| SZLI010 Preromantika Felelős tanszék: Szlovák Nyelv és Irodalom Tanszék. Felelős oktató:Maruzsné Dr. Sebó Katalin Teljesítendő: min. 4 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja
a világ-olvasatok I. áttekintése a szlovák irodalom fejlődése tükrében. A tantárgy specifikus célkitűzése a szlovák preromantika sajátságos jegyeinek bemutatása irodalmi szövegek interpretációján keresztül. 2. Feltételezett tudásanyag: a középiskolai szlovák és magyar irodalmi tananyag. 3. A tantárgy tartalma: Alteritás és modernitás - a világ és az ember létértelmének transzcendens és immanens felfogása. Értelemképzési stratégiák, műalkotás-használati eljárások bemutatása /a szlovák preromantika előkészítése/ az ószláv, a középkori latin krónikairodalom, a szlovák reneszánsz, barokk, felvilágosodás korának egy-egy jelentős irodalmi szöveg/részlete alapján. A preromantizmus - a premodern /korai modern/ első szellemi irányzata - a szlovák premodern közösség - nép - nemzet - állam - haza /Kollár virtuális hazafogalma/ - néplélek fogalma, a szlovákság önképe-öndefinícója. A szláv kölcsönösség eszméje az irodalom és nyelvtudományban, a szépirodalomban /P.J.afárik, J. Kollár, Ján Hollý/ . A nemzeti nyelv kérdése /katolikusok és evangélikusok nyelvvel kapcsolatos vitái/. A kontextuális szövegfelfogás. 4. Az évközi ellenőrzés módja: referátumok, szemináriumi munkák készítése, zárthelyi dolgozatok írása. A kurzus kollokviummal zárul. 5. A tantárgy számára előírt külső szakmai gyakorlat. nincs 6. A kötelező, ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom jegyzéke: Bókay Antal: Irodalomtudomány a modern és posztmodern korban. Osiris. 1997., Fried István: Kelet-és Közép-Európa között. Gondolat. 1986., Sziklay László: A szlovákirodalom története. Akadémia. 1962., Stanislav matlák: Dejiny slovenskej literatúry I. Bratislava. 1997., Oldřich Kníchal: Storočiami slovenskej literatúry. Etnikum. 1998., Irodalmi fogalmak kiszótára. Szerk.: Bárdos László-Szabó B. István-Vasy Géza. Korona. 1999. Tibor Zsilka: Poetický slovník. Bratislava. 1984. Michal Harpán: Teória literatúry. Bratislava. 2004. A Slovenská literatúra, Romboid, Tiszatáj, Bárka, Dolnozemský Slovák irodalmi folyóiratok tematikus nyomonkövetése. Szépirodalmi szövegek. 7. A tantárgy tárgyi szükségletei: tanterem/tanári szoba, folyóíratok, szakkönyvek, szépirodalom, videó, fénymásoló. 8. A tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények , kutatások követése: Az irodalmi/irodalomelmélet/módszertani szakfolyóiratok, szakkönyvek figyelemmel kísérése, konferenciákon való részvétel, nemzetközi szimpóziumok szervezése adott irodalmi témában a hazai, szlovákiai és külföldi szlovakisták bevonásával. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatók órai reakciói, megnyilvánulásai, a szóbeli és írásbeli számonkérés eredményei a tanár számára mértékadó információkat hordoznak, melyek birtokában korrigálhatja módszereit. Az oktatási folyamat során kérésünkre tanítványaink szóban nyilvánítanak véleményt munkánkról, közlik elvárásaikat, javaslataikat, melyeket beépítünk a képzésbe.
| SZLI011 Kultúrtörténeti áttekintés ea. JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Szlovák Nyelv és Irodalom Tanszék |
| SZLI012 Önidentifikáció és a szláv eszme szem. JGYTFK Szeminárium Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Minősítés háromfokozatú Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Szlovák Nyelv és Irodalom Tanszék |
| SZLI013 A nemzeti ébredés irodalma ( 1820- 18360) ea. JGYTFK Előadás Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Szlovák Nyelv és Irodalom Tanszék |
|
SZLI020 Romantika Felelős tanszék: Szlovák Nyelv és Irodalom Tanszék. Felelős oktató:Maruzsné Dr. Sebó Katalin Teljesítendő: min. 3 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja:
Világ-olvasatok II. áttekintése a szlovák irodalom fejlődésének tükrében. A tantárgy speciális célkitűzése: a szlovák romantika csúcsfázisa sajátságos jegyeinek feltárása. A romantizmusból a realizmusba való átmenet követése irodalmi szövegeken keresztül. 2. Feltételezett tudásanyag: A középiskolai szlovák és magyar irodalmi tananyag, valamint az előző kurzus ismeretanyaga + az általánosan művelő tárgyak /filozófia, pszichológia, szociológia, művészettörténet, stb. során elsajátított ismeretek 3. A tantárgy tartalma: A romantizmus, mint a premodern kiteljesedése. Közép-kelet-európaiság, közép-kelet-európai zóna /Fried I. Sziklay L./.A szlovák irodalom nemzetbuzdító funkciója. A hazafogalom átértékelése/konkrét földrajzi tér/ Nemzeti szimbólumok: Tátra, Duna, nyelv, nemzeti/nek vélt tulajdonságok /pl.galamblelkű szlávok, Herder hatása/, szlovák önkép. Az irodalom demokratikus jellege. Népiesség. Kontextuális irodalomfelfogás. Az irodalmi mű értelme szerzője üzenetéből, a kódolt jelentésből vonható le. A romantizmus és a realizmus között. 4. Az évközi ellenőrzés módja: Referátumok, szemináriumi munkák készítése, önálló szövegolvasási feladatokról való beszámolás, zárthelyi dolgozatok. A kurzus kollokviummal zárul. 5. A tantárgy számára előírt külső szakmai gyakorlat. nincs 6. Kötelező, ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom jegyzéke: Bókay Antal: Irodalomtudomány a modern és posztmodern korban. Osiris. 1997, Sziklay László: A szlovák irodalom története. Akadémia. 1962. Stanislav matlák: Dejiny slovenskej literatúry II. Bratislava, 1999., Oldřich Kníchal: Storočiami slovenskej literatúry. Etnikum, 1998., Duan Slobodník: Kontexty slovenskej poézie. Bratislava, 1985., Kiss Gy. Csaba: Nyugaton innen - Keleten túl. Felsőmagyarország, 2000., Fried István: Irodalomtörténések Kelet-Közép- Európában. Ister, 1999, Sziklay László: Együttélés és többnyelvűség az irodalomban. Gondolat., 1984, továbbá az SZLI 010 tantárgynál felsorolt folyóiratok és irodalmi szótárak, szépirodalom. 7. A tantárgy tárgyi szükségletei: Tanterem/tanári szoba, folyóiratok, szakkönyvek, szépirodalom, videó, fénymásoló. 8. A tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követése: Az irodalmi, irodalomelméleti, módszertani szakfolyóiratok, szakkönyvek figyelemmel kísérése, konferenciákon való részvétel, nemzetközi szimpóziumok szervezése adott irodalmi témában a hazai, szlovákiai, külföldi szlovakisták részvételével. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatói reakciók, eredményesség megfigyelése, a tanári stratégia formálása, módosítása a szerzett közvetett tapasztalatok alapján. Közvetlen, szóbeli véleménykérés. A megjegyzések, észrevételek mérlegelése, beépítése az oktatásba.
| SZLI021 A romantizmus és realizmus között ea. JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Minősítés háromfokozatú Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Szlovák Nyelv és Irodalom Tanszék |
| SZLI022 A nemzeti ébredés irodalma ea. (1836-1850) JGYTFK Előadás Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Minősítés háromfokozatú Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Szlovák Nyelv és Irodalom Tanszék |
|
SZLI030 Realizmus Felelős tanszék: Szlovák Nyelv és Irodalom Tanszék. Felelős oktató:Maruzsné Dr. Sebó Katalin Teljesítendő: min. 3 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja:
A világ-olvasatok III. áttekintése a szlovák irodalom fejlődése tükrében. A tantárgy speciális célkitűzése: A szlovák irodalmi realizmus első és második fázisának bemutatása irodalmi szövegek interpretációján keresztül. A szlovák irodalmi modernizmus kialakulása. 2. Feltételezett tudásanyag: A középiskolai szlovák és magyar irodalmi tananyag, valamint az előző kurzus ismeretanyaga+ az általánosan művelő tantárgyak kapcsán /filozófia, pszichológia, szociológia, művészettörténet, kultúrtörténet, stb./ szerzett ismeretek. 3. A tantárgy tartalma: A realizmus /pozitivizmus, naturalizmus/, mint a premodern kicsúcsosodása. Az irodalmi mű, mint nyelvi-történelmi univerzum. A társadalmi állapot, társadalmi rétegek, közösségek reprezentatív, értelemképző szerepe. /Hviezdoslav a nép nevében beszél, Vajanský a nemesség és az értemiség összefogását sürgeti, Kukučín elutasítja a nép és nemesség közeledési kísérleteit, Timrava, Tajovský a szociális konfliktusokra figyel, Jesenský a kispolgárságot bírálja/. A szerzői szándékra épülő értelmezéselmélet. Kódolt jelentés - 1 ügyűség. A premodern válsága a századfordulón. A szlovák irodalmi modern jelentkezése /Ivan Krasko/. A szimbolizmus és impresszionizmuas szubjektum-központúsága. Textualitás. A műalkotás, mint nyelvi jelenség az egyetlen értelemhordozó. Ahistorimus. 4. Az évközi ellenőrzés módja: Referátumok, szemináriumi munkák készítése, beszámolók önálló szövegolvasási feladatokról, zárthelyi dolgozatok. A kurzus beszámolóval zárul. 5. A tantárgy számára nincs előírt külső szakmai gyakorlat. 6. Kötelező, ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom jegyzéke: Bókay Antal: Irodalomtudomány a modern és a posztmodern korban. Osiris. 1997., Bókay Antal- Vilcsek Béla: A modern irodalomtudomány kialakulása /Szöveggyűjtemény/ Osiris, 1998., Slovník slovenských spisovatežov. 20. stor. Szerk.: Maovčík-Cabaj-Ďuríčková-Parenička-Winkler. Bratislava, 2001, tefan Gáfrik: Poézia slovenskej moderny. Bratislava, 1987., Stanislav matlák: Dejiny slovenskej literatúry II. Bratislava, 1999., Sziklay László: A szlovák irodalom története. Akadémia., 1962., továbbá az SZLI 010 tantárgynál felsorolt irodalmi folyóiratok, szótárak, valamint szépirodalom. 7. A tantárgy tárgyi szükségletei: Tanterem/tanári szoba, folyóiratok, szakkönyvek, szépirodalom, videó, fénymásoló. 8. A tantárgyi vonatkozású tudományos eredménynek, kutatások követése: Az irodalmi, irodalomelméleti, módszertani szakfolyóiratok figyelemmel kísérése, konferenciákon való részvétel, nemzetközi szimpóziumok szervezése adott irodalmi témában a hazai, szlovákiai és külföldi szlovakisták bevonásával. 9. A tárgy minőségi biztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatói reakciók, eredményesség megfigyelése, a tanári stratégia formálása, módosítása a szerzett közvetett tapasztalatok alapján. Közvetlen, szóbeli véleménykérés. A megjegyzések, észrevételek mérlegelése, beépítése az oktatásba.
| SZLI031 Szimbolizmus és inpresszionizmus szem. JGYTFK Gyakorlat Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Szlovák Nyelv és Irodalom Tanszék |
| SZLI032 A realizmus első és második hulláma ea. JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Minősítés háromfokozatú Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Szlovák Nyelv és Irodalom Tanszék |
|
SZLI040 Két vh. közötti irodalom Felelős tanszék: Szlovák Nyelv és Irodalom Tanszék. Felelős oktató:Maruzsné Dr. Sebó Katalin Teljesítendő: min. 6 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja:
Világ-olvasatok IV. áttekintése a szlovák irodalom fejlődése tükrében. A tantárgy specifikus célkitűzése: a két világháború közötti időszak szlovák epikájának és lírájának sajátságos jegyei, bemutatásuk szövegek interpretációján keresztül. 2. Feltételezett tudásanyag: A középiskolai szlovák és magyar irodalmi tananyag, valamint az előző kurzusok ismeretanyaga+ az általánosan művelő tárgyak kapcsán szerzett folyamatosan bővülő ismeretek. 3. A tantárgy tartalma: Csehszlovákia megalakulása - a szlovák irodalom és kultúra további fejlődésének meghatározó inspirációs bázisa. Irodalom-kultúraszervezés /Krčméry/, kitekintés a magyar és a nyugati irodalmi folyamatokra. A modern egyes jegyeinek integrálása a szlovák lírába /újszimbolizmus, expreszionizmus (Lukáč), vitalizmus, poetizmus (Smrek, Novomeský), szürrealizmus (áry). Az epikában továbbra is a premodern gondolkodás és szövegalkotási stratégia érvényesül: a kritikai realista regény. Kódolt jelentés. A szociális és a lírai motívumok összefonódása, expresionista jegyek (Urban, Hornský) a történelmi regény- naturalista megközelítés (Jégé). Hagyományos szövegértelmezés. 4. Az évközi ellenőrzés módja: Referátumok, szemináriumi munkák készítése, zárthelyi dolgozatok írása, önálló szövegolvasási feladatokról való beszámolás. A kurzus szigorlattal záródik. 5. A tantárgy számára nincs előírt külső szakmai gyakorlat. 6. A kötelező, ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom jegyzéke: Bókay Antal: Irodalomtudomány a modern és posztmodern korban. Osiris. 1997. Bókay Antal-Vilcsek Béla: A modern irodalomtudomány kialakulása./Szöveggyűjtemény/ Osiris. 1998., Jefferson, Ann-Robey David: Bevezetés a modern irodalomtudományba. Osiris. 1995., Kundera Milan: A regény művészete. Európa, 2000., Stanislav matlák: Dejiny slovenskej literatúry II. Bratislava, 1999., Slovník slovenských spisovatežov. Szerk.: Maovčík-Cabaj-Ďuríčková- Parenička-Winkler. Bratislava, 2001., továbbá az SZLI 010 tantárgynál felsorolt irodalmi folyóiratok, szótárak, valamint szépirodalom. 7. A tantárgy tárgyi szükségletei: Tanterem/tanári szoba, folyóiratok, szakkönyvek, szépirodalom, videó, fénymásoló. 8. A tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követése: Az irodalmi, irodalomelméleti, módszertani szakfolyóiratok figyelemmel kísérése, konferenciákon való részvétel, nemzetközi szimpóziumok rendezése hazai, szlovákiai és külföldi szlovakisták részvételével. 9. A tárgy minőségi biztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatói reakciók, eredményesség megfigyelése, a tanári stratégia formálása, módosítása a szerzett közvetett tapasztalatok alapján. Közvetlen, szóbeli véleménykérés. A megjegyzések, észrevételek mérlegelése, beépítése az oktatásba
| SZLI041 A szociális és a lírai motívum összefonódása a regényirodalomban szem. JGYTFK Szeminárium Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Minősítés háromfokozatú Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Kurzushirdető tanszék: Szlovák Nyelv és Irodalom Tanszék |
| SZLI042 A két vh. közötti epika és líra ea. JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 0 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Aláírással (teljesítette) Kurzushirdető tanszék: Szlovák Nyelv és Irodalom Tanszék |
| SZLSZ2 SZIGORLAT JGYTFK Szigorlat (önálló vizsga) Kötelező 0 óra / 4 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Szigorlat Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Kurzushirdető tanszék: Szlovák Nyelv és Irodalom Tanszék |
|
SZLI050 Jelenkori irodalom Felelős tanszék: Szlovák Nyelv és Irodalom Tanszék. Felelős oktató:Maruzsné Dr. Sebó Katalin Teljesítendő: min. 3 kredit- Leírás
- 1. A tantárgy általános célja:
Világ-olvasatok V. áttekintése a szlovák irodalom fejlődése tükrében. A tantárgy specifikus célja az 1945 utáni szlovák próza jellegzetes vonásainak figyelemmel kísérése és az alföldi szlovákság-kép /magyarországi szlovák/ megjelenési formái a kortárs magyarországi szépprózában. 2. Feltételezett tudásanyag: A középiskolai szlovák és magyar irodalmi tananyag + az előző kurzusok anyaga, valamint a népismeret és a szlovák kultúrtörténet, továbbá az általánosan művelő tárgyak kapcsán megszerzett ismeretek. 3. A tantárgy tartalma: A premodern továbbélése /Hečko, Mináč/, kombinációja a modern egyes jegyeivel /Jaro/ a posztmodern megjelenése /Duek, Mitana, Vilikovský/ a szlovák prózában. Az alföldi szlovák tradíció mozgásba hozása a posztmodern szövegalkotási stratégia alkalmazásával /Závada/. A szellemi örökség újraértelmezése, de-konstruálódása és re-konstruálódása. A szöveg, mint játéktér. Jelentésrobbantás - disszemináció. Lebegő jelölő. Nyitott, középpont nélküli, heterogén szövegszövet. Hagyományos alföldi szlovákságkép/önkép a magyarországi szlovák irodalomban /Kondač, Hrivnák, Papuček, Dolnozemský, Kormos/. 4. Az évközi ellenőrzés módja: Referátumok, szemináriumi munkák készítése, zárthelyi dolgozatok írása. A kurzus kollokviummal és gyakorlati jeggyel zárul. 5. A tantárgy számára nincs előírt külső szakmai gyakorlat. 6. A kötelező, ill. ajánlott jegyzetek és/vagy irodalom jegyzéke: Bókay Antal: Irodalomtudomány a modern és posztmodern korban. Osiris. 1997., Roland Barthes: A szöveg öröme. Osiris. 2001., Roland Barthes: S/Z. Osiris. 1997., Jacques Derrida: Ki az anya? Jelenkor. 1997. Jacques Derrida: A struktúra, a jel és a játék az embertudományok diszkurzusában. Helikon, 1994/1-2., Tibor Zsilka: Pretext a posttext. In: Romboid/6 1995., Ryszard Nycz: Dekontrukcia v literárnej teórii. In: Slovenská literatúra, 1998/2. Pechány Adolf: A magyarországi tótok. Felsőmagyarország, 2000. Gajdács Pál: Tót-Komlós története. Gyoma, 1896., Tótkomlós története és néprajza. Tótkomlós, 1996. Dedinszki Gyula: A szlovák betű útja Békéscsabán. Divičanová Anna: Dimenzie národnostného bytia a kultúry. Békéscsaba, 2002. Ondrej Krupa: Kalendárne obyčaje I. II. III. Békéscsaba, 1996, 1997, 1998. 7. A tantárgy tárgyi szükségletei: Tanterem/tanári szoba, folyóiratok, szakkönyvek, szépirodalom, videó, fénymásoló. 8. A tantárgyi vonatkozású tudományos eredmények, kutatások követése: Az irodalmi, irodalomelméleti, módszertani szakfolyóiratok, szakkönyvek figyelemmel kísérése, konferenciákon való részvétel, nemzetközi szimpóziumok szervezése. 9. A tárgy minőségbiztosítási módszerei, fejlesztési politikája: A hallgatói reakciók, eredményesség megfigyelése, a tanári stratégia formálása, módosítása a szerzett közvetett tapasztalatok alapján. Közvetlen, szóbeli véleménykérés. A megjegyzések, észrevételek mérlegelése, beépítése az oktatásba.
| SZLI051 Alföldi szlovákságkép a kortárs szépprózában spec.koll. JGYTFK Gyakorlat Kötelező 2 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében. Kurzushirdető tanszék: Szlovák Nyelv és Irodalom Tanszék |
| SZLI052 A szlovák próza 1945 után ea. JGYTFK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében. Kurzushirdető tanszék: Szlovák Nyelv és Irodalom Tanszék |
| SZLI053 Önismeretfejlesztés - nemzetiségi identitásépítás a szlovák népismarat keretében JGYTFK Gyakorlat 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Különösen javasolt a(z) 5. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Szlovák Nyelv és Irodalom Tanszék |
|
|