| TM010 Pszichológia Felelős tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet. Felelős oktató:Vajda Zsuzsanna dr. Teljesítendő: min. 9 kredit | TM011 Bevezetés a pszichológiába BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet- Leírás
- 1. A pszichológia tudománya
- a pszichológia tárgya, módszerei, megközelítési módjai - a pszichológia elméleti problémái és dilemmái - a pszichológia rövid története, legfontosabb elméleti irányzatai - a pszichológiai szakágak 2. A pszichológiai funkciók: a megismerés folyamatai: - érzékelés, észlelés és érzéki csalódás - éberség és a tudat szintjei - tanulás és emlékezés - gondolkodás és a nyelv sajátosságai - képzelet és kreativitás - intelligencia és egyéb képességek 3. Cselekedeteink hajtóereje: - a motiváció rendszere, az emberi motiváció specifikumai - az érzelem - tudat, tudatos és tudattalan 4. A személyiség - állandóság és változás a lelki működésben - az én és a személyiség fejlődése - személyiség - szerkezet és típusok - önmegismerés és identitás - mások megismerése és megítélése 5. Normalitás és patológia - pszichés egészség és betegség - a devianciák pszichológiai gyökerei 6. A pszichológia alkalmazása - a pszichológia alkalmazási területei - a pszichoterápia - a pszichológia és a parapszichológiák
- Módszer
- Atkinson és mtsai: Pszichológia. Osiris, 1997
Pléh Csaba: A lélektan története. Osiris, 2000 Buda Béla (szerk): Pszichoterápia. Gondolat, 1981
- Értékelés
- kollokvium
|
| TM012 Fejlődéslélektan BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet- Leírás
- A fél éves kurzus célja a gyermekkor általános fejlődési trendjének megismertetése a hallgatókkal. A gyermekkort kissé kiterjesztve, a magzati fejlődéstől az ifjúkorig tartó életszakaszt tárgyalja részletesen az előadássorozat. A különböző pszichés fejlődési funkciókat az egyes életkori korszakokhoz kötve mutatjuk be, hangsúlyozván az egyes mentális funkciók integrált egészként való működését. A tényanyag bemutatása a különböző elméleti irányzatok kereteinek felvázolásával együtt történik meg.
A tantárgy bevezető szakaszában bemutatásra kerülnek a fejlődés és változás fogalmakkal kapcsolatos tudományos kérdések, valamint a fejlődéspszichológia általánosabb kérdésfeltevései: a fejlődés szakaszos vagy folyamatos jellege, forrásai és az egyéni különbségek. A magzati és az újszülött kori alapvető pszichés képességek, reflexek, személyiség diszpozíciók felvázolásával a csecsemőkor alkalmazkodóképességét, aktív jellegét hangsúlyozza a tantárgy. A 0-2 éves korig tartó életkori szakasz főbb fejlődési eredményeinek összekapcsolásakor ismertetjük a gondolkodás és a beszéd kialakulását, a szociális és személyiségfejlődés (korai kötődés) alapjait, valamint az én-fogalom megjelenését. Az óvodáskorra jellemző életkori sajátosságok leírásakor elsődleges szempont a gondolkodás és érzelem összefüggése, különös tekintettel a gyermeki önkifejezés formáira: a játékra, rajzra, mesére. Az iskoláskorú gyermek fejlődésének bemutatása az iskolaérettség fogalmának ismertetésével kezdődik, de magába foglalja a műveleti gondolkodás kialakulását, valamint a társas kapcsolatok és személyiségfejlődés fontos lépéseit. A prepubertáskorú és a serdülőkorú fiatal fejlődésének vázolásában helyet kap a gondolkodás és a társas kapcsolatok változása, a pszicho-szexuális fejlődés, valamint a személyes és társas identitás, illetve az erkölcsi fejlődés kialakulásának lépései. A fiatal felnőttkor bemutatása a pályaválasztás, párválasztás és családalapítás kérdéseit taglalja a társadalmi integráció általánosabb keretei között. Kiemelt témaként szerepel a kisiskoláskori és serdülőkori magatartás és személyiségzavarok, fejlődési problémák kérdése, valamint a stresszel való megküzdés, az ellenálló képesség és sebezhetőség ismeretanyaga.
- Módszer
- Mérei F., V. Binét Á.: Gyermeklélektan. Gondolat, Bp., 1972
Bernáth L., Solymosi K.: Fejlődéslélektan. Olvasókönyv. Tertia Kiadó, Bp., 1997. Atkinson, Atkinson, Smith, Bem: Pszichológia. Osiris-Századvég, Bp., 1994.
- Értékelés
- kollokvium
|
| TM013 Szociálpszichológia BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet- Leírás
- Az oktatott kurzus célja bemutatni az ember társas viselkedésének alapvető összefüggéseit, megnyilvánulásait, különös hangsúlyt helyezve az iskolában tapasztalható szociálpszichológiai folyamatokra. A kommunikáció verbális és nonverbális csatornáinak jellemzésére épül a társas kapcsolatok fejlődésének elemzése, majd az interperszonális agresszió, valamint a proszociális viselkedés bemutatása következik. A kurzus felépítésének szerves részét képezi a csoportok funkciójának, fejlődésének, struktúrájának, kommunikációs jellegzetességeinek elemzése. Hangsúly kerül az egyén és csoport viszonyának, a normaképzés folyamatának, a konformitás jelenségének kibontására is. Szintén feldolgozásra kerül a teljesítmény és feladatvégzés csoportos sajátossága, valamint a csoportos döntéshozás. Sor kerül a konfliktuskezelés, együttműködés, versengés kérdésére, valamint a csoportközi viszonyok taglalására. További fontos tematikus egység a vezetés pszichológiai kérdéseinek megismerése is.
- Módszer
- Forgas J.: A társas érintkezés pszichológiája (Gondolat, Bp. 1994)
Aronson E.: A társas lény (Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó Bp. 1995) Newston – Stroebe – Codol – Stephenson: Szociálpszichológia (Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó Bp. 1995)
- Értékelés
- kollokvium
|
| TM014 Neveléspszichológia BTK Előadás Kötelező 2 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet- Leírás
- Az oktatott kurzus célja bemutatni az ember társas viselkedésének alapvető összefüggéseit, megnyilvánulásait, különös hangsúlyt helyezve az iskolában tapasztalható szociálpszichológiai folyamatokra. A kommunikáció verbális és nonverbális csatornáinak jellemzésére épül a társas kapcsolatok fejlődésének elemzése, majd az interperszonális agresszió, valamint a proszociális viselkedés bemutatása következik. A kurzus felépítésének szerves részét képezi a csoportok funkciójának, fejlődésének, struktúrájának, kommunikációs jellegzetességeinek elemzése. Hangsúly kerül az egyén és csoport viszonyának, a normaképzés folyamatának, a konformitás jelenségének kibontására is. Szintén feldolgozásra kerül a teljesítmény és feladatvégzés csoportos sajátossága, valamint a csoportos döntéshozás. Sor kerül a konfliktuskezelés, együttműködés, versengés kérdésére, valamint a csoportközi viszonyok taglalására. További fontos tematikus egység a vezetés pszichológiai kérdéseinek megismerése is.
- Módszer
- Forgas J.: A társas érintkezés pszichológiája (Gondolat, Bp. 1994)
Aronson E.: A társas lény (Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó Bp. 1995) Newston – Stroebe – Codol – Stephenson: Szociálpszichológia (Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó Bp. 1995)
- Értékelés
- kollokvium
|
| TM015 Fejlődéslélektan szeminárium BTK Szeminárium Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet |
| TM016 Nevelés- és szociálpszichológia szeminárium BTK Szeminárium Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet |
|
TM020 Pedagógia Felelős tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet. Felelős oktató:Pukánszky Béla Dr. Teljesítendő: min. 11 kredit | TM021 A nevelés elméleti és történeti alapjai BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet- Leírás
- A kurzus tartama alatt átfogó képet kívánunk nyújtani a neveléssel kapcsolatos elképzelések történeti alakulásáról, az ideák közötti kapcsolatokról és ellenpontokról. Arra is választ keresünk, hogy az egyes korokban ilyen intézményes keretek között folyt a gyerekek iskoláztatása. Célunk végsô soron az, hogy - felhasználva a neveléstörténet gazdag és tanulságos ismeretanyagát - fejlesszük a hall¬gatók pedagógiára, nevelésre, oktatásra vonatkozó szemléletmódját, alakítsuk nevelôi attitűdjeiket. A szemeszterre tervezett fôbb témák: 1. A gyermek helyzete az ókori kultúrákban. 2. A gyermek a középkori iskolákban. A humanisták gondolatai a nevelésrôl. A reformáció-ellenreformáció hatása a nevelésre-iskoláztatásra. 3. Apáczai Csere János és Johannes Amos Comenius felfogása a műveltség új tartalmáról. pedagógiája. 4. A protestáns „hivatásetika” pedagógiai következményei. John Locke utilitarizmusa. 5. Jean-Jacques Rousseau naturalista pedagógiája. 6. Johann Heinrich Pestalozzi: szív, fej és kéz kiművelése. 7. Johann Friedrich Herbart és követôi. 8. Pedagógiai törekvések és iskolaügy Magyarországon 1777-1868 között. 9. A reformpedagógia kialakulása és fejlôdése az elsô világháborúig. 10. A reformpedagógia fejlôdésének második szakasza. 11. Állampolgári nevelés és munkaiskola. 12. Eötvös József népoktatási törvénye: 1868. Középiskolák és egyetemek Magyarországon. 13. Reformpedagógiai irányzatok Magyarországon a századelôtôl 1945-ig. 14. Pedagógia és iskolaügy a két világháború közötti Magyarországon. 15. A magyar pedagógia néhány kiemelkedő teoretikusa (Kármán Mór, Fináczy Ernő, Prohászka Lajos, Karácsony Sándor, Felméri Lajos, Schneller István, Imre Sándor, Weszely Ödön). 16. A magyar iskolaügy alakulása a második világháború után.
- Módszer
- Pukánszky Béla - Németh András: Neveléstörténet. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1999.
Mészáros István - Németh András - Pukánszky Béla: Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe. Osiris, Budapest, 1999. Balogh László (szerk.): 1000 éves a magyar iskola. Korona Kiadó, Budapest, 1996. Mészáros István: A magyar nevelés- és iskolatörténet kronológiája. 996-1996. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1996.
- Értékelés
- kollokvium
|
| TM023 Oktatáselmélet BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet- Leírás
- A kurzus célja megismertetni a tanár szakos hallgatókat a tanítás/tanulás alapvető folyamataival, eljárásaival. Az előadásokon elsősorban az alábbi elméleti témákat, a kapcsolódó szemináriumon pedig az iskolai tanítással közvetlenül összefüggő jelenségeket beszéljük meg.
Az oktatáselmélet tárgya, fejlődése, főbb irányzatai. Az oktatási rendszer és a társadalmi átalakulás. Szerkezeti változások. Tanulás és tanulási modellek. Az értelmi fejlődés iskoláskorban. Az oktatás stratégiái és módszerei. Az emlékezet és a tanulás. Csoportszervezési eljárások az oktatásban. A motiváció és szerepe a tanulásban és a személyiségfejlődésben. Motiválás, aktivizálás és megerősítés. A tanítás-tanulás célrendszere, tananyag, követelmények. Tantervi műfajok, helyi tantervek. Az iskolai oktatómunka tervezése. Képességfejlesztés és oktatás. A pedagógiai értékelés funkciói, típusai, módszerei. A különleges bánásmódot igénylő gyermekek.
- Módszer
- Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák - különbségek. Egy differenciális tanuláselmélet vázlata. Tankönyvkiadó, 1992.
Falus Iván (szerk.): Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1998. Szabó László Tamás: A "rejtett tanterv". Magvető Kiadó, 1988.
- Értékelés
- kollokvium
|
| TM024 Az oktatás társadalmi és szervezeti keretei BTK Előadás Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet- Leírás
- Az oktatás és az európai integráció, az oktatási rendszerek felépítése. A közoktatás fejlesztésének tendenciái az európai integrációban. Iskolarendszerek (Anglia, Németország, Svédország és az Amerikai Egyesült Államok). A magyar közoktatási rendszer felépítése, a közoktatási törvény.
Az oktatási rendszerek fejlődése és irányítása. Az oktatási rendszerek fejlődése, expanziója. A közoktatás szabályozási mechanizmusai (tanterv és vizsga). Közoktatási rendszerünk működése és irányítása. Az oktatás és a társadalom, az iskolarendszer eredményessége. Iskolarendszer, társadalmi szelekció és mobilitás. Szociálpolitika az iskolában. Az oktatás és a munkaerőpiac, továbbtanulás, pályaválasztás. A közoktatás minőségbiztosítása, az iskolarendszer eredményessége. Az iskola és környezete, az iskola és a pedagógusok. Az iskola működtetése, a helyi társadalom és az iskola. Az iskola mint szervezet, iskolavezetési modellek. Az iskola eredményessége. A tanári pálya szakmai és érdekérvényesítési problémái, pedagógusképzés és -továbbképzés.
- Módszer
- A közoktatási törvény. Oktatási Minisztérium - OKKER, Budapest, 1999.
Archer, Margaret S.: Az oktatási rendszerek expanziója. Iskolamester 4. Oktatáskutató Intézet, Budapest, 1988. Golnhofer Erzsébet: Szervezetelméletek - vezetési modellek. In: Halász Gábor - Golnhofer Erzsébet - Tóth Béla: Oktatási rendszer és iskolaszervezet. Közoktatási menedzser I. OKKER, Budapest, 1997., 25-60. o. Halász Gábor - Lannert Judit (szerk): Jelentés a magyar közoktatásról. OKI, Budapest, 1998. Szebenyi Péter: Tagoltság és egyesítés - tananyagszabályozás és iskolaszerkezet. Magyar Pedagógia 1997/3-4, 271-302. o. Tanítani és tanulni - A kognitív társadalom felé. Munkaügyi Minisztérium, Budapest, 1996.
- Értékelés
- kollokvium
|
| TM025 Neveléselmélet szeminárium BTK Szeminárium Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet |
| TM026 Oktatáselmélet szeminárium BTK Szeminárium Kötelező 1 óra / 1 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet |
| TM027 Általános szempontú hospitálás BTK Tanulmányi foglalkozás egyéb Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú) Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 8. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet- Leírás
- Pedagógiai gyakorlat
A pedagógiai gyakorlat célja a hallgatók gyakorlatközpontú felkészítése az iskolai munkában való aktív részvételen keresztül, a tanári munka minél több szeletének megismertetése, a gyerekekkel való közvetlen találkozás lehetőségének biztosítása. A gyakorlat heti két óra, amely két részre oszlik. A hallgatók heti egy órában egyetemi foglalkozásokon vesznek részt, emellett a félév során legalább 15 órát az általuk kiválasztott iskolában töltenek. Az egyetemi foglalkozások keretében a szemináriumvezető irányításával a hallgatók először fölkészülnek az iskolai gyakorlatra, megismerik az iskolák működésének törvényi kereteit és működési feltételeit, szempontsort kapnak a hospitáláshoz stb. A félév további részében az iskolai tapasztalatok, az iskolában végzett tevékenységek kapcsán felmerült problémák megbeszélésére és elemzésére kerül sor ezeken az órákon. Az iskolai gyakorlat során a hallgatók aktívan részt vesznek az iskolai oktató-nevelő munkában, az iskola számára hasznos, érdemi feladatokat látnak el, segítik a vezető tanárok munkáját, pedagógiai asszisztensi feladatokat látnak el. Kiadott feladatlapok és szempontrendszer alapján hospitálnak, megismerkednek a tanári adminisztráció feladataival, bekapcsolódnak a tanulók írásbeli munkájának értékelésébe stb. Az iskolában végzett munkáról a hallgatók naplót vezetnek, amely az általuk végzett tevékenységek leírását, a megfigyeléseik és tapasztalataik összegzését tartalmazza.
- Módszer
- Balassa Katalin: Iskolai kísérlet a vezetőtanári munka és a tanítási gyakorlat tartalmi megújítására. Magyar Pedagógia, 1998/3. Sz. 169-186.
Bodóczky, C. és Malderez, A.: Egy új gyakorló tanításimodell és jelentősége a tanárképzésben. Magyar Pedagógia, 1993/1-2. Sz. 37-52. Nagy Lászlóné (szerk.): Segédanyag a tanórai megfigyelésekhez. Kézirat, JATE, Szeged.
- Értékelés
- gyakorlati jegy
|
| TM022 Neveléselmélet BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet- Leírás
- A kurzus keretében az eddig hagyományosan neveléselméletinek tekintett témák kiegészülnek olyan, eddig nem tárgyalt problémakörökkel, amelyek elősegítik a neveléssel kapcsolatos attitűdök és képességek orientálását és fejlesztését. A klasszikus neveléselméleti témák – a nevelés tényleges és lehetséges céljai, nevelési módszerek, értékek és értékrendszerek közvetítése, az erkölcsi szocializáció, sajátos nevelési feladatok az iskolában - mellett bekerülnek a tematikába az alternatív pedagógiák, a nevelés szociobiológiai és antropológiai alapjai, a szociális kompetencia és a személyes kompetencia fejlődése és fejlesztése, a magatartási zavarok és a nevelési devianciák összefüggése a szociális készségek és képességek fejlettségével foglalkozó témakörök.
- Módszer
- Nagy József: XXI. század és nevelés. Osiris Kiadó, Budapest. 2002.
Németh András: Nevelés, gyermek, iskola, Berecky Ágnes: A gyermekkor változó színterei. Eötvös Könyvkiadó, Bp. 1997. Pukánszky Béla - Zsolnai Anikó (szerk.): Pedagógiák az ezredfordulón. Eötvös Könyvkiadó, Bp. 1998.
- Értékelés
- kollokvium
|
|
TMSZB Pedagógia-pszichológia komplex szigorlat (BTK) Felelős tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet. Felelős oktató:Vidákovich Tibor Dr. Teljesítendő: min. 2 kredit | TMSZB Pedagógia-pszichológia komplex szigorlat (BTK) BTK Szigorlat (önálló vizsga) Kötelező 0 óra / 2 kredit A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Szigorlat Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Különösen javasolt a(z) 5. félévtőla(z) 8. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet |
|
TM030 Tanárképző speciális kollégium (BTK, TTK) Felelős tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet. Felelős oktató:Vidákovich Tibor Dr. Teljesítendő: - Leírás
- Három kredit értékben kell felvenni három választott kurzust a Tanárképző speciális kollégiumok és/vagy a Kiemelten javasol pedagógusképző tárgyak közül.
| TM031 Tanárképző speciális kollégium (BTK, TTK) BTK Előadás 1 óra / 0 kredit A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 8. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet |
|
|