A Tantervi követelmények fogalmairól itt olvashatsz

Jelmagyarázat:MK - mérföldkő;TT/KPR - tantárgy vagy becsatolt képzési program;TE, Tantárgyelem - tantárgy tárgyeleme;Kötelező - megnevezés vastagon szedve;Kötelezően választható - megnevezés normál módon szedve;Szabadon választható - megnevezés dőlten szedve;Szakirányon kötelező mérföldkő - megnevezés dőlt vastagon szedve;++: ismételten felvehető;<< - kurzusfelvétel előfeltétele;~~ - párhuzamosan felveendő;@@ - vizsga előfeltétele;0,1,... - ajánlott félév(ek) és kredit;k: kreditpontok

Signs and abbreviations used:MK - milestones;TT/KPR - subject or included curriculum;TE - topic in a subject;Obligatory - printed in bold;Facultative - printed in normal;Optional - printed in italic;Obligatory in a branch - printed in bold and italic;++: can be admitted more than once;<< - precondition;~~ - parallel condition;@@ - precondition of the exam;0,1,... - recommended semester(s) with the creditpoints;k: creditpoints

Szegedi Tudományegyetem,BTK Bölcsészettudományi Kar,Neveléstudományi Tanszék (BTK),Egyetemi szintű alapképzés,2006.08.29 14:39:57

Pedagógia AN (.P910_N)

Oklevél - Diploma:,Nappali tagozat,140 kredit/creditpoints, 10 félév/semesters,tanári, kötelezően párosítható
MKTT/KPRTantárgyelem - Topic in the subject012345678910
mk peda MK-PEDA; Teljesítendő:min. 39k
A010 Filozófia;teljesítendőmin. 5k
A011 Bevezetés a filozófiába,BTK Előadás 1 óra,koll
2








A012 Etika,BTK Előadás 1 óra,koll; <<A011

2







A013 Esztétika,BTK Előadás 1 óra,koll; <<A011


1






A020 Szociológia;teljesítendőmin. 4k
A021 Szociológiai alapismeretek,BTK Előadás 1 óra,koll
2








A022 Pedagógiai szociológia,BTK Előadás 2 óra,koll; <<A021

2







A030 Szociálpszichológia;teljesítendőmin. 4k<<A020
A031 Szociálpszichológia,BTK Előadás 2 óra,koll; <<A021



2





A032 Pedagógiai szociálpszichológia,BTK Előadás 2 óra,koll; <<A021; <<A031




2




A040 Pszichológia;teljesítendőmin. 11k<<A050
A041 Személyiség- és fejlődéslélektan,BTK Előadás 2 óra,koll;~~A042; <<A011



2





A042 Fejlődéslélektan gyakorlat,BTK Szeminárium 1 óra,gyj;~~A041; <<A052



2





A043 Nevelés- és iskolapszichológia,BTK Előadás 2 óra,koll; <<A042




2




A045 Oktatáslélektan,BTK Előadás 2 óra,koll



2





A046 Pszichológia szigorlat,BTK Szigorlat (önálló vizsga), szig; <<A031; <<A041; <<A042; <<A043; <<A045





3



A050 Iskola-egészségtan;teljesítendőmin. 3k
A052 Biológiai, fiziológiai és mentálhigiénés alapismeretek,BTK Szeminárium 1 óra,gyj;~~A051
1








A051 Biológiai, fiziológiai és mentálhigiénés alapismeretek,BTK Előadás 1 óra,koll;~~A052
2








A060 Matematika és statisztika;teljesítendőmin. 6k
A061 Matematika,BTK Előadás 1 óra,koll
2








A063 Statisztika,BTK Előadás 1 óra,koll; <<A061

2







A062 Matematika gyakorlat,BTK Szeminárium 1 óra,gyj;~~A061
1








A064 Statisztika gyakorlat,BTK Szeminárium 1 óra,gyj;~~A063

1







A070 Kommunikáció és informatika;teljesítendőmin. 6k
A071 A kommunikáció és az informatika alapjai,BTK Szeminárium 2 óra,gyj
2








A072 Szamítógép-használat,BTK Szeminárium 2 óra,gyj; <<A071

2







A073 Számítógépes adatelemzés,BTK Szeminárium 2 óra,gyj; <<A072; <<T062




2




mk pedt MK-PEDT; Teljesítendő:min. 56k
T010 Neveléstörténet;teljesítendőmin. 10k
T011 Magyar és egyetemes neveléstörténet,BTK Előadás 2 óra,koll;~~T012


3






T012 Neveléstörténet gyakorlat,BTK Szeminárium 2 óra,gyj;~~T011


2






T014 Neveléstörténet szigorlat,BTK Szigorlat (önálló vizsga), szig; <<T011; <<T012



3





T013 A gyermekkor története,BTK Előadás 2 óra,koll



2





T020 Nevelésfilozófia;teljesítendőmin. 2k
T021 Nevelésfilozófia,BTK Előadás 2 óra,koll; <<A011


2






T030 Neveléselmélet;teljesítendőmin. 17k<<T011 <<T012 <<T014 <<T020
T031 A személyiségfejlesztés elméleti alapjai,BTK Előadás 2 óra,koll




3




T032 A szociális kompetencia fejlesztése,BTK Előadás 2 óra,koll




3




T033 A személyes kompetencia fejlesztése,BTK Előadás 1 óra,koll





2



T034 Nevelési problémák, deviancia gyakorlat,BTK Szeminárium 1 óra,gyj





2



T035 A nevelés eszközei és módszerei gyakorlat,BTK Szeminárium 1 óra,gyj





2



T036 A tanári képességek fejlesztése gyakorlat,BTK Szeminárium 2 óra,gyj






2


T037 Neveléselmélet szigorlat,BTK Szigorlat (önálló vizsga), szig; <<T014; <<T021; <<T031; <<T032; <<T033; <<T034; <<T035






3


T040 Oktatáselmélet;teljesítendőmin. 18k<<T011 <<T012 <<T014 <<T020
T041 A tanítás és a tanulás elméleti keretei,BTK Előadás 2 óra,koll




2




T042 Az oktatás módszerei és stratégiái,BTK Előadás 1 óra,koll; <<T041





2



T043 Tudáselmélet és tananyagelemzés,BTK Előadás 2 óra,koll; <<T042





2



T044 Tantervelmélet,BTK Előadás 1 óra,koll;~~T045






2


T045 Tantervfejlesztés gyakorlat,BTK Szeminárium 1 óra,gyj;~~T044






2


T046 Pedagógiai tervezés és értékelés,BTK Előadás 1 óra,koll; <<T045







2

T047 Mérőeszköz-készítés gyakorlat,BTK Szeminárium 1 óra,gyj







2

T048 Oktatástechnológia gyakorlat,BTK Szeminárium 1 óra,gyj; <<T047








1
T049 Oktatáselmélet szigorlat,BTK Szigorlat (önálló vizsga), szig; <<A045; <<T041; <<T042; <<T043; <<T044; <<T045; <<T046; <<T047; <<T048







3

T050 Összehasonlító pedagógia;teljesítendőmin. 4k<<T010 <<T020 <<T030 <<T040
T051 Összehasonlító pedagógia,BTK Kollokvium (önálló vizsga) 2 óra,koll;~~T052








2
T052 Összehasonlító pedagógia gyakorlat,BTK Szeminárium 1 óra,gyj;~~T051








2
T060 Kutatásmódszertan;teljesítendőmin. 5k
T061 A pedagógiai kutatás módszerei és eszközei,BTK Előadás 2 óra,koll; <<A061; <<A063


3






T062 Kutatásmódszertan gyakorlat,BTK Szeminárium 2 óra,gyj; <<T061



2





mk pedsz MK-PEDSZ; Teljesítendő:min. 12k
SZ010 Kötelezően választható tantárgy;teljesítendőmin. 12k
SZ011 Kötelezően választható tárgy,BTK Elôadás/Szeminárium 2 óra,koll ++2









mk pedgy MK-PEDGY; Teljesítendő:min. 8k
GY010 Szakmai gyakorlat;teljesítendőmin. 8k
GY011 Szakmai gyakorlat 1.,BTK Szeminárium 1 óra,gyj
1








GY012 Szakmai gyakorlat 2.,BTK Szeminárium 1 óra,gyj

1







GY013 Szakmai gyakorlat 3.,BTK Szeminárium 1 óra,gyj


1






GY014 Szakmai gyakorlat 4.,BTK Szeminárium 1 óra,gyj



1





GY015 Szakmai gyakorlat 5.,BTK Szeminárium 1 óra,gyj




1




GY016 Szakmai gyakorlat 6.,BTK Szeminárium 1 óra,gyj





1



GY017 Szakmai gyakorlat 7.,BTK Szeminárium 1 óra,gyj






1


GY018 Szakmai gyakorlat 8.,BTK Szeminárium 1 óra,gyj







1

mk pedd MK-PEDD; Teljesítendő:min. 29k
DM010 Pedagógia szak szakdolgozata;teljesítendőmin. 29k
DM015 Szakdolgozat szeminárium 1.,BTK Szeminárium 2 óra,gyj








2
DM016 Szakdolgozat szeminárium 2.,BTK Szeminárium 2 óra,gyj









2
DM017 Pedagógia szak szakdolgozata,BTK Szeminárium, Diplomamunka, szakdolgozat25









mk pedzv MK-PEDZV; Teljesítendő:
ZV010 A szak záróvizsgája;teljesítendő
ZV011 A szak záróvizsgája,BTK Államvizsga (önálló vizsga), zv0









Mérföldkő-struktúra - Stucture of milestones

mk peda MK-PEDA
  • A mérföldkő teljesítése kötelező
  • Kötelező tantárgyak száma 7.
  • A mérföldkő tárgyaiból legalább 39 kredit összegyüjtése
  • A kötelező tantárgyak teljesítése
  • mk pedt MK-PEDT
  • A mérföldkő teljesítése kötelező
  • Kötelező tantárgyak száma 6.
  • A mérföldkő tárgyaiból legalább 56 kredit összegyüjtése
  • A kötelező tantárgyak teljesítése
  • mk pedsz MK-PEDSZ
  • A mérföldkő teljesítése kötelező
  • Kötelező tantárgyak száma 1.
  • A mérföldkő tárgyaiból legalább 12 kredit összegyüjtése
  • A kötelező tantárgyak teljesítése
  • mk pedgy MK-PEDGY
  • A mérföldkő teljesítése kötelező
  • Kötelező tantárgyak száma 1.
  • A mérföldkő tárgyaiból legalább 8 kredit összegyüjtése
  • A kötelező tantárgyak teljesítése
  • mk pedd MK-PEDD
  • A mérföldkő teljesítése kötelező
  • Kötelező tantárgyak száma 1.
  • A mérföldkő tárgyaiból legalább 29 kredit összegyüjtése
  • A kötelező tantárgyak teljesítése
  • mk pedzv MK-PEDZV
  • A mérföldkő teljesítése kötelező
  • Kötelező tantárgyak száma 1.
  • A kötelező tantárgyak teljesítése
  • Szakterületi tárgyak részletes felsorolása - Subjects and topics in detail

    PEDA-PED PEDA-PED modul

    A010 Filozófia
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK). Felelős oktató:Pukánszky Béla Dr.
    Teljesítendő:min. 5 kredit
    Leírás - Annotation
    A kurzus propedeutikus jellegű: célja bevezetés filozófia tanulásába és kutatásába, illetve a szaktudományok, főként a humán tudományok általános elméleti alapjainak elsajátításába. Olyan speciális és általános ismeretanyag minimumát mutatja be, amely megkönnyíti a filozófia fő problémáinak áttekintését, sajátos eredményeinek megkülönböztetését a szellemi kultúra egyéb képződményeitől, illetve elősegíti a filozófiai és a más jellegű tudás közötti viszony jobb megértését. Átfogó szemléleti elveket ad egyfajta ismeretanyag elsajátításához, a képzés során szükséges kutatások (évfolyamdolgozat, szakdolgozat készítés) végzéséhez, a tudományos munka első lépéseinek megtételéhez. A propedeutika keretei között nyújtott nem specifikus ismeretanyag a filológia, specifikus ismeretkörök: a problematika, a metodológia és a metafilozófia.
    Filológia. Bibliográfia, textológia, biográfia, lexikon, kézikönyv, monográfia, periodika stb.
    Problematika. A filozófia tárgya, problematikája és elméleti tartalma. A tárgy értelmezésének típusai. A megoldások sokfélesége és viszonylagossága. A filozófiai szemléletmód problematizáló és kritikai jellege. A filozófiai elmélet axiológiai vonatkozásai. Teljesség és rendszerszerűség. Világnézeti és világképbeli elemek. Átfogó jelleg és diszciplinarizáltság. Az alkalmazott filozófia. A filozófia humánus tartalma és dezantropomorfizáló törekvései.
    Metodológia. Metodika és metodológia. Internalista és externalista metodológiák. Zárt és nyitott módszerek. A módszer (metodus) összetettsége: alapelvek és gondolkodási eljárások. Két nagy módszertípus: dialektikus és metafizikus. Specifikus eljárások: absztrakció, redukció, extrapoláció stb. Fogalom- és elméletalkotás. Ontológiai és gnoszeológiai előfeltevések szerepe a módszer kialakulásában. A feltárás és a kifejtés módszere. A bizonyítás problémája a filozófiában és más elméleti területeken. A bizonyítás és a meggyőzés viszonya. Bizonyítás, érvelés, tanítás.
    Metafilozófia. A filozófia önreflexiója és külső jellemzése. A filozófia tárgyelmélete és metaelmélete. A filozófia metaelméleti lehetőségei. A filozófia önértelmezésének fontosabb állomásai (képviselőinek erre vonatkozó reprezentatív szövegei). A filozófia ideológiai és tudományos leírhatósága. A filozófia és a nyelv viszonyának problémái. A filozófia nyitottsága és egzaktsága, elméleti kapcsolatrendszere (vallás, szaktudományok, művészet stb.). A filozófia pluralitása. Elméleti filozófia és filozófiatörténet. A filozófia funkciói.
    Módszer - Methodology
    Arisztotelész: Metafizika.
    D’Aquino, Tommaso: Kérdések a természetes teológia köréből (Summa Theologiae). In: Aquinói Szent Tamás: A létezőről és a lényegről. Bp., Helikon K.,
    Kant, Immanuel: A tiszta ész kritikája. Bevezetés. Szeged, Iktus K., 1995.
    Hegel, Georg W. Fr.: A szellem fenomenológiája. Előszó. Bp., Akadémiai K., 1961.
    Husserl, Edmund: A filozófia mint szigorú tudomány. Bp., Kossuth K., 1993.
    Heidegger, Martin: Mi a metafizika? In: Heidegger: „Költőien lakozik az ember”. Válogatott írások. Bp.-Szeged, T-Twins-Pompeji K., 1994.
    Anzenbacher, Arno: Bevezetés a filozófiába. Bp., Herder K., 1993.
    Értékelés - Evaluation
    kollokvium
    A011 Bevezetés a filozófiába BTK Előadás Kötelező 1 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    A012 Etika BTK Előadás Kötelező 1 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    A013 Esztétika BTK Előadás Kötelező 1 óra / 1kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    A020 Szociológia
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK). Felelős oktató:Pukánszky Béla Dr.
    Teljesítendő:min. 4 kredit
    Leírás - Annotation
    A tantárgy oktatásának általános célja, hogy a szociológia ismeretanyagának átadásával megteremtse a pedagógiai szakképzés szociológiai tudásalapját, megalapozza a Nevelésszociológia c. tárgy elsajátítását. Olyan szemléletmódot, fogalmi apparátust, ismereteket és módszereket kíván a hallgatóknak átadni, mely segítségével képesek lesznek a nevelés/iskola társadalmi beágyazottságának felismerésére és a magyar társadalom folyamatainak és jelenségeinek értelmezésére.
    A kurzus alapozó jellegű, mely a szociológiai gondolkodás fejlődésébe, a jellegzetes szociológiai nézőpontok sajátosságaiba, a szociológia alapfogalmaiba, az empirikus szociológiai munka módszertanába és a társadalmi tagozódás problémakörébe kíván betekintést nyújtani.

    Tematika
    1. A szociológiai gondolkodás fejlődésének áttekintése (az elméleti megismerés)
    - a szociológiai szemléletmód lényege, sajátosságai
    - a szociológia irányzatai
    - a társadalomtudományokra ható főbb eszmeáramlatok (konzervativizmus, liberalizmus,
    szocializmus)
    2. A szociológiai módszerek bemutatása (az empirikus megismerés)
    - a megismerés típusai
    - az empirikus megismerés sajátosságai
    - az empirikus kutatás vázlata
    - adatgyűjtési módszerek a szociológiában
    - adatfeldolgozás és adatelemzés
    3. Társadalmi tagozódás, szegénység, mobilitás (elmélet és empíria)
    - a társadalmi tagozódás alapfogalmai
    - elméletek és módszerek a társadalmi csoporttagozódás kutatásában
    - a társadalomszerkezet alakulásának nemzetközi és hazai tendenciái
    - a szegénység (elméletek, hazai empirikus kutatások)
    - a mobilitás alapfogalmai és elméleti kérdései
    - a mobilitáskutatás módszertana
    - a társadalmi mobilitás alakulásának nemzetközi és hazai tendenciái
    4. A társadalmi élet egyes jelenségei:
    oktatás, gazdaság, életmód, kultúra és szocializáció, vallás, deviáns magatartás.
    Módszer - Methodology
    Andorka Rudolf: Bevezetés a szociológiába. Osiris Kiadó, Bp., 1997.
    Cseh-Szombati László – Ferge Zsuzsa (szerk.): A szociológiai felvétel módszerei. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Bp., 1968.
    Giddens, Anthony: Szociológia. Osirirs, Bp., 1995.
    Karácsony András: Bevezetés a tudásszociológiába. Osiris, Bp., 1995.
    Értékelés - Evaluation
    kollokvium
    A021 Szociológiai alapismeretek BTK Előadás Kötelező 1 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    A022 Pedagógiai szociológia BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    A030 Szociálpszichológia
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK). Felelős oktató:Vidákovich Tibor Dr.
    Teljesítendő:min. 4 kredit
    Leírás - Annotation
    A témák feldolgozása elősegíti a tanárképzésben megjelenő elméleti ismeretek elmélyítését. A kötelező szakirodalom lehetővé teszi az egyes tematikus egységek részletesebb megismerését, az iskolai gyakorlattal való kapcsolat megteremtését.
    Tematika:
    1. A személypercepció elméletei. A társészlelés jellemzői és hibái.
    2. Az oksági következtetések (attribúció) elméletei. Motiváció és attribúció, nevelés és attribúció.
    3. A proszociális viselkedés és az agresszió. Az agresszió és szorongás kapcsolata.
    4. Az attitűd fogalma, funkciói, mérésének lehetőségei. A tanári attitűd és viselkedés kapcsolata.
    5. A saját magammal kapcsolatos attitűdök: önbecsülés, énkép, identitás.
    6. A kommunikáció elmélete: a verbális és nem verbális kommunikáció funkciói, jellemzői. A meggyőző közlés: propaganda és tömegkommunikáció és annak hatása a gyerekekre.
    7. A csoport kialakulása, jellemzői: szerepek, normák, struktúra, kohézió.
    8. Munkában a csoport: szociális facilitáció, csoportdöntés, csoportgondolkodás, a feladat természete és a csoport
    9. A csoport hatása az egyénre: vonatkoztatási csoport, konformitás, engedelmesség. A kortárscsoport, mint vonatkoztatási keret.
    10. A vezetés pszichológiája, vezetési stílusok. A tanár, mint vezető. Informális vezetők az iskolai osztályban és a tantestületben.
    11. A vonzalom és a kapcsolatok dinamikája. Az interperszonális konfliktusok természete.
    12. A csoportközi viselkedés és az előítélet problémája.
    13. Az értékek szerepe. Az értékkonfliktusok jellemzői.
    Módszer - Methodology
    Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. Szerk: Mészáros Aranka., ELTE Eötvös Kiadó. 1998.
    A csoportok percepciója. Szerk: Hunyady György és munkatársai. Akadémiai Kiadó. 1999.
    Konfliktuspedagógiai szöveggyűjtemény. Szerk: Szekszárdi Júlia. Veszprémi Egyetem.
    Allport, G.: Az előítélet. Gondolat, Budapest. 1998.
    A kötelező irodalmakat rendszeresen kiegészítjük a kurrens pedagógiai pszichológiai tárgyú tanulmányok, cikkek feldolgozásával. (Például az Alkalmazott Pszichológia, és a Magyar Pedagógia közelmúltban és aktuálisan megjelenő számai alapján.)
    Értékelés - Evaluation
    kollokvium
    A031 Szociálpszichológia BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    A032 Pedagógiai szociálpszichológia BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    A040 Pszichológia
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK). Felelős oktató:Vidákovich Tibor Dr.
    Teljesítendő:min. 11 kredit
    A041 Személyiség- és fejlődéslélektan BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    A042 Fejlődéslélektan gyakorlat BTK Szeminárium Kötelező 1 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    A043 Nevelés- és iskolapszichológia BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    A045 Oktatáslélektan BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    A046 Pszichológia szigorlat BTK Szigorlat (önálló vizsga) Kötelező 0 óra / 3kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Szigorlat
    Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 8. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    A050 Iskola-egészségtan
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK). Felelős oktató:Pukánszky Béla Dr.
    Teljesítendő:min. 3 kredit
    Leírás - Annotation
    A kurzus célja, hogy a hallgatók felelevenítsék és rendszerezzék az emberi test felépítésével, működésével kapcsolatos ismereteiket. Megismerkedjenek a napjainkban leggyakoribb betegségek biológiai hátterével, kialakulásuk okaival és megelőzésük lehetőségeivel. Megismerjék a testi és lelki egészség megóvásának módjait és a családi, iskolai nevelés ilyen irányú feladatait.
    Tamatika
    Az emberi szervezet felépítése és működése (a sejt; a szövetek; patológiai alapok; mikrobiológiai alapok; szervrendszerek; a tanulás, gondolkodás és emlékezés biológiai folyamatai).
    A fontosabb krónikus betegségek jellemzői, prevenció és rehabilitáció, egészségtani alapok (higiénia; testi és lelki egészség megóvása; a helyes életmód; a szenvedélybetegségek, a stresszhatások, a szorongás és a depresszió kivédése; szűrővizsgálatok; védőoltások; a családi és az iskolai nevelés szerepe, felvilágosítás).
    Módszer - Methodology
    Nagy István: Az ember biológiája és egészségtana. Egységes jegyzet. Tankönyvkiadó, Budapest, 1996.
    Szentágothai János: Funkcionális anatómia. Medicina, Budapest, 1975.
    Ganong, W. F.: Az orvosi élettan alapjai. Medicina, Budapest, 1995.
    Iskolai mentálhigiéne. (szerk.) Bóta Margit, Debrecen, 1994.
    Értékelés - Evaluation
    kollokvium
    A052 Biológiai, fiziológiai és mentálhigiénés alapismeretek BTK Szeminárium Kötelező 1 óra / 1kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    A051 Biológiai, fiziológiai és mentálhigiénés alapismeretek BTK Előadás Kötelező 1 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    A060 Matematika és statisztika
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK). Felelős oktató:Vidákovich Tibor Dr.
    Teljesítendő:min. 6 kredit
    Leírás - Annotation
    A gyakorlat célja, hogy a matematika tantárgy elméleti ismeretanyagát kiegészítve bemutassuk a gyakorlatban előforduló statisztikai jellemzők meghatározásának, értelmezésének menetét. A tematika összeállításának fontos alapelve volt, hogy - mivel a számítógép jórészt mentesít a statisztikai számolások nehézségei alól, csak olyan jellegű és mélységű anyag szerepeljen benne, amely nélkülözhetetlen a számítógépes statisztikai elemzések szakszerű végrehajtásához.
    Tematika
    Leíró statisztika
    A változók eloszlásának meghatározása, az eloszlás ábrázolása (abszolút és kumulatív gyakoriságok, kvartilisek, decilisek); a mintaközép jellemzésére használt mutatók meghatározása (átlag, medián, módusz); a szóródás mérőszámai (terjedelem, átlagos eltérés, interkvartilis félterjedelem, szórás, variancia); két változó összefüggésének jellemzése korrelációs együttható segítségével, a parciális korrelációs együttható
    Statisztikai hipotézisek vizsgálata
    Statisztikai táblázatok kezelése (t-eloszlás, F-eloszlás, c2-eloszlás); középértékekre és szórásra vonatkozó próbák (t-próbák, F-próba, Welch-próba, varianciaanalízis; rangsorolt adatok elemzésére alkalmas próbák (Wilcoxon-, Mann-Whitney-, Kruskall-Wallis-, Jonckheere-Terpstra-próba); korrelációs együtthatók szignifikancia-vizsgálata (Pearson-, Spearman-, Kendall- korrelációk).
    Az adatstruktúra elemzésének néhány módszere
    Klaszteranalízis (legközelebbi és legtávolabbi szomszéd módszere euklideszi távolságmérés alkalmazásával), regresszióanalízis egy függő és egy független változó bevonásával.
    Módszer - Methodology
    Csapó Benő - Vidákovich Tibor: Matematika pedagógia szakosok számára. Kézirat, Sze¬ged, 1999.
    Falus Iván - Ollé János: Statisztikai módszerek pedagógusok számára. OKKER Kiadó, Bu¬dapest, 1999.
    Tankönyvkiadó, Bu¬da¬pest, 1986.
    Vargha András: Pszichológiai statisztikai gyakorlat I-II. Egy¬sé¬ges jegyzet. Tan¬könyv¬kia¬dó, Budapest, 1994.
    Értékelés - Evaluation
    gyakorlati jegy
    A061 Matematika BTK Előadás Kötelező 1 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    A063 Statisztika BTK Előadás Kötelező 1 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    A062 Matematika gyakorlat BTK Szeminárium Kötelező 1 óra / 1kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    A064 Statisztika gyakorlat BTK Szeminárium Kötelező 1 óra / 1kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 8. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    A070 Kommunikáció és informatika
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK). Felelős oktató:Vidákovich Tibor Dr.
    Teljesítendő:min. 6 kredit
    Leírás - Annotation
    A számítógép felépítése és működési elve. Hardver alapismeretek: processzor, memória, billentyűzet, monitor, mágneslemez. Szoftver alapismeretek: file, könyvtárstruktúra, operációs rendszerek, felhasználói programok, parancsvezérlés, menüvezérlés.
    Adatok gépi tárolása és kezelése. A DOS operációs rendszer jellemzői és alapvető parancsai. A Norton Commander funkciói, kezelése. Tömörített adattárolás, a fontosabb tömörítő programok kezelése. Víruskeresés és irtás.
    WINDOWS alapismeretek - az interaktív felhasználói felület kezelése (Windows 98).
    A WINWORD szövegszerkesztők kezelése. Fileműveletek, szövegműveletek, blokkműveletek. Formázás (karakterformázás, bekezdésformázás, szekcióformázás, dokumentumformázás). Keretezés, felsorolások és számozások. Fejléc, lábléc, oldalszámozás; lábjegyzet készítés. Szövegrészek keresése, cseréje; ablakok kezelése; rövidítésszótár. Szövegellenőrzés (automatikus javítás, nyelvi segédprogramok ).
    A WORD 97 (8.0) eltérései a Word 6.0-tól. Stílusok és sablonok. Objektumok beillesztése.
    Táblázatkezelés számítógéppel, az EXCEL táblázatkezelő rendszer.
    Multimédia nyújtotta lehetőségek az oktatásban. Az Internet főbb szolgáltatásai. Elektronikus levelezés.
    Módszer - Methodology
    Benkő L., Kovácsné Cohner J.: Mindenkinek! a PC-ről - DOS, WINDOWS, Hálózat, ComputerBooks, 1997.
    Nógrádi L.: PC-iskola.
    Tamás P., Horváth S., Kiss Z.: Windows 3.1 felhasználóknak , 1994.
    Gerő J., Reich G.: Word for Windows 6.0 magyar, angol kezdőknek, haladóknak, 1994.
    Brynly Clarke: Így működik a Microsoft Excel for Windows táblázatkezelő /5.0/, Merlin Könyvek , Park Könyvkiadó, Budapest, 1995.
    Gyarmati István, stb.: Windows 95 felhasználóknak + Microsoft PLUS, Magyar nyelvű változat, ComputerBooks, Budapest, 1997.
    Pétery Kristóf: WORD 97 A magyar nyelvű programváltozathoz, LSI Oktatóközpont, Budapest, 1998.
    Kovácsné Cohner J., Ozsváth M., G. Nagy J.: Office 97, ComputerBooks, Budapest, 1997.
    Pécsi Z. : Windows 98 Teljes magyar verzió, ComputerBooks, Budapest, 1998.
    Simon Collin: Így működik a számítógépes Multimédia, Merlin könyvek, Park Könyvkiadó, Budapest, 1995.
    Kovács T., Dr. Kovácsné Cohner J., Ozsváth M., G. Nagy J.: Mit kell tudni? a PC-ről az OKJ és ECDL vizsgákhoz, ComputerBooks, Budapest, 1998.
    Közoktatás irányítás, fejlesztés és a gyakorlat. Szakmai továbbképző konferencia sorozat, Szeged 1999.
    Értékelés - Evaluation
    kollokvium
    A071 A kommunikáció és az informatika alapjai BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    A072 Szamítógép-használat BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    A073 Számítógépes adatelemzés BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 8. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)

    PEDD PEDD modul

    DM010 Pedagógia szak szakdolgozata
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK). Felelős oktató:Pukánszky Béla Dr.
    Teljesítendő:min. 29 kredit
    Leírás - Annotation
    A szakdolgozat témájához kapcsolódó források, szakirodalom feltárása, módszertani kérdések megbeszélése, konzultációk.
    DM015 Szakdolgozat szeminárium 1. BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 9. félévében. Különösen javasolt a(z) 7. félévtőla(z) 10. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    DM016 Szakdolgozat szeminárium 2. BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 10. félévében. Különösen javasolt a(z) 8. félévtőla(z) 10. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    DM017 Pedagógia szak szakdolgozata BTK Szeminárium Kötelező 0 óra / 25kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Diplomamunka, szakdolgozat
    Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)

    PEDGY PEDGY modul

    GY010 Szakmai gyakorlat
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK). Felelős oktató:Pukánszky Béla Dr.
    Teljesítendő:min. 8 kredit
    Leírás - Annotation
    8 féléves tárgy, melynek keretében a hallgatók megismerik a hazai közoktatási és felsőoktatási intézmények működését, intézményi gyakorlatokon vesznek részt: óvoda, általános- és középiskola, speciális iskola, nevelőinzézet, pedagógiai intézet és szakszolgálat, oktatási iroda
    Értékelés - Evaluation
    gyakorlati jegy
    GY011 Szakmai gyakorlat 1. BTK Szeminárium Kötelező 1 óra / 1kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 8. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    GY012 Szakmai gyakorlat 2. BTK Szeminárium Kötelező 1 óra / 1kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 8. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    GY013 Szakmai gyakorlat 3. BTK Szeminárium Kötelező 1 óra / 1kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 8. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    GY014 Szakmai gyakorlat 4. BTK Szeminárium Kötelező 1 óra / 1kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 8. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    GY015 Szakmai gyakorlat 5. BTK Szeminárium Kötelező 1 óra / 1kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 8. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    GY016 Szakmai gyakorlat 6. BTK Szeminárium Kötelező 1 óra / 1kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 8. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    GY017 Szakmai gyakorlat 7. BTK Szeminárium Kötelező 1 óra / 1kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 10. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    GY018 Szakmai gyakorlat 8. BTK Szeminárium Kötelező 1 óra / 1kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 10. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)

    PEDSZ PEDSZ modul

    SZ010 Kötelezően választható tantárgy
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK). Felelős oktató:Pukánszky Béla Dr.
    Teljesítendő:min. 12 kredit
    SZ011 Kötelezően választható tárgy BTK Elôadás/Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 10. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)

    PEDT PEDT modul

    T010 Neveléstörténet
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK). Felelős oktató:Pukánszky Béla Dr.
    Teljesítendő:min. 10 kredit
    Leírás - Annotation
    A már meglevő neveléstörténeti ismeretekre építve a hallgató:
    1. szerezzen jól megalapozott tudást a 19-20. századi neveléstörténet eszmetörténetéről, eseménytörténetéről;
    2. ismerje meg a neveléstörténeti kutatás újabb metodikáját, illetve a neveléstörténet újabb keletű határtudományait (pl. gyermekkortörténet, családtörténet, pszichohistória);
    3. mélyítse el a 19-20. századi magyar neveléstörténettel kapcsolatos ismereteit úgy, hogy a mai magyar iskolaügy és pedagógia jelenségeit történeti háttér segítségével tudja elemezni-értelmezni.

    Tematika
    A magyarországi tanügyigazgatás története. A középiskolai tanárképzés története Magyarországon. Magyarországi pedagógiai irányzatok, pedagógiai iskolák a 19. században. A pedagógia önálló tudománnyá válása, az egyetemi tanszékeken kidolgozott pedagógiai koncepciók sajátosságai. A budapesti, a debreceni és a kolozsvári-szegedi pedagógiai iskola képviselői. Az iskolai oktatás segédeszközeinek fejlődése. Diákegyesületek és önképzőkörök, iskolán kívüli nevelés.
    Új kutatási területek, módszerek és határtudományok. Markáns pedagógiai irányzatok megjelenése a 18. század végén Európában. Az egyes országok iskolahálózatának horizontális és vertikális kiépülése. „Angolszász” és „kontinentális” típusú tanügyirányítási rendszerek. Herbartizmus és Herbart-kritika. A herbartizmus térhódításának okai, az irányzat világméretű elterjedése. Az antiherbartista irányzatok képviselői. Filozófiai alapozottságú pedagógiai irányzatok a 19-20. század fordulójától. Gyermekközpontúság a pedagógiában. A reformpedagógia kialakulásának és terjedésének eszmetörténeti, társadalomtörténeti háttere. A reformpedagógia kritikája egykor és ma. Reformpedagógiák és alternatív irányzatok a második világháború után. Az ezredforduló pedagógiai kihívásai.
    Módszer - Methodology
    Ballér Endre: Tantervelméletek Magyarországon a XIX-XX. században. A tantervelmélet forrásai. 17. Budapest, 1996.
    Balogh László (szerk.): Az oktatási törvénykezés hazai történetéből. Budapest, 1992.
    Felkai László - Mann Miklós (szerk.): Eötvös és Trefort. Budapest, 1988.
    Felkai László: Neveléstörténeti dolgozatok a dualizmus korából. Budapest, 1983.
    Felkai László: Magyarország oktatásügye a millennium körüli években. Budapest, 1994.
    Horváth Márton (szerk.): A magyar nevelés története. I. Budapest, 1988.
    Horváth Márton (szerk.): A magyar nevelés története. II. Budapest, 1993.
    Kardos József - Kornidesz Mihály: Dokumentumok a magyar közoktatáspolitika történetéből. Budapest, 1990.
    Kéri Katalin: Mi a neveléstörténet? Pécs, 1997.
    Köte Sándor: A hazai neveléstudomány tudományelméleti alapkérdései. Budapest, 1997.
    Lenzen, Dieter (Hrsg.): Pädagogik und Geschichte. Pädagogische Historiographie zwischen Wirklichkeit, Fiktion und Rekonstruktion. Weinheim, 1994.
    Menck, Peter: Geschichte der Erziehung. Donauwürth, 1993.
    Mészáros István: A magyar nevelés- és iskolatörténet kronológiája 996-1996. Budapest, 1996.
    Schiffler, Horst - Winkeler, Rolf: Tausend Jahre Schule. Eine Kulturgeschichte des Lernens in Bilder. Stuttgart-Zürich, 1985.
    Smith, Glenn - Smith, Joan: Lives in Education. New York, 1994.
    Winkel, Rainer: Pädagogische Epochen. Düsseldorf, 1984.
    Értékelés - Evaluation
    kollokvium
    T011 Magyar és egyetemes neveléstörténet BTK Előadás Kötelező 2 óra / 3kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    T012 Neveléstörténet gyakorlat BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    T014 Neveléstörténet szigorlat BTK Szigorlat (önálló vizsga) Kötelező 0 óra / 3kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Szigorlat
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 8. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    T013 A gyermekkor története BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 8. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    T020 Nevelésfilozófia
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    Teljesítendő:min. 2 kredit
    T021 Nevelésfilozófia BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    T030 Neveléselmélet
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK). Felelős oktató:Zsolnai Anikó Dr.
    Teljesítendő:min. 17 kredit
    Leírás - Annotation
    A kurzus keretében az eddig hagyományosan neveléselméletinek tekintett témák kiegészülnek olyan, eddig nem tárgyalt problémakörökkel, amelyek elősegítik a neveléssel kapcsolatos attitűdök és képességek orientálását és fejlesztését. A klasszikus neveléselméleti témák – a nevelés tényleges és lehetséges céljai, nevelési módszerek, értékek és értékrendszerek közvetítése, az erkölcsi szocializáció, sajátos nevelési feladatok az iskolában - mellett bekerülnek a tematikába az alternatív pedagógiák, a nevelés szociobiológiai és antropológiai alapjai, a szociális kompetencia és a személyes kompetencia fejlődése és fejlesztése, a magatartási zavarok és a nevelési devianciák összefüggése a szociális készségek és képességek fejlettségével foglalkozó témakörök.
    Módszer - Methodology
    Nagy József: XXI. század és nevelés. Osiris Kiadó, Budapest, 2002.
    Németh András: Nevelés, gyermek, iskola, Berecky Ágnes: A gyermekkor változó színterei. Eötvös Könyvkiadó, Bp. 1997.
    Pukánszky Béla - Zsolnai Anikó (szerk.): Pedagógiák az ezredfordulón. Eötvös Könyvkiadó, Bp. 1998.
    T031 A személyiségfejlesztés elméleti alapjai BTK Előadás Kötelező 2 óra / 3kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 8. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    T032 A szociális kompetencia fejlesztése BTK Előadás Kötelező 2 óra / 3kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 8. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    T033 A személyes kompetencia fejlesztése BTK Előadás Kötelező 1 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 8. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    T034 Nevelési problémák, deviancia gyakorlat BTK Szeminárium Kötelező 1 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 8. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    T035 A nevelés eszközei és módszerei gyakorlat BTK Szeminárium Kötelező 1 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 8. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    T036 A tanári képességek fejlesztése gyakorlat BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 8. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    T037 Neveléselmélet szigorlat BTK Szigorlat (önálló vizsga) Kötelező 0 óra / 3kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Szigorlat
    Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 8. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    T040 Oktatáselmélet
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK). Felelős oktató:Csapó Benő Dr.
    Teljesítendő:min. 18 kredit
    Leírás - Annotation
    Az oktatáslélektan kialakulása, az iskolai és iskolán kívüli oktatást megalapozó kutatási területek. Pszichológia és pedagógia viszonya. A pszichológiai elméletek pedagógiai alkalmazásai. Pedagógia és pszichológia párhuzamos fejlődése és kölcsönhatása.
    A behaviorista pszichológia és hatása az oktatás elméletére. Korai szakaszainak hatása az oktatásban: a kondicionálás és az operáns kondicionálás, Skinner szerepe a programozott oktatás kialakulásában, az elágazó programoktól a számítógépes oktatásig. A viselkedés-lélektan érettebb korszaka, Bandura szociális tanulás elmélete. Bloom taxonómiája és szerepe az oktatás céljainak operacionalizálásában.
    A pszichometria hatása, az intelligenciakutatás és az általános képességek szerepének feltárása. Az intelligencia és az emberi képességek szerkezete, az egyéni különbségek elmélete. A pszichometria szerepe a pedagógiai tesztelmélet fejlődésében.
    Az organizmikus elméletek szerepe az oktatásban. A Piaget iskola eredményei, hatása az oktatásban, a tananyagelemzés és a taneszköz-tervezés pszichológiai megalapozása. A képességek fejlődése folyamat. Az új matematika tanítása. Bruner hatása az oktatáselmélet fejlődésére.
    A kognitív pszichológia és hatása. Tanulás szövegekből. A megértés fogalma. A reprezentáció, a mentális modellek. Szövegmegértés elméletek. A tudás központi fogalommá válása, a kétféle tudás megkülönböztetése. Tudástechnológia tudáspszichológia, tudásbázis, tudásreprezentáció. A jól szervezett, széles körben felhasználható tudás jellemzői.
    Az oktatás eredményességét meghatározó nem kognitív jellegű tényezők, személyiségvonások: életcél, énkép, sikerorientáltság, kudarctűrés, érdeklődés, motiváltság. A szűkebb értelemben vett oktatás fogalmába nem tartozó iskolai és tanórai történések (rejtett tanterv) és a tanulók egymás közötti interakciói. A tanári munkát, a tanítást kísérő egyéb pszichológiai jelenségek (a tanár, mint modell, tanári elvárások).
    Módszer - Methodology
    Bruner, J. S.: Új utak az oktatás elméletéhez. Gondolat Kiadó, Budapest, 1974.
    Bruner, J. S.: Az oktatás folyamata. Tankönyvkiadó, Budapest.
    Csapó Benő: Kognitív Pedagógia. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1992.
    Gagné, R. M. és Rohwer, W. D.: Instructional psychology. In: P. H. Mussen - M. R. Rosenzweig (szerk.): Annual review of psychology. Vol. 20. Annual Reviews, Palo Alto.
    Glaser, R.: Advances in instructional psychology. Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale, N.J., 1978.
    Good, T. L. és Brophy, J.: Contemporary educational psychology. 5. kiadás. Longman Publishers, White Plains, N.Y., 1995.
    Lesgold A. és Glaser, R. (szerk.): Foundations for a psychology of education. Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale, N.J., 1989.
    Értékelés - Evaluation
    kollokvium
    T041 A tanítás és a tanulás elméleti keretei BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 10. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    T042 Az oktatás módszerei és stratégiái BTK Előadás Kötelező 1 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 10. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    T043 Tudáselmélet és tananyagelemzés BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 10. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    T044 Tantervelmélet BTK Előadás Kötelező 1 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 10. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    T045 Tantervfejlesztés gyakorlat BTK Szeminárium Kötelező 1 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 10. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    T046 Pedagógiai tervezés és értékelés BTK Előadás Kötelező 1 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 10. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    T047 Mérőeszköz-készítés gyakorlat BTK Szeminárium Kötelező 1 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 10. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    T048 Oktatástechnológia gyakorlat BTK Szeminárium Kötelező 1 óra / 1kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 9. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 10. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    T049 Oktatáselmélet szigorlat BTK Szigorlat (önálló vizsga) Kötelező 0 óra / 3kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Szigorlat
    Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 10. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    T050 Összehasonlító pedagógia
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK). Felelős oktató:Vidákovich Tibor Dr.
    Teljesítendő:min. 4 kredit
    Leírás - Annotation
    A hallgatók tájékozódjanak az oktatási rendszer és a társadalom kapcsolatáról, az oktatáspolitika fő tendenciáiról itthon és külföldön, az oktatásirányítás lehetséges stratégiáiról, a rendszer működésének minőségéről, az iskola mint szervezet működésének alapjairól.
    Tematika
    Társadalom és oktatás: iskolarendszer, társadalmi szelekció, esélyegyenlőség; az oktatás és munkaerőpiac összefüggései; társadalmi folyamatok és az oktatás; az európai integráció jellemzői és várható hatásai. Az oktatási rendszerek felépítése és működése: az oktatási rendszerek kialakulása, centralizált és decentralizált rendszerek; iskolarendszerek; a magyar közoktatás-politika jellemzői; a magyar közoktatási rendszer működése és irányítása, az oktatási törvény; a közoktatás minősége. Az iskola mint szervezet, az iskola és a pedagógus: szervezetelmélet és iskola; az iskola működésének alapdokumentumai; az iskola eredményessége és hatékonysága; a pedagóguspálya jellemzői; pedagógus-továbbképzés.
    Módszer - Methodology
    Halász Gábor – Lannert Judit (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról 1997. OKI, Budapest, 1998.
    Halász Gábor: Mit vár a társadalom az iskolától? In: Új Pedagógiai Szemle, 1991/6., 3-12.
    Zarándy Zoltán: Európa az iskolában – az iskola Európában. KOMA, Budapest, 75-88.
    Kötelező olvasmány: 1991. évi LXIV. törvény a Gyermekek jogairól, New York, az 1989. november 20-án kelt Egyezmény kihirdetése.
    Margaret S. Archer: Változások centralizált és decentralizált rendszerekben. In: Halász G. – Nagy M. (szerk.): Oktatás és politika I. MM Vezetőképző és Továbbképző Intézete, Budapest, 1987., 53-95.
    Mátrai Zsuzsa: Változatok az iskolastruktúrára. In: Mátrai Zs. (szerk.): Tanterv és vizsga külföldön. Akadémia Kiadó, Budapest, 1991., 11-23.
    Szebenyi Péter: Tagoltság és egyesítés – tananyag-szabályozás és iskolaszerkezet. Magyar Pedagógia 1997/3-4., 271-302.
    Margaret S. Archer: Az oktatási rendszerek expanziója. Iskolamester 4. Oktatáskutató Intézet, Budapest, 1988.
    Halász Gábor: Decentralizáció és helyi felelősség. Educatio 1995/2., 1-13.
    Kötelező olvasmány: A közoktatási törvény. OKKER, Budapest, 1996., 43-115.
    Baráth Tibor: Hatékony iskola. In: Baráth T. – Golnhofer E. (szerk.): Iskolavezetés és fejlesztés I. JATE Pedagógiai Tanszék, Szeged, 28-78.
    Golnhofer Erzsébet: Szervezetelméletek – iskolavezetési modellek. In: Baráth T. – Golnhofer E. (szerk.): Közoktatási menedzser I. OKKER, Budapest, 1997., 25-60.
    Baráth Tibor: Iskolafilozófia és pedagógiai program. In Baráth T. – Golnhofer E. (szerk.): Iskolavezetés és fejlesztés II. JATE Pedagógiai Tanszék, Szeged. vagy
    Horn György: A pedagógiai program. In.: Korszerű iskolavezetés – Közoktatási kézikönyv, RAABE, 1994., Budapest. vagy
    Nagy Mária: Tanárok –Európában. In: Halász G. (szerk.): Az oktatás jövője és az európai kihívás. Educatio, Budapest, 1993., 147-163.
    Értékelés - Evaluation
    kollokvium
    T051 Összehasonlító pedagógia BTK Kollokvium (önálló vizsga) Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 9. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 10. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    T052 Összehasonlító pedagógia gyakorlat BTK Szeminárium Kötelező 1 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 9. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 10. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    T060 Kutatásmódszertan
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK). Felelős oktató:Vidákovich Tibor Dr.
    Teljesítendő:min. 5 kredit
    Leírás - Annotation
    Matematikai alapok. A halmazelmélet, a relációelmélet, a gráfelmélet, a kom¬bi¬na¬torika alapproblémái. A klasszikus kétértékű logika alapfogalmai, kijelentés- és pre¬di¬kátumlogika. Formulák, következményfogalom, kö¬vet¬kezte¬tési sé¬mák. A modális lo¬gika alapjai. A „szi¬gorú imp¬li¬ká¬ció” lo¬gikája, a releváns, az in¬de¬terminista, az ér¬ték¬ré¬ses logika. Függ¬vé¬nytani alapismeretek.

    A valószínűségszámítás alapjai. Esemény, gyakoriság, valószínűség, va¬ló¬szí¬nű¬sé¬gek meghatározása. A va¬ló¬szí¬nű¬sé¬gel¬mé¬let axiomatikus felépítése. Va¬ló¬szí¬nű¬ségi vál¬to¬zók, valószínűségi el¬osz¬lá¬sok, elosz¬lás- és sűrűségfügg¬vé¬ny. A vár¬ható érték és a szó¬rás. Fon¬to¬sabb eloszlástípusok (egyen¬le¬tes, nor¬mál, Stu¬dent, ?2).
    A statisztika alapjai. Statisztikai vizsgálat, so¬ka¬ság, min¬ta, sta¬tisztikai változók. Em¬pi¬ri¬kus el¬osz¬lá¬sok, az elosz¬lá¬si táb¬lá¬za¬tok hasz¬ná¬la¬ta. Középértékek (mó¬dusz, me¬dián, szám¬tani kö¬zép). A szó¬ró¬dás és mé¬rő¬szá¬mai, a szó¬rás. Sta¬tisz¬tikai következtetések, hipotézisvizsgálatok, konfidencia-intervallumok, szig¬ni¬fi¬kan¬cia-vizs¬gá¬la¬tok.
    Hipotézisvizsgálatok. Esemény valószínűségére vonatkozó hipotézisvizsgálat. Or¬di¬ná¬lis változók középértékének összehasonlítása (Wil¬co¬xon-, Mann-Whitney-, Krus¬kal-Wallis-, Friedman-próba). Normális eloszlású változók várható értékének meg¬egye¬zése (t-próbák, Welch-próba). Szórások összehasonlítása (F-próba, egy¬szem¬pon¬tos va¬rian¬cia-ana¬lízis).
    Eloszlásvizsgálatok. Dichotóm változók eloszlásának vizsgálata (?2-, McNemar-, Coch¬ran-Q-próba). Folytonos eloszlás típusának vizsgálata, normalitásvizsgálat (Kol¬mo¬gorov-, ?2-próba). Két folytonos eloszlású változó eloszlásának megegyezése (Kol¬mo¬go¬rov-Szmir¬nov-próba).
    Összefüggésvizsgálatok. Nominális változók kapcsolata (?2-próba, asszociációs együtt¬ható, Cramer-?). Ordinális változók kapcsolata (rangkorreláció). Dichotóm és normális el¬osz¬lá¬sú változó közötti kapcsolat (pont¬bi¬sze¬riá¬lis korreláció). Normális eloszlású vál¬to¬zók kapcsolata (lineáris és parciális korreláció).
    Módszer - Methodology
    Csapó Benő - Vidákovich Tibor: Matematika pedagógia szakosok számára. Kézirat, Sze¬ged, 1999.
    Falus Iván - Ollé János: Statisztikai módszerek pedagógusok számára. OKKER Kiadó, Bu¬dapest, 1999.
    Szendrei János - Tóth Balázs: Logika. Egységes jegyzet. Tankönyvkiadó, Bu¬da¬pest, 1986.
    Vargha András: Pszichológiai statisztikai gyakorlat I-II. Egy¬sé¬ges jegyzet. Tan¬könyv¬kia¬dó, Budapest, 1994.
    Értékelés - Evaluation
    kollokvium
    T061 A pedagógiai kutatás módszerei és eszközei BTK Előadás Kötelező 2 óra / 3kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 8. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    T062 Kutatásmódszertan gyakorlat BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 2kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 10. félévig Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)

    PEDZV PEDZV modul

    ZV010 A szak záróvizsgája
    Felelős tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)
    Teljesítendő:
    ZV011 A szak záróvizsgája BTK Államvizsga (önálló vizsga) Kötelező 0 óra / 0kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Záró (állam) vizsga
    Kurzushirdető tanszék: Neveléstudományi Tanszék (BTK)