további feltételeket igényelne, pl. egyetemi sportuszoda megépülése
| REKK051 Úszás I. JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
| REKK052 Úszás II. JGYTFK Gyakorlat 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
| REKK053 Úszás III. JGYTFK Előadás 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
|
REKK06 Kézilabda Felelős tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet Teljesítendő: min. 3 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja: Megismertetni a hallgatókkal a sportág játékszabályait, technikai elemeit és azok oktatását, valamint a játék taktikáját és a játékvezetés módszertanát.
2. Feltételezett tudásanyag: a középiskolai testnevelés tantárgy kézilabdázás tananyaga. 3. A tantárgy tartalma: A sportág történeti áttekintése. Az alaphelyzet, a labda fogása, elfogása, a labdavezetés, az átadások, a kapuralövések, az esések, gurulások, az ütközések, az elzárások és a sáncolás technikája és ezek oktatása. A kézilabdázás játékszabályai. A játékvezetés elmélete és oktatása A játékvezetők karjelzései. Az emberfogásos védekezés, a területvédekezés és a vegyes védekezés elmélete, oktatása, előnye, hátránya és az ellene való játék oktatása. Támadás rendezetlen védelem ellen. Védekezés és támadás számbeli előnyben ill. hátrányban. Húzás, súlypont manőverezés, súlypontképzés. Pozíciós és helycserés játék. 4. Az évközi ellenőrzés módja: a folyamatos tanulás biztosítása érdekében az órák az előző óra anyagának röpdolgozat formájában történő számonkéréssel kezdődnek. Mindkét félévben zárthelyi dolgozat kerül megírásra. A kurzusok gyakorlati jeggyel zárulnak, melynek összetevői: zárthelyi dolgozat érdemjegye gyakorlat bemutatásának érdemjegye röpdolgozatok átlagából szerzett érdemjegy 5. A tantárgy számára előírt külső szakmai gyakorlat mérkőzéslátogatás, melyen kézilabda jegyzőkönyvet kell szabályosan kitölteni. 6. A kötelező, ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom jegyzéke: Kristóf László és mtsai.: Sportjátékok II. (1992) Szabó József: Kézilabdázás (2004) Madarász István: A kézilabdázás játékszabályai és a játékvezetés (2001) Érvényben lévő Játék és Versenyszabályok 7. A tantárgy tárgyi szükségletei: kézilabda pálya, női és férfi kézilabdák, kerülőfák, zsámoly, tornapad, stopper, videó, tv, kivetítő, hordozható számítógép 8. A tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követése: Hazai sportági szaklap nincs, nemzetközi szaklapok beszerzéséhez nincs anyagi keret. Sportággal kapcsolatos cikkek figyelemmel kísérése. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája. A tantárgy oktatásához szükséges eszközöket a tanszék karbantartja, szükség esetén lecseréli.
| REKK061 Kézilabda JGYTFK Gyakorlat 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
| REKK062 Kézilabda II. JGYTFK Gyakorlat 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
|
REKK07 Kosárlabda Felelős tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet Teljesítendő: min. 3 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja: Az általános iskolai oktatásban szereplő kosárlabda sportági alapmozgások és a tanításhoz szükséges alapvető szabályok elsajátítása.
A tantárgy specifikus célkitűzése: Váljanak alkalmassá a tanárjelöltek az általános iskolai tantervek kosárlabda oktatásában meglévő alaptechnikai elemek gyakorlati végrehajtására. Ismerjék meg a kosárlabdázás taktikai és a technikai alapelemeit és alapvető versenyszabályait. 2. Feltételezett tudásanyag: Gyakorlati jártasság a kosárlabda technikai elemeiből. 3. A tantárgy tartalma: Kosárlabda oktatáshoz szükséges alapvető képességek fejlesztése. Kosárlabdázás oktatásában használható pedagógiai alapelvek. Labdás, labdanélküli technikai elemek elsajátítása, megindulások, megállások, sarkazások. Labdavezetés módjai, irányváltásos labdavezetések. Átadások állóhelyben, mozgásközben. Dobásmódok állóhelyben és mozgásközben. Egyéni védekezés technikája, taktikája. Egy-egy elleni játék támadó-védő technikai elemei. 2-2 elleni játékhoz kapcsolódó támadó-védő technikai elemek. 3-3 elleni játékhoz kapcsolódó védő technikai elemek. Egyéni taktika, csapatrész taktika. Védekező játékrendszerek oktatása. Támadó játékrendszerek oktatása. 4. Az évközi ellenőrzés módja: Félévenként meghatározott alaptechnikai elemekből gyakorlati bemutatás. A technikai képzéshez kapcsolódó szabálydolgozat írása. 5. A tantárgy számára előírt külső szakmai gyakorlat. Mérkőzéslátogatás és egy mérkőzésen való jegyzőkönyvvezetés. 6. A kötelező, ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom jegyzéke: MKOSZ Módszertani füzetei, Bánki Ferenc: Játékelemek a kosárlabdázásban TF jegyzet 1983, Játékrendszerek a kosárlabdázásban TF jegyzet 1983, Dr. Kristóf László - Magyar György - Gál László: Játék III. 1992, Érvényben lévő Nemzetközi kosárlabda játékszabályok MKOSZ Budapest 2004, Dr. Ránki Mátyás: Játék a kosárlabda a kosárlabda játék 1999. 7. A tantárgy tárgyi szükségletei: Tornaterem, labda, jegyzőkönyv 8. A tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követése: Hazai és nemzetközi edzőképzésben, konferenciákon való rendszeres részvétel. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: Figyelemmel kísérjük a minőségi kosárlabdázásnál megjelenő technikai és taktikai fejlődést, amit a gyakorlati képzésben felhasználunk.
| REKK071 Kosárlabda I. JGYTFK Gyakorlat 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
| REKK072 Kosárlabda II. JGYTFK Gyakorlat 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
|
REKK08 Labdarúgás Felelős tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet Teljesítendő: min. 3 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja: A labdarúgó sportág technikai és taktikai megismertetése és gyakorlati alkalmazása. A játékszabályok elsajátítása.
A tantárgy specifikus célkitűzése: A labdarúgásban előforduló technikai elemek oktatása, a játékhoz szükséges taktikai ismeretek oktatása és a játékban való alkalmazása. A játékszabályok megtanítása és a mérkőzések vezetése. 2. Feltételezett tudásanyag: Az általános és középiskolában megtanult technikai és taktikai ismeretek, valamint „Kispályás” és a Nagypályás labdarúgás szabályainak ismerete. 3. A tantárgy tartalma: A gyakorlati órákon a labdarúgásban alkalmazott elemek ismertetése és megtanítása és a játékban való alkalmazása. Ezzel párhuzamosan a játékrendszerek fejlődésének ismertetése és alkalmazása. A sportág szabályainak megtanítása, azok gyakorlati alkalmazása, a játék vezetése. 4. Az évközi ellenőrzés módja: Gyakorlati bemutatás, dolgozatírás. A tantárgy félévenként gyakorlati jeggyel zárul. 5. A tantárgy számára nincs előírt külső szakmai gyakorlat. 6. A kötelező, ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom jegyzéke: Sportjátékok III. főiskolai tankönyv Tankönyvkiadó Bp. 1992., Dr. Csanádi Árpád: Labdarúgás I-II-III. TF tankönyv Sport Bp. 1978. Zalka András: A labdarúgóedzés elmélete és módszertana Sport Bp. 1991., Dr. Mezei György: Élvonalbeli labdarúgók felkészítése Sport Budapest 1988, Kállai Imre: Támadásvariációk a modern labdarúgásban, Bicskei Bertalan: Utánpótláskorú labdarúgók felkészítése Paginásum Kiadó Bp. 1998. 7. A tantárgy tárgyi szükségletei: Labdarúgópálya, tornaterem, labdák, jelzőbóják, TV készülék. 8. A tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követése: A Magyar Labdarúgó Szövetség által kiadott TV felvételek, oktató filmek beszerzése és bemutatása valamint az Internet által közölt nemzetközi eredmények ismertetése. A Magyar Labdarúgó Edzők Testülete által kiadott közlemények beszerzése és ismertetése. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A tanszék által biztosított szakirodalom, szakkönyvek, TV felvételek felhasználásával a hallgatók ismereteinek bővítése továbbképzése.
| REKK081 Labdarúgás I. JGYTFK Gyakorlat 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
| REKK082 Labdarúgás II. JGYTFK Gyakorlat 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
|
REKK09 Röplabda Felelős tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet Teljesítendő: min. 3 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja: az általános iskolai testnevelés oktatásban a röplabdajáték bemutatása, megismerése, módszertani ismeretek elsajátítása.
A tantárgy specifikus célkitűzése: alapképzésben készségszinten sajátítsák el a hallgatók a technikai és taktikai elemeket. Tudják és alkalmazzák a röplabdajáték oktatás-, módszertanát. Ismerjék, és gyakorlatban alkalmazzák általános iskolai mérkőzéseken az éppen érvényes játékszabályokat. 2. Feltételezett tudásanyag: A röplabdajáték általános- és középiskolában szerzett elméleti és gyakorlati jellemzőinek ismeretei. A röplabdázás játékszabályainak alapszinten történő alkalmazása az órai foglalkozások alkalmával. 3. A tantárgy tartalma: órákon az alapérintések módszertani oktatásáról -kosárérintés, alkarérintés, nyitás, támadóérintés, egyéb érintések - csapat felállási alap alakzatokról, játék rendszerekről kapnak ismeretet a hallgatók. A sportágra jellemző képességek fejlesztésének lehetőségei, módszerei. Ismerjék és tudják alkalmazni az órákon bemutatott -és otthoni felkészüléssel elsajátított- különböző, oktatást elősegítő gyakorlatokat, iskolai és testnevelési játékokat, különös tekintettel a röplabdajáték hatékony oktatására. A röplabdázásban megváltozott, és jelenleg érvényes játékszabályok alkalmazása iskolai testnevelési órákon, mérkőzéseken, mint játékvezető. 4. Az évközi ellenőrzés módja: a kiadott témakörökből házi dolgozat elkészítése. Zárthelyi dolgozat eredményes megírása, az oktatási anyagból és az érvényes játékszabályból. A félév folyamán leadott gyakorlati anyagból előírt feladat számonkérése. 5. A tantárgy számára van előírt külső szakmai gyakorlat: a hallgatóknak egy általuk kiválasztott röplabda mérkőzés megtekintése, dokumentáció elkészítése. 6. A kötelező illetve ajánlott jegyzetek és/ vagy irodalom jegyzéke: -Kristóf-Gál-Csillag-Tóth: Sportjátékok II. 1992. -Garamvölgyi Mátyás: A röplabdázás technikája és taktikája. 1996. -Szabálykönyv. Érvényben lévő 7. A tantárgy tárgyi szükségletei: tornaterem, röplabdaháló, tartó oszlopok, labdák, oktató filmek, kivetítő, videó lejátszó, 8. A tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követése: szakirányú cikkek, publikációk, konferenciák, amelyek a röplabdázással, csapat munkával, technikai, taktikai vizsgálatokkal hozhatók kapcsolatba. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: a tanszéki tárgyi feltételeket fejlesztve, felmérések, vizsgálatok alapján a tematika rendszeres felülvizsgálata. A röplabdázás témaköréből készített szakdolgozatok eredményeinek felhasználása, az oktatás eredményessége érdekében.
| REKK091 Röplabda JGYTFK Gyakorlat 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
| REKK092 Röplabda II. JGYTFK Gyakorlat 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
|
REKSZ4 Edzéselmélet szigorlat Felelős tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet Teljesítendő: min. 2 kredit | REKSZ4 Edzéselmélet szigorlat JGYTFK Szigorlat (önálló vizsga) Kötelező 0 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Szigorlat Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
|
REKT02 Rekreációs tábor kiegészítő Felelős tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet Teljesítendő: min. 6 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja: A hallgatók ismerkedjenek meg a különböző túrák (túrisztika, vízitábor, sítábor) szervezésének feltételeiről, feladatairól, lebonyolításukkal kapcsolatos tennivalókról.
A tantárgy specifikus célkitűzése: A terepen való tájékozódás elsajátítása térkép és tájoló segítségével. A vízi járművek (kajak, kenu) használatának megismerése és alkalmazása. Sízési alapok megismerése. 2. Feltételezett tudásanyag: A táborok szervezésének ismerete, az oktatáshoz szükséges anyag elsajátítása. 3. A tantárgy tartalma: - Térképek ismerete és annak alapján történő tájékozódás tájoló segítségével. Tereptárgyak felismerése és felhasználása a tájékozódásban. A tájoló megismerése és használatának elsajátítása. - A vízparton történő táborozás szabályainak, és lehetőségeinek elsajátítása. Vízi KRESZ megismerése, alkalmazása. Evezési technikák elsajátítása. A hajók tárolásának és kezelésének megismerése. - Sítáborok felszerelésének ismerete, kezelése. Biztonságos sí tudás megszerzése. 4. Az évközi ellenőrzés módja: A táborokban előírt gyakorlati követelmény teljesítése. Tábori napló vezetésének és a tábort követő dolgozatírás elbírálása. A táborok gyakorlati jeggyel zárulnak. 5. A tantárgy előírt külső szakmai gyakorlatként jelenik meg. 6. A kötelező, ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom jegyzéke: Az oktatók által leadott ismeretanyag. 7. A tantárgy tárgyi szükségletei: - Térképek, tájolók, jelzőbóják, állomásbélyegzők. - Sporthajók, evezők, sátrak, főzőedények. - Sífelszerelések (síléc, bot, sícipő) 8. A tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követése: A legmodernebb technikák lehetőség szerinti elsajátítása. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A tanszék által biztosított technikai háttér lehetővé teszi az oktatás színvonalának fejlesztését.
| REKT021 Természetjáró JGYTFK Tanulmányi foglalkozás egyéb Kötelező 0 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
| REKT022 Sí JGYTFK Gyakorlat Kötelező 48 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
| REKT023 Vízit ábor, vízi rekreáció JGYTFK Gyakorlat Kötelező 48 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Testnevelési és Sporttudományi Intézet |
|
|