| ANY010 Bevezető tárgyak Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Lerch Ágnes dr. Teljesítendő:min. 12 kredit- Leírás - Annotation
- A bevezető tárgyak célja egyrészt áttekintést adni a nyelvtudomány főbb területeiről, alapvető módszereiről, másrészt elsajátíttatni azokat a technikai (matematikai és logikai) alapismereteket, amelyek a későbbiekben szükségesek lesznek néhány alapvető tantárgy (szintaxis, szemantika) teljes és mély megértéséhez.
- Módszer - Methodology
- Kenesei István (szerk.): A nyelv és a nyelvek. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1995.<br>
Kiefer Ferenc (szerk.): Strukturális magyar nyelvtan, I. Mondattan. Akadémiai Kiadó, Budapest,1992.<br> Kiefer Ferenc: Jelentéselmélet. Corvina, Budapest, 2000.<br> Austin, John L.: Tettenért szavak. Gondolat, Budapest, 1990.<br> Pléh Csaba – Síklaki István – Terestyéni Tamás (szerk.): Nyelv, kommunikáció, cselekvés. I-II. Tankönyvkiadó, Budapest, 1988.<br> Partee, Barbara H. – Alice ter Meulen – Robert E. Wall: Mathematical Methods in Linguistics. Kluwer Academic Publishers, Dordrecht. 1990.<br> Dowty, D., Wall, R., Peters, S.: Introduction to Montague Semantics, Reidel, Dordrecht, 1981. <br> Frege, G.: Logika, szemantika, matematika, Gondolat, Bp. 1980. <br> Ruzsa Imre: Bevezetés a modern logikába, Osiris, Bp. 2000. Tarski, Alfred: Bizonyítás és igazság, Gondolat, 1990. <br>
- Értékelés - Evaluation
- Bevezetés a nyelvtudományba (koll)
Absztrakt algebrai és logikai alapfogalmak (gyj) Nyelv és logika (koll)
| ANY011 Bevezetés a nyelvtudományba BTK Előadás Kötelező 2 óra / 4kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
| ANY012 Absztrakt algebrai és logikai alapfogalmak BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 4kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
| ANY041 Nyelv és logika BTK Előadás Kötelező 2 óra / 4kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
|
ANY020 Fonológia Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Zsigri Gyula dr. Teljesítendő:min. 6 kredit- Leírás - Annotation
- A tantárgy célja az alapvető fonetikai ismeretek (artikulációs fonetika, akusztikus fonetika) megismertetése, a legfontosabb fonológiaelméletek (megkülönböztető jegyes fonológia, kormányzásfonológia, optimalitáselmélet) bemutatása és magyar nyelvre történő alkalmazása, valamint különféle morfológiai jelenségek tárgyalása
- Módszer - Methodology
- Kassai Ilona 1998: Hangtan. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó.
Ladefoged, Peter & Ian Maddieson 1996: The sounds of the world’s languages. Oxford, Blackwell. Handbook of the International Phonetic Association. 1999. Cambridge, Cambridge University Press. Durand, Jacques & Siptár Péter 1997: Bevezetés a fonológiába. Budapest, Osiris. Siptár Péter szerk. 1989: Modern fonológiai szöveggyűjtemény. I. Budapest, Tankönyvkiadó. Siptár Péter szerk. 1993: Modern fonológiai szöveggyűjtemény. II. Szeged, JATE Press. Kiefer Ferenc szerk. 1994: Strukturális magyar nyelvtan. 2. Fonológia. Budapest, Akadémiai Kiadó. Siptár Péter & Törkenczy Miklós 2000: The phonology of Hungarian. Oxford, Oxford University Press. É. Kiss Katalin, Kiefer Ferenc & Siptár Péter 1998: Új magyar nyelvtan. Budapest, Osiris, 293–390. Durand, Jacques & Siptár Péter 1997: Bevezetés a fonológiába. Budapest, Osiris. Siptár Péter szerk. 2001: Szabálytalan fonológia. Budapest, Tinta, 77–116. Siptár Péter szerk. 1989: Modern fonológiai szöveggyűjtemény. I. Budapest, Tankönyvkiadó. Siptár Péter szerk. 1993: Modern fonológiai szöveggyűjtemény. II. Szeged, JATE Press. É. Kiss Katalin, Kiefer Ferenc & Siptár Péter 1998: Új magyar nyelvtan. Budapest, Osiris, 187–289. Kiefer Ferenc szerk. 2000: Strukturális magyar nyelvtan. 3. Morfológia. Budapest, Akadémiai Kiadó. Lotz János 1976: Szonettkoszorú a nyelvről. Budapest, Gondolat.
- Értékelés - Evaluation
- Fonetika, fonológia (koll)
Fonológia, morfológia (gyj)
| ANY021 Fonetika, fonológia BTK Előadás Kötelező 2 óra / 3kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
| ANY022 Fonológia, morfológia BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 3kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
|
ANY030 Szintaxis Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Lerch Ágnes dr. Teljesítendő:min. 11 kredit- Leírás - Annotation
- A tantárgy részletesen bemutatja a legelterjedtebb szintaxis-modell alapján azokat a nyelvi jelenségeket, amelyek a modern szintaxiselméletek fejlődésére hatást gyakoroltak. Az alaposabban vizsgált nyelvek a magyar és az angol, de más nyelvek szintaktikai sajátosságai is szóba kerülnek.
- Módszer - Methodology
- Haegeman, Liliane: Introduction to Government & Binding Theory. Blackwell, Oxford, 1994.
Kiefer Ferenc (szerk.): Strukturális magyar nyelvtan. I. Mondattan. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1992. Radford, Andrew: Transformational Grammar. Cambridge Univerity Press, Cambridge, 1988. Alberti Gábor – Medve Anna: Generatív grammatikai gyakorlókönyv. Kézirat. Pécs. É. Kiss Katalin: Configurationality in Hungarian. Akadémiai Kiadó, Budapest. 1987. É. Kiss Katalin: Az egyszerű mondat szerkezete. In: Kiefer Ferenc (szerk.): Strukturális magyar nyelvtan 1. Mondattan. Akadémiai Kiadó, Budapest. 1992. 79–178. É. Kiss Katalin: Többszörös fókusz a magyar mondatszerkezetben. Néprajz és Nyelvtudomány XXXVII. Szeged, JATE, 1996. 47 – 66. Szabolcsi Anna – Laczkó Tibor: A főnévi csoport szerkezete. In: Kiefer Ferenc (szerk.): Strukturális magyar nyelvtan 1. Mondattan. Akadémiai Kiadó, Budapest. 1992. 179–298. Bánréti Zoltán: A mellérendelés. In: Kiefer Ferenc (szerk.): Strukturális magyar nyelvtan 1. Mondattan. Akadémiai Kiadó, Budapest. 1992. 715–796. Kenesei István: Az alárendelt mondat szerkezete. In: Kiefer Ferenc (szerk.): Strukturális magyar nyelvtan 1. Mondattan. Akadémiai Kiadó, Budapest. 1992. 529–714. Bakró-Nagy Marianne – Bánréti Zoltán – É. Kiss Katalin (szerk.): Újabb tanulmányok a strukturális magyar nyelvtan és a nyelvtörténet témaköréből. Osiris Kiadó, Budapest. 2001. Büky László – Maleczki Márta (szerk.): A mai magyar nyelv leírásának újabb módszerei 4. SZTE, Szeged. 2000. Chomsky, Noam: The Minimalist Program for Linguistic Theory. MIT Press, Cambridge. 1995. Kenesei István (szerk.): Igei vonzatszerkezet a magyarban. Osiris Kiadó, Budapest. 2000. Kenesei, István (ed.): Crossing Boundaries. John Benjamins, Amsterdam – Philadelphia. 1999.
- Értékelés - Evaluation
- Szintaktikai alapfogalmak (koll)
Az egyszerű mondat szerkezete (koll) Az összetett mondat (koll) Szintaktikai gyakorlatok (gyj)
| ANY031 Szintaktikai alapfogalmak BTK Előadás Kötelező 2 óra / 3kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
| ANY032 Az egyszerű mondat szerkezete BTK Előadás Kötelező 2 óra / 3kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
| ANY033 Az összetett mondat BTK Előadás Kötelező 2 óra / 3kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
| ANY034 Szintaktikai gyakorlatok BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
|
ANY040 Szemantika Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Maleczki Márta dr. Teljesítendő:min. 9 kredit- Leírás - Annotation
- A tantárgy célja
a) megismertetni különféle szemantikai problémákat (pl. a determinánsokkal, a főnevek szerkezetével, az eseménystruktúrával kapcsolatos problémákat), és ezeknek valamilyen modellben való megoldását; b) bemutatni a holisztikus szemantikaelméletek korlátait, a felmerülő problémák kiküszöbölésére irányuló parciális és dinamikus szemantikaelméletek (szituáció-szemantika, diskurzusreprezentációs szemantika (a továbbiakban: DRT)) alapfeltevéseit és alapvető technikai eljárásait. Ezeket a célokat három, egymásra és a korábban elsajátított absztrakt algebrai és logikai ismeretekre épülő kurzus valósítja meg.
- Módszer - Methodology
- Bach, Emmon: Informal Lectures on Formal Semantics. State University of New York, Albany, N.Y. 1989.
Lappin, Sh. (ed), The Handbook of Contemporary Semantic Theory, Blackwell, Oxford, 1996. Swart, Henriette de: Introduction to Natural Language Semantics, CSLI, Stanford, 1998. Carnap, Rudolf: Jelentés és szinonímia, in: Horányi Ö. - Szépe Gy.: A jel tudománya, Gondolat, Bp. 1975. Frege, Gottlob: Jelentés és jelölet. in: Frege, G.: Logika, szemantika, matematika, Gondolat, Bp. 1980. 156-190. Kálmán László – Rádai Gábor: Dinamikus szemantika, Osiris, Bp. 2001. Kiefer Ferenc: Jelentéselmélet. Corvina, Bp. 2000. Chierchia, G., McConnel-Ginet, S: Meaning and Grammar. An Introduction to Semantics. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, 1990. Dowty, D.: Word Meaning and Montague Grammar, Reidel, Dordrecht, 1979. Dowty, D., Wall, R., Peters, S.: Introduction to Montague Semantics, Reidel, Dordrecht, 1981. Frawley, W.: 1992, Linguistic Semantics, Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale, New Jersey. Lappin, Sh. (ed), The Handbook of Contemporary Semantic Theory, Blackwell, Oxford, 1996. Swart, Henriette de: Introduction to Natural Language Semantics, CSLI, Stanford, 1998. Bach, E., Jelinek, E., Kratzer, A., Partee, B.(eds): Quantification in Natural Languages, Kluwer,Dordrecht,1995. Carlson, G., Pelletier, F. G. (eds.): The Generic Book, Chicago University Press, Chicago, 1995. Kamp, H., Reyle, U.: 1993, From Discourse to Logic, Kluwer, Dordrecht. Lappin, Sh. (ed), The Handbook of Contemporary Semantic Theory, Blackwell, Oxford, 1996. Link, G.: Algebraic Semantics in Language and Philosophy. SCLI Lecture Notes 74,. Stanford, 1998. Swart, Henriette de: Introduction to Natural Language Semantics, CSLI, Stanford, 1998. Partee, B. H., Compositionality in Formal Semantics, Blackwell, Oxford, 2004. Partee, Barbara H. – Alice ter Meulen – Robert E. Wall: Mathematical Methods in Linguistics. Kluwer Academic Publishers, Dordrecht. 1990.
továbbá válogatott tanulmányok a Linguistics and Philosophy c. folyóiratból.
- Értékelés - Evaluation
- Szemantika (koll)
Szemantikai problémák (koll) Szemantika-elméletek (koll)
| ANY042 Szemantika BTK Előadás Kötelező 2 óra / 3kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
| ANY043 Szemantikai problémák BTK Előadás Kötelező 2 óra / 3kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
| ANY044 Szemantika-elméletek BTK Előadás Kötelező 2 óra / 3kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
|
ANY050 Pszicholingvisztika Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:M. Ivaskó Lívia Teljesítendő:min. 6 kredit- Leírás - Annotation
- A Pszicholingvisztika tantárgy három tudományterületet érintő részkurzusokból áll, melyek: Kognitív tudomány, Neurolingvisztika és Pszicholingvisztika. Az elme modularitására vonatkozó érvek és ellenérvek megismerése a teljes tantárgy mindhárom részkurzusának anyagát átszövik.
- Módszer - Methodology
- Pléh Csaba: Bevezetés a megismeréstudományba. Typotex Kk, Bp. 1998.
Pléh Csaba (szerk): Kognitív tudomány. Osiris, Bp. 1996. Stillings, N. et al (eds.): Cognitive science: An introduction. Second edition. Cambridge: CUP. Chomsky, N.: Knowledge of language. New York, 1986. Hámori J.: Nem tudja a jobb kéz, mit csinál a bal. Kozmosz K. Bp. 1985. Pléh Cs.: A pszicholingvisztika horizontja. Akadémiai Kk. Bp. 1980. Pléh Cs. (szerk.): Szöveggyűjtemény a pszicholingvisztika tanulmányozásához.. Akadémiai Kiadó, Bp. 1980. Pléh Cs. (szerk.): A beszédmegértés és beszédprodukció pszichológiája.Tk., Budapest, 1989. Applied Psycholiguisitcs (Cambridge Univ. Press) releváns tanulmányai Bánréti Z. (szerk.): Nyelvi struktúrák és az agy. Corvina Kk., Bp. 1999. Lamb S. M. Pathways of the Brain. The Neurocognitive Basis of Language. J. Benjamins. Amsterdam, 1998. Paradis M. (ed.): Pragmatics in Neurogenic Communication Disorders. Pergamon, 1998. Stemmer B., Whitaker H. A. (eds.): Handbook of Neurolinguisitcs. Academic Press, London - New York, 1999. Tudomány 1992. november: Tematikus szám az emberi agyról. Journal of Neurolinguistics (Pergamon Press). releváns tanulmányai
- Értékelés - Evaluation
- Kognitív tudomány (gyj)
Pszicholingvisztika (koll) Neurolingviszttika (gyj)
| ANY051 Kognitív tudomány BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
| ANY052 Pszicholingvisztika BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
| ANY053 Neurolingvisztika BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
|
ANY060 Pragmatika Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Németh T. Enikő dr. Teljesítendő:min. 10 kredit- Leírás - Annotation
- A Pragmatika tantárgy körébe tartozó kurzusok együttes célja egyfelől a nyelvhasználat leírását és magyarázatát célzó funkcionális, kognitív és formális elméletek bemutatása, másfelől ezen elméletek alkalmazásának illusztrálása konkrét empirikus elemzési módszerek megismertetésével.
- Módszer - Methodology
- Austin, J. L. 1990:Tetten ért szavak. Budapest, Akadémiai Kiadó.
Levinson, S. 2000: Presumptive Meanings. The MIT Press, Cambridge, MA. Németh T. Enikő 1994: Megnyilatkozás: típus?példány. Néprajz és Nyelvtudomány 35., 69-101. Pléh Csaba ? Síklaki István ? Terestyéni Tamás (szerk.)1997: Nyelv, kommunikáció, cselekvés. Budapest, Osiris. Verschueren, J. 1999: Understanding Pragmatics. London, Arnold. Általános nyelvészeti Tanulmányok XX. 2003: Tanulmányok a pragmatika köréből. Akadémiai Kiadó, Budapest. Carston, R. 2002: Thoughts and utterances. The pragmatics of explicit communication. Blackwell, Oxford. Carston, R. – S. Uchida (eds.) 1997: Relevance theory. Applications and implications. Benjamins, Amsterdam. Horn, L. R. – G. Ward (eds.) 2004: The handbook of pragmatics. Blackwell, Oxford. Reboul, A. – Moeschler,J. 2000: A társalgás cselei. Bevezetés a pragmatikába. Osiris, Budapest. Rouchota, W. – A.H. Jucker 1998: Current issues in relevance theory. Benjamins, Amsterdam. Sperber, D. – D. Wilson 1986/1995: Relevance. Communication and cognition. Blacwell, Oxford. Atkinson, J.Maxwell – John Heritage (eds.): Structures of Social Action. Studies in Conversation Analysis. Cambridge University Press, Cambridge, 1984. Általános Nyelvészeti Tanulmányok XX. Tanulmányok a pragmatika köréből. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2003. Drew, Paul – John Heritage (eds.): Talk at work. Interaction in institutional settings. Cambridge University Press, Cambridge, 1992. Sacks, Harvey: Lectures on conversation. Vol. 1-2. Blackwell, Cambridge MA & Oxford, 1995. Bublitz, W.– U Lenk – E. Ventola (eds.) 1999: Coherence in spoken and written discourse. Benjamins, Amsterdam. Gernschbacher, A.– T. Givón. (eds.) 1995: Coherence in spontaneous text. Benjamins, Amsterdam. Givón, T. (ed.) 1997: Conversation: Cognitive, communicative and social perspectives. Benjamins, Amsterdam. Jucker, A. H. – Y. Ziv (eds.) 1998: Discourse markers: Description and theory. Benjamins, Amsterdam. Rouchota, V. – A. H. Jucker (eds.) 1998: Current issues in relevance theory. Benjamins, Amsterdam. Walker, M. A. – A. K. Joshi – E. F. Prince (eds.) 1998: Centering theory in discourse. Clarendon Press, Oxford. Válogatás a Journal of Pragmatics, a Language és a Text c. folyóiratokból.
- Értékelés - Evaluation
- Pragmatika I. (koll)
Pragmatika II. (koll) Diskurzuselemzés I. (gyj) Diskurzuselemzés II. (gyj)
| ANY061 Pragmatika I. BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
| ANY062 Pragmatika II. BTK Előadás Kötelező 2 óra / 3kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
| ANY063 Diskurzuselemzés I. BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
| ANY064 Diskurzuselemzés II. BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 3kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
|
ANY070 Terepmunka Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Szécsényi Tibor Teljesítendő:min. 4 kredit- Leírás - Annotation
- A Terepmunka tantárgy a nyelvi tények meghatározásához szükséges nyelvi jelenségek gyűjtésének és kiválasztásának, valamint azok előzetes feldolgozásának módszertanával és annak problémáival foglalkozik. A két kurzus két különböző nyelvészeti hozzáállást mutat be.
- Módszer - Methodology
- Kiefer Ferenc: A nyelvtudomány néhány tudományelméleti – módszertani kérdése 1. Tertium non datur 2. ELTE, Budapest. 1985. 37–66.
Kiefer Ferenc: A nyelvtudomány néhány tudományelméleti – módszertani kérdése 2. Tertium non datur 3. ELTE, Budapest. 1985. 29–55. Antal László (szerk.): Modern nyelvelméleti szöveggyűjtemény V. Amerikai strukturalizmus. Tankönyvkiadó, Budapest. Farmer, Ann K. – Richard A. Demers: A Linguistics Workbook. MIT Press, Cambridge. 1996. Zaliznjak, A. A. (szerk.): Lingvističeskie zadači. Prosveščenie, Moskva. 1983. Wardhaugh, Ronald: Szociolingvisztika. Osiris–Századvég, Budapest. 1995.
- Értékelés - Evaluation
- Terepmunka I. (gyj)
Terepmunka II. (gyj)
| ANY071 Terepmunka I. BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
| ANY072 Terepmunka II. BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
|
ANY080 Nem-transzformációs nyelvtan Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Maleczki Márta dr. Teljesítendő:min. 4 kredit- Leírás - Annotation
- A tantárgy célja olyan szintaxiselméletek bemutatása, amelyek nem tartalmaznak mozgatásokat (nincs transzformációs komponensük). Az ilyen „egyszintes” nyelvtanok előnyeit (és esetleges hátrányait) mutatja be a két idetartozó kurzus, két eltérő felépítésű és alapgondolatú, de egyformán „nem-chomskyánus” szintaxiselmélet bemutatásával. E szemináriumok során korábban már megismert és transzformációs szintaktikai keretben tárgyalt nyelvi problémák kerülnek új megvilágításba.
- Módszer - Methodology
- McGee Wood, Mary: Categorial Grammars. Routledge, London and New York, 1993.
Oehrle, R. – Bach, E. – Wheeler, D. (eds.): Categorial Grammars and Natural Language Structures. Reidel, Dordrecht, 1988. továbbá válogatott tanulmányok az Edinburgh Working Papers in Cognitive Science (Centre for Cognitive Science, University of Edinburgh), ill. a Linguistics and Philosophy (folyóirat, Kluwer, Dordrecht) releváns számaiból. Borsley, Robert D.: Modern Phrase Structure Grammar. Blackwell, Oxford. 1996. Pollard, Carl – Ivan A. Sag: Information-Based Syntax and Semantics 1. Fundamentals. CSLI Lecture Notes 13. Stranford. 1987. Pollard, Carl – Ivan A. Sag: Head-driven Phrase Structure Grammar. The University of Chicago Press, Chicago. 1994. Trón Viktor: Fejközpontú frázisstruktúra-nyelvtan. Tinta Könyvkiadó, Budapest. 2001.
- Értékelés - Evaluation
- Kategoriális nyelvtan (gyj)
HPSG (gyj) a két tárgy közül az egyik kötelezően választandó
| ANY081 Kategoriális nyelvtan BTK Szeminárium 2 óra / 4kredit A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
| ANY082 HPSG BTK Szeminárium 2 óra / 4kredit A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
|
ANY090 A nyelv és a számítógép Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Szécsényi Tibor Teljesítendő:min. 6 kredit- Leírás - Annotation
- A tantárgy célja bemutatni olyan számítógépes tudományokat (mesterséges intelligencia-kutatás, számítógépes nyelvészet), amelyekben a természetes nyelvek formális eszközökkel történő leírása jelentős szerepet játszik. Ezek a tudományágak egyrészt alkalmazási lehetőségeket nyújthatnak az elméleti eredmények számára, másrészt ezeknek a tesztelésére is szolgálhatnak.
- Módszer - Methodology
- Partee, Barbara H. – Alice ter Meulen – Robert E. Wall: Mathematical Methods in Linguistics. Kluwer Academic Publishers, Dordrecht. 1990.
Pollard, Carl – Ivan A. Sag: Head-driven Phrase Structure Grammar. The University of Chicago Press, Chicago. 1994. Shieber, Stuart: An Introduction to Unification-Based Approaches to Grammar. CSLI Lecture Notes 4. Stanford. 1986. Darab Tamás: A gépesített értelem, Áron, Bp. 1991. Russell, Stuart, J. – Norvig, Peter: Mesterséges intelligencia modern megközelítésben, Panem-Prentice Hall, Bp.
- Értékelés - Evaluation
- Számítógépes nyelvészet (gyj)
Mesterséges intelligencia (gyj)
| ANY091 Számítógépes nyelvészet BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 3kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
| ANY092 Mesterséges intelligencia BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 3kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
|
ANY100 Tipológia Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Lerch Ágnes dr. Teljesítendő:min. 5 kredit- Leírás - Annotation
- A Tipológia tantárgy feladata a legfontosabb tipológiai kutatások és eredmények bemutatása abból a célból, hogy a hallgatók az egyes természetes nyelvi jelenségeket mint valamely univerzálé, vagy mint valamely típus megnyilvánulását ismerjék föl, ezáltal beláthatóvá váljék, hogy nyelvek közti azonosságok, ill. különbözőségek jósolhatók.
- Módszer - Methodology
- Comrie, Bernard: Language Universals and Linguistic Typology. Blackwell, Oxford, 1983.
Croft, William: Typology and universals. Cambridge University Press, Cambridge, 1990. Givón, Talmy: Syntax. A Functional-Typological Introduction. Vol.1-2. John Benjamins, Amsterdam, 1990. Greenberg, Joseph H.(ed.): Universals of Human Language. Vol. 1-4. Stanford University Press, Stanford, 1978. Haspelmath, Martin – Ekkehard König – Wolf Oesterreicher – Wolfgang Raible (eds.): Language typology and language universals: An international handbook. Vol. 1-2. de Gruyter, Berlin-New York, 2001. Shopen, Timothy (ed.): Language typology and syntactic description. Vol. 1-3. Cambridge University Press, Cambridge, 1987. Greenberg, Joseph H. (ed.): Universals of Human Language. Vol. 1-4. Stanford University Press, Stanford, 1978. Hammond, Michael – Edith A. Moravcsik – Jessica R. Wirth (eds.): Studies in syntactic typology. John Benjamins, Amsterdam, 1988. Mallinson, Graham – Barry J. Blake: Language typology. North-Holland, Amsterdam, 1981. Tomlin, Russell S. (ed.): Coherence and grounding in discourse. John Benjamins, Amsterdam, 1987. Válogatás a Language és a Linguistic Inquiry c. folyóiratoknak a szintaktikai tipológia tárgykörébe tartozó cikkeiből
- Értékelés - Evaluation
- Tipológia I. (koll)
Tipológia II. (gyj)
| ANY101 Tipológia I. BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
| ANY102 Tipológia II. BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 3kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
|
ANY110 Nyelvfilozófia Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Mekis Péter Teljesítendő:min. 2 kredit- Leírás - Annotation
- A tantárgy célja megismertetni a nyelvfilozófia néhány központi problémáját és az azokra adott fontosabb válaszkísérleteket klasszikus és modern szövegek alapján.
- Módszer - Methodology
- Austin, J. L.: Tetten ért szavak. Akadémiai, Bp. 1989.
Chomsky, N.: New Horizons in the Study of Language and Mind. Cambridge University Press, Cambridge, 2000. Davidson: Inquiries into Truth and Interpretation. Clarendon Press, Oxford, 1984. Frege, G.: Logika, szemantika, matematika. Gondolat, Bp. 1980. Humboldt, W. V.: Az emberi nyelvek szerkezetének különbözőségéről és ennek az emberi nem szellemi fejlődésére gyakorolt hatásáról. in: W.V. Humboldt válogatott írásai. Európa, Bp. 1985. Lakoff, G. - Johnson, M.: Philosophy in the Flesh. Basic Books, 1999. Platón: Kratülosz. in: Platón összes művei I. Európa, Bp. 1984. Wittgenstein: Filozófiai vizsgálódások. Tinta, Bp. 1999. Wittgenstein: Logikai-filozófiai értekezések. Akadémiai, Bp., 1989.
- Értékelés - Evaluation
- Nyelvfilozófia (gyj)
| ANY111 Nyelvfilozófia BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
|
ANY120 A nyelvtudomány története Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Németh T. Enikő dr. Teljesítendő:min. 2 kredit- Leírás - Annotation
- A nyelvtudomány története c. tantárgy célja, hogy bemutassa a nyelvtudomány történetét az ókori görögök nyelvbölcseletétől kezdődően a XX. század végi irányzatokig, rámutatva a főbb tendenciákra, kapcsolódásokra, vissza-visszatérő elméleti, metodológiai problémákra.
- Módszer - Methodology
- Antal László (szerk.) 1981, 1982, 1983: Modern nyelvelméleti szöveggyűjtemény. I. A prágai iskola II. Az
amerikai strukturalisták III. A genfi iskola IV. A koppenhágai iskola. Tankönyvkiadó, Budapest. Apreszján, J. D. 1971: A modern strukturális nyelvészet elmélete és módszerei. Gondolat Kiadó, Budapest. Chomsky, Noam 1985: Generatív grammatika. Európa Könyvkiadó, Budapest. H. Tóth Imre 1996: A nyelvtudomány története a XX. század elejéig. Csomópontok és átvezető szálak. Savaria Press, Szombathely. Kiefer Ferenc 1998: A nyelvtudomány távlatai: helyzetkép és előrejelzés. Magyar Tudomány 3, 306?317. Németh T. Enikő 2002: Chomsky és Saussure nézeteinek néhány különbsége és hasonlósága. In: Bibok Károly – Ferincz István – Kocsis Mihály (szerk.), Cirill és Metód példáját követve…Tanulmányok H. Tóth Imre 70. születésnapjára. Szeged,333–341. Robins, R. H. 1999 (1978): A nyelvészet rövid története. Osiris Kiadó?Tinta Kiadó, Budapest.
- Értékelés - Evaluation
- A nyelvtudomány története (koll)
| ANY0121 A nyelvtudomány története BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
|
ANY130 A nyelvleírás elmélete Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Maleczki Márta dr. Teljesítendő:min. 2 kredit- Leírás - Annotation
- A tantárgy célja egyrészt átfogóan áttekinteni néhány olyan problémakört, amit a különböző nyelvi szinteket tárgyaló kurzusokon már korábban részlegesen megismertek a hallgatók (pl. argumentumszerkezet, kategorizáció, predikatív viszony, többértelműségek), integrálva a különböző nyelvi szintek által nyújtott leírásokat és magyarázatokat; másrészt részben ezeknek a problémáknak a kapcsán, részben speciálisan a nyelvleírás elméletével foglalkozó cikkek alapján összevetni különféle megközelítések, modellek és elméletek előnyeit és hátrányait.
- Módszer - Methodology
- Butt, M., Geuder, W., The Projection of Arguments: Lexical and Compositional Factors, CSLI, 1998
Katz, J. J., Postal, P.M., 1991: Realism vs. Conceptualism in Linguistics, Linguistics and Philosophy 14(5), 515-554. Remarks and Replies: Three Responses to Katz and Postal Realism vs. Conceptualism in Linguistics, Linguistics and Philosophy 14(5), 555-580. Lappin, Sh. (ed), The Handbook of Contemporary Semantic Theory, Blackwell, Oxford, 1996. Martinich (ed.), The Philosophy of Language, Oxford University Press, 1985. Newmeyer, F. J.: Language Form and Language Function. The MIT Press, Cambridge, MA. – London, 1998. Zaefferer, D.(ed), Semantic Universals and Universal Semantics, Foris, Berlin – New York, 1991. valamint további releváns tanulmányok a Linguistics and Philosophy (Kluwer, Dordrecht), a Mind and Language (Blackwell, Oxford) és a Journal of Pragmatics (Elsevier, Amsterdam) c. folyóiratokból.
- Értékelés - Evaluation
- A nyelvleírás elmélete (gyj)
| ANY131 A nyelvleírás elmélete BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
|
ANY140 Szakdolgozatkészítés Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Maleczki Márta dr. Teljesítendő:min. 10 kredit- Leírás - Annotation
- A tantárgy célja felkészíteni a hallgatókat a szakdolgozat önálló megírására elméleti és gyakorlati-módszertani szempontból egyaránt. Ezen belül háromféle kurzus van:
1. A Specializáció címen futó kurzus (előadás vagy gyakorlat) szabadon választható az egyetem kurzuskínálatából a hallgató kutatási témájának megfelelően. 2. A Kutatási gyakorlat elsősorban gyakorlati útmutatást ad a hallgatóknak az önálló kutatómunka végzéséhez és a tanulmányíráshoz, mind tartalmi, mind formai szempontból. 3. A Szakdolgozati szeminárium konkrét segítséget nyújt a hallgatók diplomamunkájának elkészítéséhez.
- Módszer - Methodology
- Babbie, Earl 1998: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi, Budapest.
Gyurgyák János 1997: Szerkesztők és szerzők kézikönyve. Osiris, Budapest. Kiefer Ferenc 1985: A nyelvtudomány néhány tudományelméleti-módszertani kérdése I.–II. rész. Tertium non datur 2., 3. ELTE Szimbolikus Logika Tanszék, Budapest, 37?67., 29–57. Popper, Karl R. 1997: A tudományos kutatás logikája. Európa, Budapest. Szabó Katalin 1997: Kommunikáció felsőfokon. Kossuth, Budapest és újabb kiadásai.
- Értékelés - Evaluation
- Specializáció (gyj)
Kutatási gyakorlat (gyj) Szakdolgozati szeminárium (gyj)
| ANY141 Specializáció BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 5kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében.Meghirdetése: az őszi félévben. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
| ANY142 Kutatási gyakorlat BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 5kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében.Meghirdetése: az őszi félévben. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
| ANY143 Szakdolgozati szeminárium BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 0kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében.Meghirdetése: a tavaszi félévben. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
|
ANY150 Szabad sáv Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Maleczki Márta dr. Teljesítendő:min. 12 kredit- Leírás - Annotation
- A tantárgy célja, hogy a hallgatók egyéni érdeklődésüknek megfelelően választhassanak az egyetem (vagy más egyetem) nyelvészeti vagy nyelvészethez kapcsolódó kurzusai közül. A választott kurzus (előadás vagy szeminárium) felvehetőségét a tanszékvezető vagy a helyettese engedélyezi.
- Értékelés - Evaluation
- 6 x Szabad sáv (koll vagy gyj)
| ANY151 Szabad sáv 1. BTK Elôadás/Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében.Meghirdetése: mindkét félévben. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
| ANY152 Szabad sáv 2. BTK Elôadás/Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében.Meghirdetése: mindkét félévben. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
| ANY153 Szabad sáv 3. BTK Elôadás/Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében.Meghirdetése: mindkét félévben. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
| ANY154 Szabad sáv 4. BTK Elôadás/Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében.Meghirdetése: mindkét félévben. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
| ANY155 Szabad sáv 5. BTK Elôadás/Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében.Meghirdetése: mindkét félévben. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
| ANY156 Szabad sáv 6. BTK Elôadás/Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében.Meghirdetése: mindkét félévben. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
|
ANY200 Szakmai gyakorlat Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Maleczki Márta dr. Teljesítendő:min. 4 kredit- Leírás - Annotation
- A szakmai gyakorlat célja, hogy a hallgatót arra ösztönözze, hogy vagy
a) részt vegyen valamelyik intézményi projektum kutatómunkájában, vagy b) bekapcsolódjon a nyelvész doktoranduszok munkájába, ahol neki is kötelező bemutatkoznia önálló előadással, vagy c) önálló kutatómunkát végezzen, amit konferenciaelőadás vagy közlésre elfogadott cikk formájában dokumentál a hallgató.
- Értékelés - Evaluation
- Szakmai gyakorlat I. (gyj)
Szakmai gyakorlat II. (gyj)
| ANY201 Szakmai gyakorlat I. BTK Gyakorlat Kötelező 30 óra / 3kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
| ANY202 Szakmai gyakorlat II. BTK Gyakorlat Kötelező 10 óra / 1kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
|
ANY300 Szintaxis szigorlat Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Lerch Ágnes dr. Teljesítendő:min. 5 kredit | ANY301 Szintaxis szigorlat BTK Szigorlat (önálló vizsga) Kötelező 0 óra / 5kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Szigorlat Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
|
ANY400 Szemantika szigorlat Felelős tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék. Felelős oktató:Maleczki Márta dr. Teljesítendő:min. 5 kredit | ANY401 Szemantika szigorlat BTK Szigorlat (önálló vizsga) Kötelező 0 óra / 5kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Szigorlat Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Kurzushirdető tanszék: Általános Nyelvészeti Tanszék |
|
|