A Tantervi követelmények fogalmairól itt olvashatsz

Jelmagyarázat:MK - mérföldkő;TT - tantárgy;Kötelező - megnevezés vastagon szedve;Kötelezően választható - megnevezés normál módon szedve;Szabadon választható - megnevezés dőlten szedve;Szakirányon kötelező mérföldkő - megnevezés dőlt vastagon szedve;++: ismételten felvehető;<< - kurzusfelvétel előfeltétele;~~ - párhuzamosan felveendő;@@ - vizsga előfeltétele;0,1,... - ajánlott félév(ek) és kredit

Szegedi Tudományegyetem,BTK Bölcsészettudományi Kar,Pedagógiai-Pszichológiai Intézet,Egyetemi szintű alapképzés,2006.02.23 10:27:56

Tanárképző tárgyak (virt.) (.Y012_N)

Társuló (virtuális) képzés,Nappali tagozat,40 kredit
Ösvények
Kiegészítő tanárképzés (kredites)
Tanárképzés (kredites)
Leírás
Tanárképes szakokhoz társuló képzés. Az alapszakkal együtt végezve középiskolai tanári végzettséget nyújt.
MKTTTantárgyelem012345678910
kretan Kreditrendszerű tanárképzés; Teljesítendő:min. 20k
MKTTTantárgyelem012345678910
TM Tanári mesterség (alapképzés); Teljesítendő:min. 40k
TM010 Pszichológia;teljesítendő min. 9k
TM011 Bevezetés a pszichológiába,BTK Előadás 2 óra,koll
2








TM012 Fejlődéslélektan,BTK Előadás 2 óra,koll; @@TM011

2







TM013 Szociálpszichológia,BTK Előadás 2 óra,koll; @@TM011


2






TM014 Neveléspszichológia,BTK Előadás 2 óra,koll; @@TM011



1





TM015 Fejlődéslélektan szeminárium,BTK Szeminárium 1 óra,gyj; @@TM011

1







TM016 Nevelés- és szociálpszichológia szeminárium,BTK Szeminárium 1 óra,gyj; @@TM011


1






TM020 Pedagógia;teljesítendő min. 11k
TM021 A nevelés elméleti és történeti alapjai,BTK Előadás 2 óra,koll

2







TM023 Oktatáselmélet,BTK Előadás 2 óra,koll; @@TM021



2





TM024 Az oktatás társadalmi és szervezeti keretei,BTK Előadás 1 óra,koll; @@TM021




1




TM025 Neveléselmélet szeminárium,BTK Szeminárium 1 óra,gyj; @@TM021


1






TM026 Oktatáselmélet szeminárium,BTK Szeminárium 1 óra,gyj; @@TM021



1





TM027 Általános szempontú hospitálás,BTK Tanulmányi foglalkozás egyéb 2 óra,gyj; @@TM021




2




TM022 Neveléselmélet,BTK Előadás 2 óra,koll; @@TM021


2






TMSZB Pedagógia-pszichológia komplex szigorlat (BTK);teljesítendő min. 2k<<TM012 <<TM013 <<TM014 <<TM015 <<TM016 <<TM023 <<TM024 <<TM025 <<TM026 <<TM022
TMSZB Pedagógia-pszichológia komplex szigorlat (BTK),BTK Szigorlat (önálló vizsga), szig; @@TM012; @@TM013; @@TM014; @@TM015; @@TM016; @@TM023; @@TM024; @@TM025; @@TM026; @@TM022




2




TM040 Szakmódszertan (BTK);teljesítendő min. 9k<<TMSZB
TM043 Szakmai szempontú hospitálás,BTK Tanulmányi foglalkozás egyéb, félévre 4 óra,gyj ++;~~TM042; <<TMSZB







2

TM042 Szakmódszertan II. szeminárium (BTK),BTK Szeminárium 2 óra,gyj ++;~~TM043; <<TMSZB







3

TM041 Szakmódszertan I. szeminárium (BTK),BTK Szeminárium 2 óra,gyj ++; @@TMSZB






4


TM050 Iskolai gyakorlat;teljesítendő min. 6k
TM051 Tanítási gyakorlat és egyéb iskolai feladatok,BTK Gyakorlat, félévre 65 óra,gyj ++; @@TM042; @@TM043; @@TM041








6
MKTTTantárgyelem012345678910
váltár Választható tárgyai; Teljesítendő:min. 3k
XP0010 Kiemelten javasolt tanárképző tárgyak;teljesítendő
XP0011 Kiemelten javasolt tanárképző tárgy,SZTE Előadás 1 óra,m3 ++; <<TM011; <<TM021





0



TM030 Tanárképző speciális kollégium (BTK, TTK);teljesítendő
TM031 Tanárképző speciális kollégium (BTK, TTK),BTK Előadás 1 óra,koll ++; <<TM011; <<TM021





0



TMK Tanári mesterség (kiegészítő alapképzés); Teljesítendő:min. 20k
TMK010 Pszichológia;teljesítendő min. 6k
TMK011 Bevezetés a pszichológiába,BTK Tanulmányi foglalkozás egyéb, koll
3








TMK012 Nevelés- és szociálpszichológia,BTK Tanulmányi foglalkozás egyéb, koll
3








TMK020 Pedagógia;teljesítendő min. 6k
TMK021 Neveléselmélet,BTK Tanulmányi foglalkozás egyéb, koll

3







TMK022 Az oktatás társadalmi és szervezeti keretei,BTK Tanulmányi foglalkozás egyéb, koll

3







TMK040 Szakmódszertan;teljesítendő min. 5k
TMK041 Szakmódszertan 1,BTK Tanulmányi foglalkozás egyéb 2 óra,gyj ++


3






TMK042 Szakmódszertan 2,BTK Tanulmányi foglalkozás egyéb 2 óra,gyj ++


2






TMK050 Iskolai gyakorlat;teljesítendő min. 3k
TMK051 Tanítási gyakorlat és egyéb iskolai feladatok,BTK Tanulmányi foglalkozás egyéb, félévre 65 óra,gyj ++



3





Mérföldkövek, Ösvények (2 ösvény)

Mérföldkő-struktúra

kretan Kreditrendszerű tanárképzés
  • A mérföldkő teljesítése kötelező
  • A mérföldkő és a beágyazott mérföldkövek tárgyaiból legalább 20 kredit összegyüjtése
  • A beágyazott kötelező mérföldkövek teljesítése
  • TM Tanári mesterség (alapképzés)
  • A mérföldkő teljesítése kötelező
  • Kötelező tantárgyak száma 5.
  • A mérföldkő és a beágyazott mérföldkövek tárgyaiból legalább 40 kredit összegyüjtése
  • A kötelező tantárgyak teljesítése
  • A beágyazott kötelező mérföldkövek teljesítése
  • váltár Választható tárgyai
  • A mérföldkő teljesítése kötelező
  • Szabadon választható tantárgyak száma 2.
  • A mérföldkő tárgyaiból legalább 3 kredit összegyüjtése
  • TMK Tanári mesterség (kiegészítő alapképzés)
  • A mérföldkő teljesítése kötelező
  • Kötelező tantárgyak száma 4.
  • A mérföldkő tárgyaiból legalább 20 kredit összegyüjtése
  • A kötelező tantárgyak teljesítése
  • Ösvény: Kiegészítő tanárképzés (kredites); Kreditpontszám: 20

    kretan Kreditrendszerű tanárképzés
  • A mérföldkő teljesítése kötelező
  • A mérföldkő és a beágyazott mérföldkövek tárgyaiból legalább 20 kredit összegyüjtése
  • A beágyazott kötelező mérföldkövek teljesítése
  • TMK Tanári mesterség (kiegészítő alapképzés)
  • A mérföldkő teljesítése kötelező
  • Kötelező tantárgyak száma 4.
  • A mérföldkő tárgyaiból legalább 20 kredit összegyüjtése
  • A kötelező tantárgyak teljesítése
  • Ösvény: Tanárképzés (kredites); Kreditpontszám: 40

    kretan Kreditrendszerű tanárképzés
  • A mérföldkő teljesítése kötelező
  • A mérföldkő és a beágyazott mérföldkövek tárgyaiból legalább 40 kredit összegyüjtése
  • A beágyazott kötelező mérföldkövek teljesítése
  • TM Tanári mesterség (alapképzés)
  • A mérföldkő teljesítése kötelező
  • Kötelező tantárgyak száma 5.
  • A mérföldkő és a beágyazott mérföldkövek tárgyaiból legalább 40 kredit összegyüjtése
  • A kötelező tantárgyak teljesítése
  • A beágyazott kötelező mérföldkövek teljesítése
  • váltár Választható tárgyai
  • A mérföldkő teljesítése kötelező
  • Szabadon választható tantárgyak száma 2.
  • A mérföldkő tárgyaiból legalább 3 kredit összegyüjtése
  • Szakterületi tárgyak részletes felsorolása

    TANGY Tanári mesterség: hospitálás és tanítási gyakorlat modul

    TM050 Iskolai gyakorlat
    Felelős tanszék: BTK Bölcsészettudományi Kar. Felelős oktató:Dobi János Dr.
    Teljesítendő: min. 6 kredit
    Leírás
    A felvétel feltétele. az adott szak szakmódszertani tárgyainak teljesítése.
    TM051 Tanítási gyakorlat és egyéb iskolai feladatok BTK Gyakorlat Kötelező 65 óra / 6 kredit
    A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 9. félévében. Különösen javasolt a(z) 9. félévtőla(z) 10. félévig Kurzushirdető tanszék: BTK Bölcsészettudományi Kar

    TANK Tanári mesterség kiegészítő szakosoknak modul

    TMK010 Pszichológia
    Felelős tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet. Felelős oktató:Vajda Zsuzsanna dr.
    Teljesítendő: min. 6 kredit
    TMK011 Bevezetés a pszichológiába BTK Tanulmányi foglalkozás egyéb Kötelező 0 óra / 3 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet
    TMK012 Nevelés- és szociálpszichológia BTK Tanulmányi foglalkozás egyéb Kötelező 0 óra / 3 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet
    TMK020 Pedagógia
    Felelős tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet. Felelős oktató:Pukánszky Béla Dr.
    Teljesítendő: min. 6 kredit
    TMK021 Neveléselmélet BTK Tanulmányi foglalkozás egyéb Kötelező 0 óra / 3 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet
    TMK022 Az oktatás társadalmi és szervezeti keretei BTK Tanulmányi foglalkozás egyéb Kötelező 0 óra / 3 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet
    TMK040 Szakmódszertan
    Felelős tanszék: BTK Bölcsészettudományi Kar
    Teljesítendő: min. 5 kredit
    TMK041 Szakmódszertan 1 BTK Tanulmányi foglalkozás egyéb Kötelező 2 óra / 3 kredit
    A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: BTK Bölcsészettudományi Kar
    TMK042 Szakmódszertan 2 BTK Tanulmányi foglalkozás egyéb Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: BTK Bölcsészettudományi Kar
    TMK050 Iskolai gyakorlat
    Felelős tanszék: BTK Bölcsészettudományi Kar. Felelős oktató:Dobi János Dr.
    Teljesítendő: min. 3 kredit
    TMK051 Tanítási gyakorlat és egyéb iskolai feladatok BTK Tanulmányi foglalkozás egyéb Kötelező 65 óra / 3 kredit
    A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 4. félévig Kurzushirdető tanszék: BTK Bölcsészettudományi Kar

    TANM Tanári mesterség: módszertan modul

    TM040 Szakmódszertan (BTK)
    Felelős tanszék: BTK Bölcsészettudományi Kar
    Teljesítendő: min. 9 kredit
    TM043 Szakmai szempontú hospitálás BTK Tanulmányi foglalkozás egyéb Kötelező 4 óra / 2 kredit
    A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében. Különösen javasolt a(z) 7. félévtőla(z) 10. félévig Kurzushirdető tanszék: BTK Bölcsészettudományi Kar
    TM042 Szakmódszertan II. szeminárium (BTK) BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 3 kredit
    A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 8. félévében. Különösen javasolt a(z) 7. félévtőla(z) 10. félévig Kurzushirdető tanszék: BTK Bölcsészettudományi Kar
    TM041 Szakmódszertan I. szeminárium (BTK) BTK Szeminárium Kötelező 2 óra / 4 kredit
    A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 7. félévében. Különösen javasolt a(z) 6. félévtőla(z) 10. félévig Kurzushirdető tanszék: BTK Bölcsészettudományi Kar

    TANP Tanári mesterség: pedagógia, pszichológia modul

    TM010 Pszichológia
    Felelős tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet. Felelős oktató:Vajda Zsuzsanna dr.
    Teljesítendő: min. 9 kredit
    TM011 Bevezetés a pszichológiába BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 1. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet
    Leírás
    1. A pszichológia tudománya
    - a pszichológia tárgya, módszerei, megközelítési módjai
    - a pszichológia elméleti problémái és dilemmái
    - a pszichológia rövid története, legfontosabb elméleti irányzatai
    - a pszichológiai szakágak
    2. A pszichológiai funkciók: a megismerés folyamatai:
    - érzékelés, észlelés és érzéki csalódás
    - éberség és a tudat szintjei
    - tanulás és emlékezés
    - gondolkodás és a nyelv sajátosságai
    - képzelet és kreativitás
    - intelligencia és egyéb képességek
    3. Cselekedeteink hajtóereje:
    - a motiváció rendszere, az emberi motiváció specifikumai
    - az érzelem
    - tudat, tudatos és tudattalan

    4. A személyiség
    - állandóság és változás a lelki működésben
    - az én és a személyiség fejlődése
    - személyiség - szerkezet és típusok
    - önmegismerés és identitás
    - mások megismerése és megítélése
    5. Normalitás és patológia
    - pszichés egészség és betegség
    - a devianciák pszichológiai gyökerei
    6. A pszichológia alkalmazása
    - a pszichológia alkalmazási területei
    - a pszichoterápia
    - a pszichológia és a parapszichológiák
    Módszer
    Atkinson és mtsai: Pszichológia. Osiris, 1997
    Pléh Csaba: A lélektan története. Osiris, 2000
    Buda Béla (szerk): Pszichoterápia. Gondolat, 1981
    Értékelés
    kollokvium
    TM012 Fejlődéslélektan BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet
    Leírás
    A fél éves kurzus célja a gyermekkor általános fejlődési trendjének megismertetése a hallgatókkal. A gyermekkort kissé kiterjesztve, a magzati fejlődéstől az ifjúkorig tartó életszakaszt tárgyalja részletesen az előadássorozat. A különböző pszichés fejlődési funkciókat az egyes életkori korszakokhoz kötve mutatjuk be, hangsúlyozván az egyes mentális funkciók integrált egészként való működését. A tényanyag bemutatása a különböző elméleti irányzatok kereteinek felvázolásával együtt történik meg.

    A tantárgy bevezető szakaszában bemutatásra kerülnek a fejlődés és változás fogalmakkal kapcsolatos tudományos kérdések, valamint a fejlődéspszichológia általánosabb kérdésfeltevései: a fejlődés szakaszos vagy folyamatos jellege, forrásai és az egyéni különbségek. A magzati és az újszülött kori alapvető pszichés képességek, reflexek, személyiség diszpozíciók felvázolásával a csecsemőkor alkalmazkodóképességét, aktív jellegét hangsúlyozza a tantárgy. A 0-2 éves korig tartó életkori szakasz főbb fejlődési eredményeinek összekapcsolásakor ismertetjük a gondolkodás és a beszéd kialakulását, a szociális és személyiségfejlődés (korai kötődés) alapjait, valamint az én-fogalom megjelenését. Az óvodáskorra jellemző életkori sajátosságok leírásakor elsődleges szempont a gondolkodás és érzelem összefüggése, különös tekintettel a gyermeki önkifejezés formáira: a játékra, rajzra, mesére. Az iskoláskorú gyermek fejlődésének bemutatása az iskolaérettség fogalmának ismertetésével kezdődik, de magába foglalja a műveleti gondolkodás kialakulását, valamint a társas kapcsolatok és személyiségfejlődés fontos lépéseit. A prepubertáskorú és a serdülőkorú fiatal fejlődésének vázolásában helyet kap a gondolkodás és a társas kapcsolatok változása, a pszicho-szexuális fejlődés, valamint a személyes és társas identitás, illetve az erkölcsi fejlődés kialakulásának lépései. A fiatal felnőttkor bemutatása a pályaválasztás, párválasztás és családalapítás kérdéseit taglalja a társadalmi integráció általánosabb keretei között. Kiemelt témaként szerepel a kisiskoláskori és serdülőkori magatartás és személyiségzavarok, fejlődési problémák kérdése, valamint a stresszel való megküzdés, az ellenálló képesség és sebezhetőség ismeretanyaga.
    Módszer
    Mérei F., V. Binét Á.: Gyermeklélektan. Gondolat, Bp., 1972
    Bernáth L., Solymosi K.: Fejlődéslélektan. Olvasókönyv. Tertia Kiadó, Bp., 1997.
    Atkinson, Atkinson, Smith, Bem: Pszichológia. Osiris-Századvég, Bp., 1994.
    Értékelés
    kollokvium
    TM013 Szociálpszichológia BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet
    Leírás
    Az oktatott kurzus célja bemutatni az ember társas viselkedésének alapvető összefüggéseit, megnyilvánulásait, különös hangsúlyt helyezve az iskolában tapasztalható szociálpszichológiai folyamatokra. A kommunikáció verbális és nonverbális csatornáinak jellemzésére épül a társas kapcsolatok fejlődésének elemzése, majd az interperszonális agresszió, valamint a proszociális viselkedés bemutatása következik. A kurzus felépítésének szerves részét képezi a csoportok funkciójának, fejlődésének, struktúrájának, kommunikációs jellegzetességeinek elemzése. Hangsúly kerül az egyén és csoport viszonyának, a normaképzés folyamatának, a konformitás jelenségének kibontására is. Szintén feldolgozásra kerül a teljesítmény és feladatvégzés csoportos sajátossága, valamint a csoportos döntéshozás. Sor kerül a konfliktuskezelés, együttműködés, versengés kérdésére, valamint a csoportközi viszonyok taglalására. További fontos tematikus egység a vezetés pszichológiai kérdéseinek megismerése is.
    Módszer
    Forgas J.: A társas érintkezés pszichológiája (Gondolat, Bp. 1994)
    Aronson E.: A társas lény (Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó Bp. 1995)
    Newston – Stroebe – Codol – Stephenson: Szociálpszichológia (Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó Bp. 1995)
    Értékelés
    kollokvium
    TM014 Neveléspszichológia BTK Előadás Kötelező 2 óra / 1 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet
    Leírás
    Az oktatott kurzus célja bemutatni az ember társas viselkedésének alapvető összefüggéseit, megnyilvánulásait, különös hangsúlyt helyezve az iskolában tapasztalható szociálpszichológiai folyamatokra. A kommunikáció verbális és nonverbális csatornáinak jellemzésére épül a társas kapcsolatok fejlődésének elemzése, majd az interperszonális agresszió, valamint a proszociális viselkedés bemutatása következik. A kurzus felépítésének szerves részét képezi a csoportok funkciójának, fejlődésének, struktúrájának, kommunikációs jellegzetességeinek elemzése. Hangsúly kerül az egyén és csoport viszonyának, a normaképzés folyamatának, a konformitás jelenségének kibontására is. Szintén feldolgozásra kerül a teljesítmény és feladatvégzés csoportos sajátossága, valamint a csoportos döntéshozás. Sor kerül a konfliktuskezelés, együttműködés, versengés kérdésére, valamint a csoportközi viszonyok taglalására. További fontos tematikus egység a vezetés pszichológiai kérdéseinek megismerése is.
    Módszer
    Forgas J.: A társas érintkezés pszichológiája (Gondolat, Bp. 1994)
    Aronson E.: A társas lény (Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó Bp. 1995)
    Newston – Stroebe – Codol – Stephenson: Szociálpszichológia (Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó Bp. 1995)
    Értékelés
    kollokvium
    TM015 Fejlődéslélektan szeminárium BTK Szeminárium Kötelező 1 óra / 1 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet
    TM016 Nevelés- és szociálpszichológia szeminárium BTK Szeminárium Kötelező 1 óra / 1 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet
    TM020 Pedagógia
    Felelős tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet. Felelős oktató:Pukánszky Béla Dr.
    Teljesítendő: min. 11 kredit
    TM021 A nevelés elméleti és történeti alapjai BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 2. félévében. Különösen javasolt a(z) 1. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet
    Leírás
    A kurzus tartama alatt átfogó képet kívánunk nyújtani a neveléssel kapcsolatos elképzelések történeti alakulásáról, az ideák közötti kapcsolatokról és ellenpontokról. Arra is választ keresünk, hogy az egyes korokban ilyen intézményes keretek között folyt a gyerekek iskoláztatása. Célunk végsô soron az, hogy - felhasználva a neveléstörténet gazdag és tanulságos ismeretanyagát - fejlesszük a hall¬gatók pedagógiára, nevelésre, oktatásra vonatkozó szemléletmódját, alakítsuk nevelôi attitűdjeiket. A szemeszterre tervezett fôbb témák: 1. A gyermek helyzete az ókori kultúrákban. 2. A gyermek a középkori iskolákban. A humanisták gondolatai a nevelésrôl. A reformáció-ellenreformáció hatása a nevelésre-iskoláztatásra. 3. Apáczai Csere János és Johannes Amos Comenius felfogása a műveltség új tartalmáról. pedagógiája. 4. A protestáns „hivatásetika” pedagógiai következményei. John Locke utilitarizmusa. 5. Jean-Jacques Rousseau naturalista pedagógiája. 6. Johann Heinrich Pestalozzi: szív, fej és kéz kiművelése. 7. Johann Friedrich Herbart és követôi. 8. Pedagógiai törekvések és iskolaügy Magyarországon 1777-1868 között. 9. A reformpedagógia kialakulása és fejlôdése az elsô világháborúig. 10. A reformpedagógia fejlôdésének második szakasza. 11. Állampolgári nevelés és munkaiskola. 12. Eötvös József népoktatási törvénye: 1868. Középiskolák és egyetemek Magyarországon. 13. Reformpedagógiai irányzatok Magyarországon a századelôtôl 1945-ig. 14. Pedagógia és iskolaügy a két világháború közötti Magyarországon. 15. A magyar pedagógia néhány kiemelkedő teoretikusa (Kármán Mór, Fináczy Ernő, Prohászka Lajos, Karácsony Sándor, Felméri Lajos, Schneller István, Imre Sándor, Weszely Ödön). 16. A magyar iskolaügy alakulása a második világháború után.
    Módszer
    Pukánszky Béla - Németh András: Neveléstörténet. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1999.
    Mészáros István - Németh András - Pukánszky Béla: Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe. Osiris, Budapest, 1999.
    Balogh László (szerk.): 1000 éves a magyar iskola. Korona Kiadó, Budapest, 1996.
    Mészáros István: A magyar nevelés- és iskolatörténet kronológiája. 996-1996. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1996.
    Értékelés
    kollokvium
    TM023 Oktatáselmélet BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet
    Leírás
    A kurzus célja megismertetni a tanár szakos hallgatókat a tanítás/tanulás alapvető folyamataival, eljárásaival. Az előadásokon elsősorban az alábbi elméleti témákat, a kapcsolódó szemináriumon pedig az iskolai tanítással közvetlenül összefüggő jelenségeket beszéljük meg.
    Az oktatáselmélet tárgya, fejlődése, főbb irányzatai. Az oktatási rendszer és a társadalmi átalakulás. Szerkezeti változások. Tanulás és tanulási modellek.
    Az értelmi fejlődés iskoláskorban. Az oktatás stratégiái és módszerei. Az emlékezet és a tanulás. Csoportszervezési eljárások az oktatásban. A motiváció és szerepe a tanulásban és a személyiségfejlődésben. Motiválás, aktivizálás és megerősítés. A tanítás-tanulás célrendszere, tananyag, követelmények. Tantervi műfajok, helyi tantervek. Az iskolai oktatómunka tervezése. Képességfejlesztés és oktatás. A pedagógiai értékelés funkciói, típusai, módszerei. A különleges bánásmódot igénylő gyermekek.
    Módszer
    Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák - különbségek. Egy differenciális tanuláselmélet vázlata. Tankönyvkiadó, 1992.
    Falus Iván (szerk.): Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1998.
    Szabó László Tamás: A "rejtett tanterv". Magvető Kiadó, 1988.
    Értékelés
    kollokvium
    TM024 Az oktatás társadalmi és szervezeti keretei BTK Előadás Kötelező 1 óra / 1 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet
    Leírás
    Az oktatás és az európai integráció, az oktatási rendszerek felépítése. A közoktatás fejlesztésének tendenciái az európai integrációban. Iskolarendszerek (Anglia, Németország, Svédország és az Amerikai Egyesült Államok). A magyar közoktatási rendszer felépítése, a közoktatási törvény.
    Az oktatási rendszerek fejlődése és irányítása. Az oktatási rendszerek fejlődése, expanziója. A közoktatás szabályozási mechanizmusai (tanterv és vizsga). Közoktatási rendszerünk működése és irányítása.
    Az oktatás és a társadalom, az iskolarendszer eredményessége. Iskolarendszer, társadalmi szelekció és mobilitás. Szociálpolitika az iskolában. Az oktatás és a munkaerőpiac, továbbtanulás, pályaválasztás. A közoktatás minőségbiztosítása, az iskolarendszer eredményessége.
    Az iskola és környezete, az iskola és a pedagógusok. Az iskola működtetése, a helyi társadalom és az iskola. Az iskola mint szervezet, iskolavezetési modellek. Az iskola eredményessége. A tanári pálya szakmai és érdekérvényesítési problémái, pedagógusképzés és -továbbképzés.
    Módszer
    A közoktatási törvény. Oktatási Minisztérium - OKKER, Budapest, 1999.
    Archer, Margaret S.: Az oktatási rendszerek expanziója. Iskolamester 4. Oktatáskutató Intézet, Budapest, 1988.
    Golnhofer Erzsébet: Szervezetelméletek - vezetési modellek. In: Halász Gábor - Golnhofer Erzsébet - Tóth Béla: Oktatási rendszer és iskolaszervezet. Közoktatási menedzser I. OKKER, Budapest, 1997., 25-60. o.
    Halász Gábor - Lannert Judit (szerk): Jelentés a magyar közoktatásról. OKI, Budapest, 1998.
    Szebenyi Péter: Tagoltság és egyesítés - tananyagszabályozás és iskolaszerkezet. Magyar Pedagógia 1997/3-4, 271-302. o.
    Tanítani és tanulni - A kognitív társadalom felé. Munkaügyi Minisztérium, Budapest, 1996.
    Értékelés
    kollokvium
    TM025 Neveléselmélet szeminárium BTK Szeminárium Kötelező 1 óra / 1 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet
    TM026 Oktatáselmélet szeminárium BTK Szeminárium Kötelező 1 óra / 1 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 4. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet
    TM027 Általános szempontú hospitálás BTK Tanulmányi foglalkozás egyéb Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Gyakorlati jegy (ötfokozatú)
    Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Különösen javasolt a(z) 3. félévtőla(z) 8. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet
    Leírás
    Pedagógiai gyakorlat
    A pedagógiai gyakorlat célja a hallgatók gyakorlatközpontú felkészítése az iskolai munkában való aktív részvételen keresztül, a tanári munka minél több szeletének megismertetése, a gyerekekkel való közvetlen találkozás lehetőségének biztosítása.
    A gyakorlat heti két óra, amely két részre oszlik. A hallgatók heti egy órában egyetemi foglalkozásokon vesznek részt, emellett a félév során legalább 15 órát az általuk kiválasztott iskolában töltenek.
    Az egyetemi foglalkozások keretében a szemináriumvezető irányításával a hallgatók először fölkészülnek az iskolai gyakorlatra, megismerik az iskolák működésének törvényi kereteit és működési feltételeit, szempontsort kapnak a hospitáláshoz stb. A félév további részében az iskolai tapasztalatok, az iskolában végzett tevékenységek kapcsán felmerült problémák megbeszélésére és elemzésére kerül sor ezeken az órákon.
    Az iskolai gyakorlat során a hallgatók aktívan részt vesznek az iskolai oktató-nevelő munkában, az iskola számára hasznos, érdemi feladatokat látnak el, segítik a vezető tanárok munkáját, pedagógiai asszisztensi feladatokat látnak el. Kiadott feladatlapok és szempontrendszer alapján hospitálnak, megismerkednek a tanári adminisztráció feladataival, bekapcsolódnak a tanulók írásbeli munkájának értékelésébe stb.
    Az iskolában végzett munkáról a hallgatók naplót vezetnek, amely az általuk végzett tevékenységek leírását, a megfigyeléseik és tapasztalataik összegzését tartalmazza.
    Módszer
    Balassa Katalin: Iskolai kísérlet a vezetőtanári munka és a tanítási gyakorlat tartalmi megújítására. Magyar Pedagógia, 1998/3. Sz. 169-186.
    Bodóczky, C. és Malderez, A.: Egy új gyakorló tanításimodell és jelentősége a tanárképzésben. Magyar Pedagógia, 1993/1-2. Sz. 37-52.
    Nagy Lászlóné (szerk.): Segédanyag a tanórai megfigyelésekhez. Kézirat, JATE, Szeged.
    Értékelés
    gyakorlati jegy
    TM022 Neveléselmélet BTK Előadás Kötelező 2 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 3. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 6. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet
    Leírás
    A kurzus keretében az eddig hagyományosan neveléselméletinek tekintett témák kiegészülnek olyan, eddig nem tárgyalt problémakörökkel, amelyek elősegítik a neveléssel kapcsolatos attitűdök és képességek orientálását és fejlesztését. A klasszikus neveléselméleti témák – a nevelés tényleges és lehetséges céljai, nevelési módszerek, értékek és értékrendszerek közvetítése, az erkölcsi szocializáció, sajátos nevelési feladatok az iskolában - mellett bekerülnek a tematikába az alternatív pedagógiák, a nevelés szociobiológiai és antropológiai alapjai, a szociális kompetencia és a személyes kompetencia fejlődése és fejlesztése, a magatartási zavarok és a nevelési devianciák összefüggése a szociális készségek és képességek fejlettségével foglalkozó témakörök.
    Módszer
    Nagy József: XXI. század és nevelés. Osiris Kiadó, Budapest. 2002.
    Németh András: Nevelés, gyermek, iskola, Berecky Ágnes: A gyermekkor változó színterei. Eötvös Könyvkiadó, Bp. 1997.
    Pukánszky Béla - Zsolnai Anikó (szerk.): Pedagógiák az ezredfordulón. Eötvös Könyvkiadó, Bp. 1998.
    Értékelés
    kollokvium
    TMSZB Pedagógia-pszichológia komplex szigorlat (BTK)
    Felelős tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet. Felelős oktató:Vidákovich Tibor Dr.
    Teljesítendő: min. 2 kredit
    TMSZB Pedagógia-pszichológia komplex szigorlat (BTK) BTK Szigorlat (önálló vizsga) Kötelező 0 óra / 2 kredit
    A tárgyelem nem ismételhető. Teljesítés módja: Szigorlat
    Javasolt felvétele: a képzés 5. félévében. Különösen javasolt a(z) 5. félévtőla(z) 8. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet
    TM030 Tanárképző speciális kollégium (BTK, TTK)
    Felelős tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet. Felelős oktató:Vidákovich Tibor Dr.
    Teljesítendő:
    Leírás
    Három kredit értékben kell felvenni három választott kurzust a Tanárképző speciális kollégiumok és/vagy a Kiemelten javasol pedagógusképző tárgyak közül.
    TM031 Tanárképző speciális kollégium (BTK, TTK) BTK Előadás 1 óra / 0 kredit
    A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Kollokvium
    Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 8. félévig Kurzushirdető tanszék: Pedagógiai-Pszichológiai Intézet

    XANPT Általános művelő, Nyelv, Pedagógia, Testnevelés modul

    XP0010 Kiemelten javasolt tanárképző tárgyak
    Felelős tanszék: TTK Természettudományi Kar
    Teljesítendő:További információkat ld. még
    XP0011 Kiemelten javasolt tanárképző tárgy SZTE Előadás 1 óra / 0 kredit
    A tárgyelem ismételhető. Teljesítés módja: Minősítés háromfokozatú
    Javasolt felvétele: a képzés 6. félévében. Különösen javasolt a(z) 2. félévtőla(z) 8. félévig Kurzushirdető tanszék: Kiemelt Pedagógia