A Tantervi követelmények fogalmairól itt olvashatsz

Jelmagyarázat:MK - mérföldkő;TT/KPR - tantárgy vagy becsatolt képzési program;TE, Tantárgyelem - tantárgy tárgyeleme;Kötelező - megnevezés vastagon szedve;Kötelezően választható - megnevezés normál módon szedve;Szabadon választható - megnevezés dőlten szedve;Szakirányon kötelező mérföldkő - megnevezés dőlt vastagon szedve;++: ismételten felvehető;<< - kurzusfelvétel előfeltétele;~~ - párhuzamosan felveendő;@@ - vizsga előfeltétele;0,1,... - ajánlott félév(ek) és kredit;k: kreditpontok

Signs and abbreviations used:MK - milestones;TT/KPR - subject or included curriculum;TE - topic in a subject;Obligatory - printed in bold;Facultative - printed in normal;Optional - printed in italic;Obligatory in a branch - printed in bold and italic;++: can be admitted more than once;<< - precondition;~~ - parallel condition;@@ - precondition of the exam;0,1,... - recommended semester(s) with the creditpoints;k: creditpoints

Szegedi Tudományegyetem,BTK Bölcsészettudományi Kar,Általános Nyelvészeti Tanszék,Egyetemi szintű alapképzés,2006.07.31 11:54:39

Elméleti nyelvészet DL (.A512_L)

Oklevél - Diploma:Okleveles elméleti nyelvészet szakos bölcsész,Levelező tagozat,140 kredit/creditpoints, 8 félév/semesters,nem tanárképes, nem párosítható
Leírás - Annotation
Az elméleti nyelvészet szak célja olyan szakemberek képzése, akik alapos és korszerű elméleti ismeretekkel rendelkeznek a nyelvtudomány főbb területeiről. Ennek során bemutatjuk a különféle alapvető nyelvészeti diszciplínákhoz (fonológia, szintaxis, szemantika, pragmatika) tartozó problémákat és ezek lehetséges megoldásait többféle kurrens szintaktikai, formális szemantikai, pragmatikaelméleti, diskurzuselemzési, stb. keretben. Az alapvető nyelvészeti stúdiumokon kívül interdiszciplináris területek megismertetése is szerepel a képzésben: számítógépes nyelvészet, mesterséges intelligencia, pszicholingvisztika, stb. Az elméleti nyelvészet szakos képzés célja olyan szilárd elméleti és kutatásmódszertani ismeretek átadása, ami képessé teszi a szakot elvégzőket arra, hogy
1) nyelvészeti problémákat felismerjenek és megfogalmazzanak,
2) az általuk választott szakterületen önálló kutatómunkát végezzenek, és eredményeiket megfelelő tudományos formában publikálják.
Az elméleti nyelvészet szakos képzésben részesülő szakember tudását a kifejezetten elméleti nyelvészeti szakterületeken kívül számos más területen is kamatoztathatja: bármely nyelv kutatásában ill. oktatásában, nyelvi [traumás] zavarok vizsgálatában és terápiájában, a kognitív tudomány és a mesterséges intelligencia területeinek tanulmányozásában, stb.
Az elméleti nyelvészet szak bölcsész szak, tanári képesítés nem társulhat hozzá.
MKTT/KPRTantárgyelem - Topic in the subject012345678
MK-1 Alapozó képzés; Teljesítendő:min. 16k
ANY010 Bevezető tárgyak;teljesítendőmin. 12k
ANY011 Bevezetés a nyelvtudományba,BTK Előadás 2 óra,koll
4






ANY012 Absztrakt algebrai és logikai alapfogalmak,BTK Szeminárium 2 óra,gyj
4






ANY041 Nyelv és logika,BTK Előadás 2 óra,koll; <<ANY012

4





ANY070 Terepmunka;teljesítendőmin. 4k
ANY071 Terepmunka I.,BTK Szeminárium 2 óra,gyj


2




ANY072 Terepmunka II.,BTK Szeminárium 2 óra,gyj



2



MK-2 Törzs- és szakképzés; Teljesítendő:min. 99k
ANY020 Fonológia;teljesítendőmin. 6k
ANY021 Fonetika, fonológia,BTK Előadás 2 óra,koll
3






ANY022 Fonológia, morfológia,BTK Szeminárium 2 óra,gyj; <<ANY021

3





ANY030 Szintaxis;teljesítendőmin. 11k
ANY031 Szintaktikai alapfogalmak,BTK Előadás 2 óra,koll
3






ANY032 Az egyszerű mondat szerkezete,BTK Előadás 2 óra,koll; <<ANY031; <<ANY011

3





ANY033 Az összetett mondat,BTK Előadás 2 óra,koll; <<ANY032



3



ANY034 Szintaktikai gyakorlatok,BTK Szeminárium 2 óra,gyj; <<ANY032




2


ANY040 Szemantika;teljesítendőmin. 9k
ANY042 Szemantika,BTK Előadás 2 óra,koll

3





ANY043 Szemantikai problémák,BTK Előadás 2 óra,koll; <<ANY042


3




ANY044 Szemantika-elméletek,BTK Előadás 2 óra,koll; <<ANY043



3



ANY050 Pszicholingvisztika;teljesítendőmin. 6k
ANY051 Kognitív tudomány,BTK Szeminárium 2 óra,gyj


2




ANY052 Pszicholingvisztika,BTK Előadás 2 óra,koll



2



ANY053 Neurolingvisztika,BTK Szeminárium 2 óra,gyj; <<ANY051





2

ANY060 Pragmatika;teljesítendőmin. 10k
ANY061 Pragmatika I.,BTK Előadás 2 óra,koll


2




ANY062 Pragmatika II.,BTK Előadás 2 óra,koll; <<ANY061




3


ANY063 Diskurzuselemzés I.,BTK Szeminárium 2 óra,gyj; <<ANY061





2

ANY064 Diskurzuselemzés II.,BTK Szeminárium 2 óra,gyj; <<ANY062






3
ANY080 Nem-transzformációs nyelvtan;teljesítendőmin. 4k
ANY081 Kategoriális nyelvtan,BTK Szeminárium 2 óra,gyj ++; <<ANY033




4


ANY082 HPSG,BTK Szeminárium 2 óra,gyj ++; <<ANY032





4

ANY090 A nyelv és a számítógép;teljesítendőmin. 6k
ANY091 Számítógépes nyelvészet,BTK Szeminárium 2 óra,gyj; <<ANY032




3


ANY092 Mesterséges intelligencia,BTK Szeminárium 2 óra,gyj; <<ANY041





3

ANY100 Tipológia;teljesítendőmin. 5k
ANY101 Tipológia I.,BTK Előadás 2 óra,koll; <<ANY011





2

ANY102 Tipológia II.,BTK Szeminárium 2 óra,gyj; <<ANY101






3
ANY110 Nyelvfilozófia;teljesítendőmin. 2k
ANY111 Nyelvfilozófia,BTK Szeminárium 2 óra,gyj; <<ANY042






2
ANY120 A nyelvtudomány története;teljesítendőmin. 2k
ANY0121 A nyelvtudomány története,BTK Előadás 2 óra,koll; <<ANY011







2
ANY130 A nyelvleírás elmélete;teljesítendőmin. 2k
ANY131 A nyelvleírás elmélete,BTK Szeminárium 2 óra,gyj; <<ANY301; <<ANY401







2
ANY140 Szakdolgozatkészítés;teljesítendőmin. 10k
ANY141 Specializáció,BTK Szeminárium őszi févben, 2 óra,gyj; <<ANY301; <<ANY401






5
ANY142 Kutatási gyakorlat,BTK Szeminárium őszi févben, 2 óra,gyj; <<ANY301; <<ANY401






5
ANY143 Szakdolgozati szeminárium,BTK Szeminárium tavaszi févben, 2 óra,gyj; <<ANY301; <<ANY401







0
ANY150 Szabad sáv;teljesítendőmin. 12k
ANY151 Szabad sáv 1.,BTK Elôadás/Szeminárium minden févben, 2 óra,koll
2






ANY152 Szabad sáv 2.,BTK Elôadás/Szeminárium minden févben, 2 óra,koll

2





ANY153 Szabad sáv 3.,BTK Elôadás/Szeminárium minden févben, 2 óra,koll


2




ANY154 Szabad sáv 4.,BTK Elôadás/Szeminárium minden févben, 2 óra,koll



2



ANY155 Szabad sáv 5.,BTK Elôadás/Szeminárium minden févben, 2 óra,koll




2


ANY156 Szabad sáv 6.,BTK Elôadás/Szeminárium minden févben, 2 óra,koll





2

ANY200 Szakmai gyakorlat;teljesítendőmin. 4k
ANY201 Szakmai gyakorlat I.,BTK Gyakorlat, félévre 30 óra,gyj; <<ANY301; <<ANY401






3
ANY202 Szakmai gyakorlat II.,BTK Gyakorlat, félévre 10 óra,gyj; <<ANY301; <<ANY401







1
ANY300 Szintaxis szigorlat;teljesítendőmin. 5k
ANY301 Szintaxis szigorlat,BTK Szigorlat (önálló vizsga), szig; <<ANY033




5


ANY400 Szemantika szigorlat;teljesítendőmin. 5k
ANY401 Szemantika szigorlat,BTK Szigorlat (önálló vizsga), szig; <<ANY012; <<ANY043; <<ANY041



5



MK-3 Szakzáró szakasz; Teljesítendő:min. 25k
ANY500 Szakdolgozat;teljesítendőmin. 25k
ANY500 Szakdolgozat,BTK Szakdolgozat, Diplomamunka, szakdolgozat25







ANY501 A szak záróvizsgája;teljesítendő
ANY501 A szak záróvizsgája,BTK Államvizsga (önálló vizsga), zv;~~ANY5000







Mérföldkő-struktúra - Stucture of milestones

MK-1 Alapozó képzés
  • A mérföldkő teljesítése kötelező
  • Kötelező tantárgyak száma 2.
  • A mérföldkő tárgyaiból legalább 16 kredit összegyüjtése
  • A kötelező tantárgyak teljesítése
  • MK-2 Törzs- és szakképzés
  • A mérföldkő teljesítése kötelező
  • Kötelező tantárgyak száma 16.
  • A mérföldkő tárgyaiból legalább 99 kredit összegyüjtése
  • A kötelező tantárgyak teljesítése
  • MK-3 Szakzáró szakasz
  • A mérföldkő teljesítése kötelező
  • Kötelező tantárgyak száma 2.
  • A mérföldkő tárgyaiból legalább 25 kredit összegyüjtése
  • A kötelező tantárgyak teljesítése
  • Szakterületi tárgyak részletes felsorolása - Subjects and topics in detail

    ANY ANY modul

    ANY010 Bevezető tárgyak
    Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Lerch Ágnes dr.
    Teljesítendő:min. 12 kredit
    Leírás - Annotation
    A bevezető tárgyak célja egyrészt áttekintést adni a nyelvtudomány főbb területeiről, alapvető módszereiről, másrészt elsajátíttatni azokat a technikai (matematikai és logikai) alapismereteket, amelyek a későbbiekben szükségesek lesznek néhány alapvető tantárgy (szintaxis, szemantika) teljes és mély megértéséhez.
    Módszer - Methodology
    Kenesei István (szerk.): A nyelv és a nyelvek. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1995.<br>
    Kiefer Ferenc (szerk.): Strukturális magyar nyelvtan, I. Mondattan. Akadémiai Kiadó, Budapest,1992.<br>
    Kiefer Ferenc: Jelentéselmélet. Corvina, Budapest, 2000.<br>
    Austin, John L.: Tettenért szavak. Gondolat, Budapest, 1990.<br>
    Pléh Csaba – Síklaki István – Terestyéni Tamás (szerk.): Nyelv, kommunikáció, cselekvés. I-II. Tankönyvkiadó, Budapest, 1988.<br>
    Partee, Barbara H. – Alice ter Meulen – Robert E. Wall: Mathematical Methods in Linguistics. Kluwer Academic Publishers, Dordrecht. 1990.<br>
    Dowty, D., Wall, R., Peters, S.: Introduction to Montague Semantics, Reidel, Dordrecht, 1981. <br>
    Frege, G.: Logika, szemantika, matematika, Gondolat, Bp. 1980. <br>
    Ruzsa Imre: Bevezetés a modern logikába, Osiris, Bp. 2000.
    Tarski, Alfred: Bizonyítás és igazság, Gondolat, 1990.
    <br>
    Értékelés - Evaluation
    Bevezetés a nyelvtudományba (koll)
    Absztrakt algebrai és logikai alapfogalmak (gyj)
    Nyelv és logika (koll)
    ANY011 Bevezetés a nyelvtudományba BTK Előadás Kötelező 2 óra / 4kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY012 Absztrakt algebrai és logikai alapfogalmak BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 4kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY041 Nyelv és logika BTK Előadás Kötelező 2 óra / 4kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY020 Fonológia
    Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Zsigri Gyula dr.
    Teljesítendő:min. 6 kredit
    Leírás - Annotation
    A tantárgy célja az alapvető fonetikai ismeretek (artikulációs fonetika, akusztikus fonetika) megismertetése, a legfontosabb fonológiaelméletek (megkülönböztető jegyes fonológia, kormányzásfonológia, optimalitáselmélet) bemutatása és magyar nyelvre történő alkalmazása, valamint különféle morfológiai jelenségek tárgyalása
    Módszer - Methodology
    Kassai Ilona 1998: Hangtan. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó.
    Ladefoged, Peter & Ian Maddieson 1996: The sounds of the world’s languages. Oxford, Blackwell.
    Handbook of the International Phonetic Association. 1999. Cambridge, Cambridge University Press.
    Durand, Jacques & Siptár Péter 1997: Bevezetés a fonológiába. Budapest, Osiris.
    Siptár Péter szerk. 1989: Modern fonológiai szöveggyűjtemény. I. Budapest, Tankönyvkiadó.
    Siptár Péter szerk. 1993: Modern fonológiai szöveggyűjtemény. II. Szeged, JATE Press.
    Kiefer Ferenc szerk. 1994: Strukturális magyar nyelvtan. 2. Fonológia. Budapest, Akadémiai Kiadó.
    Siptár Péter & Törkenczy Miklós 2000: The phonology of Hungarian. Oxford, Oxford University Press.
    É. Kiss Katalin, Kiefer Ferenc & Siptár Péter 1998: Új magyar nyelvtan. Budapest, Osiris, 293–390.
    Durand, Jacques & Siptár Péter 1997: Bevezetés a fonológiába. Budapest, Osiris.
    Siptár Péter szerk. 2001: Szabálytalan fonológia. Budapest, Tinta, 77–116.
    Siptár Péter szerk. 1989: Modern fonológiai szöveggyűjtemény. I. Budapest, Tankönyvkiadó.
    Siptár Péter szerk. 1993: Modern fonológiai szöveggyűjtemény. II. Szeged, JATE Press.
    É. Kiss Katalin, Kiefer Ferenc & Siptár Péter 1998: Új magyar nyelvtan. Budapest, Osiris, 187–289.
    Kiefer Ferenc szerk. 2000: Strukturális magyar nyelvtan. 3. Morfológia. Budapest, Akadémiai Kiadó.
    Lotz János 1976: Szonettkoszorú a nyelvről. Budapest, Gondolat.
    Értékelés - Evaluation
    Fonetika, fonológia (koll)
    Fonológia, morfológia (gyj)
    ANY021 Fonetika, fonológia BTK Előadás Kötelező 2 óra / 3kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY022 Fonológia, morfológia BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 3kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY030 Szintaxis
    Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Lerch Ágnes dr.
    Teljesítendő:min. 11 kredit
    Leírás - Annotation
    A tantárgy részletesen bemutatja a legelterjedtebb szintaxis-modell alapján azokat a nyelvi jelenségeket, amelyek a modern szintaxiselméletek fejlődésére hatást gyakoroltak. Az alaposabban vizsgált nyelvek a magyar és az angol, de más nyelvek szintaktikai sajátosságai is szóba kerülnek.
    Módszer - Methodology
    Haegeman, Liliane: Introduction to Government & Binding Theory. Blackwell, Oxford, 1994.
    Kiefer Ferenc (szerk.): Strukturális magyar nyelvtan. I. Mondattan. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1992.
    Radford, Andrew: Transformational Grammar. Cambridge Univerity Press, Cambridge, 1988.
    Alberti Gábor – Medve Anna: Generatív grammatikai gyakorlókönyv. Kézirat. Pécs.
    É. Kiss Katalin: Configurationality in Hungarian. Akadémiai Kiadó, Budapest. 1987.
    É. Kiss Katalin: Az egyszerű mondat szerkezete. In: Kiefer Ferenc (szerk.): Strukturális magyar nyelvtan 1. Mondattan. Akadémiai Kiadó, Budapest. 1992. 79–178.
    É. Kiss Katalin: Többszörös fókusz a magyar mondatszerkezetben. Néprajz és Nyelvtudomány XXXVII. Szeged, JATE, 1996. 47 – 66.
    Szabolcsi Anna – Laczkó Tibor: A főnévi csoport szerkezete. In: Kiefer Ferenc (szerk.): Strukturális magyar nyelvtan 1. Mondattan. Akadémiai Kiadó, Budapest. 1992. 179–298.
    Bánréti Zoltán: A mellérendelés. In: Kiefer Ferenc (szerk.): Strukturális magyar nyelvtan 1. Mondattan. Akadémiai Kiadó, Budapest. 1992. 715–796.
    Kenesei István: Az alárendelt mondat szerkezete. In: Kiefer Ferenc (szerk.): Strukturális magyar nyelvtan 1. Mondattan. Akadémiai Kiadó, Budapest. 1992. 529–714.
    Bakró-Nagy Marianne – Bánréti Zoltán – É. Kiss Katalin (szerk.): Újabb tanulmányok a strukturális magyar nyelvtan és a nyelvtörténet témaköréből. Osiris Kiadó, Budapest. 2001.
    Büky László – Maleczki Márta (szerk.): A mai magyar nyelv leírásának újabb módszerei 4. SZTE, Szeged. 2000.
    Chomsky, Noam: The Minimalist Program for Linguistic Theory. MIT Press, Cambridge. 1995.
    Kenesei István (szerk.): Igei vonzatszerkezet a magyarban. Osiris Kiadó, Budapest. 2000.
    Kenesei, István (ed.): Crossing Boundaries. John Benjamins, Amsterdam – Philadelphia. 1999.
    Értékelés - Evaluation
    Szintaktikai alapfogalmak (koll)
    Az egyszerű mondat szerkezete (koll)
    Az összetett mondat (koll)
    Szintaktikai gyakorlatok (gyj)
    ANY031 Szintaktikai alapfogalmak BTK Előadás Kötelező 2 óra / 3kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY032 Az egyszerű mondat szerkezete BTK Előadás Kötelező 2 óra / 3kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY033 Az összetett mondat BTK Előadás Kötelező 2 óra / 3kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY034 Szintaktikai gyakorlatok BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY040 Szemantika
    Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Maleczki Márta dr.
    Teljesítendő:min. 9 kredit
    Leírás - Annotation
    A tantárgy célja
    a) megismertetni különféle szemantikai problémákat (pl. a determinánsokkal, a főnevek szerkezetével, az eseménystruktúrával kapcsolatos problémákat), és ezeknek valamilyen modellben való megoldását;
    b) bemutatni a holisztikus szemantikaelméletek korlátait, a felmerülő problémák kiküszöbölésére irányuló parciális és dinamikus szemantikaelméletek (szituáció-szemantika, diskurzusreprezentációs szemantika (a továbbiakban: DRT)) alapfeltevéseit és alapvető technikai eljárásait.
    Ezeket a célokat három, egymásra és a korábban elsajátított absztrakt algebrai és logikai ismeretekre épülő kurzus valósítja meg.
    Módszer - Methodology
    Bach, Emmon: Informal Lectures on Formal Semantics. State University of New York, Albany, N.Y. 1989.
    Lappin, Sh. (ed), The Handbook of Contemporary Semantic Theory, Blackwell, Oxford, 1996.
    Swart, Henriette de: Introduction to Natural Language Semantics, CSLI, Stanford, 1998.
    Carnap, Rudolf: Jelentés és szinonímia, in: Horányi Ö. - Szépe Gy.: A jel tudománya, Gondolat, Bp. 1975.
    Frege, Gottlob: Jelentés és jelölet. in: Frege, G.: Logika, szemantika, matematika, Gondolat, Bp. 1980. 156-190.
    Kálmán László – Rádai Gábor: Dinamikus szemantika, Osiris, Bp. 2001.
    Kiefer Ferenc: Jelentéselmélet. Corvina, Bp. 2000.
    Chierchia, G., McConnel-Ginet, S: Meaning and Grammar. An Introduction to Semantics. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, 1990.
    Dowty, D.: Word Meaning and Montague Grammar, Reidel, Dordrecht, 1979.
    Dowty, D., Wall, R., Peters, S.: Introduction to Montague Semantics, Reidel, Dordrecht, 1981.
    Frawley, W.: 1992, Linguistic Semantics, Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale, New Jersey.
    Lappin, Sh. (ed), The Handbook of Contemporary Semantic Theory, Blackwell, Oxford, 1996.
    Swart, Henriette de: Introduction to Natural Language Semantics, CSLI, Stanford, 1998.
    Bach, E., Jelinek, E., Kratzer, A., Partee, B.(eds): Quantification in Natural Languages, Kluwer,Dordrecht,1995.
    Carlson, G., Pelletier, F. G. (eds.): The Generic Book, Chicago University Press, Chicago, 1995.
    Kamp, H., Reyle, U.: 1993, From Discourse to Logic, Kluwer, Dordrecht.
    Lappin, Sh. (ed), The Handbook of Contemporary Semantic Theory, Blackwell, Oxford, 1996.
    Link, G.: Algebraic Semantics in Language and Philosophy. SCLI Lecture Notes 74,. Stanford, 1998.
    Swart, Henriette de: Introduction to Natural Language Semantics, CSLI, Stanford, 1998.
    Partee, B. H., Compositionality in Formal Semantics, Blackwell, Oxford, 2004.
    Partee, Barbara H. – Alice ter Meulen – Robert E. Wall: Mathematical Methods in Linguistics. Kluwer Academic Publishers, Dordrecht. 1990.

    továbbá válogatott tanulmányok a Linguistics and Philosophy c. folyóiratból.
    Értékelés - Evaluation
    Szemantika (koll)
    Szemantikai problémák (koll)
    Szemantika-elméletek (koll)
    ANY042 Szemantika BTK Előadás Kötelező 2 óra / 3kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY043 Szemantikai problémák BTK Előadás Kötelező 2 óra / 3kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY044 Szemantika-elméletek BTK Előadás Kötelező 2 óra / 3kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY050 Pszicholingvisztika
    Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:M. Ivaskó Lívia
    Teljesítendő:min. 6 kredit
    Leírás - Annotation
    A Pszicholingvisztika tantárgy három tudományterületet érintő részkurzusokból áll, melyek: Kognitív tudomány, Neurolingvisztika és Pszicholingvisztika. Az elme modularitására vonatkozó érvek és ellenérvek megismerése a teljes tantárgy mindhárom részkurzusának anyagát átszövik.
    Módszer - Methodology
    Pléh Csaba: Bevezetés a megismeréstudományba. Typotex Kk, Bp. 1998.
    Pléh Csaba (szerk): Kognitív tudomány. Osiris, Bp. 1996.
    Stillings, N. et al (eds.): Cognitive science: An introduction. Second edition. Cambridge: CUP.
    Chomsky, N.: Knowledge of language. New York, 1986.
    Hámori J.: Nem tudja a jobb kéz, mit csinál a bal. Kozmosz K. Bp. 1985.
    Pléh Cs.: A pszicholingvisztika horizontja. Akadémiai Kk. Bp. 1980.
    Pléh Cs. (szerk.): Szöveggyűjtemény a pszicholingvisztika tanulmányozásához.. Akadémiai Kiadó, Bp. 1980.
    Pléh Cs. (szerk.): A beszédmegértés és beszédprodukció pszichológiája.Tk., Budapest, 1989.
    Applied Psycholiguisitcs (Cambridge Univ. Press) releváns tanulmányai
    Bánréti Z. (szerk.): Nyelvi struktúrák és az agy. Corvina Kk., Bp. 1999.
    Lamb S. M. Pathways of the Brain. The Neurocognitive Basis of Language. J. Benjamins. Amsterdam, 1998.
    Paradis M. (ed.): Pragmatics in Neurogenic Communication Disorders. Pergamon, 1998.
    Stemmer B., Whitaker H. A. (eds.): Handbook of Neurolinguisitcs. Academic Press, London - New York, 1999.
    Tudomány 1992. november: Tematikus szám az emberi agyról.
    Journal of Neurolinguistics (Pergamon Press). releváns tanulmányai
    Értékelés - Evaluation
    Kognitív tudomány (gyj)
    Pszicholingvisztika (koll)
    Neurolingviszttika (gyj)
    ANY051 Kognitív tudomány BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY052 Pszicholingvisztika BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY053 Neurolingvisztika BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY060 Pragmatika
    Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Németh T. Enikő dr.
    Teljesítendő:min. 10 kredit
    Leírás - Annotation
    A Pragmatika tantárgy körébe tartozó kurzusok együttes célja egyfelől a nyelvhasználat leírását és magyarázatát célzó funkcionális, kognitív és formális elméletek bemutatása, másfelől ezen elméletek alkalmazásának illusztrálása konkrét empirikus elemzési módszerek megismertetésével.
    Módszer - Methodology
    Austin, J. L. 1990:Tetten ért szavak. Budapest, Akadémiai Kiadó.
    Levinson, S. 2000: Presumptive Meanings. The MIT Press, Cambridge, MA.
    Németh T. Enikő 1994: Megnyilatkozás: típus?példány. Néprajz és Nyelvtudomány 35., 69-101.
    Pléh Csaba ? Síklaki István ? Terestyéni Tamás (szerk.)1997: Nyelv, kommunikáció, cselekvés. Budapest, Osiris.
    Verschueren, J. 1999: Understanding Pragmatics. London, Arnold.
    Általános nyelvészeti Tanulmányok XX. 2003: Tanulmányok a pragmatika köréből. Akadémiai Kiadó, Budapest.
    Carston, R. 2002: Thoughts and utterances. The pragmatics of explicit communication. Blackwell, Oxford.
    Carston, R. – S. Uchida (eds.) 1997: Relevance theory. Applications and implications. Benjamins, Amsterdam.
    Horn, L. R. – G. Ward (eds.) 2004: The handbook of pragmatics. Blackwell, Oxford.
    Reboul, A. – Moeschler,J. 2000: A társalgás cselei. Bevezetés a pragmatikába. Osiris, Budapest.
    Rouchota, W. – A.H. Jucker 1998: Current issues in relevance theory. Benjamins, Amsterdam.
    Sperber, D. – D. Wilson 1986/1995: Relevance. Communication and cognition. Blacwell, Oxford.
    Atkinson, J.Maxwell – John Heritage (eds.): Structures of Social Action. Studies in Conversation Analysis. Cambridge University Press, Cambridge, 1984.
    Általános Nyelvészeti Tanulmányok XX. Tanulmányok a pragmatika köréből. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2003.
    Drew, Paul – John Heritage (eds.): Talk at work. Interaction in institutional settings. Cambridge University Press, Cambridge, 1992.
    Sacks, Harvey: Lectures on conversation. Vol. 1-2. Blackwell, Cambridge MA & Oxford, 1995.
    Bublitz, W.– U Lenk – E. Ventola (eds.) 1999: Coherence in spoken and written discourse. Benjamins,
    Amsterdam.
    Gernschbacher, A.– T. Givón. (eds.) 1995: Coherence in spontaneous text. Benjamins, Amsterdam.
    Givón, T. (ed.) 1997: Conversation: Cognitive, communicative and social perspectives. Benjamins, Amsterdam.
    Jucker, A. H. – Y. Ziv (eds.) 1998: Discourse markers: Description and theory. Benjamins, Amsterdam.
    Rouchota, V. – A. H. Jucker (eds.) 1998: Current issues in relevance theory. Benjamins, Amsterdam.
    Walker, M. A. – A. K. Joshi – E. F. Prince (eds.) 1998: Centering theory in discourse. Clarendon Press, Oxford.
    Válogatás a Journal of Pragmatics, a Language és a Text c. folyóiratokból.
    Értékelés - Evaluation
    Pragmatika I. (koll)
    Pragmatika II. (koll)
    Diskurzuselemzés I. (gyj)
    Diskurzuselemzés II. (gyj)
    ANY061 Pragmatika I. BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY062 Pragmatika II. BTK Előadás Kötelező 2 óra / 3kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY063 Diskurzuselemzés I. BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY064 Diskurzuselemzés II. BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 3kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY070 Terepmunka
    Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Szécsényi Tibor
    Teljesítendő:min. 4 kredit
    Leírás - Annotation
    A Terepmunka tantárgy a nyelvi tények meghatározásához szükséges nyelvi jelenségek gyűjtésének és kiválasztásának, valamint azok előzetes feldolgozásának módszertanával és annak problémáival foglalkozik. A két kurzus két különböző nyelvészeti hozzáállást mutat be.
    Módszer - Methodology
    Kiefer Ferenc: A nyelvtudomány néhány tudományelméleti – módszertani kérdése 1. Tertium non datur 2. ELTE, Budapest. 1985. 37–66.
    Kiefer Ferenc: A nyelvtudomány néhány tudományelméleti – módszertani kérdése 2. Tertium non datur 3. ELTE, Budapest. 1985. 29–55.
    Antal László (szerk.): Modern nyelvelméleti szöveggyűjtemény V. Amerikai strukturalizmus. Tankönyvkiadó, Budapest.
    Farmer, Ann K. – Richard A. Demers: A Linguistics Workbook. MIT Press, Cambridge. 1996.
    Zaliznjak, A. A. (szerk.): Lingvističeskie zadači. Prosveščenie, Moskva. 1983.
    Wardhaugh, Ronald: Szociolingvisztika. Osiris–Századvég, Budapest. 1995.
    Értékelés - Evaluation
    Terepmunka I. (gyj)
    Terepmunka II. (gyj)
    ANY071 Terepmunka I. BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY072 Terepmunka II. BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY080 Nem-transzformációs nyelvtan
    Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Maleczki Márta dr.
    Teljesítendő:min. 4 kredit
    Leírás - Annotation
    A tantárgy célja olyan szintaxiselméletek bemutatása, amelyek nem tartalmaznak mozgatásokat (nincs transzformációs komponensük). Az ilyen „egyszintes” nyelvtanok előnyeit (és esetleges hátrányait) mutatja be a két idetartozó kurzus, két eltérő felépítésű és alapgondolatú, de egyformán „nem-chomskyánus” szintaxiselmélet bemutatásával. E szemináriumok során korábban már megismert és transzformációs szintaktikai keretben tárgyalt nyelvi problémák kerülnek új megvilágításba.
    Módszer - Methodology
    McGee Wood, Mary: Categorial Grammars. Routledge, London and New York, 1993.
    Oehrle, R. – Bach, E. – Wheeler, D. (eds.): Categorial Grammars and Natural Language Structures. Reidel, Dordrecht, 1988.
    továbbá válogatott tanulmányok az
    Edinburgh Working Papers in Cognitive Science (Centre for Cognitive Science, University of Edinburgh), ill. a
    Linguistics and Philosophy (folyóirat, Kluwer, Dordrecht) releváns számaiból.
    Borsley, Robert D.: Modern Phrase Structure Grammar. Blackwell, Oxford. 1996.
    Pollard, Carl – Ivan A. Sag: Information-Based Syntax and Semantics 1. Fundamentals. CSLI Lecture Notes 13. Stranford. 1987.
    Pollard, Carl – Ivan A. Sag: Head-driven Phrase Structure Grammar. The University of Chicago Press, Chicago. 1994.
    Trón Viktor: Fejközpontú frázisstruktúra-nyelvtan. Tinta Könyvkiadó, Budapest. 2001.
    Értékelés - Evaluation
    Kategoriális nyelvtan (gyj)
    HPSG (gyj)
    a két tárgy közül az egyik kötelezően választandó
    ANY081 Kategoriális nyelvtan BTK Szeminárium 2 óra / 4kredit
    A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY082 HPSG BTK Szeminárium 2 óra / 4kredit
    A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY090 A nyelv és a számítógép
    Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Szécsényi Tibor
    Teljesítendő:min. 6 kredit
    Leírás - Annotation
    A tantárgy célja bemutatni olyan számítógépes tudományokat (mesterséges intelligencia-kutatás, számítógépes nyelvészet), amelyekben a természetes nyelvek formális eszközökkel történő leírása jelentős szerepet játszik. Ezek a tudományágak egyrészt alkalmazási lehetőségeket nyújthatnak az elméleti eredmények számára, másrészt ezeknek a tesztelésére is szolgálhatnak.
    Módszer - Methodology
    Partee, Barbara H. – Alice ter Meulen – Robert E. Wall: Mathematical Methods in Linguistics. Kluwer Academic Publishers, Dordrecht. 1990.
    Pollard, Carl – Ivan A. Sag: Head-driven Phrase Structure Grammar. The University of Chicago Press, Chicago. 1994.
    Shieber, Stuart: An Introduction to Unification-Based Approaches to Grammar. CSLI Lecture Notes 4. Stanford. 1986.
    Darab Tamás: A gépesített értelem, Áron, Bp. 1991.
    Russell, Stuart, J. – Norvig, Peter: Mesterséges intelligencia modern megközelítésben, Panem-Prentice Hall, Bp.
    Értékelés - Evaluation
    Számítógépes nyelvészet (gyj)
    Mesterséges intelligencia (gyj)
    ANY091 Számítógépes nyelvészet BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 3kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY092 Mesterséges intelligencia BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 3kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY100 Tipológia
    Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Lerch Ágnes dr.
    Teljesítendő:min. 5 kredit
    Leírás - Annotation
    A Tipológia tantárgy feladata a legfontosabb tipológiai kutatások és eredmények bemutatása abból a célból, hogy a hallgatók az egyes természetes nyelvi jelenségeket mint valamely univerzálé, vagy mint valamely típus megnyilvánulását ismerjék föl, ezáltal beláthatóvá váljék, hogy nyelvek közti azonosságok, ill. különbözőségek jósolhatók.
    Módszer - Methodology
    Comrie, Bernard: Language Universals and Linguistic Typology. Blackwell, Oxford, 1983.
    Croft, William: Typology and universals. Cambridge University Press, Cambridge, 1990.
    Givón, Talmy: Syntax. A Functional-Typological Introduction. Vol.1-2. John Benjamins, Amsterdam, 1990.
    Greenberg, Joseph H.(ed.): Universals of Human Language. Vol. 1-4. Stanford University Press, Stanford, 1978.
    Haspelmath, Martin – Ekkehard König – Wolf Oesterreicher – Wolfgang Raible (eds.): Language typology and language universals: An international handbook. Vol. 1-2. de Gruyter, Berlin-New York, 2001.
    Shopen, Timothy (ed.): Language typology and syntactic description. Vol. 1-3. Cambridge University Press, Cambridge, 1987.
    Greenberg, Joseph H. (ed.): Universals of Human Language. Vol. 1-4. Stanford University Press, Stanford, 1978.
    Hammond, Michael – Edith A. Moravcsik – Jessica R. Wirth (eds.): Studies in syntactic typology. John
    Benjamins, Amsterdam, 1988.
    Mallinson, Graham – Barry J. Blake: Language typology. North-Holland, Amsterdam, 1981.
    Tomlin, Russell S. (ed.): Coherence and grounding in discourse. John Benjamins, Amsterdam, 1987.
    Válogatás a Language és a Linguistic Inquiry c. folyóiratoknak a szintaktikai tipológia tárgykörébe tartozó cikkeiből
    Értékelés - Evaluation
    Tipológia I. (koll)
    Tipológia II. (gyj)
    ANY101 Tipológia I. BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY102 Tipológia II. BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 3kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY110 Nyelvfilozófia
    Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Mekis Péter
    Teljesítendő:min. 2 kredit
    Leírás - Annotation
    A tantárgy célja megismertetni a nyelvfilozófia néhány központi problémáját és az azokra adott fontosabb válaszkísérleteket klasszikus és modern szövegek alapján.
    Módszer - Methodology
    Austin, J. L.: Tetten ért szavak. Akadémiai, Bp. 1989.
    Chomsky, N.: New Horizons in the Study of Language and Mind. Cambridge University Press, Cambridge, 2000.
    Davidson: Inquiries into Truth and Interpretation. Clarendon Press, Oxford, 1984.
    Frege, G.: Logika, szemantika, matematika. Gondolat, Bp. 1980.
    Humboldt, W. V.: Az emberi nyelvek szerkezetének különbözőségéről és ennek az emberi nem szellemi fejlődésére gyakorolt hatásáról. in: W.V. Humboldt válogatott írásai. Európa, Bp. 1985.
    Lakoff, G. - Johnson, M.: Philosophy in the Flesh. Basic Books, 1999.
    Platón: Kratülosz. in: Platón összes művei I. Európa, Bp. 1984.
    Wittgenstein: Filozófiai vizsgálódások. Tinta, Bp. 1999.
    Wittgenstein: Logikai-filozófiai értekezések. Akadémiai, Bp., 1989.
    Értékelés - Evaluation
    Nyelvfilozófia (gyj)
    ANY111 Nyelvfilozófia BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY120 A nyelvtudomány története
    Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Németh T. Enikő dr.
    Teljesítendő:min. 2 kredit
    Leírás - Annotation
    A nyelvtudomány története c. tantárgy célja, hogy bemutassa a nyelvtudomány történetét az ókori görögök nyelvbölcseletétől kezdődően a XX. század végi irányzatokig, rámutatva a főbb tendenciákra, kapcsolódásokra, vissza-visszatérő elméleti, metodológiai problémákra.
    Módszer - Methodology
    Antal László (szerk.) 1981, 1982, 1983: Modern nyelvelméleti szöveggyűjtemény. I. A prágai iskola II. Az
    amerikai strukturalisták III. A genfi iskola IV. A koppenhágai iskola. Tankönyvkiadó, Budapest.
    Apreszján, J. D. 1971: A modern strukturális nyelvészet elmélete és módszerei. Gondolat Kiadó, Budapest.
    Chomsky, Noam 1985: Generatív grammatika. Európa Könyvkiadó, Budapest.
    H. Tóth Imre 1996: A nyelvtudomány története a XX. század elejéig. Csomópontok és átvezető szálak. Savaria
    Press, Szombathely.
    Kiefer Ferenc 1998: A nyelvtudomány távlatai: helyzetkép és előrejelzés. Magyar Tudomány 3, 306?317.
    Németh T. Enikő 2002: Chomsky és Saussure nézeteinek néhány különbsége és hasonlósága. In: Bibok Károly – Ferincz István – Kocsis Mihály (szerk.), Cirill és Metód példáját követve…Tanulmányok H. Tóth Imre 70. születésnapjára. Szeged,333–341.
    Robins, R. H. 1999 (1978): A nyelvészet rövid története. Osiris Kiadó?Tinta Kiadó, Budapest.
    Értékelés - Evaluation
    A nyelvtudomány története (koll)
    ANY0121 A nyelvtudomány története BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY130 A nyelvleírás elmélete
    Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Maleczki Márta dr.
    Teljesítendő:min. 2 kredit
    Leírás - Annotation
    A tantárgy célja egyrészt átfogóan áttekinteni néhány olyan problémakört, amit a különböző nyelvi szinteket tárgyaló kurzusokon már korábban részlegesen megismertek a hallgatók (pl. argumentumszerkezet, kategorizáció, predikatív viszony, többértelműségek), integrálva a különböző nyelvi szintek által nyújtott leírásokat és magyarázatokat; másrészt részben ezeknek a problémáknak a kapcsán, részben speciálisan a nyelvleírás elméletével foglalkozó cikkek alapján összevetni különféle megközelítések, modellek és elméletek előnyeit és hátrányait.
    Módszer - Methodology
    Butt, M., Geuder, W., The Projection of Arguments: Lexical and Compositional Factors, CSLI, 1998
    Katz, J. J., Postal, P.M., 1991: Realism vs. Conceptualism in Linguistics, Linguistics and Philosophy 14(5), 515-554.
    Remarks and Replies: Three Responses to Katz and Postal Realism vs. Conceptualism in Linguistics, Linguistics and Philosophy 14(5), 555-580.
    Lappin, Sh. (ed), The Handbook of Contemporary Semantic Theory, Blackwell, Oxford, 1996.
    Martinich (ed.), The Philosophy of Language, Oxford University Press, 1985.
    Newmeyer, F. J.: Language Form and Language Function. The MIT Press, Cambridge, MA. – London, 1998.
    Zaefferer, D.(ed), Semantic Universals and Universal Semantics, Foris, Berlin – New York, 1991.
    valamint további releváns tanulmányok a Linguistics and Philosophy (Kluwer, Dordrecht), a Mind and Language (Blackwell, Oxford) és a Journal of Pragmatics (Elsevier, Amsterdam) c. folyóiratokból.
    Értékelés - Evaluation
    A nyelvleírás elmélete (gyj)
    ANY131 A nyelvleírás elmélete BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY140 Szakdolgozatkészítés
    Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Maleczki Márta dr.
    Teljesítendő:min. 10 kredit
    Leírás - Annotation
    A tantárgy célja felkészíteni a hallgatókat a szakdolgozat önálló megírására elméleti és gyakorlati-módszertani szempontból egyaránt. Ezen belül háromféle kurzus van:
    1. A Specializáció címen futó kurzus (előadás vagy gyakorlat) szabadon választható az egyetem kurzuskínálatából a hallgató kutatási témájának megfelelően.
    2. A Kutatási gyakorlat elsősorban gyakorlati útmutatást ad a hallgatóknak az önálló kutatómunka végzéséhez és a tanulmányíráshoz, mind tartalmi, mind formai szempontból.
    3. A Szakdolgozati szeminárium konkrét segítséget nyújt a hallgatók diplomamunkájának elkészítéséhez.
    Módszer - Methodology
    Babbie, Earl 1998: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi, Budapest.
    Gyurgyák János 1997: Szerkesztők és szerzők kézikönyve. Osiris, Budapest.
    Kiefer Ferenc 1985: A nyelvtudomány néhány tudományelméleti-módszertani kérdése I.–II. rész. Tertium non
    datur 2., 3. ELTE Szimbolikus Logika Tanszék, Budapest, 37?67., 29–57.
    Popper, Karl R. 1997: A tudományos kutatás logikája. Európa, Budapest.
    Szabó Katalin 1997: Kommunikáció felsőfokon. Kossuth, Budapest és újabb kiadásai.
    Értékelés - Evaluation
    Specializáció (gyj)
    Kutatási gyakorlat (gyj)
    Szakdolgozati szeminárium (gyj)
    ANY141 Specializáció BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 5kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében.Meghirdetése: az őszi félévben.
    Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY142 Kutatási gyakorlat BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 5kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében.Meghirdetése: az őszi félévben.
    Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY143 Szakdolgozati szeminárium BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 0kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében.Meghirdetése: a tavaszi félévben.
    Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY150 Szabad sáv
    Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Maleczki Márta dr.
    Teljesítendő:min. 12 kredit
    Leírás - Annotation
    A tantárgy célja, hogy a hallgatók egyéni érdeklődésüknek megfelelően választhassanak az egyetem (vagy más egyetem) nyelvészeti vagy nyelvészethez kapcsolódó kurzusai közül. A választott kurzus (előadás vagy szeminárium) felvehetőségét a tanszékvezető vagy a helyettese engedélyezi.
    Értékelés - Evaluation
    6 x Szabad sáv (koll vagy gyj)
    ANY151 Szabad sáv 1. BTK Elôadás/Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében.Meghirdetése: mindkét félévben.
    Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY152 Szabad sáv 2. BTK Elôadás/Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében.Meghirdetése: mindkét félévben.
    Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY153 Szabad sáv 3. BTK Elôadás/Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében.Meghirdetése: mindkét félévben.
    Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY154 Szabad sáv 4. BTK Elôadás/Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében.Meghirdetése: mindkét félévben.
    Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY155 Szabad sáv 5. BTK Elôadás/Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében.Meghirdetése: mindkét félévben.
    Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY156 Szabad sáv 6. BTK Elôadás/Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében.Meghirdetése: mindkét félévben.
    Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY200 Szakmai gyakorlat
    Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Maleczki Márta dr.
    Teljesítendő:min. 4 kredit
    Leírás - Annotation
    A szakmai gyakorlat célja, hogy a hallgatót arra ösztönözze, hogy vagy
    a) részt vegyen valamelyik intézményi projektum kutatómunkájában, vagy
    b) bekapcsolódjon a nyelvész doktoranduszok munkájába, ahol neki is kötelező bemutatkoznia önálló előadással, vagy
    c) önálló kutatómunkát végezzen, amit konferenciaelőadás vagy közlésre elfogadott cikk formájában dokumentál a hallgató.
    Értékelés - Evaluation
    Szakmai gyakorlat I. (gyj)
    Szakmai gyakorlat II. (gyj)
    ANY201 Szakmai gyakorlat I. BTK Gyakorlat Kötelező 30 óra / 3kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY202 Szakmai gyakorlat II. BTK Gyakorlat Kötelező 10 óra / 1kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY300 Szintaxis szigorlat
    Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Lerch Ágnes dr.
    Teljesítendő:min. 5 kredit
    ANY301 Szintaxis szigorlat BTK Szigorlat (önálló vizsga) Kötelező 0 óra / 5kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Szigorlat
    Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék
    ANY400 Szemantika szigorlat
    Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Maleczki Márta dr.
    Teljesítendő:min. 5 kredit
    ANY401 Szemantika szigorlat BTK Szigorlat (önálló vizsga) Kötelező 0 óra / 5kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Szigorlat
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék

    ANYSZD ANYSZD modul

    ANY500 Szakdolgozat
    Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Maleczki Márta dr.
    Teljesítendő:min. 25 kredit
    ANY500 Szakdolgozat BTK Szakdolgozat Kötelező 0 óra / 25kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Diplomamunka, szakdolgozat
    Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék

    ANYZV ANYZV modul

    ANY501 A szak záróvizsgája
    Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Maleczki Márta dr.
    Teljesítendő:
    ANY501 A szak záróvizsgája BTK Államvizsga (önálló vizsga) Kötelező 0 óra / 0kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Záró (állam) vizsga
    Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék